2010.04.24. 10:00 – mista

Bújjunk bele a zongorába! - Klipmegosztás

Mai válogatásunkban felülreprezentáltak a magyar előadók klipjei: van itt házibulizó Kistehén, lassított Magashegyi Underground és Akkezdet Phiai, sőt, terpeszállásban keménykedő Ákos. Ezeken kívül horrorisztikus klippel támadó Jack White-projekt, gyémántot törő Deftones, valamint egy amerikai zenekar, akikről egy csomó másik jut majd az eszünkbe. Nézzük!

Kistehén - Jó Csávó a Markó

Egy hete jelent meg a Kistehén legújabb albuma Picsába az űrhajókkal! címmel, ami már csak azért is érdekes, mert tavaly decemberben még abban sem lehettünk egészen biztosak, hogy idén ilyenkor egyáltalán létezni fog a zenekar. Akkor Kollár-Klemencz László énekes kivételével az összes zenész kilépett a Kistehénből, ami után egy ideig mindenféle pletykákat lehetett hallani különböző vitákról, a miértekről és a továbbiakról, végül az egészből az lett, hogy az énekes-dalszerző teljesen új tagokkal folytatja, a régiek pedig Intim Torna Illegál néven zenélnek tovább. Az átalakult zenekar új albumának első kislemezéhez, a Jó Csávó a Markó című számhoz új klip is készült, ez is mindössze pár napja érhető el a neten, és nagyjából olyan az egész, mint egy jobban sikerült home video egy néhány fős házibuliról, bár azért részegen vetkőző lányokra senki ne számítson. Van helyettük egy Steven Tylert megszégyenítő szájmérettel rendelkező srác (Kollár-Klemencz Gergő, az énekes fia; a klipet is ő jegyzi Lucrecia Protellor néven), hülye napszemüvegben, fejhallgatóval a fején, egy kézi kamerával, amint saját magát filmezi totálban. Javarészt ebből a pozícióból látunk minden egyebet, bár néha a háttérben történő események kerülnek az előtérbe: a nappaliban részegedő meg a fürdőkádban táncoló haverokkal és egy neonkék parókával. Ami a zenét illeti: mostanában mindenhol azt lehetett hallani, hogy az új Kistehén a korábbiakhoz képest óriásit változik majd, és bár a Jó Csávó a Markó valóban hoz újdonságokat az eddig ismertekhez képest, azért mégis meglehetősen stabilan hozza azt a jellegzetes hangulatot, ami Kollár-Klemencz László munkáira általában jellemző. Az egészben amúgy a gyermekkórus a legjobb.


Magashegyi Underground - Szívtakarítás

Még mielőtt a klipről egy szót is szólnánk, érdemes pár dolgot leszögezni ezzel a dallal kapcsolatban. Legelőször is azt, hogy ennek a zenekarnak eddig ez az egyetlen ismert száma, amit érdemes egynél többször is meghallgatni. Ennek valószínűleg az az oka, hogy most először sikerült egy olyan hangulatot elkapniuk, aminek hatására a Szívtakarítás többszöri lejátszás után is képes lehet arra, hogy valami újat adjon a hallgatónak. Ha egy kicsit gonoszak akarnánk lenni, azt mondanánk, ez biztosan az Amorf Ördögök egykori tagjának, a dal szövegét szerző Tariska Szabolcsnak köszönhető, de tudjuk be inkább az egész csapat közös eredményének. Aztán pedig bízzunk benne, hogy a zenekar idén tavaszra ígért első nagylemezén is inkább ilyen számok lesznek, és nem pedig olyanok, mint az a borzalmas, rémesen idegesítő Anglia. Ami pedig a klipet illeti: a rendező Pallag Péter nagyon szeretheti a slow motion technikát, hiszen ez az egész videón uralkodik. Szép képek, ugráló, táncoló emberekről, köztük a zenekar tagjaival - nagyon lelassítva. Veszélyes húzás, hiszen a lassítás ilyen mértékű alkalmazásában mindig benne van a veszély, hogy hamar unalmassá és öncélúvá válik, itt azonban ezt sikerült elég jól elkerülni. A forma megmarad annak, ami: az extatikus hangulat hatásos kifejezőeszközének.


Foxy Shazam - Oh Lord

Az amerikai Foxy Shazam nemrég megjelent harmadik albumának harmadik kislemezes dalához pofonegyszerű története ellenére egy meglepően szórakoztató, fekete-fehér klipet készített a zenekarral már nem először dolgozó Jeremy E. Jackson rendező. Az első néhány másodperc alapján még könnyen hihetjük, hogy animációs klippel van dolgunk, a sötét tónusú, furcsa rajzfilm azonban alig fél perc után egy fehér háttér előtt felvett önfeledt, élőszereplős szórakozásba vált. A sztori nagyjából annyi, hogy az idióta mozgáskultúrával megáldott Eric Sean Nally énekes egy esős éjszaka közepén megjelenik egy színes bőrű kisfiú hálószobájában és magával invitálja a nappaliban található zongorába. Belebújnak, aztán hirtelen egy teljesen más világban találják magukat, ahol a zenekar máris az Oh Lord meglehetősen energikus, felszabadult ökörködésekkel teletűzdelt előadásával kedveskedik a kissrácnak. Az egészen biztos, hogy a Foxy Shazam tagjainak volt valamilyen nagyon meghatározó tinédzser kori élménye a gimnáziumi kosárcsapattal kapcsolatban, mert már nem ez az első klipjük, ahol valamilyen formában megjelenik ez a sport. Most éppen csini fekete kosaras csajok táncolnak meg ugrándoznak FOXY-mezben a zenekar körül, aztán meg a kissráccal ugrálóköteleznek, aki először mintha nem is igazán fogná fel, milyen jó dolga van, de azért a végére már nagyon élvezi az egészet. Naná, hiszen még a zongorához is odaülhet! A jelek szerint egyébként a zenekar továbbra is élvezetesen vegyíti mindazokat a zenei hatásokat, amiknek eredményeként őket nézve és hallgatva minimum fél tucat náluk jóval híresebb zenekar és előadó juthat percenként eszünkbe (a Queen és Freddie Mercury, az Aerosmith, Brandon Flowers és a The Killers, The Darkness, Anthony Kiedis, Mika stb.), ráadásul mindegyiknek általában a jobb pillanatai. Ez pedig akárhogy is nézzük, érdem, úgyhogy valószínűleg megéri a Foxy Shazam teljes új albumát is meghallgatni.


Deftones - Diamond Eyes

Hamarosan jön az új, hatodik Deftones-album, amiről valamivel több, mint egy hónapja már megjelent a Rocket Skates című dal és a hozzá tartozó klip, most pedig itt van a májusban érkező lemez címadó dalához készített videó is. A klipet Roboshobo, vagyis Robert Schober rendezte, aki a B-52's, a Kiss Kiss, a The Blood Brothers, Meaghan Smith, vagy például a Hot Hot Heat mellett dolgozott már a Metallicával és többször a Mastodonnal is, úgyhogy joggal feltételezhetjük, hogy pontosan tudja, miként kell ütős metálklipet készíteni. Ennek megfelelően nem is lehet különösebb panaszunk, a Diamond Eyes klipje egy szépen fényképezett, jól összerakott munka, ami ennek ellenére túl sok maradandó élménnyel mégsem gazdagítja a nézőt. A zenekar teszi a dolgát, zenél, miközben néhány rejtélyes nőt meg egy baglyot látunk újra és újra feltűnni a gyémántesőben. Merthogy gyémántok törnek folyamatosan, ilyen kemény ez a Deftones még akkor is, ha ez éppen egy viszonylag visszafogottabb dal tőlük. Arra, hogy a klipben szereplő csajok között milyen interakció is zajlik le egész pontosan, várjuk az olvasói megfejtéseket.


Akkezdet Phiai - Hisz Sztori (Kis Kece)

A magyar hiphop egész biztosan legfigyelemreméltóbb duója hazai viszonylatban mindenképpen marha hosszú, hat éves várakozás után nemrég jelentette meg második, dupla albumát, Kottazűr címmel. Az alábbi videót a duó egyik felének, Saiidnak a közreműködésével az a Spáh Károly készítette, akit valamiért még manapság is Família Kft. című sorozat gyerekszereplőjeként ismernek a legtöbben, miközben már jó ideje elsősorban operatőrként vesz részt nem is rossz produkciókban - ez is egy ezek közül. A szépen kivitelezett klipben egyébként nem sok minden történik: hazai breakeseket láthatunk belassítva táncolni, amiről elsőre akár azt is gondolhatnánk, hogy nem sok köze van a hallottakhoz, ám amikor eljutunk a szám refrénjéhez, azért éreznünk kell, hogy megvannak itt a kapcsolódási pontok. A dal amúgy szinte hibátlan, a Realistic Crew-ból ismert Vranik Krisztián (Krizsó) alapjai és Hegyi Dávid népzenei elemekkel kacérkodó zongorája tökéletesen passzol Újonc és Saiid parádés, néhol pedig már-már zseniális szövegeihez.


The Dead Weather - Die By The Drop

Tavaly márciusban ismerhette meg a világ a napjaink könnyűzenéjében rendkívül fontos szerepet játszó, ennek megfelelően irtózatosan körülrajongott Jack White legújabb zenei vállalkozását, és bár azóta alig telt el kicsivel több, mint egy év, hamarosan érkezik a nagyon menő együttesek tagjaiból verbuválódott The Dead Weather következő albuma. A lemezről ehhez a dalhoz készült az első videó, a rendező pedig az a Floria Sigismondi, aki korábban többek között David Bowie, a The Cure, a Marilyn Manson, Björk, Amon Tobin, a Sigur Rós, az Interpol, a Muse, az Incubus, Christina Aguilera, Tricky, Leonard Cohen, vagy például a The White Stripes számára készített klipeket, és akkor még csak a fontosabbakat említettük. Az olasz születésű kanadai rendezőnő egy meglehetősen sűrű másfél évtized után az elmúlt pár évben erősen visszavett a tempóból, 2006 óta csak egyetlen klipet készített, úgyhogy ezért mindenképpen figyelemreméltó, hogy neki köszönhetjük a Die By The Drop videóját. Precízen kidolgozott, részletgazdag látvány, a Sigismondira gyakran jellemző zaklatott hangulatú képsorok és kameramozgás, kevés értelmezhető történet, néhol meglepően izgalmas jelmezek. Leginkább ezek jellemzik a sötét, horrorisztikus klipet, ami bár erősen elmarad a rendezőnő izgalmasabb húzásaitól (csak néhány példa: Marilyn Manson - The Beautiful People, Amon Tobin - 4 Ton Mantis, Leonard Cohen - In My Secret Life, Sigur Rós - Untitled #1), mégsem lehet rá különösebb panaszunk.


Ákos - Szindbád dala

Nem túl régen Magyarország Utolsó Popsztárja is elkészítette legújabb videoklipjét, úgyhogy ez sem maradhat ki a válogatásból. Az elmúlt években Ákos kizárólag koncertklipeket készített már jól ismert számaihoz, most azonban az idén ősszel megjelenő következő sorlemezének beharangozójaként egy teljesen új dalhoz forgattak videót. A klip forgatókönyvét a zenész maga írta és ő is rendezte, ami nála nem különösebben meglepő, a helyszín pedig a Kecskeméti Katona József Színház, ahol az énekest hosszú évek óta először nem valamiféle öreguras, visszafogott tempóban zenélve láthatjuk, hanem éppen ellenkezőleg: terpeszállásban tépi a húrokat. Persze mindezt csak olyan ákososan, senki ne kőkemény zúzdára számítson. A videó promóciójának egyébként az egyik kulcsmondata az volt, hogy ezt a "nagyszabású" klipet "nagyfilmes" stábbal készítették, ami meg is látszik a végeredményen. Nagyon szépek lettek a képek, jól adják át például a színház emelkedett hangulatát, sőt, néha még azt is elhitetik a nézővel, hogy Ákosnak egész jól áll ez a rocksztár-szerep. (Az operatőr Juhász Viktor volt.) Ami a konkrét tartalmat illeti: a színpadon keménykedő zenekaron kívül Ákost időről-időre a huszadik század első felét idéző öltözetben, marcell-hullámos hajjal, jávor-bajusszal, különböző fel-felbukkanó nők (szobalány, kurva, apáca stb.) társaságában láthatjuk a színház karzatán. Nem túl nagy megfejtés, hogy a Bonanza Banzai egykori frontemberét Krúdy Gyula Szindbád-figurája és történetei, valamint az ezekből készült 1971-es Huszárik Zoltán-film inspirálta a dal és a klip elkészítésekor, úgyhogy a rajongók által áhított és rajta rendre számonkért mondanivaló is megvan, persze ez is jellemzően ákosos formában. A videóban feltűnő nőket egyébként Brózik Klári és Sári Évi alakítják, bár arról fogalmunk sincs, Ákos miért őket választotta. Előbbit egész biztos, hogy a Jóban-Rosszban című sorozatból, utóbbit pedig különböző - leginkább vállalhatatlan - zenei produkciók és zenetévés műsorok optikai tuningjaként ismerhetik a legtöbben. Mindkettőjük alakítása gyenge, de főleg Sári művésznő esetében vagyunk bajban, pláne, hogy ő már nem az első Ákos-klipben szerepel. Igaz, optikai tuningként itt is elmegy, a videó végén látható, kb. egyperces szöveges részeket meg úgyis lehagyják majd a zenecsatornák.


ákos kistehén klip deftones magashegyi underground akkezdet phiai klipmegosztás dead weather foxy shazam floria sigismondi



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.