2012.04.27. 23:00 – Rácz Mihály

Rajtam látszik, hogy valami nem stimmel - Lajkó Félix-interjú

Lajkó Félixről, az öntörvényű muzsikus tehetségről még a figyelmesebb érdeklődőben is az a kép élhet, hogy valamiféle tékozló fiúval van dolgunk. Lám én is az öntörvényű jelzővel kezdtem, ami igaz is, ám valójában nagyon is tudatos és kemény munka áll az életmű hátterében. Nemrég jött ki a 2009-es A bokorból című lemezének élő verziója Makovecz turné címmel, most pedig az a hír, hogy visszatért első, és sokak által a fő hangszerének tekinthető citerához néhány koncert erejéig, illetve Lajkó, a kurdok királyának nevezett Sivan Perwerrel nyitja majd a Budapest Folk Fest 2012 rendezvényt április 29-én a Müpában.

Egy kritikában olvastam, ami egyébként pozitív kritika volt, hogy „most már bizonyos, hogy Lajkó Félix azt az egy élethosszig tartó művet játssza.” Mit szólsz ehhez?
Sokan vannak, akik ezt nyomják: a Lajkó az nem változott, meg ezt kéne csinálnia, meg amazt kéne csinálnia. Nem tudom, mit kéne változtatnom rajta, egyáltalán mások mit szoktak rajta változtatni? Minden alkalommal más kéne csinálnom? Nézd meg, a falusi hegedűsök életük végéig ugyanazt játsszák, ráadásul generációkon át. Vagy hegedűversenyeket.

Az ilyen hozzáállás zavar egyébként?
Nem zavar engem semmi. Nem is nagyon figyelem, nem értek a komputerhez, néha el szoktam olvasni egy-két kritikát. Abból is a negatív része érdekel, mert abból lehet tanulni.

Hogy alakult ki a zenei nyelv, amiben élsz, hamar megvolt?
Nem. Citerázgattam falusi szinten, anyámon keresztül kerültem kapcsolatba profi citerásokkal. Hozták magukkal azokat a zenéket, amiket hallgattak, ilyen-olyan lemezekről. Agyonlemezeztem magam gyerekkoromban.

Milyen zenék voltak ezek főleg? Népzene?
Nem csak. Akadt ott rock és diszkó is, de azért elsősorban klasszikus és népzene. Nyilván főleg a hangszerekből kifolyólag, ami citera meg hegedű volt.

Megvolt az elején mindkettő?
Nem, a citera jött előbb. Eredetileg zongorázni akartam már óvodáskoromban, de nem engedték, a középiskolában aztán két évig zongoráztam. Előtte harmadikos elemista koromban kértem egy citerát.

A hegedűre a hallott zenék alapján kívántál rá?
A magyar népzene főleg hegedűn alapul, meg aztán a komolyzenében is használatos. Később anyám beszélt rá, hogy legyen hegedű, meg nekem is tetszett.

Milyen mestereid voltak?
Falusi zenetanár volt az első hegedűtanárom, a citerán meg egy Kőműves Kálmán nevű öreg bácsi, akihez egy nyáron át jártam. A földjein dolgozott nyugdíjas postásként, este hazajött, megfürdött és tartott nekem citeraórát. Ott persze főleg a nóták mentek, magyarnóták, azokat jól megtanultam.

Ekkor felötlött már valami saját zene iránti vágy?
Nem, ott az volt az öröm, hogy az ember egyáltalán el tud játszani valamit, amit már hallott. Utána tanítottak mások is, addig úgy ment, hogy egy újjal játszottam, vagy azzal a szárral, amit a citerához használnak. Borsi Feri kezdett komolyabban tanítani, például több ujjal játszani. Versenyekre is jártam, amiket általában megnyertem. Ezek főleg népzenei rendezvények voltak.

Hogy lett ebből aztán zenész karrier? Volt egy pont, amikor eldőlt, vagy sorban alakultak az események?
Nem volt kérdés soha, hogy mit kéne csinálni, ehhez értettem. Lehettem volna tanár is. Nem voltam rossz tanuló az elemi iskolában, bár borzasztóan utáltam oda járni. Aztán zenei középiskolába mentem és úgy gondoltam vége ennek a huzavonának, lehet tovább játszani és el lehet kezdeni muzsikálni normálisan. Aztán kiderült, ez nem így van, mennek tovább a tornaórák, a matek, meg a többi, így iskolakerülő lettem.

Visszatérve a jelenlegi pályádhoz, melyik érdekesebb, szólóban, vagy másokkal játszani?
Valószínűleg szólózni. Az áll igazán közel hozzám, de gondolom a közönségnek nem lehet állandóan szólót játszani. Meg igazából kicsit fárasztó is, fizikailag és agyilag is jobban igénybe veszi az embert. Viszont abban megkötöttség nélkül tudok improvizálni. Zenekarral, vagy duóban már nóták vannak, nem mintha azokból hiányoznának az improvizációk, de témák vannak és bekért szólamok.

Tavaly ősszel például Balogh Kálmánékkal léptél fel a Müpában, milyen volt velük?
Jó, de ott is az én nótáimat játszottuk, leszedtek számokat és betanulták őket.

Most mi vitt el oda, hogy az első fontos hangszeredet, a citerát állítsd fókuszba?
Mindig is majdnem egyszerre ment a kettő. Voltak olyan szólóestek, ahol mindkettő megszólalt. Mondjuk Magyarországon nem voltak ezek annyira láthatók, főleg Erdélyben játszottam így, meg Angliában és Párizsban. Nem új keletű dolog, csak a menedzsment most rá akar feküdni. Citerás koncertből csináltunk párat tavalyelőtt négyesben, volt benne brácsa, basszusgitár meg dob, és most megint feláll majd egy zenekaros verziója a csak citerás műsornak.

Mit szeretsz jobban, a klubozást, vagy a nagyobb helyeket?
Nem nagyon klubozok. Tavaly volt pár, de idén nincs még ilyen lekötve, inkább koncertek vannak és fesztiválok.

Nagyon mások a nagy helyek, mint ahol testközelben van a közönség?
Nem. Mindkettőnek van egy saját erőfeszítési szintje. A kocsmában azt kell áttörni, hogy ne csak a szórakozásról szóljon a dolog, másutt meg azt, hogy legyen valami mélyebb értelme is. Nem véletlenül ülnek be oda két órára az emberek. A kocsmában odamennek az emberek, iszogatnak, kimennek vécére, a koncertteremben meg beülnek az előadásra, ott valami pluszt kell nyújtani.

Évekig tagja voltál a Dresch Quartetnek, hogyan ment a munka egy ilyen jól belőhető zeneiségű csapattal, és egy olyan erős személyiséggel, mint Dresch Mihály?
Megtanultam a nótáit, és kaptam részeket, ahol improvizálhattam. Követelmény is egy jazz-zenekarban az improvizációs képesség.

Be kellett tartani bizonyos szabályokat és új zenei nyelvet elsajátítani, például a saját muzsikádhoz képest?
Hát igen, meg fantázia kell, de az mindenhez kell.

Mennyiben más énekessel játszani, mint zenekarral instrumentális muzsikát?
Az a baj, hogy jön az énekes, és beindul a koncertmesterkedés, amit már kicsit untam. Egy énekesnő elvárja, hogy lekísérjék, még ha azt mondja, hogy nem, akkor is. Nem is hiányzik annyira. Inkább a kórus, azt el tudnám képzelni. Vannak olyan tervek, hogy meg kéne csinálni egy rekviemet. 

Az is egy kötöttebb dolog.
Igen, az a baj, hogy a klasszikus zenészekkel nem lehet improvizálni. Nem megy, hogy ott van egy zenekar és na, játsszunk már valamit.

Figyeled a zenei mozgásokat, újdonságokat?
Olyan nagy újdonságok azért nem történnek. Csak a hangszereket nézve a barokkban hetente találtak ki újakat, most meg azt a hangszert találják ki, ami már megvolt, csak elektronikusan. Most úgy látszik ezeknek a népi hangszereknek van reneszánsza. Láttam az interneten pár új dolgot, amik közelebb állnak a népi hangszerekhez, mint a klasszikus nyugati kultúrához.

Milyen kultúrát szeretsz egyébként magadhoz venni?
Könyveket olvasok, zenéket hallgatok, régi fekete lemezeket is. A Youtube-on is nézegetek mindenfélét.

Hagyod, hogy ezek közül valami hasson rád, és belefolyjon a muzsikádba?
Az a természet inkább. Nem vagyok egy magamba forduló típus, de úgy látszik, inkább a versek, meg a felhőnézés áll hozzám közel, más nem nagyon tud megérinteni.

Nem is jársz szórakozni sem?
Az egész életem egy szórakozás végül is, külön nem kell eljárjak. Az utazás is ilyen, egész életemben úton vagyok, minek menjek még külön valahová?

Volt ebben tudatos döntés, vagy így hozta az élet?
Az összes részét szeretem, valószínűleg az volt a tudatos benne, hogy az csinálom, amit szeretek.

Van benned kívánás valami egészen új dologra? Van, hogy unod, amit csinálsz?
Abszolút. Folyamatosan. De ez hajtóerő is. Ami nem azt jelenti, hogy állandóan újat kellene csinálni. Azzal tisztában van az ember, hogy ha valamiről azt hiszed unod mert elég jól tudod, az még nem igaz, valószínűleg nem tudod te azt még elég jól. És amíg nem csinálod meg jól, addig nem tudsz újat csinálni. A hibákból születik meg az új, ilyen az improvizáció is. Valójában folyamatosan hibázol.

A Makovecz turnét szeretted csinálni?
Szerettem. De igazából azért, mert szeretek vidéken utazgatni. Tavaly nagyon sokat mentünk, most nem fogunk annyit, nincs is annyi megrendelés. De azért ez az év is érdekes lesz. Alapvetően szeretek turnézni.

Milyen volt ezekben a különleges építményekben fellépni?
Érdekes. Nagyon sok a finnországi fenyő benne, abból készülnek a szaunák is. Pontosan ugyanolyan szag van, mint egy szaunában, végül is ezek hatalmas szaunák. Főleg nyáron játszottunk, és úgy is éreztük magunkat benne. De attól függetlenül szeretik mindenhol.

Mondtad, hogy érdekes év lesz. A citerás anyagnak lesz lemeze?
Nem tudom, de kéne, hogy legyen, sőt szerintem lesz is. Még tárgyalás alatt áll.

Az április 29-ei Budapest Folk Festen a Müpában lesz a citerás koncert, ahol fellép aznap este a kurd Sivan Perwer is, együtt is muzsikáltok?
Nem tudok róla, hogy zenélnénk együtt, azt se tudom, ki ez az ember. De az is lehet, ha úgy alakul az este, akkor játszunk.

Annak idején úgy emlékszem az együtt zenélés nem annyira jött össze például Balanescuval.
Számomra az egy szép próbálkozás volt, de túl sokat vártak tőle az emberek. Nem is tudom mit vártak, azt hitték a végén valami gladiátorküzdelem lesz belőle. Olyanokat írtak, hogy ez győzött, meg az győzött. Közben semmi ilyesmi nem történt, és nem értették, beleláttak valami versenyt.

És a New York-i fellépés?
Azok az életben ilyet még nem hallottak, fogalmuk nem volt mi történik. Itt például ismerik a hegedűt. New Yorkban legfeljebb hallották a Muzsikást. Énrólam meg azért látszik, hogy valami nem stimmel. Nem vagyok hülye, látok magamról felvételeket, őrülten nézek ki. Fogalmuk nem volt, mit kell ezzel kezdeni. Még erősítés nélkül is zenéltünk, ahol oda is kellett figyelni. Amikor jöttünk ki, látszott rajtuk, hogy nem értik ez most mi volt. Konkrétan nem mondták, hogy szar lett volna, de nem értettek szerintem egy hangot se.

Nem lett ettől rossz íze a kiruccanásnak?
Az egész hely nekem borzasztó ellenszenves. Nagy élmény persze, mert az egész egy nagy rakás. Nagy rakás szar. Nagyon jól kéne érezned magad, miközben agyonnyomnak az épületek, tiszta szemét minden. Kérdik miért nem mégy el egy parkba metróval? Minek mennék? Mindig úgy jön ki, mintha a szervező rosszul dolgozott volna. Ez nem igaz, a legjobb helyeket intézte, csak maga a város ilyen. Kérdeztem is tőle, itt mindenki fel van húzva, állandóan rohan? Valójában nincs idejük téged tapsolgatni. Ott nincs is az európai tapsrend, ami ugyan nem elvárás, de úgy megy, hogy meghajolsz, kimégy, és ha tovább tapsolnak, legalább egy kicsit, akkor ráadást kérnek. De ott nem, abbahagyták, majd kérdezték, hogy miért nem adtam ráadást? Mondom, mert nem tapsoltatok.

Milyen amikor visszajön a közönség energiája?
Azért csinálja az ember. Nem a pénz az első, legalábbis nálam nem.

Nem is munkaként fogod fel?
Volt, amikor annak fogtam fel, és nagyon rosszul éreztem magam. Azután úgy döntöttem, akkor nem fogom fel munkának.

Elengeded magad?
Nem, otthon szépen gyakorlok minden nap, felkészülök a koncertekre. Elmegyek, zenélek, megtapsolnak, meghajlok, ennyi. Föl van építve, ez egy régi kultúra. De ha valaki ezt szereti, akkor annak ez nem munka, úgyhogy én nem dolgozok.

Hogy képzeled a jövőd, nyomod, amíg ki nem esik a kezedből a vonó?
Nincs nyugdíj egyelőre, de nem is szeretnék nyugdíjat.


interjú folk lajkó félix budapest folk fest 2012



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Mc Master 2012.04.28. 02:21:43

Úgy beszélnek erről a nyugdíjról, mintha 70 éves lenne. De csak 37! Nekem is meg kellett néznem, mert akár lehetne több is, már vagy 20 éve a pályán van. :D Istenadta egy tehetség.

Yoora 2012.04.28. 02:23:03

Felix egy krva szar vilagban el es krva jol jatszik, ezert csak maganak zenel. A valosag Felix, hogy egy icipici vilagnak vagy icipici kozepen. Kisvarosi kiskocsmak fustos perspektivaja......

Yoora 2012.04.28. 02:30:07

Csak az elozohoz; valoban Istenadta tehetseg...
(mielott virtualisan koveznek)

átlátó 2012.04.28. 02:31:44

Úgy 1995-ben Berlinben hallottam-láttam először az "embert", a Magyar Kultura Házában az akkori Délvidéki zenekarával... egy magyar ismert szerző-zenésszel nosztalgiáztunk a keleti részen és véletlenül néztünk be oda... mondhatom, belém égett a "mutatvány"... sose feledem.

megint 2012.04.28. 03:46:26

Nem egyszerű ember az biztos, de az is biztos, hogy nagyon őszinte, függetlenül attól, hogy a "nagy világ" mit vár el válaszként tőle. New York a legtöbb előadónak a világ közepe, neki a világ szemete, ezzel csak maga alatt vágja a fát, de leszarja. Maradj meg ilyennek.

Kirándulás · http://www.adventures.hu 2012.04.28. 05:48:38

Én Félixet háromszor láttam zenélni.
Először a Nagycirkuszban a Boban Orchestra-val lépett fel, csodálatos volt, megfogott a zene és a látvány is.
Másodszor a Parlamentnél, Ruzsa Magdival játszott, remek volt a zene, hozta a szintet.
Aztán harmadszor - sajnos - egy belvárosi étteremben lépett fel egy esti koncerten, ahol egy óra késéssel, szinte teljesen részegen érkezett a színpadra, ahol leginkább a saját szórakoztatásával törődött. Zene szinte semmi, értelmetlen vihogások, a zenésztársakkal való összeröfögés, stb., stb. Élvezhetetlen volt, nagyot csalódtam. Nagyon nagyot. Megfogadtam, hogy Lajkóra soha többé nem veszek jegyet. Ezt azóta is tartom, youtubeon hallgatom. Talán majd idővel megbocsájtok neki... Mert a zenéje tényleg remek.

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2012.04.28. 07:14:49

végre nem a sablonos pozitív sztárdumát nyomó fasz, akinek minden nap egy újabb élmény és mindenből energiát merít meg izé.

"Az egész hely nekem borzasztó ellenszenves. Nagy élmény persze, mert az egész egy nagy rakás. Nagy rakás szar. Nagyon jól kéne érezned magad, miközben agyonnyomnak az épületek, tiszta szemét minden."
Ez a fickó olyan mint Holden Caulfield a zabhegyezőben.

Commandante Jayasuriya 2012.04.28. 07:55:17

Lajkó művészi hitvallásának quinteszenciája, "Aki nem ért meg engem, az hülye...".
További megnyilvánulásai pedig teljesen nyilvánvalóak a hozzáértők számára.

NIL7 2012.04.28. 08:11:01

Hallottam már ezt az embert felvételen játszani - szerintem zseniálisan, egyedülállóan. De pénzt nem adnék azért, hogy részegen állítson be vagy ne maximálisan teljesítsen, aztán esetleg negatív véleménnyel legyen rólam az én pénzemért. Piac van, kereslet-kínálat ... a hallgatóság pénzéért. A hallgatóság mindig a "szakértő publikum, aki előtt mindig öröm játszani"

altwien1 2012.04.28. 08:25:28

Azt hiszem Félix elmondta5 mondatban azt a kultúrális különbséget, amely amerikát jellemzi! "... nincs idejük megtapsolni ..." Hát igen! Ezért például lehet nem szeretni Amerikaországot! No meg a "Nagy Alma"! Nevetséges! Azok abba a börtönbe vannak bezárva. Soha nem vágytam, s, ha rajtam múlik, soha nem is megyek Amerikába!

Kelly és a szexi dög 2012.04.28. 08:48:19

Nem kellene előre támasztott elvárásokkal koncertre menni - csak megnézni, hogy hogyan játszik, akkor nem lesz csalódás ahhoz képest, amit elképzeltél...

Nelson. · http://nelson.blog.hu 2012.04.28. 08:52:40

öntörvényű figura. néha jól megkínozza a közönséget, az biztos. voltam én is olyan koncertjén, ahol fél óra után megkérdeztem a barátnőmet, hogy ez már a koncert vagy még csak hangolnak. egyszer meg egy kiállításmegnyitón akkorát játszott szólóban, hogy mindenkinek földbegyökerezett a lába.
nem az a vérprofi zenész, akitől mindig ugyanazt a minőséget lehet várni. nem is érdekli szerintem, hogy mit vár a közönség. úgy muzsikál, amilyen kedve van és ez tök rendben is lenne, ha utólag kéne fizetni a koncert árát. :)

Kiwicake 2012.04.28. 09:04:57

Na, ezt jó volt olvasni, végre egy tartalmas interjú, belemenős kérdésekkel és őszinte, néha meghökkentő válaszokkal. Félixnek nem kell alkalmazkodnia, mert a közönség azért szereti, amilyen.

NIL7 2012.04.28. 09:08:22

@Kelly és a szexi dög: Pedig Lajkó pontosan ezt tette. Elment hegedűlni a büdöslábú amerikaiak pénzéért, és nem teljesültek az előre támasztott elvárásai :-)

alized 2012.04.28. 09:43:28

Tisztelt Félix!
New Yorkról nem kellene így nyilatkozni, fő-
leg a közönségéről.
Ha nem tetszettél, akkor nem biztos, hogy a hallgatók csak hunyók.

Sok sikert a vidéki fellépéseken!

krferi 2012.04.28. 09:46:35

@NIL7: Szerintem azért itt nem valamiféle helyi hírességről beszélünk. Nagyon sokat elért az ember kizárólag a saját tehetségének és nem kevésbé nyakasságának és elveinek köszönhetően. Igenis erre van szükség, nem a plebs kiszolgálására. Ugyanis pontosan amiatt tart ott a közizlés, ahol.
Az, hogy közben kifizetik, megy Amerikába is pénzért játszani, hát az tényleg úristen, de felháborító.

krferi 2012.04.28. 09:49:16

@alized: Kár vidékizned. Azt hiszed, hogy Lajkó csak most szabadult ki a művelt Nyugatra? Az egész világon respektált zenész, mindenhova hívják, neki NY pont nem tetszett. És? Akkor már csak az Öttömösi Falunapok való neki?

alized 2012.04.28. 10:00:11

@krferi: Amit Lajkó csinál, az speciel nekem
nem tetszik, de elismerem !!
Csak ez a jellemző keleti sértődöttség, hát..
...

krferi 2012.04.28. 10:26:07

@alized: Hát, én még nem nagyon olvastam, hogy egy New Yorkban fellépő magyar zenész így nyilatkozott volna a helyről. Nem tudom, mennyire keleti vagy nyugati ez a dolog. Szerintem NY sem egyenlő a nyugattal, egyszerűen van akinek bejön, van akinek nem. Nekem például semmi bajom vele, Budapesttel pedig igen, de van akinek fordítva. Vagy össze-vissza.

Commandante Jayasuriya 2012.04.28. 10:32:47

Számtalan nagy művészt ismer a világtörténelem, akit öntörvényűsége, és az elfogadott normákat felrúgó, kívülálló magatartása miatt csak késve ismert el az utókor.
No Lajkó Félix nem tartozik ezek közé, őt később sem fogják a legnagyobbak között említeni!
Annyira még nem nagyformátumú művész, hogy elviseljék az allűrjeit, viszont alkata miatt képtelen az alkalmazkodásra, ezért örökre megmarad a "Balkánról jöttem, meg nem értett zseni vagyok" kényelmes státuszában.

=Daniken= 2012.04.28. 10:45:21

alized:

"Ha nem tetszettél, akkor nem biztos, hogy a hallgatók csak hunyók."

"csak a hallgatók a hunyók.." ha már magyarul, akkor így helyes a szórend, mert amúgy mást fejezel ki, magyarul.

Nem keleti sértődöttség ez, csak valószínűleg a nagy média hype után nem erre számított, csalódás volt neki. Keleti sértődöttség? És a nyugati gőg, az smafu? :-))))

Commandante:

az önkritikát azért érted abban amit mondott? :-) nem tartja magát bonyolultnak, sőt.

Yoora:

ha csak a nagyon régi egyetemi színpados fellépései közül megnézel egyet, eláll a szavad. emberileg borzasztóan flegma, meg öntörvényű és hangulatember, néha utálatos, teljesen más világban él, illetve másként éli meg.de amikor játszik, elképesztő milyen hangulatokat képes megjeleníteni és felszínre hozni.láttam olyan interjút vele, ahol konkrétan én felpofoztam volna, annyira idióta volt.ilyen és kész.

Alamio 2012.04.28. 10:48:07

@Commandante Jayasuriya: Ha nem tetszik, ne hallgasd.

Amúgy meg: lehet hogy te a Balkánon érzed magad, de ez itt Közép-Európa.

Gyáli úr 2012.04.28. 11:00:17

Kedvet kaptam egy Lajkó-koncerthez!

krferi 2012.04.28. 11:02:52

@Commandante Jayasuriya: Szerintem a legkevésbé sincs benne a megnemértettművész-attitűd. Nincs megsértődve a világra, csak egyszerűen azt csinál, amit akar. Megteheti, és ez sok irigységet szül.

Pesti_Geronimo 2012.04.28. 11:20:04

Nagyon kiváncsi lennék, hogy Félix tudna-e egyáltalán jó értelemben vett kommersz zenét játszani. Ezalatt azt értem, hogy keretekbe foglalt, jól felépített számokat tudna-e egyáltalán csinálni. Így is elmegyek a koncertjeire, hogy végigszólózza, de szerintem sokkal több van a tehetségében mint amit kihoz belőle. Amikor igazán megfogott a játéka mindig mással játszott, és keretek között, pl. Rúzsa Magdival a Még azt mondják, vagy a Bokorból, stb.
Egyszer megpróbálhatná a közönség fülével hallgatni a saját zenéjét, talán valami jó is kisülhetne belőle.

Wolfram 2012.04.28. 11:22:16

imádom, amikor interjút ad. bár a riportereknek rémálom lehet, lám szegény Rácz Mihálynak sem sikerült.
mondjuk engem most is megnevettetett, végig röhögtem az egészet. az is valami. egyszer egy tv-s interjúban a sámli vagy mi kidőlt alatta. "a k**rva anyádat!" - olyan spontán szakad ki belőle, épp a művészet magasztos definiálása közepette, a legmeghittebb pillanatban. azóta is nevettek, ha eszembe jut.
zseniálisan hülye.
egyébként a zenéjét is nagyon szeretem, igaz nem hallgatom minden nap. engem nem érdekelne, ha részegen jönne be, sőt az sem, ha egyáltalán be sem jönne (ami egyébként nap mint nap megesik velem). de mint mondtam, nem érdekel.

ArgonX 2012.04.28. 11:23:23

Nagy arc, respekt...

A fickóval egyébként tényleg nincs minden rendben, de legalább megmondja a frankót :)

saltydog 2012.04.28. 11:23:56

@Alamio: nem azt mondta, hogy nem szereti... de abszolút értékeiben én sem gondolom, hogy 100 év múlva Lajkó-iskolák lennének mindenhol

kkk666 · http://www.vizvezetekszereles.info/ 2012.04.28. 11:39:17

miről ismerkszik meg az igazi zenész?
arról, hogy őszinte, amit nem szabad, szerintem, keverni a nagyképűséggel, vagy még rosszabb: sértettséggel

[c] 2012.04.28. 12:56:40

@altwien1: Ugyanakkor Bartóknak kvázi kultusza van... "Everyone knows Bartók" - ahogy amerikai ügyfelünk mondta, amikor szóbakerült, hogy a kedvenc zeneszerzőim közé tartozik.

mangalor 2012.04.28. 14:00:24

@alized: miért, hogyan kéne nyilatkoznia, ha ő így érezte? Engedtessék már meg, hogy akinek nem tetszik New York és az egész rongyrázós, belterjes, sznob világuk, az ezt meg is mondja. Én nem azt hallottam ki a szavaiból, hogy megsértődött, hanem inkább azt, hogy nem érdekelte. Mivel egyébként sem érezte, hogy vevők lennének a zenéjére, úgy gondolta, minek fárassza magát ráadással. Sztem totál igaza van. És megvallom, nekem sokkal szimpatikusabb ez mentalitás, mint az, hogy csontig nyaljon a közönségnek, csak mert New York-i. A másik cikkben gondolom épp jó formájában volt, összeszedettebben beszél erről az élményről, és az ezzel kapcsolatos gondolatairól.

petru 2012.04.28. 14:38:31

@Commandante Jayasuriya: Biztos vagy benne hogy tudod, kirol van szo? Bizony zseni, es meg is van ertve.

petru 2012.04.28. 14:40:32

Sokaknak, nem tudom, ertjuk-e egymast, szvsz Lajko oszinte es a zeneje is.

kissss 2012.04.28. 15:01:40

Amit New Yorkról mond, jó meglátás. Hatalmas, nyomasztó, ellenszenves, nagy rakás szar. A szél oda aztán tényleg összefútt minden szart, szemetet. Egy hónapot kellett ott eltöltenem, nagyon vártam a visszaindulás napját. Nekem egy életre elég volt ámerikából, meg a nagy férges almából. Európa über alles.

NIL7 2012.04.28. 15:06:57

Nekem úgy tűnik, hogy természetesen mindenki őszintén elmondhatja a véleményét. A nyújorkiak elmondhatják, ha nem tetszett nekik a muzsika, Lajkó elmodhatja, hogy neki a nyújorkiak nem tetszettek, mi elmondhatjuk, hogy az előzőek közül melyikük véleménye nem tetszett, és egyébbként a Lajkó milyen nagy zenész és mit érdemel ... satöbbi.

Baj ez? Nem baj egyik sem. Lajkó hegedűlhet tovább, legfeljebb majd talánhívják Nyújorkba, majd hívják máshová. Lajkó olyan zenét játszik amilyet akar, a publikum is olyan zenéért ad pénzt amiért akar, az blogkommentekben mindenkinek az a véleménye minderől amit akar. A nyújorkiak majd hallgatnak más muzsikust. Szerintem egészen jól van ez a világ megcsinálva.

Commandante Jayasuriya 2012.04.28. 16:00:28

@Alamio:

A "ha nem tetszik, ne hallgasd" típusú vélemények megerősítik állításomat!
Te tudod egyáltalán, hogy hol született Lajkó Félix, mert ő például veled ellentétben biztosan bevállalná, hogy balkáni gyökerekkel rendelkezik.

Commandante Jayasuriya 2012.04.28. 16:05:45

@krferi:

Én nem pont ezt vettem ki a szavaiból.
Szóval hogy jól érts, ez a nyilatkozat elég ambivalens érzéseket vált ki az olyan olvasóból, aki némi távolságtartással kezeli Lajkó megnyilvánulásait.

Commandante Jayasuriya 2012.04.28. 16:12:06

@petru:

Biztosan tudom!
Örülök hogy te érted, ellentétben a suttyó ámerikai rakás szarral...

_-_-_ 2012.04.28. 16:20:30

Idén nem lesznek koncertek? Ez a lajko.hu eleg ritkan van frissitve..

_-_-_ 2012.04.28. 16:46:35

Én már vagy hatszor láttam és egyszer se volt részeg. Ha minden hónapba jönne Miskolcra szerintem minden hónapba megnézném. Én ezt a zenét nem bírom megunni.

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2012.04.28. 17:20:30

Én nagyon szeretem a régi zenéit (az első stúdiólemeze verhetetlen), bírom az embert is, de azért zseninek nem nevezném, hangszertechnikailag meg kifejezetten gyenge, legalábbis hegedűsszemmel.
Ha megnézed, egészen egyszerű témákat játszik.
(Aki meg szaggatja a vonót a hegedűn, azt a komoly hegedűsök fakezűnek tartják, és azt mondják rá, hogy kormol.)

xkolbászx 2012.04.28. 17:54:21

@Commandante Jayasuriya: szopd az amerikaiak faszát, hátha egyszer megszánnak egy kis alamizsnával

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2012.04.28. 18:11:15

@NIL7: Erről van szó. Reggel másnaposan végignéztem, éreztem, hogy akarok valamit mondani.

Ez volt az.

Commandante Jayasuriya 2012.04.28. 18:45:42

@xkolbászx:

A nagy hevületben egy kicsit elragadtattad magad barátom!
Nem elég, hogy egy suttyó paraszt vagy, de tudhatnád, hogy mások nemiszervét táplálkozásra felajánlani harmadik személynek, azok engedélye és beleegyezése nélkül nem ildomos!
No ezért ajánlom neked baráti tanácsként, hogy járd körül előbb egy kissé a témát saját magad számára, és ha siker koronázta éhséged említett módon való csillapítását, akkor jelentkezz a továbbiak megbeszélése végett.

trey82 2012.04.28. 19:08:07

@NIL7: piac van? az allam tobb mint a felet elveszi minden 100 forintnak es abbol hany ingyenelo embert tart el jol? bejon egy uj audivan egy ien ingyenelo es fillereket dobal a felixhez az neked piac bmeg?

Magyarorszagon alig van piac, foleg szocializmus, uram-batyam vilag van meg mindig

csorsza 2012.04.28. 21:01:20

@alized: mé', hogy kő, vagy hogy szabad a Nú Jorkról nyilatkozni?

2012.04.28. 21:09:03

Hinnye de fasza, hogy percek alatt sikerül egymás minősítéséig jutni egy ilyen cikk kapcsán!
Magyarország, én így szeretlek?! Nem.
Az előítéletek, s közhelyek puffogtatása nem ér meg ennyi-még virtuális-tintát sem...

@Commandante Jayasuriya: én szeretnék paraszt lenni(persze nem úgy, ahogy Te érted. Tudod, a bácsi, aki csinál neked ennivalót az asztalra.)! Szerintem stílusod jogosan dobta le itt-ott a láncot.

Félix egy nagyon klassz szolnoki koncertje után ua. kocsmába ült be mint mi. Döbbenten az élménytől, a pincéren keresztül meghívtam egy italra. Megköszönte, megitta, majd visszahívott mindkettőnket. Jól esett az a sör! :)
Ha szerintetek nagyképű, nem egy nyelvet beszélünk.

bumibumi 2012.04.29. 00:03:56

Jo faszi ez a Lajko Felix. Az Isten nagyon szereti ot :-)

petru 2012.04.29. 04:42:24

@Commandante Jayasuriya: Láttam már olyat hogy téves közönség gyűlik össze (egy Woody Hermann koncerten a nép fele csak döbbenten nézett). Ilyen megtörténhet akárhol. Valszeg ilyesmi volt a NY-i koncerten is. Nem minősítettem az összes amert.

megint 2012.04.29. 05:07:14

Hagyjátok Commandante-t, személyes sértésnek vette, hogy New York nem jött be Félixnek, ezért nagyképű...stb. Ő ezt itt a hozzászólásokban tudta elmondani, Félix meg egy interjú keretében. Hogy balkáni-e? Lehet, de ez nem változtat semmin, hiszen akkor a a kritika is az.

Commandante Jayasuriya 2012.04.29. 06:57:15

@saaby.:

Sajnos felületesen olvastál, vagy valamit félreértettél! Ilyesmikről egy szó sem esett, legalábbis részemről nem.

mikethebiker 2012.04.29. 07:34:14

@alized: agymosott primitív amerikaiak meg sem érdemeélték, hogy ilyesmit hallgassanak--nem is értik

kozmopolisz 2012.04.29. 09:20:00

Nem érzem az ilyen tehetségek világát, de az tudom, hogy az előadó művészetben fontos szabály, hogy tudd kinek játszol. Ki a hallgatóság...mit láttak és mit nem abból amit te képviselsz. Ha ez megvan akkor csak széndékosan, esteleg dacból, lehet nagyon melléfogni. Valami ilyesmit érzek itt...a NY-i koncert kapcsán.

kszondi 2012.04.29. 10:09:57

Minden koncert közönségében van olyan, akinek tetszik a zene, még akkor is ha - történetesen - a többség nem érti/érzi az egészet. Láttam egy zenészt fellépni ugyanazon a helyszínen kb. két év eltéréssel: az első teltházas volt, kétszer visszatapsolták stb., a második pedig 50-60 ember előtt, kissé iluminált állapotban.

Ha lehetne, a másodikat nézném meg még egyszer, mert olyan élmény volt...

bitango 2012.04.29. 12:14:55

Lajkó zenéje az isteni üzenet...hogy így összefoglaló névvel nevezzem mindazt, amiért megszülettünk. Amikor játszik, kicsinek érzem magam, és nagyon büszke arra, hogy mégis értem. Bár legfőképpen megérteni nincs mit rajta.
Ps: a nyújorki közönséget sajnálom, de leszarom
Mozartot csak néhányan kísérték ki a temetőbe stb.

Attila1234 2012.05.01. 12:10:44

Tyűha, hogy merészel olyat mondani ez a Félix gyerek, hogy nem jött be neki a New York-i közönség? Még a végén kiderül, hogy Apple cucca sincs, és akkor végleg magára vonja a hipsterek haragját! :)

2012.05.03. 18:04:32

@Commandante Jayasuriya: Pont erről írtam... Feltételezed hogy felületesen olvasok, de nem foglalkozol a veled szemben megfogalmazott kritikával. Ez nem egy intelligens ember portréját rajzolja ki.

Azt pedig a számítógéped elől eldönteni egy ma élő művészről, mit is gondol majd róla az utókor, merő nagyképűség.

A parasztozás pedig a szóhasználat miatt bánt. Kevés az igaz "parasztember" ma, s a boltokban fellelhető élelmiszer kínálatot áttekintve ez bizony baj.