2017.12.04. 11:14 – dankógábor

Isten vagy az ember felelős a földi pusztításért? - Itt a Nadir új lemeze dalról dalra elmagyarázva

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

montazs_02.jpg

2017-ben már hatodik nagylemezével jelentkezik az 1993-ban, még Dark Clouds néven alakult Nadir. A The Sixth Extinction cím azonban nem pusztán ennek az egybeesésnek szól, a lemez ugyanis – a 2015-ben megjelent Ventum iam ad finem est folytatásaként – újabb koncept anyag, amit eleve előre jelzett az, hogy az előző lemez záró tételének is ez volt a címe. Az akkori latin nyelvű lemezcím (magyarul kb.: „végső szakaszába jutott ügy”) értelmezése és részletes magyarázata a mostani album, ha úgy tetszik. A lemez két független underground kiadó, a hazai NGC Productions és a fehérorosz Grimm Distribution közös kiadványaként jelenik meg 2017. december 4-én. Ezt természetesen meg is lehet hallgatni alább, picit lentebb tekerve pedig a dalokról is meg lehet mindent tudni Tauszik Viktor énekes tolmácsolásában.

The Human Predator

Ezt a dalt tettük közzé elsőként az albumról, még az év legelején. A zenekar direktebb (ha úgy tetszik, „slágeresebb”) oldalát mutatja: lassú / középtempós döngölés, egyszerűn áttekinthető felépítés, rögtön megjegyezhető refrén, és külön felhívnánk a figyelmet a gitárdallamokra, amelyek más nótákban is meghatározó szerepet játszanak. Pontosan ezért döntöttünk eleve úgy, hogy nyitószám lesz belőle. Szövegileg a lemez témájára való általános ráhangolást szolgálja, a jelenkor emberére jellemző, emberhez méltatlan magatartást állítja középpontba, amely a napjainkban zajló, sorrendben hatodik jelentős földtörténeti kihalási hullámot is előidézi.

The Debris Archipelago

Ebben már tetten érhető a lemezre jellemző „csavaros” dalszerkezet. A zene extrém mivolta ellenére is fogós refrének mellett így (konkrétan a versszaktémák variálásával) igyekeztünk még izgalmasabbá tenni a számokat; mondhatni, ebben is rejlik az előrelépésünk az előző anyagokhoz képest. Egyébiránt itt a death metalos hatásaink is megmutatkoznak. Az album központi témáját jelentő, ember okozta jelenkori kihalási hullám ismérvei közül ebben a dalban a környezetszennyezésre hozunk szemléletes példát a Csendes-óceán déli részén – zömmel műanyag hulladékból – képződött összefüggő, már 1997-ben felfedezett, közel fél Európányi szemétsziget képében. A tudósok ezzel összefüggésben azóta is arra figyelmeztetnek, hogy 2050-re több lehet a szemét az óceánokban, mint a hal.

Fragmented

Doom / death metal (a hatásokat tekintve, ránk jellemző módon, a Paradise Losttól a Crowbarig) vonalon, de összességében is a zenekar egyik közös kedvence a The Sixth Extinctionről, koncerteken is játszottuk már. Dalírás és produceri munka tekintetében egyaránt a Nadir egyik eddigi csúcspontjának tartjuk. Itt jegyeznénk meg, hogy a számok alapjait – hagyományainkhoz híven – Czetvitz Norbert gitáros és Fekete Szabolcs dobos dolgozta ki közösen, a felvétel és a keverés Szabolcs stúdiójában, a DBS-ben (Svájc) készült, az ének pedig a budapesti Trashhill stúdióban került rögzítésre. Szövegileg a Nadirnál rendszeresen visszatérő témát elemez, nevezetesen a modern embernek kifejezetten a rövidtávú profitszerzés érdekében végzett történő természetromboló tevékenységét.

Along Came Disruption

Ez a dal állt össze készre másodikként a The Human Predator után. A lemez beharangozójaként szintén közzétettük az év során, és erre is roppant kedvező visszajelzések érkeztek. Az eddigiek után visszakanyarodást jelent a középtempókhoz, à la Transport League, Gorefest, Bolt Thrower. A szövegtémát itt az ember által behurcolt, természetes környezetükből kiszakított és új élőhelyükön dominánsan viselkedő, az őshonos élővilágot kiszorító fajok adják.

Mountains Mourn

Zenei ötletek és tempók tekintetében a legvégletesebb és legváltozatosabb szerzemény a lemezen, kezdve mindjárt a blastbeat-es (!) indítással. Az előző dal szövegében megkezdett gondolatsor folytatódik itt az áttelepítés után kórokozóvá váló egyedek témájával. Az ihletet az amerikaigesztenye-fák pusztító növénybetegsége adta, amely tömeges fapusztulást okozott az 1900-as évek elején a keleti partvidék gesztenyeerdőiben. A gesztenyepenész véletlenül került be az Egyesült Államokba importált gesztenye faáruval, vagy behozott élő gesztenyecsemetéken keresztül. 1940-re az Appalache-hegység szinte teljes felnőtt gesztenyefa-állományát kiirtotta a betegség.

Ice Age in the Immediate Future I-II-III.

A dalok összevonása újdonságot jelent a Nadirnál, ez pedig egyenesen egy három tételből álló dalciklus. Szövegileg a Madách-féle Az ember tragédiája, azon belül is a tizennegyedik, az eszkimók földjén játszódó szín ihlette. Az instrumentális Arctic a címével és a hangulatával fekteti le az alapokat. A To Leave It All Behind a Fragmented mellett az album másik ízig-vérig doom / death tétele. Ennek megfelelően rideg, kietlen atmoszférájú dal, benne az alábbi gondolat kifejtésével: „Szeretném tudni, hogy bukott fajom? / Nemes küzdésben, nagyszerűen-é, / Nyomorún-é, törpülve ízrül ízre, / Nagyság nélkűl és könnyre érdemetlen” (Idézet a fent említett színből.) Az A Matter of Survival a lemez hardcore / metal nótája, amely napjaink kihalási folyamatának ötödik ismérvét, a túlvadászatot szemlélteti a Tragédia „sok az eszkimó, kevés a fóka” élethelyzetén keresztül. 

Les ruines

A végromlást előrevetítő záró szám. Szövege idézet Volney (1757–1820), francia író, filozófus és politikus A romok c. munkájából, az eredeti nyelven. A The Human Predatorhoz hasonlóan itt is maga a mai, csak a saját érdekeit érvényesíteni hajlandó, Istentől eltávolodott ember (pontosabban annak 18. századi előképe) jelenik meg, valamint felvetődik a Volney-mű túlvilági szereplője által tanító / számonkérő célzattal feltett kérdés, miszerint Isten vagy az ember felelős-e a Földön zajló féktelen pusztításért.


metál hír death doom nadir



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása