2013.04.01. 18:44 – KovácsTamás

A kisujjából kirázza - David Bowie-lemezkritika

David Bowie - The Next Day
(Columbia)

Mit tehet az ember 66 évesen, amikor már nyilvánvalóan túl van élete azon a szakaszán, amikor minden tekintetben a csúcson volt? Nos, tervezheti, hogy a hátralévő éveket milyen nyugalomban szeretné leélni. Aztán megihat napi tíz nagyfröccsöt a törzskocsmában, ahogy azt az elmúlt 40 évben is tette. Szidhatja az aktuális kormányt és rendszert a fotelből, jöhet a "bezzeg régen minden jobb volt", és hát ugye "ezek a mai fiatalok". Nagyjából ezek lehetnek, a maximális beletörődés, a "nekem már úgyis mindegy" mellett. Na, de mi a helyzet akkor, ha az embert David Bowie-nak hívják, és 66 évesen úgy dönt, csinál még egy lemezt, mert miért is ne tegye?

Szinte a semmiből jött a The Next Day, amit az előadó korára és eddig elért sikereire való tekintettel sokan kissé csodálkozva kezeltek. Bowie két év alatt, teljesen nyugodt, ráérős tempóban és a lehető legnagyobb titokban rögzítette a lemezt. Tony Visconti producer szerint az 1975-ös Young Americans óta először nem kellett éjszakázniuk a stúdiómunka alatt, és bármilyen divatos ez most, de Bowie semmilyen sztárközreműködőből nem kért az 1977-es "Heroes" borítóját újrahasznosító lemez felvételéhez. A sajtó nagy része ódákat zeng a zenész visszatéréséről, ami akár balul is elsülhetett volna, de pont ő az a karakter, aki egy évtized nyugalom után nem fog holmi tölteléklemezzel előrukkolni csak azért, hogy már csak egy album kelljen neki a huszonöthöz. Egyszerűen fogta magát, összerakta a szokásos csapatával a The Next Dayt, és lehet tervei szerint ez a pályájának utolsó szelete, de ha csak így, csuklóból előránt egy ehhez hasonló lemezt, akkor érdemes megfontolnia, hogy akár 70 felett is bevonuljon a stúdióba.

Szóval, ha valami, akkor ez az album nagyon felelősségteljes munka a poplegenda részéről, mert az ilyen sokéves csend utáni visszatérő lemezek nem minden esetben szoktak jól elsülni. Persze Bowie neve és életműve bőven elbírta volna, ha a tíz év csendespihenő utáni dolgozata egy erőtlen, önmagával viaskodó, sehova sem tartó anyag lesz, azonban itt most nem ez a helyzet. Pedig az albumot beharangozó kislemez, a Where Are We Now? búslakodó komorsága nem sok jót sejtett. Azt is gondolhatta az ember, hogy végig egy önmagát sirató művész szenvedése lesz majd a lemezen, de szerencsére szó sincs ilyesmiről. Bowie, ha kell játékos, ha kell szomorkás, ha kell komoly és akár még egy kis vadság is belefér. És ettől jó ez a lemez. Mert sokszínű és szórakoztató, nyoma sincsen izzadtságszagú erőlködésnek, őszinte, tiszta rockzene ez. Telhetetlenségre nincs okunk, kapunk 14 nagyon korrekt dalt, amiből több is a lemez húzószáma lehetne, ráadásul megelevenedik a hetvenes évek nagysikerű berlini korszaka is (már a borító is utalás erre), pont, úgy ahogy a nyolcvanas évek poposabb, táncolhatóbb oldala. 66 évesen nem kell és nem is nagyon lehet divatot diktálni, meg követni sem nagyon érdemes, viszont szórakoztató, masszív rocklemezeket írni a nagy tapasztalatra alapozva, na azt kötelezővé kéne tenni minden legenda számára.

Olykor szokás temetni a régi nagy kedvenceket, főleg ha ennyi idősen kihagynak tíz évet, azonban Bowie hallhatóan nagyon is él. A The Next Day ékes bizonyítéka annak, hogy számára sem állt meg az idő, és ha több lemezt nem ír már soha, ezt a talán utolsót bőven az életmű jobbjai között lehet majd emlegetni.

Szerintünk: (3,5/5)
Szerintetek: (4,6/5)

lemezkritika pop rock david bowie ezt hallgasd



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sold 2013.04.01. 19:32:00

"szinte a semmi jött", javítsátok!

Martian (törölt) 2013.04.01. 20:00:04

The Next Day is okay, but today is 1st of April! :)

Makimayom 2013.04.01. 22:41:46

Bowie konkretan bemutat az osszes mai popnyikhajnak, akik kozul hirtelen emliteni is nehez barkit, aki ennyi idosen kepes lesz egy ilyen minosegu lemezt kipreselni. Remelem lesz turne, benne magyar vagy kornyekbeli allomassal!

Coyote82 2013.04.01. 23:17:33

annyira f.s ez a where are we now c. szám, hogy amikor megszólal a tévében vagy rádióban, el kell kapcsolnom.

Utoljára a coco jumbo hozta ki belőlem ugyanezt, persze el kell ismerni, az MÁSHOGY volt sz.r

átlátó 2013.04.01. 23:45:15

Az ember érti a csíziót oszt jónapot.

kockavolvo 2013.04.01. 23:49:36

Meghallgattam, f@sza!

Közbiztonság Szilárd 2013.04.02. 02:14:08

@Lángoló Gitárok:
Meg az összes többi helyesírási hibát is javítsátok már, ha így belejöttetek. Van egy pár száz.
A vessző pl. nem sormintaként van, hogy egyenlő távolságokra helyezd el őket egymástól.
Mondjuk:
Bowie, ha kell VESSZŐ játékos, ha kell VESSZŐ szomorkás, ha kell VESSZŐ komoly VESSZŐ és akár még egy kis vadság is belefér.

De akár meg is tanulhatnátok egyszer írni.

Közbiztonság Szilárd 2013.04.02. 02:49:37

A The Stars (Are Out Tonight) egy sor(részlet) Iggy Pop The Passenger c. számából. Azt hiszem, az adott lemezen - Lust for Life - ez az egyetlen szám, aminek - legalább részben - nem Bowie szerezte a zenéjét, hanem Ricky Gardiner.

Szerintem Bowie számainak úgy 90%-a egyébként töltelékzene. Zeneileg elég semmitmondó.

motalco 2013.04.02. 07:35:47

Közbiztonság Szilárd@: sok hasonló töltelékzenét! A "tehetségkutatók" meg részemről mehetnek a levesbe...

Attila1234 2013.04.02. 09:52:50

@Közbiztonság Szilárd: Óriási lendülettel kezdted a napot, hisz két frappáns commentben sikerült a helyére tenned a Lángoló Gitárokat és David Bowie zenei munkásságát is pedig még de. 10 se múlt el! Mi lesz a következő állomás? Hol fogsz még igazságot tenni?

The Welsh 2013.04.02. 10:10:31

eddig messze az év lemeze és Közbiztonsági Szilárd egy idióta, ja és valójában a Passangert is Bowie írta

Királyvíz 2013.04.02. 10:17:56

@Közbiztonság Szilárd: Nyelvtannáci és troll egyszerre. Ritka hibrid vagy, öregem!

Királyvíz 2013.04.02. 10:20:37

@Coyote82: Amikor először hallottam, akkor én is megrettentem, hogy "Baze, ilyen lesz az egész lemez?", de aztán kijött a The Stars (Are Out Tonight), és megnyugodtam. A lemez pedig nagyon jó, csak éppen sikerült a leggyengébb darabból csinálni az első videót.

kamcst 2013.04.02. 11:51:52

Erős lemez! Lehet, hogy csak beleképzelem, de mintha az "I'd rather be high"-ban lenne egy kis kikacsintás a Kraftwerk felé....

csizsikpizsik _jobbulást Tito, Pique takarodj! 2013.04.02. 12:36:14

És 66, ha fele így kinézve negyed ennyi kreativitással megélem a 66ot már boldog embernek számolnak meg...

Közbiztonság Szilárd 2013.04.02. 18:10:28

@The Welsh:
A Passangert lehet, azt nem ismerem.
A The Passengert viszont nem, azt Ricky Gardiner.

Nézz utána, ökörke.

@motalco:
Ki mit szeret, szerintem Bowie zenéje is szar - egy-két kivétellel - meg a tehetségkutatók is.

Persze ha te szereted, szeresd.

@Sákif za morro?:
Szép a beceneved. Amcsiktól hallottad?

@Attila1234:
Sőt, amikor írtam, még 3 sem volt.

@Királyvíz:
Troll az, aki veled nem ért egyet, gondolom.

The Welsh 2013.04.02. 19:09:24

@Közbiztonság Szilárd:

A Passangerben levő riffet Ricky Gardner írta, a kórust meg Bowie, ahogy ő játszotta fel a szintirészeket is, a szöveg Iggy Popé.

Rengeteg számot írt Iggynek, amit nem jeleztek hivatalosan.

Közbiztonság Szilárd 2013.04.03. 00:56:17

@The Welsh:
Na ja, végül is semmi szüksége nem volt a jogdíjakra.
Ráadásul te ott voltál, láttad az egészet.

Nem vagy kicsit röhejes szerinted?

Két lemezt írt Iggynek, a The Idiotot (azt tényleg végig ő) meg a Lust for Life-ot, a kettőről 5 számot saját maga is kiadott lemezen, és mindegyik számnál ott a neve szerzőként, amiben benne volt a keze. Nem hülye, ebből (a jogdíjakból) él.

Ja, a The Passengerben nincs riff. 4 akkord van benne meg ének. Oszt annyi.
És rossz hírem van: kórus sincs.
Vokál is - egyetlen fél sor kivételével - csak a lalalázást kíséri (ki nem találod: lalalázással), az valóban lehet Bóvli Dávid.
És nem Gardner, Gardiner.

A feljátszót meg nem szokták szerzőként feltüntetni.

Te szopni jársz ide?

Közbiztonság Szilárd 2013.04.03. 00:57:54

Bár úgy nézem, te továbbra is valami Passanger című számról beszélsz. Olyat Iggy Pop nem énekelt.
The Passenger címűt igen, és arról írok.

The Welsh 2013.04.03. 21:21:49

@Közbiztonság Szilárd:

Jaj, elgépeltem kissé részegen. De igen, Bowie ilyen szempontból elég nagyvonalú volt, pl. hiába dolgozta ki anno a Spiders-szel és Bowie-val Lou Reed a Vicious-t, sem Ronson, sem Bowie nem szerepelt szerzőként.

A Lust For Life jogait egyébként a Bewley Brothers nevű cégén keresztül Bowie kezelte.

Monsieur 2013.05.09. 00:17:46

..a tízéves kihagyás ellenére ez a lemez olyan nekem mintha a 2003-asra fel nem fért számokat megjelentette volna mégis..ha azt nem ismerném,azt gondolnám egész jó - így csak érdekes.. de azért lehet megveszem, nagyon tisztelem a munkásságát, még ha ezen a kiadványon természetesen már nem is a lendület zenél - ahogy Laca mondta anno - hanem csak a profizmus rutinja..

bobbantyú 2013.05.24. 09:56:07

Na, most igen kíváncsi lettem erre a lemezre...

CSB 2013.06.13. 22:14:16

Lehet hogy csak most tűnt fel nekem, de a How Does The Grass Grow?-ban említi Magyarországot :)

rock.rapgenius.com/David-bowie-how-does-the-grass-grow-lyrics