2019.02.19. 11:26 – Lángoló Gitárok

Plágium miatt kizárták Petruskát a Dal döntőjéből, helyette Oláh Gergő jutott a legjobb nyolc közé

A zenész elfogadja a tényt, de vitatja a döntést

petruska_help_me_out_of_here.jpg

Plágium miatt kizárták a Dal döntőjéből Petruskát, mivel szakértői indoklás szerint a zenész Help Me Out of Here című dala sok tekintetben megegyezik a Vampire Weekend - 2006-ban alakult amerikai indie rock zenekar - White Sky című számával. Petruska azzal együtt, hogy tudomásul vette kizárását, vitatkozik a döntéssel. A továbbiakban az MTVA Sajtóosztálya által kiadott közleményt, és a zenész reagálását egyaránt olvashatjátok. 

Az MTVA közleménye így szól: 

A Dal második elődöntőjének végén a műsor házigazdája bejelentette, hogy az egyik döntőbe jutott produkcióval kapcsolatban felmerült a plágiumgyanú. Amint a műsor készítőinek tudomására jutott a vád, azonnal elkezdték kivizsgálni az esetet, de az adás végéig, az idő rövidsége miatt nem érkezett meg a hivatalos szakmai és jogi állásfoglalás. Mivel a készítők számára a verseny tisztasága és a szabályok betartása a legfontosabb, ezért csak reménykedni lehetett abban, hogy a plágiummal kapcsolatos megkeresés nem más, mint egy rosszindulatú, sértett ember zavarkeltési szándékú manipulációja. Az elmúlt évek során felmerült már A Dalban egyes produkciók kapcsán, hogy plagizáltak, de eddig egy olyan eset sem volt, ahol egyértelműen bebizonyosodott volna a plágium gyanúja. Ennek végső biztosítéka talán, hogy a versenyzők minden évben aláírnak egy nyilatkozatot, ahol az egyik pont kifejezetten erre az esetre súlyos pénzügyi büntetést helyez kilátásba.

A műsorkészítői csapat mindezek után mély megdöbbenéssel és sajnálattal olvasta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorhelyettesének és nemzetközi tekintélyű szakértőjének vasárnap érkezett szakmai állásfoglalását Petruska dalával kapcsolatban.

Fekete Gyula álláspontja szerint:

"A két dal hangneme, tempója, hangszerelése, harmónia struktúrája, jellemző basszusmenete, dallamkezelése megegyező, ugyanaz. A Vampire Weekend dalnak a nagyon karakterisztikus refrénje is visszaköszön a Petruska dalban, amitől az egész Help Me Out of Here dal karaktere és hangulata megegyezik a White Sky-éval. Tudva, hogy sok sláger ugyanabból a limitált eszköztárból építkezik, sok szám hasonlít egymásra, mégis, esetünkben a Petruska dal fent említett paraméterei túl nagy számban megegyeznek a Vampire Weekend dallal, ezért a Help Me Out of Here című dal plágiumnak minősíthető."

A szakmai állásfoglalás egyértelműen fogalmaz, így a műsor készítőinek, A Dal 2019 szabályzata értelmében azonnal ki kell zárniuk Petruskát a további versenyből. Az élő műsorban elhangzottak értelmében a döntő nyolcadik versenyzője az elődöntőkben a zsűritől és a közönségtől legtöbb pontot kapott versenyző, Oláh Gergő lesz.

Az MTVA a mostani közlemény kiadása előtt személyesen ismertette az érintettel a döntést és annak hátterét.

Amint azt már idéztük, a verseny elején a produkciók által aláírt jogi nyilatkozat lehetőséget biztosítana az MTVA számára tetemes kötbér azonnali érvényesítésére Petruskával szemben, de a vállalat vezetése úgy döntött, a kizárással az ügyet lezártnak tekinti és mostantól csak a magyar zene ünnepére, A Dal 2019 döntőjére koncentrál, így eltekint a kötbér megfizetésétől.

A fentiek alapján minden akadály elhárult a döntő képernyőre kerülése elől, így kijelenthető, hogy megvan a finálé nyolc versenyzője. Szombat este 19.30-tól Pápai Joci, Nagy Bogi, Szekér Gergő, a Fatal Error, Oláh Gergő, az Acoustic Planet, Vavra Bence és a The Middletonz küzd majd A Dal 2019 év dala címért a Duna Televízión és a Duna World-ön.

