2019.05.02. 10:03 – Boros Gábor

Aki a lehető legközelebb hozta filmvásznon a hip-hop világát - John Singleton emlékére

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

john_singleton_1993.jpg

Április 29-én Los Angelesben, egy stroke-ot követően 51 éves korában meghalt a 90-es évek emblematikus afro-amerikai filmrendezője, John Singleton.

Mindössze 23 éves volt, amikor saját South Central-beli élményeiből építkező filmjét a Boyz N the Hood-ot legjobb rendező és legjobb forgatókönyvíró kategóriában Oscar-díjra jelölték. Bár végül a Thelma és Louis és a Bárányok hallgatnak alkotói vihették haza a szobrokat, Singleton első fekete rendezőként, akit erre a díjra jelöltek már filmtörténelmet írt. A Boyz N the Hood (Fekete Vidék) nemcsak őt, hanem a főszereplő Cuba Gooding Jr-t is világhírűvé tette, de a korszak legszókimondóbb rap sztárjának számító Ice Cube hollywoodi bemutatkozása is volt egyben. A hip-hop rajongók mindenütt úgy érezték, ennél közelebbről szemlélni szélesvásznon vagy rongyosra másolt vhs-en azt a világot, ahol kedvenc lemezeik játszódnak, aligha lehetséges.

Bár Spike Lee pozíciója a "fekete közösség elsőszámú filmes krónikása" poszton a 2000-es évek elejéig megingathatatlannak bizonyult, John Singleton okos témaválasztásaival (a feketék alulreprezentáltsága a felsőoktatásban, külvárosi költészet, blaxploitation remake) és olyan zenész ikonok szerepeltetésével, mint Janet Jackson, 2Pac, Q-Tip (Poetic Justice), Snoop Dogg, Tyrese (Baby Boy), vagy Andre 3000 (Four Brothers) végig fent tudta tartani a közönség és a kritika komoly érdeklődését filmjei iránt. Ilyen r&b és hip-hop sztár gárda mellett nem csoda, hogy a soundtrackek is roskadoztak az exkluzív felvételektől, Ice Cube és Raphael Saadiq ritkaságain túl az első Usher dal vagy Warren G produkció is egy Singleton soundtracken volt hallható. Ugyanilyen nagy lehetőséget kapott a rendezőtől fiatal színészként Laurence Fishburne (akkor még Larry Fishburne) és Michael Rapaport is, akárcsak a később az Empire-rel szintet lépő Taraji P. Henson.

A kétezres évek első felében a fekete közösséget érintő témákat, már inkább ügyesen építette be igazi közönségfilmekbe, mint a Mark Wahlberg főszereplésével készült Four Brothers (Négy tesó) vagy a Fast & Furious széria általa rendezett második darabja. A rendezői székből a produceribe átülve pedig óriási sikert könyvelhetett el az Oscar-díjas Hustle & Flow (Nyomulj és nyerj) és a Black Snake Moan (A lánc) kapcsán.

Az elmúlt két évben visszakanyarodott filmes gyökereihez és a Los Angeles-i crack robbanásról készített végtelenül őszinte, és lebilincselő sorozatot Snowfall (Fehér hó) címmel, aminek  minden mozzanatán érződik, hogy egy olyan filmes keze nyomát viseli magán, aki azoknak a South Central-beli utcáknak a mélyén nőtt fel, és karrierje zárásaként vissza is tért oda.

Ő rendezte Michael Jackson Remember The Time című videóját is, a főszerepben Eddie Murphy-vel


gyász



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása