2012.05.08. 05:25 – sixx

A halott zenész a jó zenész

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

A napokban elhunyt Adam Yauch, a Beastie Boys egyik alapítója és egyharmada. A szomorú esemény, mint minden híres zenész halálakor szokott lenni, nagy médianyilvánosságot kap, a sajtóban, főleg a szaklapokban a zenekarral és Yauch munkásságával több cikk foglalkozik, mint az utóbbi két évben összesen. Ez pedig bizonyos szempontból nagyon hasznos, hiszen nőnek a lemezeladások és ezen keresztül a bevételek. A halott zenészek ugyanis korunk Van Gogh-jai, akik több pénzt termelnek haláluk után, mint életükben. De ki kapja a pénzt? És mit lehet eladni a hagyatékból?

A 2011-es évben, nem túl nagy meglepetésre, Michael Jackson volt a legjobban kereső halott zenész, egy év alatt 170 millió dollárt termelt hagyatéka, amivel tavaly második helyen végzett a legnagyobb bevételt generáló zenészek listáján, amit a U2 vezetett. Jackson tehát nemcsak halott társait, hanem egy híján minden élő, funkcionáló zenekart is maga mögé utasított. A pop királyának 2009-es halála után a hagyaték másfél év alatt hozott 310 millió dollárt, főleg a Sony Musicnak és persze Jackson családjának. A hosszú távú terv az, hogy minden évben jöjjön ki egy album, amin eddig kiadatlan felvételek vannak és pár sláger olyan változata, amit még nem hallhattak a rajongók. A hagyaték kezelője, Jacko egykori ügyvédje a Sonyval hétéves, 250 milliós szerződést kötött a zeneanyagot illetően, ami bármelyik A-listás zenekarnak becsületére válna.

A halott rock- és popzenészek hagyatékának kezelése igen bonyolult jogi vitákhoz vezethet, hiszen nem mindig világos, kinek mi van a birtokában, mi felett rendelkezik és mit adhat el. Jackson esetében menten ott vannak ugye a Beatles-dalok, melyek közül jónéhánynak ő volt a jogtulajdonosa, ezek a bevételek nem közvetlenül az ő szellemi termékéből származnak, de az ő hagyatékához tevődnek hozzá. Koncertfelvételek, kiadatlan számok, félbehagyott vagy csak demóverzióban létező szerzemények minden halott híres zenész után maradnak fent, a digitális korszakban ráadásul sokkal nagyobb az esélye annak, hogy egy részeg délutáni dzsemmelést a hangmérnök vagy a producer akár a zenekar tudomása nélkül rögzít, na nem hátsó szándékkal, hanem a biztonság kedvéért - a zenészek halála után ezek a felvételek kész vagyont érhetnek.

A legjobban kereső halott zenészek között főleg szólistákat találunk, hiszen ilyenkor egyszerűbb, tisztább az öröklés, a hagyaték jogainak kérdése. A halála óta eddig Elvis Presley kereste a legtöbb pénzt, de hagyatékának kezelése és a jogok kérdése sokkal bonyolultabb, mint gondolnánk, A The Rolling Stone magazin szerint a vagyon 85 százaléka felett jelenleg a világ legnagyobb koncertszervező cégét, a Live Nationt is alapító Robert F. X. Sillerman rendelkezik, amit 53 millió dollárért vásárolt meg még 2004-ben. Lisa Marie, Presley egyetlen örököse mindössze a vagyon 15 százalékát birtokolja, és övé Graceland is, Presley egykori birtoka, amit mára egyfajta giccses vurstlivá silányítottak. Az Elvis-hagyaték összértékét mellesleg 600 millió dollárra becsülik.

Elvis idén is turnézott, bármennyire morbid is ez így elsőre. Egykori zenésztársai az Elvis Presley In Concert nevű koncertsorozaton léptek fel úgy, hogy a rakenroll királyát a hátuk mögé vetítették bazinagy vásznakra. A gazdasági válság miatt Graceland látogatottsága csökkent, évente már csak félmillió érdeklődőt vonz, amin most igyekeznek változtatni. 2011-ben Elvis egyébként 55 millió dollárt szedett össze. Jól megél Yoko Ono is egykori férje, John Lennon hagyatékából. Lennon halála után 1500 rajz és vázlat maradt utána, amiket Ono 1986 óta apránként dob piacra és rendez utazó kiállítást a műveknek. 2010-ben, Lennon születésének hetvenedik évfordulóján újrakevert és új csomagolásban kiadott felvételek hoztak némi pénzt a konyhára, 2011-ben például 12 millió dollárt, ami mondjuk elég nagy csalódás lehetett Onónak a 2008-as, 44 milliós év után.

A halott zenészekkel általában mindent el lehet adni, bármilyen tré minőségű koncertfelvételt vagy homályos videót szívesen fogadnak a rajongók, de ez csak a jéghegy csúcsa. A pólók, bögrék és egyéb, első blikkre nevetségesen olcsó emléktárgyak nagy mennyiségben azért szépen termelnek, és néhány esetben egészen extrám ötletek is érkeznek a hagyatékok kezelőihez. Elvis Presley arcát és nevét egy óvszergyártó szerette volna termékein feltüntetni, Jimi Hendrix alakját vécépapírra nyomtatták volna, Johnny Cash arcmását kakukkos órára szeretették volna megvenni, Tupac Shakur pedig egy életnagyságú hologram formájában kelt életre nem is olyan régen.

Akad azért ellenpélda is, Amy Winehouse hagyatékát családja kezeli, mivel az énekesnő nem hagyott végrendeletet maga után. A szülei nem akarnak bazári majmot csinálni a fiatalon elhunyt énekesnőből és egyelőre nem adtak ki posztumusz albumokat, koncertfelvételeket vagy demókat, hanem Winehouse nevében alapítványokat hoznak létre és drogprevenciós kampányokra és jótékony célokra adományoznak kisebb-nagyobb összegeket. Janis Joplin örököseit ugyan nem mindenben köti az énekesnő végrendelete, de ettől függetlenül csak olyan felkéréseknek tesznek eleget és adják áldásukat Joplin szellemi hagyatékának vagy arcmásának felhasználása során, ami belefért volna az énekesnő elveibe is.

Ahhoz képest, milyen fájdalmasan rövid ideig alkotott Kurt Cobain, a Nirvana egykori gitáros-énekese, a hagyatéka rendkívül értékes. A kezelője nem más, mint felesége, Courtney Love, akinél jobban nem sok özvegyet gyűlölnek a világon. Love ugyan Hole nevű zenekarával igyekszik mutatni, hogy saját lábán is meg tud állni, de bevételi java részét persze Cobain hagyatéka termeli neki, aminek 25 százalékát még 2006-ban 50 millió dollárért értékesítette, és ha minden igaz, a fennmaradó részt is el fogja, ha kap megfelelő ajánlatot - az Evergreen Capital egyelőre 162 milliót akar adni érte, de ezt Love kevesellte. A dolog iróniája, hogy a 25 százalékot megvásárló cég az Oaktree Capital és az Evergreen is egy olyan befektetői csoport, ami a kapitalizmus egyik csúcsragadozójának számít - Cobain szegény nem is gondolta volna, hogy egyszer pont nekik termeli majd a milliókat. A helyzetet amúgy még az is bonyolítja, hogy Love a hírek szerint lemondott néhai férje reklámjogairól a lánya javára, mikor kétmillió dolláros kölcsönt kapott a Frances Bean számára fenntartott tőkealapból.

A 2012-es évre a CNN szerint átrendeződik a lista, hiszen Bob Marley hagyatékának értéke állítólag elérheti az egymilliárd dollárt is, mármint úgy, ha az engedély nélkül készült emléktárgyak eladását is beleszámítják a hivatalos forgalomba. Utóbbi is szépen alakul, és ezért tesznek is az örökösök, április 20-án került a mozikba a Marley című dokumentumfilm, és szinte minden évben kiadnak valamilyen válogatáslemezt, amin az 1981-ben elhunyt énekes dalai szerepelnek. Whitney Houston lehet a másik olyan halott zenész, aki átrendezheti a listát. Az idén (vélhetően) kábítószer-túladagolásban elhunyt énekesnő örököse a lánya, Bobbi Kristina, a hagyaték kezelője viszont nem ő hanem Pat Houston, Whitney sógornője. Az énekesnő halála után lemezeit egy hét alatt 500 000 példányban vásárolták meg és azóta is a Bilboard listán tanyáznak.

A nagy nevek szépen termelnek haláluk után is. A lista élmezőnyétől távolabb levő olyan előadók, mint Ray Charles, George Harrison vagy Tupac Shakur évi 7-10 millió dollárt hoznak az örökösöknek, a kiadóknak és az emléktárgyárusoknak, és amíg az érdeklődés ilyen nagy irántuk, minden évben piacra kerül valami, amiből pénzt lehet csinálni. Kár, hogy ez őket már rohadtul nem érdeki.


pop rock zeneipar gyász lemezipar