Petruska András Facebook-oldalán a következőképpen reagált a döntésre: 

 

KÖZLEMÉNY

Szombat este egy kedves barátom meglepetés születésnapi bulijának emelkedett pillanatába csapott villámként az MTVA híre. Döbbent telefonváltások következtek a többi versenyzővel, a tv műsor záró perceiben egy döntőnyi muzsikusra sikerült ráijeszteni. Miért most került ez elő? Nem vizsgálnak át alaposan mindent már a beválogatások alkalmával jó füllel és szoftverrel? - tettük fel egymás között a kérdéseket.

Aztán jött a hétfő reggel. A műsorpróbán már zenélésre készen, bedrótozva álltunk a színpadon, amikor a stáb félrehívott, hogy szeretnének velem beszélni. Megosztották velem az előző nap befutott szakértői véleményt, ami szinte sokkolt. Mivel a dalom a popzenében használt 3 legalapvetőbb dúr hármashangzatra épül, és a blues zenékre is jellemző shuffle ritmusban van, ha valaki minden áron találni akar valamit, könnyen fog. Ez azonban nem jelent automatikusan plágiumot. A szakértői véleményt elolvastam, a műsorkészítők döntését tisztelettel tudomásul vettem. Mindezzel együtt vitatkozom az ítélettel. Nem kívánom visszaküzdeni magam A Dal 2019 mezőnyébe, azonban nem hagy nyugodni, hogy dalszerzőként egy ilyen méltatlan helyzetbe kerültem. 

Ha forrásokat keresünk, a Help Me Out of Here-t Zimbabwe és Malawi tradicionális tánczenéinek hangulata inspirálta, és nem árulok el nagy titkot, hogy távolról sem én vagyok az egyetlen, aki innen merít. Az, hogy hasonló forrásból esetlegesen hasonló érzetű nyugati popdal születik, nem precedens nélküli, és olykor tudat alatt is létrejöhet egy szerencsétlen együttállás, bár le kell szögeznem, a szakértői véleménnyel a hangulati hasonlóság elismerése mellett továbbra sem értek egyet.

Jelenleg le vagyok sokkolva, szomorú vagyok, és korántsem a műsorban való szereplésem elvesztése miatt. Átgondoltan igyekszem építeni a szakmai életem, folyamatosan arra törekszem, hogy a dalaim mondjanak valamit, össze tudjunk általuk kapcsolódni, és nem mellesleg folyamatosan olyan zenei kifejezőeszközökkel kísérletezem, amivel talán színfolt lehetek az ország popkulturális palettáján. Nincs könnyű dolgom magammal, amikor hosszan ülök egy-egy dallam, vagy szöveg fölött, de mindig azt igazolja vissza élet – gondoljunk csak a Dalos zsűri szép szavaira is -, hogy megéri ez a befektetés. Egy kicsit az ebbe vetett erőm tört meg, remélem, csak időlegesen. 

Nos, ha nem Dal, akkor új lemez, új koncertek várnak, ebből igyekszem töltekezni (és most átnéztem minden számomat, hogy ne érje szó a ház elejét).

Köszönöm, ha mellettem álltok ebben
Andris

u.i.: ha újságíró vagy, és szeretnéd az én nézőpontomat is megismertetni, szabadon felhasználhatod a fenti írásom, és ez nagyon jól fog nekem esni. Ennél többet jelenleg nem tudok mondani a témát illetően.

Mi a magunk részéről csak annyit tennénk hozzá, hogy ilyen alapon még nagyon sok magyar és külföldi zenekar nagyon sok dalát lehetne plágiumváddal illetni. Hogy mást ne mondjunk, a Tush-t megíró ZZ Top legénysége 1979-ben valószínűleg elnéző mosollyal hallgathatta a Motörhead-féle No Class-t, de nyilván számtalan példát lehetne még hozni erre, az annak idején többek között erőteljes Motörhead hatásokkal induló Tankcsapda nyomában feltűnő számos "kiscsapdaként" induló hazai rockzenekaron át. Van értelme? Hát nem sok. Minden zenész plagizál, legfeljebb van olyan, akin nem kérik számon, meg persze olyan is, aki sok helyről merít, ezért kevésbé tűnik fel.

Mindenesetre, ha a minden áron való eredetiség logikáját követjük, akkor maradéktalanul csak azt tekinthetjük önálló produkciónak, aki saját készítésű hangszereken játszik lehetőleg instrumentális zenét, vagy ha már muszáj énekelni, akkor legalább egy általa kitalált nyelven tegye azt. Ebbe a kategóriába itthonról - az éneket leszámítva - valószínűleg csak Lois Viktor kísérleti-avantgárd zenekara, a Tundravoice illik, kíváncsiak is lennénk arra, hányadik elődöntőig jutnának el a műsorban. 


pop magyarország hír plágium kizárás petruska andrás petruska mtva a dal



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.