2017.02.10. 11:44 – Prieger Zs.

Dinamika, továbblépés, 2.0 - Vad Fruttik-interjú

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

vadfruttik_akvarium_170204_asap_mr_nmp_001.jpg

Eddigi pályafutásának legmarkánsabb és legérettebb produkcióját nyújtotta az Akváriumban egymás után két teltházas estén a Vad Fruttik, amikor HighTech 2.0 címmel színesebbé és szélesvásznúbbá tette 2012-es MUPA-koncertjét, ahol a helyhez látszólag illetlenül nem akusztik-szimfonikban, hanem már akkor is keményebben és elektronikusabban interpretálták dalaikat. A pénteki koncert előtt pár perccel beszélgettünk Likó Marcell énekessel és Győrffy Gyulával, aki a dalok elsőszámú átdolgozója és remixelője volt, és akinek kifejezetten jót tesz a koncert előtti drukk, mert többet beszél, mint szokásosan. (Fotók: Nagy Márton)

Honnan jött az ötlet? Gyuszkó volt az ötletgazda, aki már a Fruttik előtt korábban is az elektronikával kacérkodott? Vagy éppen Marci, akiről tudjuk, hogy zsenge ifjúkorában is voltak tánczenés elhajlásai?

Likó Marcell: Gyermekkoromban az első kazettám egy Jean Michel Jarre-kazi volt. Sosem azt hallgattam, amit a kölyökkorom bandája, akik Ace of Base-t nyomtak például, úgyhogy én eléggé freak voltam hozzájuk képest. Összejártunk haverjaimmal szintetizátorozni 8-9 évesen, volt egy Casio PT82-es monofonikus szintim, azon kezdtem el játszani.

Akkor te nem is gitárral kezdtél?

LM: De nem ám. A Kraftwerket imádtam például, de aztán amikor lejártam a klubba a többiekhez, ez nem számított annyira menőnek, mert ők nagyon mást, rádiós zenéket hallgattak, az meg nekem nem jött be. Pocsolyába léptem meg All That She Wants, uhh, aztán nagy nehezen betagozódtam. Amikor később Szombathelyen tanultam tovább, akkor Csöngető Csabi barátom mondta, hogy hallgassam meg az új David Bowie-albumot, az Earthlinget, ami már tele volt fura elektronikával, meg akkor jött be a drum and bass is.

A dobbasszus az Earthlingen valóban elég markáns elem.

LM: Igen és ez engem teljesen magával ragadott, azóta is bírom nagyon. És most minden emlék és hatás előjött, amikor ezt a programot csináltuk.

Ez eddig titok volt, de Gyuszkóról dokumentáltan tudjuk, hogy korábban az elektronikus tánczene bűvkörében leledzett.

Győrffy Gyula: Én nem Kraftwerkkel és Jarre-ral kezdtem, nem a régisulis dolgokkal, de sok mindent hallgattam, például rengeteg hip-hop-ot. Beastie Boys-t, Run DMC-t, később meg jött a house-zene, Balatonalmádiban hallgattuk Tommyboy Housematix-mixeit és azokat vettük fel kazettára. Aztán elkezdtem 16-17 évesen feljárni a DJ Service-be zenéket hallgatni, majd vásárolni, az összes pénzemet erre raktam félre, meg ugye ott volt nekem a veszprémi Underground Records is, ahol nagyon sok zenét szívtam magamba. Bármikor bemehettem, ott írtam az első zenéimet, ott volt a stúdióm, képzeld el, hogy egy lemezbolthoz volt kulcsom, nekem az a kánaán volt. Rengeteg CD és bakelit volt, ami hetente frissült. Rengetegen jártak oda Nyugat-Magyarországról, Dobos Tomi volt a vezetője, sok embert odavonzott, engem meg elvitt a budapesti Underground Records-ba is persze. Ez volt kb Deutsch Gábor Gary Blade-korszaka, 18 éves voltam, éppen 18 éve történt mindez, 2000 környékén. 

Az akkori vágyaid és zenei ambícióid most újra szerepet kapnak?

GyGy: Nem feltétlenül, mert az nem csapatmunka volt, hiszen az csak én voltam, ebbe meg mindenkinek van beleszólása a zenekarból, ez egy igazi teammunka, meg ez egy másfajta munkastílus is. Jó visszaemlékezni a lemezlovasságra, a producerség meg amúgy is megmaradt, a nosztalgiát is élvezem, de most már a Vad Fruttik az életem. 

Majd mindegyik dalotok új köntöst kap a HighTech 2.0-nak köszönhetően?

LM: Hát igen, majdnem mindegyik, van amelyikben kevesebb a változtatás, hiszen már eleve a dalírás gyökerénél elektronikus volt az alapja és mondjuk csak a dobolás technikai eszköztárát változtattuk meg. 

Miért csináltátok meg egyáltalán ezt a programot? Ez egy belső késztetés volt, vagy felkészülés az új albumra, netán egy stílusváltás előkészítése?

LM: Az a vicc , hogy anno a MUPA-tól jött a felkérés, hogy csináljunk egy akusztikus műsort, Zorán-hangulat, Apám hitte stb, képzelheted, de ehhez se most, se régebben nem volt kedvünk és egy kicsit visszájára fordítottuk az ideát, és pont az ellenkezőjét, az elektronikus, keményebb koncepciót akartuk már évekkel ezelőtt is, ők meg örömmel vették, és üdvözölték ezt is. 

Ez elég punk ötlet, hogy a MÜPA-ban, ahol mindenki a finomabb énjét veszi elő, ti odabasztok. Ki az a hülye, aki ilyet csinál? Illetve ez egy elég irigylésre méltó attitűd.

LM: Egyszerűen így éreztük önazonosnak a dolgot. Járkáltak decibelmérővel és őrülten hangosnak találták a szakemberek a Művészetek Palotájában is.  

GyGy: Úgy összekompresszáltam az egészet, hogy üvöltött, közben meg mégsem volt hangos. Imádtuk. Óriás hangnyomás, semmi decibeljelzés. Kibabráltunk a rendszerrel.

Ez csak egy letérés az autópályáról és haladtok tovább, vagy markáns váltást készíthet elő?

LM: Nekünk a dinamika nagyon fontos volt mindig. Elég kevés lassú számot írtunk, azt hiszem, eddig is. Az új lemez meg készül, de még nem tudjuk, hogy miképp lesz a hangszerelés, nem sokat foglalkozunk most ezzel, csak írjuk az ötleteket. 

GyGy: Az Akvárium meg a szimfonikus koncert helyett lett végülis, mert azt sem akartunk, úgyhogy kibővítettük elég markánsan, bootlegekkel, Relaxszel, Prodigyvel, érdekes mixtúrákkal, több mint a fele az akváriumos programnak új dal volt. Sok munka volt benne, de nagyon megérte. Most egy darabig nem akarok stúdiót látni, de az is igaz, hogy hamar hiányozni fog, tuti. 

Milyen ez a projekt, ha egy szóval ki kéne fejeznetek, mit mondanátok rá?

GyGy: Seggrázós! Marci mindig ezt mondja, ez eléggé illik az egészre.

Akkor ez egy szomorú seggrázós este lesz, nem?

LM: Hát max csak a szövegek miatt, különben őrült tánc végig, leszakadnak közben a fejek.

A posztot a Cseh Tamás Program támogatta:

cstp_logo.jpg 


interjú pop rock electro vad fruttik



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása