2013.06.24. 16:05 – Juhász Edina

Én a kemény dolgokban hiszek - Marduk-interjú Morgan "Evil" Steinmeyer Håkanssonnal

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

Az idei Rockmaraton egyik külföldi vendége lesz a svéd Marduk, akik már a kilencvenes évek elejétől nyomják a sátánista, militáns black metaljukat. A csapat gitáros-főnöke, Morgan "Evil" Steinmeyer Håkansson sem egy egyszerű figura, be is bizonyította ezt az alábbi telefonbeszélgetés során.

Aki még sosem volt Marduk-koncerten, mit mondanál, mire számíthat?

Egy Marduk-koncert az olyan, hogy az energia leszakítja az arcod, és úgy mész el, hogy azt se nagyon tudod, mi történt veled. Szerintünk erről szól a metál egyébként. Azt hiszem ennyit elég is mondani, hogy kiváncsivá tegyem az embereket.

A Those of The Unlight című második nagylemezetek idén lesz 20 éves, és egy finnországi koncerten előadjátok az egész lemezt egyben. Hogyan gondolsz vissza arra a 20 évvel ezelőtti időszakra?

Leírva és kimondva úgy tünhet, hogy a 20 év az nagyon sok idő, de ha te magad éled végig, akkor nagyon gyorsan elrepül. Nagyon várjuk egyébként, mert így egyben szerintem 1993 decembere óta nem játszottuk el az összes számot, tehát majdnem soha. De felkértek minket, mi meg úgy voltunk vele, hogy miért ne, szóval nekünk is élmény lesz, azoknak meg, akik eljönnek, főleg.

Mindig is lázadó zenekar voltatok, most is érzitek magatokban azt a dühöt, mint az elején?

A kezdeti düh megsokszorozódott, ha engem kérdezel, sokkal jobban lázadunk, mint annak idején mikor kezdtük. Több az energiánk is, a tapasztalatunk is, hogy ezt a megsokszorozódott aggressziót ki tudjuk adni magunkból akár a dalokban, akár a színpadon.

Mitől vagytok most aggresszívebbek?

Nem tudom, talán az élettől.

Ezt hogy érted?

Szerintem a düh és az agresszió egy természetes védekezőmechanizmus ezen a bolygón, ez tart életben.

A norvég és a svéd black metál színtér is nagyon erős, volt valaha bármilyen rivalizálás?

Nem, vagy legalábbis én nem tudok róla, én sosem voltam benne érintett. Én mindig jól kijöttem a norvég zenekarokkal, sosem volt abból probléma, hogy svéd vagyok. Az már más kérdés, hogy aki hülye, az hülye de az tök mindegy milyen országból jön hülye marad.

Mit gondolsz a mai black metál zenekarokról?

Van nagyon kevés jó, és egy rakat szar. Akiket szeretek, azok általában a régi motorosok, őket is hallgatom, meg őket tartom valamire. Van néhány új, mint a svéd Horde Of Hel, amit szeretek, meg néhány, de nem sok.

És mi a véleményed a hipster black metálról, mint a Deafheaven, meg a Liturgy?

Azokról még csak nem is hallottam, meg erről a hipster vonalról sem. De hogy őszinte legyek egyáltalán nem is érdekel.

Azokról mit gondolsz, akik az underground vonalat istenítik, és ha kitör onnan valaki, akkor azt már nem hallgatják, mondván, hogy eladta magát?

Bekaphatják, mert ha valaki ennek áldozza az életét és őszintén csinálja, akkor nyilván az a célja, hogy azt ötnél többen értékeljék. És ha értékelhető és jó az amit csinál, akkor népszerű lesz. Érted, ha csinálsz valamit és hiszel benne, akkor sikeres is akarsz lenni, mert az a célod, hogy jó legyél, ne pedig szar. Ha meg örökre az undergroundban akarsz élni és nem akarsz népszerű lenni, akkor egyáltalán minek akarsz játszani? Nem kell attól tartani, hogy a világ lemarad valamiről, ha nem hallja az örök undergroundra készült dalaidat, mert azok nyilván szarok. Tartsd meg magadnak. Én hiszek abban amit csinálok, tudom, hogy van üzenete és ezt az üzenetet szeretném eljuttatni minél több emberhez.

Mit gondolsz a svéd Shining zenekar sokkoló dolgairól?

Mi abban a sokkoló?

Például, hogy az énekesük vagdossa magát, a vécén ülve nyilatkozik, ilyenek.

Sokkoló a vagdosás? Nem mondom, hogy unalmas, de ez mennyire lejárt dolog már. Mármint azért láttam én már egyet s mást, hogy azon egyáltalán ne döbbenjek le, hogy vagdossa magát, más is csinálja. Találkoztam vele, jó arc, de az, amit csinál egyáltalán nem sokkoló szerintem.

Hiszel még a lemezeladásokban?

Nekünk még egész jól működik a dolog, mert hiszünk a zenében, amit csinálunk, és a rajongóink is hisznek benne. De szerintem az extrém metál műfaja lesz az utolsó, amit megcsap ez a letöltős hullám és a zeneipar halála, mert a többség még mindig magáénak akarja tudni a lemezt, mint én. Én is gyűjtő vagyok, és az is maradok, mert szeretem megvenni a kedvenc zenekaraim lemezét, hogy azzal is támogassam őket.

Sátánistának tartod magad, aki megveti a katolikus vallást?

Naná, hogy megvetem, nem is megvetem, gyűlölöm a katolikus vallást. A legképmutatóbb társaság, utálom őket. És igen sátánista vagyok, nem is tudom mióta, ebben hiszek, ez a látásmódom, a vízióm.

A keresztény szellemiségű Wovenhand egyik dalának feldolgozása honnan jött?

Ha már feldolgozást csinálsz, akkor válassz olyat, ami elég távol esik a te zenei világodtól. Most egy Sodom- vagy Kreator-feldolgozást kellett volna csinálni, mint mindenki más? Na mi ezt nem. Inkább fogtam azt a dalt, megcsináltam az én verziómat, kihoztam olyanra, ami visszadja, hogy nekem mit jelent.

El tudsz képzelni egyszer egy közös koncertet velük?

Miért ne? Nyilván sosem lesz ilyen, mert elég különböző a két zenekar közönsége, de részemről úgy vagyok ezzel, hogy mindegy kivel lépek fel, amíg a saját üzenetemet tudom közvetíteni.

Mi volt a legérdekesebb rajongói visszajelzés vagy ajándék, amit kaptál?

Az a helyzet, hogy olyan zenekar vagyunk, akiknek a rajongói sem hétköznapi emberek, szóval gyakorlatilag minden nap történik valami olyan dolog a turnén, ami a nagy átlagnak furcsa lenne. Az évek során nekem kissé megváltozott az ingerküszöböm, szóval ami másoknak furcsa, esetleg ijesztő, az nekem bőven normális.

Mit gondolsz a Burzum-vezér Varg Vikernes börtön utáni zenei tavékenységéről?

Nem rossz, sőt mondhatjuk, hogy jó, de inkább a régebbi dolgai jönnek be.

Nemrég zavargások voltak Svédországban, mit gondolsz a kialakult helyzetről?

Teljesen ki vagyok akadva a rendőrségünkre és a kormányunkra, ahogyan kezelték ezt az ügyet.

Mármint túl brutálisak voltak?

Dehogy is, éppen hogy túl gyengék. Le kellett volna lőni az összes idiótát. Tök mindegy, hogy bevándorlók vagy nem, azért van rendőrségünk meg törvényeink, hogy azt betartsák és betartassák úgy, ahogy ők azt gondolják, hogy a legjobb. Sokkal keményebben össze kellett volna ezeket verni, de ma ez egy vicc, hogy emberek mások értékeit tönkreteszik, meg gyújtogatnak, aztán a rendőrök kerülnek szarba, ha a munkájukat végzik és leállítják ezeket a retardáltakat. Van fegyverük, azért veszi az állam nekik, hogy használják. Én már csak az ilyen kemény dolgokban hiszek.


interjú metál black marduk



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása