2017.11.22. 12:02 – Lángoló

Dalról dalra ki lett vesézve a Roy és Ádám Trió új nagylemeze

royesadam_trio_2016_2.jpeg

Csaknem húsz éve, 1998-ban bukkant fel a Roy és Ádám zenekar, mely időközben a teljes jogú taggá vált Csányi Zoltánnal Roy és Ádám Trióvá bővült. Az olyan  dalokról lettek híresek, mint a Trambulin, a Csapból is én folyok vagy éppen Az én órám másképp jár, hogy csak hármat említsünk a sok rádióból és koncertekről ismert szám közül. A legutóbbi, 2011-es Küldözési mánia után hat évvel idén új zenei anyagot készítettek. A RÄZ teljesen új utakat keresve lépett előre, keverve a mai modern hangzást a tőlük megszokott tradicionális gitárzenével. A telt házas A38-koncerten bemutatott RÄZ album két jól ismert hazai zenei producer, Takács Zoltán Jappán és Szakos Krisztián közreműködésével készült.

A dalcentrikusságot megtartva, a két hangszerelő, illetve zenei producer elektronikusabb szemléletét keverve a trió szárazabb, rock hangzásával, egy még egyedibb anyag létrehozása volt a cél, mivel ilyen jellegű matériát még nem csináltunk

- mesél a lemez készítéséről Nagy Ádám gitáros, de lentebb még mesél többet is, ugyanis többedmagával dalról dalra kommentálja az anyagot, amit egyből meg is lehet hallgatni természetesen.

1. Komolyan sírok
(Zene: Csányi Zoltán. Szöveg: Csányi Zoltán, Kohánszky Roy, Jakab Andrea)

Ez egy tudatosan, a Roy és Ádám Triónak írt dal. Már a demo időszakban teljesen kész koncepcióval készültem és a próbák során is egyből megszólalt, szinte pont úgy, ahogy már korábban elképzeltem. Megtiszteltetés számomra, hogy nem csak az album nyitó dala lett, de a koncerteken is ez a kezdő nóta. A szövegről csak annyit, hogy dobosként ritmikus dallamokat írok és néha komolyan sírok. (Csányi Zoli)

2. Szerelmi állapot
(Zene, szöveg: Nagy Ádám)

A dal eredeti, ,házistúdiós' verziója páratlan ritmusú, népies dallamvilágú, mondhatni kántálós előadásmódra készült. Ezt a verziót korábban is játszogattuk a próbákon, mindig is vonzott az aszimmetria a zenében. Az albumra azonban egy könnyedebb, gurulósabb verzió került fel Szakos Krisztián segítségével. A címével és a 'szerelemmel' ellentétben inkább a szeretet fontosságára próbálja felhívni a figyelmet, a maga ambivalens, de önkritikus módján. Tulajdonképpen a szeretet határainak feszegetése egy gyarló, de ‘vérző' ember szemével. A ‘tokiós' sort sokan kiemelték, kérdezték, mit is takar. Ez a mondat már talonban volt nálam a dal megszületése előtt, nevezetesen az elérhetetlen és egzotikus Kánaánt szimbolizálja. (Nagy Ádám)

3. Fa Nándor
(Zene: Nagy Ádám. Szöveg: Kardos-Horváth János)

A Fa Nándor c. szerzemény szövege Kardos-Horváth János tollából született, ‘előszobája' már hallható volt egy Kafkaz-lemezen, ill. a Wörk projekt albumán. Ha ki lehet emelni dalszöveget a lemezről, talán ez lenne az... Tács Zoltán Jappán, zenei producer vette kezébe a dalt és magát a zenekart és egy sajátos zenei aspektusból megközelített verziót kevert össze: Skrillex-basszust, szintiket, elektromos dobokat a gitarokkal, énekekkel, prózával. A zene fő motívuma ugyancsak népdalos ihletésű volt, de ezzel a szinte ‘metált' súroló keménységgel és magvas dalszöveggel teljesen egyedi ízt kapott. A ‘szong’ a trió koncertek egyik tetőpontja. (Nagy Ádám)

4. Szex és Budapest
(Zene, szöveg: Sáreczky Norbert)

A Szex és Budapest real story. Pálházi Bazsika a nem teljesen tipikus, de mindenképpen huszonkét éves unokaöcsém egy éjjeli dunapartos sörözés alkalmával azt mondta: Írj nekem egy dalt, ami rólam szól. Ilyenek legyenek benne:

"... tönkretesz a nő - de azért imádom
- csak nem hagyja....
- meg ő is szeret
- de ha teheti, kicsinál..
- Budapest jó..
- meg, hogy kimegyek a hídra, ha már lehet a "Szabi" hídra, szelfizek a tiltott részen, hogy aggódjon, de azért annyira nem vagyok hülye, hogy leugorjak, szóval érted, ugye? Na ebből írjál valamit!"

Hazamentem, kezembe vettem a gitárt és készen is volt, ami azért elég ritkán szokott sikerülni.. A kéznél lévő gyerekeim (Dunakeszi POP) fel is énekelték. Aztán nekem annyira megtetszett, hogy elküldtem Roynak, hátha érdekli. Érdekelte!:) Remekül meghangszerelték Jappánnal, és egy igazi pesti dal lett. Roy pedig nagyon él benne! Részemről még egyszer köszi srácok! (Sáreczky Norbi, a dal szerzője)

5. Ellennék
(Zene: Nagy Ádám, Szakos Krisztián. Szöveg: Nagy Ádám)

Egy kis nosztalgiázós, szerelmes dal, mely a 90-es évek elejére utal, így elsősorban a mi generációnk csikóéveiről, első próbálkozásairól, élményeiről szól. A zene, klubélet, nagy szerelmek, és egy pici ‘felcsengetés’ a múltba… (Nagy Ádám)

6. Tükör
(Zene: Kohánszky Rajmund, Prím Attila. Szöveg: Erős József)

Egy régi zenekarom, a One (később Pesti Flash) szerzeménye volt ez a dal eredendően, de a Bosky nevü zenekarom repertoárján is rajta volt. Folyamatosan formálódott az évek során, de végül a RÄZ albumra került fel végleges formájában ez a húzós punk-rock nóta. Erős Józsit kértem fel a dalszöveg megírására az Einstand zenekarból: “A dal korábban angol szöveggel íródott 'Mirror soul' címmel, innen jött az ötlet a tükörképpel viaskodó szövegre, és persze a dal magyar nyelvű címére is utalva. (Kohánszky Roy)

7. Festmény feat. Ív
(Zene: Szabó Tibor. Szöveg: Kara Mihály)

Felhívott Szabó Tibi (zeneszerző) és Kara Misa (szövegíró)  a Magna Cum Laudéból, hogy írtak egy dalt és szeretnék, ha én énekelném. Meghallgattam, már elsőre tetszett, így nem sokkal utána fel is vettük, de még nem tudtuk a sorsát. Hónapokkal később szóba került, hogy esetleg lehetne belőle egy Roy és Ádám-dal is. Megmutattam Ádáméknak, nekik is tetszett, de végül egy akusztikus verzióban tettük  ‘magunkévá’ a dalt a Roy és Ádám Trióval. Meghívtunk egy nagyon egyedi hangú, tehetséges énekesnőt, Ívet, aki sokat adott hozzá az énekhangjával, személyiségével és vele készült el a dal végleges formájában az albumra. Tavasszal “rátok kacsintunk” a dallal egy videóklippel megspékelve! (Kohánszky Roy)

Kara Misa: ”Egy nagyon fiatal barátnőmet elszöktettem Prágába egy gyönyöri tavaszi napon. Az utolsó pénzünket már nem szórakozásra költöttük, hanem egy portrét készítettünk magunkról. Erről szól a dal…

8. A volt is lesz
(Zene: Kohánszky Rajmund, Szakos Krisztián. Szöveg: Kohánszky Rajmund, Endreffy Dóra, Jakab Andrea)

Az én zenei ötletemből Szakos Krisztián (zenei producer) ‘gyúrt’  egy teljesen új verziót  más zenei részekkel, helyenként új énekdallammal, minek hatására én még egyet csavartam a dalon (persze a zenekarral is összepróbálva) és azt követően született meg a végső kreáció. A szövegét tekintve Endreffy Dórival írtuk meg az első sorokat és Jakab Andival ötletelve egy érzelmes hangulatú, az idő múlásán elmélkedő, de mégis a jövőbe tekintő gondolatokkal, érzésekkel írtam meg a végleges dalszöveget. Egy nagyon húzós refrénű, helyenként rockzenére hajazós pop dal született belőle. (Kohánszky Roy)

9. Mexikó
(Zene: Nagy Ádám, Kohánszky Rajmund, Szakos Krisztián. Szöveg: Nagy Ádám)

A dal zenéje még anno a Fullánk c. lemezre készült, akkor a fiókba került, de most újra elővettük. Szakos Krisztián volt a dal zenei producere, aki nagy merészséggel nyúlt az eredeti ötlethez, felturbózta zsenge Daft Punk-os ízzel. Tulajdonképpen az album címadó dala, lásd a refrént! (Nagy Ádám)

10. Nem a te hibád
(Zene: Nagy Ádám. Szöveg: Nagy Ádám, Kohánszky Rajmund, Jakab Andrea)

Ezt a szerzeményt egy nagyon kedves közös barátunk személye ihlette, aki sajnos nagyon fiatalon elment. Mondhatni monumentális hangszerelésű dal, méltó búcsú és egyben emocionális lezárása a korongnak. (Nagy Ádám)

A posztot a Cseh Tamás Program keretében az NKA támogatta:

cstp_logo.jpg


pop rock hír roy és ádám trio



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.