2019.06.10. 13:38 – sz.ági.

Húsba vágó valódi rettenet - Megnéztük a Csernobil című sorozatot

chernobyl-hbo-tv-show.jpg

A valaha volt legnagyobb atomkatasztrófák egyikének történetét feldolgozó HBO-s minisorozat nem véletlenül lett az IMDB-n fénysebességgel, minden idők legjobb sorozata. Sokkoló, gyomorforgató, végtelenül feszült, minden pillanatában érdekes és mélyen emberi drámát kaptunk a csatornától.

Senki nem számított erre a zsigerekig ható élményre, amivel a Csernobil sorozat szolgál, hiszen a készítő, Craig Mazin, eddig olyan filmekért volt felelős, mint a Másnaposok, illetve a Horrorra akadva egyes részei, valamint a mind az öt részt rendező Johan Renck is csak azzal menősködhet, hogy pár Breaking Bad és egy The Walking Dead részt rendezett eddig. Ráadásul a Trónok harca befejezése miatt mindenkiben volt egy kellemetlen sértődés az HBO felé, a csatorna viszont azonnal orvosolta tettét és az arcunkba vágta ezt az eszméletlenül mesterien kivitelezett sorozatot.

Nyilván minden átlagembernek világos három mondatban a történet, ismerik a katasztrófa körülményeit nagy vonalakban, de itt olyan pontos dokumentációt kapunk az eseményekről, csodálatos drámába ágyazva, hogy tutira leesik mindenki álla a látottaktól. Nem csupán a száraz tények megdöbbentőek, hanem a nézői felismerés is, amiben csontig hatolva érezzük az emberi gyarlóság szerteágazó végtelenségét. Hibátlan munka, ha egy sorozat ilyen szintű keserűséget, dühöt és tehetetlenséget képes kiváltani nézőjéből, miközben fullra megtölti az agyát érdekes információkkal is. A sorozat végszava és egyben fő kérdése, amit egyértelműen soha, de mégis folyamatosan megválaszolnak a Mi az ára a hazugságnak?,  padlóra küld minket úgy, hogy még csak vádolni sem lehet azzal a sorozatot, hogy kitapinthatóan hatásvadász lenne.

1986. április 26-án az ukrajnai Pripjaty és Csernobil melletti atomerőmű 4-es reaktora felrobbant. A mérhetetlenül súlyos környezeti kár mellett, ami bőven követelt életeket, a legnagyobb katasztrófa mégis az volt, ahogy kezelték a történteket. Közrejátszott itt emberi tudatlanság, hozzánemértőség és félelem, de az igazi probléma a politikai rendszerben volt. Nem véletlenül mondta Gorbacsov, hogy a Szovjetunió bukásának egyik kiváltó oka a csernobili nukleáris katasztrófa. Az, hogy az embereket 36 órán át nem értesítették a történtekről és még utána is azt hazudták nekik, hogy csak ideiglenesen evakuálják őket, totálisan semmibe véve ezzel az egészségüket és az életüket, az egyszerűen gazemberség volt, de hát a jó öreg kommunizmusban a párt és annak érdeke mindenek felett állt. A folyamatos magyarázásokkal, és az események sodrásában megismert szereplőkkel és azok gyönyörűen ívelt karakterrajzával a sorozat egyszerre egy politika thriller, történelmi dokumentáció és drámai katasztrófafilm. Az égigérő szürke panelrengeteg, a szocialista kort hűen megidéző jelmezek, játszóterek, helyszínek és a hitelesen megformált valós személyek rövid és egyéni történetei szintén hibátlanok. Mindezekre ügyesen erősít rá a sorozat zenéje, vagyis inkább zaja, aminek a munkáját eredetileg Jóhann Jóhannsonra bízták, de halála miatt Hildur Guðnadóttir a felelős a hangokért, amiket a zeneszerző ipartelepeken rögzített sistergő zajból szerkesztett össze és jobban passzol a sorozathoz bármilyen slágernél.

A két fő karakter is emlékezeteset alakított, Jared Harris pont úgy végzi, ahogy a Mad Men című sorozatbeli karaktere, Stellan Skarsgård pedig olyan erőset nyom, mint szokott és újra együtt játszik az Oscar-díjra is jelölt Emily Watsonnal, akinek karaktere fiktív, de jól testesíti meg a Szovjetunió összes női tudósát, akikből nem volt kevés az országban.

Csak nagy szavakkal lehet illetni a Csernobilt, nincsen semmi túlzás a hype-ban, amit a sorozat kap, mióta megjelent és nem mellesleg gyönyörű mozdulatsor is emléket állítani annak a sok embernek, akiknek az életét követelte ez a borzasztó katasztrófa és a hasonlóan szörnyű társadalmi és politikai lét, amiben akkor léteztek. Valójában talán ez is a legfélelmetesebb a sorozatban, hogy túlságosan áthallásos és abszolút érezzük benne a hatalom hozzánemértéséből fakadó tettek borzasztó következményeit és nem vagyunk róla meggyőződve, hogy napjainkban nem hasonló sorsokat diktálna egy ilyen típusú esemény.


csernobil



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

röf 2019.06.11. 10:29:31

Hogy mennyi mócsingot találtok még ezen a csonton....

rockjano 2019.06.11. 11:04:46

Abszolúlt egyetértek.. a sorozat zseniális...sajnáltam hogy végetért...

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.06.11. 11:22:52

1. van még indexes blog amelyik nem írt róla?
2, tényleg jó volt, kár, hogy sokan dolumentumfilmnek hiszik.

bontottcsirke 2019.06.11. 13:54:21

@eßemfaßom meg áll: írjál róla te is hogy mennyire értesz hozzá

proletair · http://lemil.blog.hu 2019.06.11. 15:42:08

HA már zenei blog vagytok, megemlíthettétek volna, hogy Johan Renck a néhai Stakka Bo (egyik) frontembere...

RTB 2019.06.11. 15:45:54

@proletair: ezt már mindenki tudja szerintem...

Albu 2019.09.30. 14:19:10

„Az, hogy az embereket 36 órán át nem értesítették a történtekről és még utána is azt hazudták nekik, hogy csak ideiglenesen evakuálják őket, totálisan semmibe véve ezzel az egészségüket és az életüket, az egyszerűen gazemberség volt, de hát a jó öreg kommunizmusban a párt és annak érdeke mindenek felett állt.”

Miközben a sorozatot néztem, én azt éreztem, hogy ez bármelyik mai magyar vagy amerikai pártra is igaz, pont ilyennek látom a döntéshozatali folyamataikat (az egyiket ismerem belülről).