2012.12.18. 17:00 – Sajó Dávid

Még az is hitelesebb, ha az elromlott kenyérpirítódról rappelsz - Halott Pénz-interjú

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

penz.jpgA hiphop reneszánszát éli ma Magyarországon, egyre több rapcsapatnak sikerült kitörnie az underground színtérből, miközben sorra tűnnek fel az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő előadók. Ilyen például a pécsi Halott Pénz - polgári nevén Marsalkó Dávid - akinek a Feneked a gyengém című száma lassan eléri az egymilliós nézettséget Youtube-on. A zenésszel budapesti koncertje másnapján beszélgettünk a Led Zeppelinről, az újvonalas amerikai rapperekről illetve arról, mitől számít hitelesnek egy hiphop előadó.

Gyakran jártok Pestre fellépni?
Nem igazán, csak most kezdenek beindulni a koncertek. Ez egyébként érdekes dolog, mert eddig évente volt azért egy olyan 10-15 fellépésem, főleg hiphop bulikon, de az az ugrás, ami ezen a színtéren túl van még csak most startol. Ezért is tetszett a legutóbbi koncert a Gödörben, mert különböző stílusú előadókkal léptünk fel.

Ez a többemberes felállás számít már nálad a sztenderdnek?
A mostani ötös formáció konkrétan most debütált, gyakorlatilag mindössze öt-hat alkalommal zenéltünk így együtt. Az a célom, hogy minél több élő hangszert vihessek a színpadra, szóval ez még nem a végleges felállás. Tavaszra szeretném, ha lenne élő dob, gitár és basszusgitár is.

Most nagy divatnak számít itthon, hogy a rapcsapatok élő zenekari kísérettel lépnek fel.
Ennek egészen egyszerű megmondani az okát: mindenki egyre inkább a fellépésekre koncentrál, hiszen a lemezeladásokból már csak zéró bevételre számíthatnak. Ezért a fellépések lettek az első számú bevételi források, bár a jogdíjakból és a merchandisingból még bejöhet valamennyi pénz. Hiába van most előnye mindenkinek a social mediának köszönhetően, az ember emiatt el is vár már egy bizonyos szintű produkciót, amiben egy élő zenekar sokat segít.

Viszont az nem túl gyakori, hogy valaki a rap mellett maga írja az alapokat is.
Kilencven százalékban én írom a zenét, csak a keverési és stúdiómunkálatoknál kérek segítséget. Egyébként sem kell az embernek mindenhez értenie sőt, a legtöbbször nagyon jól jön, ha egy külső fül is meghallgatja, amit csináltam.

Feltűnően sok rockzenei hangmintát használsz a számaidhoz.
Alapvetően Led Zeppelinen, Frank Zappán és Rolling Stoneson nőttem fel, és előbb voltam rocker, mint rapper, aztán a két műfaj iránti érdeklődésem az évek múlásával szépen kiegyenlítették egymást. Emiatt nem is szeretem magamat rappernek sem nevezni, mert számomra a rap és a szövegelés egy önkifejezési eszköz. Így az említett együttesek és a rockzene elég komolyan meghatározta az ízlésemet, és amikor zenét írok, szeretek olyan hangmintákból építkezni, amiket igazán magaménak érzek, például olyan jazz-zenéhez nem nyúlok, aminek idegenkedek a hangulatától. Arra is figyelek persze, hogy kerüljem az elcsépelt dolgokat, ezért a ’60-as, ’70-es soul-funk hangmintákat már nem is keresem, egyszerűen túl sokan használtak fel ezeket az elmúlt 15-20 évben. Szívesebben fordulok a pszichedelikus rockhoz vagy a nagyon elborult minimalista énekekhez, ezért is csípem annyira mondjuk Björköt.

Akkor te tudat alatt már egy kicsit készültél arra, hogy a dalokat, amiket megírsz, később rendes zenekarral szeretnéd előadni?
Ez abszolút így van, mindig is ez volt a célom. A számaim remekül működnének egy hangszeres koncerten, ráadásul élő dobra szövegelni rohadt jó érzés, teljesen más energiák szabadulnak fel benned olyankor.

Elég nehéz megkerülni azt a kérdéskört, hogy te is pécsi vagy, ahonnan rengeteg népszerű zenekar indult. Szerinted miért lehet az, hogy az utóbbi 20 évben az országos népszerűségre szert tevő előadók és együttesek közül a legtöbben valamilyen vidéki városból származnak?
Nekem erre a személyes tapasztalatom alapján van válaszom, de inkább nevezném csak egy meglátásnak. A budapesti zenekaroknál nagyon sok a váltás, a tagcsere, és mindenki játszik egyszerre vagy 2-3 együttesben. Eközben a vidéki zenekarok 10-15 évet is lenyomnak együtt, és képesek csak egy projektre fókuszálni.

Végighallgattam jó pár zenédet a Youtube-on, de meglepő módon nem találtam tőled csak egy dalt, amiben más is közreműködik. Pedig Pécsen bőven lenne kivel együtt zenélni, vegyük példának okáért a Punnany Massifot.
Nem tudom miért, de valahogy így alakult eddig, nehezen találtam magam mellé társakat, magányos típus vagyok (nevet). Szeretem egyedül megcsinálni a dolgokat, és esetleg utána felkérni valakit a közreműködéshez, így volt ez a Szabó Balázzsal is. Néha kicsit macerás az a procedúra, ami egy ilyen közös alkotással jár, mert nagyon nehéz összeegyeztetni a másikkal az időnket, ráadásul az interneten zeneküldözgetésből nekem hiányzik a személyes kontaktus is. De a jövőben több ilyen közreműködős cucc is napvilágot fog látni.

Per pillanat itthon a hiphop reneszánszát éli, és az egyre növekvő népszerűség természetesen a műfaj felhígulásával is jár. Te találkoztál már több milliós nézettségű rapvideókkal, amiknek hallatán bármiféle negatív érzés keletkezett volna benned?
Ahogyan idősödöm, úgy tudom egyre inkább elfogadni mások véleményét, egyre inkább vagyok nyitott, de azért van fülem. Nem igazán szeretek más zenekarokat minősíteni, de mondjuk vannak olyan felkapott produkciók, amelyhez ha kizárólag szakmai szemmel állunk hozzá, akkor a hatalmas nézettségi adatok ellenére sem tudok elmenni olyanok mellett, hogy se szövegileg, se zeneileg, sem a videók színvonala nem üti meg még az itthoni mércét sem. Ennek ellenére Magyarországon mégis van egy olyan közönség, akinek ez bejön, és el kell fogadnom, hogy az amit én jónak gondolok, az nem biztos, hogy másnak is tetszeni fog, és ugyanez fordítva. Kicsit elszomorító volt arra ráeszmélnem, hogy nem mindenkinek olyan fontos a zene, mint nekem. Vannak, akiknél csak úgy szól a háttérben a rádió vagy egyszerűen nincs kedvenc zenekaruk, bármit meghallgatnak. Baszd meg, ne hallgass meg mindent, kurvára nem mindegy mi szól a rádióban.

Ezek után milyen érzés volt neked bekerülni az őszi Artisjus-Youtube-toplistára, ahol finoman szólva sem túl veretes a névsor?
Nézd, vannak ezen a listán olyanok, akiket én nagyon sokra tartok ezért nagyon örülök neki, az már egy másik kérdés, hogy egyes előadók, hogyan kerülhettek fel rá. Amikor a Petőfi és a VIVA is elkezdte játszani tőlem az Ángárdot, azért az egy iszonyatosan jó érzés volt főleg, hogy ezt egyre több underground előadó követte. Mondjuk ez a kifejezés is értelmét vesztette, mert a Youtube-nál kevés mainstreamebb felület létezik. Viszont ennek a hatása, hogy az utóbbi 5-10 évben elkezdtek a magyar előadók kicsit többet kísérletezni, és ugyanaz a tendencia érzékelhető itt is, mint Angliában, csak mondjuk 30-40 év késéssel. Ma elmész Londonban egy underground buliba, és azt látod, hogy a feketét punkoknak vannak öltözve, a fehér gyerekek rapcuccokban hipszterkednek, és ha belegondolsz, ez teljesen jól van így. Nézd meg mi megy most például Amerikában, ahol az Odd Future-ös arcok konkrétan olyanok, mintha punkok lennének.

penz2.jpgEzek szerint lőttek már a telepi rapkultúrának? Csak mert ha mondjuk rád vagy akár a Punnany Massifra nézek, akkor nehezen tudom elképzelni, hogy a panelházak között füvet árulnátok.
Az internetnek hála az embereket egyre több impulzus éri, ezért olyan dolgokba is bele tudnak kóstolni, amire korábban másoknak nem volt lehetősége. Régebben sokkal dominánsabb volt, hogy az emberek klisékben gondolkodtak, most pedig sokkal jellemzőbb, hogy a tartalomra és a hitelességre helyezik a hangsúlyt. A magyar hiphop mostani népszerűségéhez is ez vezetett, hogy elhagytuk ezeket az álságos manírokat. Én egy pécsi, gyerek vagyok, nem Brooklynban nőttem fel, és ezért nem is fogok olyanokról szövegelni, mint egy ottani fekete csávó, hanem az engem érő mindennapi jelenségekről. Még az is hitelesebb, ha az elromlott kenyérpirítódról rappelsz, mint arról, hogy mész a telepen a haverokkal, és ti mekkora gengszterek vagytok.

A Halott Pénz név is erre az álkeménykedésre reflektál, ha jól sejtem.
Abszolút. Ez a fajta attitűd, a nagy nyakláncos, kemény csávós rap nagyon távol áll tőlem. Vegyük példaként Tyler, The Creatort, akik nagyon imádok, és az én szemben az a gyerek egy punk. Rohadt intelligens, nagyon ügyes srác, akit állandóan basztatott a suliban a többi fekete srác, amiért Green Day-póló volt rajta. Erre ő csak annyit mondott, hogy basszátok meg, én egy ember vagyok, nem pedig fekete. Eddig senki nem mert olyanokat csinálni a Beastie Boys óta, mint ő. Sikerült kilépnie a klisékből, és óriási hatással van most az egész műfajra, egyben rám is. Fontos, hogy az emberek tudjanak azonosulni azzal, amit közölsz, teljesen mindegy, hogy azt rapben teszed vagy gitárral a kezedben. Ettől válik valami hitelessé, nem pedig a bő gatyától.

A szövegeidben feltűnően sok a popkulturális utalás, és viszonylag háttérbe szorul az igazi szókimondó társadalomkritika.
Azért ezt így nem állítanám, mert még az olyan dalokban, mint a Feneked a gyengém is akad üzenet a sorok között, de valóban szeretek hírekből, filmekből és zenészekből merítkezni. Testvérem hatalmas filmrajongó, és elképesztően sok filmet láttam, apámnak pedig meg volt az összes Frank Zappa-lemez, szóval ilyen háttérrel ez nem is csoda. Talán egy kicsit ezért is állok máshogy az alkotóművészethez, és hiányolom a 6-8-12 perces dalokat, amiket annyira imádok mondjuk a Led Zeppelintől. Most mindenki a darálásra megy, és hogy belője a számait 3 és 4 perc közé.

penz3.jpgEgyébként te gondolkozol még albumformátumban?
Mindenképpen, az előző két lemezemet is albumként adtam ki 2008-ban és 2010-ben. Vagy 2009-ben és 2010-ben? Nem igazán emlékszem már pontosan, de majd megnézem (nevet). A második lemez még PANKKK-os támogatással jött létre, és valljuk be az egy kurva jó dolog volt, és nagyon sajnálom, hogy ez azóta már megszűnt. Nyomtunk is belőle 300 darabot, ami el is fogyott, de engem már ez a CD-s dolog nem nagyon izgat.

Mikorra várható tőled a következő lemez?
Valamikor jövő tavaszra, legkésőbb őszre tervezem, és már biztos, hogy Red Pitt lesz a címe, mondjuk ez egy kicsit olcsó szójáték, én is bevallom (nevet). Ezen már rajta lesz a Feneked a gyengém, a Feltámad a tenger és a Mit tettél értem mostanában is. Addig még kijön pár szám külön videoklippel, és csak aztán áll össze a nagylemez. Szerintem az emberek egyre jobban igénylik a zene vizuális megjelenítését, és hiába van fent rengeteg szám a Youtube-on, egy klippel azért jobban felértékelődik a produkciód mások szemében.


hiphop rap halott pénz



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása