2013.05.17. 16:56 – Lángoló Gitárok

Szeretnénk, ha a közönség mellett mi is otthon éreznénk magunkat - Rudimental-interjú Piers Aggett producerrel

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

rudimental (1).jpgElkezdődött a Pannónia Fesztivál, ahol az egyik legjobban várt fellépés a brit Rudimental elektronikus zenei formáció koncertje. A Feel The Love című dallal a londoni olimpia legnépszerűbb dalát elkészítő zenekarból Piers Aggett producerrel beszélgettünk a Rudimental számára legfontosabb hatással bíró előadókról, a rengeteg közreműködő kiválasztásának rendszeréről illetve arról, mire készüljön majd tőlük a közönség a Pannónia Fesztiválon.

Sokat jártatok fiatalon elektronikus bulikba?
Persze! A nagy rave korszakban nőttünk fel, óriási hatással volt ránk az akkor elkezdődő underground elektronikus zenei kultúra. Mindenkinek új volt az egész, aztán egyre több műfaj lett kezdve a UK garage-tól a jungle-ön át a drum and bassig. Az olyanok, mint Shy FX vagy Roni Size máig óriási hatással vannak ránk, meg persze a Prodigy és a Massive Attack.

Ennek ellenére nagyon sok hangszeres hatás érzékelhető a zenétekben. Gondolom rengeteg EZ Rollerst hallgattatok.
Na, őket például én pont nem ismerem. Viszont Marvin Gaye, James Brown és más soul előadókat is nagyon szerezünk, főleg innen jön ahhoz az inspiráció, hogy ne csak egyszerű tánczenét írjunk. Ezért is akartam mindig is rendes zenekari felállással játszani, mert sokkal több ebben a variáció, nagyobb művészeti értékkel bírnak a dalok is amiket írunk így. Persze az is közrejátszik, hogy a két évvel ezelőtti alakuláskor az egyik legfőbb célunk az volt, hogy egyszer majd fesztiválokon léphessünk fel, ezt pedig rendes együttessel sokkal könnyebb elérni.

Pedig ma sokkal könnyebbnek tűnik inkább DJ-producerként érvényesülni.
Ez talán most így is van, de én sohasem tartottam magam klasszikus értelemben vett producernek. Mindig is élőben képzeltem el a zenémet, egy kemény dobossal a hátam mögött meg egy énekessel elöl. Több így az energia, több a kapcsolat a közönséggel is, mintha egy laptop mögül bólogatnék.

Ezek szerint nem szoktatok DJ-szettes bulikat csinálni?
Dehogynem, az is fontos része a Rudimentalnak. A Pirate Radión nőttünk fel alap, hogy először mindenki DJ akart nálunk lenni. Ezért kézenfekvő volt, hogy néha nyomjunk DJ-szetteket is, csak ennyi emberrel a zenekarban ez sokszor irgalmatlan vitákba torkollik. Mindenki hatalmas lemezgyújtó és a saját zenéit akarja pakolni, de ennyi erős egó mellett ezt nem kis feladat megoldani.

Az Amerikában történő hatalmas EDM-mánia miatt sem árt DJ-zni.
Na, az egy egészen más történet. Már régóta próbálnak kezdeni valamit az elektronikus zenével a tengerentúlon és ne feledd, hogy azért nem éppen egy teljesen új dologról van szó. Egyszerűen csak sikerült végre egy nekik megfelelő gyűjtőkifejezést találni az egészre, amit így most már rendesen el tudnak adni ott termékként. De érzésem szerint még ennyi év után is csak ismerkednek ezzel az egésszel, nem igazán tudják mit kéne vele kezdeni. Itt Nagy-Britanniában a legtöbben ugyanúgy művészetként kezelik, mint mondjuk a festészetet. Amerikában meg inkább ilyen gyermekded csodálkozással figyelik, hogy az a rengeteg tinédzser még is mi a jó francra ugrándozik ennyire.

Nemrég jelent meg a bemutatkozó nagylemezetek, ami tele van vendégszereplőkkel. Milyen koncepció alapján válogattátok ki őket?
A legtöbb közreműködő esetében szimplán csak a személyes kapcsolat számított. John Newman például a szomszédos stúdiót bérli, onnan ismerjük egymást, de a többiekkel is nagyon jóban vagyunk. Márpedig a zenélésben ez az egyik legfontosabb, ha külsős arccal dolgozol együtt. Ráadásul itt mindenki producer is egyben, szóval imádunk új embereket bevonni a projektjeinkbe, ettől lesz az egész izgalmas. Egyedül Emeli Sandé és Angel Haze volt, akik maguktól kerestek meg minket, hogy szeretnének valami közöset velünk. Mondanom sem kell, mennyire élvezetes volt két ilyen karakteres női előadóval stúdiózni.

Ez akkor már nyugodtan nevezhető lassan elvárásnak az elektronikus zenében?
Ha nem is elvárás, de valóban egyre több olyan album jön ki, amin minden dalhoz felkértek valami közreműködőt. Nem kell ezen csodálkozni, a 20. században is ez lett volna rockzenében, ha már akkor feltalálják az internetet. Meg hát ugye promóció szempontjából sem mindegy, milyen nevek szerepelnek a dalcím után közreműködőként. Mi viszont ezt már annyira nem szeretjük, kizárólag alkotói szempontok alapján válogatjuk meg kivel írunk számokat. Olyan is volt, aki a legnagyobb név lehetett volna a lemezen, de végül nem vált be. A következő albumunkon is erre fogunk figyelni, hogy megtaláljuk a legjobb embereket.

Mire számíthat majd a magyar közönség a Pannónia Fesztiválon?
Először is nem kell aggódni, mert az ének végig élőben fog menni, a sok közreműködő miatt úgy éreztük mindenképpen kell egy állandó énekes. A fellépés valahol a basszusnehéz és az élő zene keveréke lesz óriási show-val és pár meglepetéssel. Nem véletlenül lett Home a című az albumunknak, hiszen ezzel is jelezni szeretnénk, hogy mind Londonban nőttünk fel különböző kulturális háttérrel, így szeretnénk, ha a közönség mellett mi is otthon éreznénk magunkat.


interjú elektronikus drum and bass pannónia fesztivál rudimental



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása