2012.03.03. 14:15 – Hó Márton

Ösztönösen kezdtem új projekteken agyalni - Kodály Method-interjú Szimler Bálinttal

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

Már két év eltelt azóta, hogy a 2010-es Filmszemle legnagyobb hatást kiváltó alkotása lett az Itt vagyok című kisfilm, amely nemcsak a Szemle legjobb kisjátékfilmért járó díjat nyerte el, hanem több rangos európai fesztiválra és Cannes-ba is eljutott. A film rendezője, Szimler Bálint nem dőlt hátra a nemzetközi és országos sikerek után, hanem új projektbe kezdett az Itt vagyok operatőrével, Rév Marcellel: a Kodály Method sorozatban aktuális hazai zenekarokat mutatnak be korántsem megszokott módon.

Enyedi Ildikó és Máthé Tibor osztályában végeztél a Színház és Filmművészeti Egyetemen. Mennyire határozta meg az első kisfilmjeidet az az ismeretanyag, amit ott szereztél?
Sok mindenre hatott a főiskola. Mivel fiatalon kerültem oda, életembe az ottani tapasztalatok, hatások is beépültek. Inkább azt tanították meg, hogyan kell a filmek nyelvén beszélni, hogyan kell alkotóként hozzáállni, de sosem mondták meg, hogyan csináljam meg. Elmondták, nagyjából milyen döntéseket kell meghozni egy film elkészítésénél, de ezeket a döntéseket nekem kellett mindig meghoznom. Ezenkívül nagyon sok érdekes embert ismertünk meg. Minden hatással volt a filmekre, volt, ami direkt, volt, ami áttételesen, de mindig azt csináltam, amit én akartam.

Megköti az ember kezét, hogy a Filmművészetin végez vagy pont ellenkezőleg, így könnyebb ellene menni a bevett filmes eszközöknek?
Szép kis utat jár be általában az ember az egyetemen. Először kétségbeestem, hogy vajon megértem-e arra, hogy pont engem vegyenek fel ennyi ember közül. Aztán jött a bizonyítási vágy, jött az irígység, ami bennem előtte sosem volt, és azóta sem nagyon van meg, és végül a felszabadulás, amikor ezek elmúltak. Ha találsz egy témát, ami igazán érdekel, akkor elfelejted az egód. A filmes eszközöknél is valami hasonló történt. Mikor megértettem, hogy mennyi lehetőség közül kell dönteni az eszközöket illetően, zavarban voltam, de ha szabadon tudsz gondolkodni róluk és elég fontos számodra, amiről beszélni akarsz, akkor helyén tudod őket kezelni. Végső soron nagyon sokat segített ilyen szempontból a suli.

2010-ben régóta nem tapasztalt érdeklődés volt az Itt vagyok körül. Filmszemle, Cannes, többszörös teltházas Toldi mozi-s vetítések. Most visszagondolva nem érezted néha úgy, hogy már kicsit sok volt a felhajtás, hogy jobb lenne most már a következő projektedre koncentrálni?
Előfordult, bár ezt a sikert nem untam, inkább nyomásnak éltem meg és ösztönösen kezdtem új projekteken agyalni. Szintén saját tapasztalat, hogy a főiskolán év közben mindig sok kisebb feladatot csináltunk, de a fő hangsúly az  év végi filmen volt, amikor azt csináltál, amit akartál, és mindenki arra készült leginkább. Nekem ez az Itt vagyok volt, úgyhogy nem lett hirtelen a zsebemben egy új forgatókönyv, amúgy sem ilyen vagyok. Ebben az időszakban kezdődött a még most is tartó filmes válság és a suli is nagyjából abban az időben fejeződött be. Hirtelen nem volt semmi, aztán szépen lassan elindultak dolgok.

Sokan generációs filmnek mondták az Itt vagyok kisfilmet, de én ezt nem éreztem annyira erősnek, inkább a helyszínek, a szereplők és az atmoszféra miatt lehetett a mostani huszonévesekhez kötni. Nyilván nehéz megmondani, de te hogy látod, hogy 20 év múlva ez a film mondja majd el, milyen volt huszonévesnek lenni 2010-ben itthon?
Igen, ez egy jó szempont. hogy akkor hogyan néznek majd vissza rá. Nem tudom, szerintem általános érvényű dolgokról szól a film. Biztos kötődik a mostani korhoz, de ettől még nem lesz generációs film, bármit is jelentsen az. Talán az is szerepet játszik hogy a szereplők, a színészek hitelesek tudnak maradni, a nézők felismerik benne magukat vagy ismerőseiket, mostaniak és magyarok. Ez nagyon jó érzés, mert olyan dolognak tartom, ami nagyon hiányzik a magyar filmekből.

A Rév Marcellel közösen létrehozott audiovizuális projekt, a Kodály Method egy spontán Volkova Sisters-videóból fejlődött ki, és nagy sikere lett, a zenészek körében is jó visszajelzéseket kapott. Azt érzem, hogy teljesen máshogyan álltatok hozzá ezekhez a kisfilmekhez, valahol félúton a klip és a művészi kisfilm között állnak az eddig elkészült videók. Ez inkább a spontaneitásnak köszönhető, mit gondolsz erről?
Ez külön projekt. Miután Marci megcsinálta a Volkova-videót, kitaláltunk egy koncepciót, amiről azt  gondoltuk, hogy filmes és zenei szempontból is egyaránt érdekes. Célunk olyan videókat készíteni, amely zenei ízléstől függetlenül is élvezhető és érdemes végignézni. Ehhez hozzátartozik a hangulat, a spontaneitás, a helyszín, és legfőképp a belső dramaturgiai építkezés, amelynek fontos elemei a zenei váltások vagy a vizuális ötletek. 

Voltak előképek előttetek? Például a Take Away Show sorozat?
Rengeteg ilyen típusú session videó létezik már, ebből a legjobbak valóban a Blogotheque Take Away Show-k. Nagyon szeretjük, amit csinálnak. Nem gondoltuk soha, hogy valami újat találtunk ki, inkább a kivitelezés az, amiben újat szeretnénk mutatni: ezért szólunk bele filmes és zenei vonalon is. A Blogotheque készítői leginkább indie vonalon hívnak be nagy neveket, de mi nem nagyon válogathatunk, úgyhogy ezt a ízlésbeli közös nevezőt a kivitelezéssel szeretnénk létrehozni.

A zenekarok/zenészek karaktereiből indultatok ki vagy a zene alapján valósítottátok meg az egyes Kodály Method-részeket?
Spontánnak tüntetjük fel őket a hatás kedvéért, de azért nem azok. A zenéből szoktunk kiindulni. Nekünk is van ötletünk és sokszor a zenekarnak is, aztán eldöntjük, hogy melyik szám legyen és úgy dolgozzuk ki. Mindegyik videó egy zenekarral való együtt gondolkodás a saját koncepciónk mentén.

Hány zenekarral terveztek még forgatni Kodály Method-részeket?
A Kodály Method egy darabig állandósulni fog. Amíg van kedvünk csinálni, csináljuk, de még csak most kezdtük. Ígéretünket betartva próbáljuk megtartani a havi egy videó megjelenést, ezek a Day Off Etude címkét kapták. Ezen kívül készülünk nagyszabású dolgokkal is, lesz egy projekt a Keleti Blokkban és készül valami a Balatonnál. Tele vagyunk ötletekkel, de ezeknek a megvalósítása általában szervezés, idő és pénz kérdése.

Melyik volt szerinted a legizgalmasabb vagy legmeredekebb Kodály Method-forgatás?
Mindegyik más volt. Elég fárasztó volt például a Szigeten forgatni (A Peter, Björn & John zenekarral forgattak francia fesztiválozóktól kölcsönkért sátrak előtt, a szerző). Nem tudtuk, hogy elcsípjük-e a zenekart, és ha igen, akkor most rögtön vagy később forgatunk, és ha később, akkor nem mondják-e le mégis az egészet. Sosem tudtuk, hogy mi lesz a következő lépés, és ez stresszes volt.
A magyar zenekarokkal készülő videók sokkal kidolgozottabbak, mert több a lehetőségünk, több időnk van, nagyobb a lelkesedés. Vicces volt még  a Zagar próbatermébe bezsúfolt, 9 fős tűzoltózenekar és jó érzés volt látni, ahogy Turbo-tagok és waldorfos diákok spanolgatnak, de a AKkezdet Phiai házibulija is jól sikerült. 

Néhány interjúban szó volt arról, hogy az Itt vagyokból egész estés játékfilm is készül majd. Ez továbbra is tervben van és Vida Viktorral forgattok majd, ha létrejön?
Ez régi terv volt, de már régen lemondtunk róla. Sok minden foglalkoztat még abban a témakörben amit az Itt vagyok feszeget, és egyre  inkább azt veszem észre, hogy a nagyjátékfilmtervemben vannak hasonlóságok vele. Nem zártam le teljesen, de rájöttem, hogy a nagyjátékfilm nem az Itt vagyok folytatása lesz.

Már másfél éve földbe állt a filmes szakma. Ha játékfilmet szeretnél forgatni ilyen környezetben, csak az az opció lehet, hogy inkább külföldön próbálsz támogatásokat szerezni? Érdemes ilyenkor inkább reklámfilmekkel vagy más pályázatokkal pénzt szerezni a projektekhez?
Amikor végeztem az egyetemen, kezdtem gondolkozni azon, hogy mit fogok csinálni. Innen jött részben a Kodály Method ötlete, hogy egy olyan projektet kell csinálni, amiből még hasznod is lehet és szereted csinálni, de egyelőre ez a projekt inkább kivett, mintsem beletett a zsebünkbe. A reklámban is próbálgatom magam, de hát a fő cél mindig az marad, hogy tudj filmet csinálni. Az Itt vagyok sikere lehet, hogy segíthet mondjuk külföldi támogatókat szerezni, de ezt majd akkor látom, ha kész lesz a nagyjátékfilm-forgatókönyvem.


interjú videó klip kodály method



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása