2013.03.01. 10:31 – Artner_Sisso

Közel vagyunk a totális összeomláshoz - Natacha Atlas-interjú

natachaatlas_5.jpgNatacha Atlas az egyik legsikeresebb világzenész, aki a keleti és nyugati zenék hatásainak vegyítésével, Transglobal Underground nevű egykori zenekarával és különleges előadói stílusával hívta fel magára a figyelmet húsz évvel ezelőtt. A magyar közönség is jól ismerheti, hiszen többször járt a Szigeten is. Most március 2-án egy újabb felállással és részben új projekttel lép fel az A38 Hajón. Ebből az alkalomból beszélgettünk vele kicsit.

Meglehetősen multikulturális családba születtél. Melyek azok a kultúrák, amelyek a legjobban hatottak rád, illetve a művészetedre?
Egyiptom szerepe a legjelentősebb az életemben, a zenémben és a művészetemben. Mindemellett sok más dolog történik velem a „nagy utazás" során, ami az életem különböző állomásait és a konkrét utazásaimat is jelenti. Számos olyan erős pillanatra és helyre emlékszem, amely inspirált.

Hol van az otthonod? Mit jelent neked az otthon?
Bárhol, ahol biztonságban és békében érezhetem magam. Rengeteg ember van a földön, akinek a számára nem létezik ilyen hely, mert háborúban él. Sokat gondolkodom ezen. A bölcsek azt mondják, hogy az otthon egyszerűen egy tudatállapot. Magam is hajlok erre a definícióra.

Mit jelent neked a nőiség?
Hát egyrészt a konvenciókkal szembeni kihívást, másrészt meg a saját magamnak, a saját elvárásaimnak való megfelelést. Ez nehéz kérdés.

Van elképzelésed arról, hogyan lehetne az emberek gondolkodását megváltoztatni a felelősséggel kapcsolatban? Akár a zene eszközeivel.
Hiszem, hogy hatással lehetek, lehetünk a zenével és a művészettel általában az emberekre, és megváltoztathatjuk a gondolkodásukat. Szövevényes és direkt módszerek is rendelkezésre állnak ehhez. Azt mondják: könnyű rávenni a lovat, hogy belemenjen a vízbe, viszont nem könnyű rávenni, hogy igyon is belőle. Milyen igaz! De azt gondolom, hogy ebben az évezredben különösen fontos a művészetek szerepe az emberek éberen tartásában. Úgy kell művészetet csinálni, hogy rájöjjenek, milyen közel vagyunk a totális összeomláshoz és a rabszolgasághoz, pedig nem a visszaesésre, hanem a fejlődésre kellene fókuszálni. Felül kéne emelkednünk, pont ezekben az időkben, amikor maga a lét is megpróbáltatás és a legtöbb ember a számlái kifizetésével, vagy a gyerekei etetésének és iskoláztatásának nehézségeivel van elfoglalva. Nehéz így odafigyelni arra, hogy a tágabb környezetünk, akár a Föld egésze veszélyben van, pedig felelősséget kell vállalnunk azért, amit teszünk vele. Különösen fontos a nagyvállalatok felelőssége a környezetszennyezésben, miközben szeretnék megúszni az adófizetést és megkerülni a törvényt. Viszont túl erősek ahhoz, hogy számon lehessen kérni őket. Meghasonlott társadalmakban élünk, ahol a pénz uralkodik. Albert Camus azt mondta, hogy minden kormány bűnöző. Úgy értette, hogy minden kormányzó testület áldozatul esik a korrupciónak vagy eleve korrupt, így alapjaiban van elszúrva a rendszer és nem is működhet jól. Újra kell szabni a kultúránkat, és szétzúzni a jelenlegi értékszemléleteket, mert ezer év óta hibásak. Ez a rendszer nem szól másról, mint a pénzről és a profitról és arról, akinek sok van ezekből. Mindenkinek javaslom, hogy nézze meg a Zeitgeist Addendum című filmet az interneten, ami arról szól miért és hogyan kell megváltoztatni a jelenlegi rendszereket. Nem vagyok benne biztos, hogy az egész világ készen áll a változásra, mert azoknak nagyon is megfelel ez a rendszer, akik profitálnak belőle. De szeretném azt hinni, hogy egyszer ők is megértik majd és képesek lesznek a világ és a gyerekeik jövőjére gondolni. Azt remélem, hogy egy nap az egész emberiség rájön, hogy fejlődnie kell.

Hiszel a csodákban?
Igen, és szép színeseket álmodom.

Milyen formációval játszol most?
Nyolc ember van a színpadon, két ütős, egy hegedűs, egy csellós, egy zongorista, egy nádból készült iráni fúvós hangszeren (ney) játszó zenész, két basszusgitáros és jómagam.

Milyen programmal érkeztek az A38 hajóra?
Lesz néhány új dal, mert épp egy új lemezen dolgozom, de még túl korai volna kész zenéknek nevezni őket, így valamiféle munkabemutatót tartunk belőlük. Aztán persze lesznek régebbi dalok és igen, hastáncolni is fogok, bár alapvetően az énekre szeretnék koncentrálni az előadás alatt.

Mik a terveid ebben az évben?
Jelenleg a hegedűsömmel és zenei vezetőmmel zenét komponálunk a híres kortárs tánckoreográfus Angelin Preljocaj legújabb, Ezeregy éjszaka című balett előadásához. Nagyon érdekes munka, mert kortárs zenét készítünk, tehát absztrakt és kísérleti dolog, ami rengeteg szabadságot ad ahhoz, hogy felfedezzük és kihasználjuk a lehetőségeinket. Nagyon szeretem ezt a munkát, szeretnék még ilyet, mert sokat ad és izgalmas is egyben.


interjú folk pop electro natacha atlas



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.