Megújult a Lángoló!
Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!
Első teljes albumával jelentkezett a thrash/death metalban utazó dánszentmiklósi Needless. A srácok a különböző mítoszokat, vallásokat vizsgálják bemutatkozó lemezükön, a bábeli toronytól a tibeti égi temetkezések rituáléjáig. Az effajta témák, vagy egyszerűen csak marconább metálzenék iránt érdeklődő olvasóink számára a zenekar most dalról dalra is bemutatja az anyagot. Albumpremier a hajtás után!
Általában a lemezről
A Heresy a zenekar debütáló albuma, egy zenei utazás különböző mítoszokon, filozófiákon, vallásokon és hiedelmeken át, amely az emberiség igazi természetét hivatott megmutatni. A felvételek Gyulán, a No Silence Studioban készültek 2018 szeptembere és 2019 áprilisa között, Simon 'Simi' István vezényletével. Innen is hálásan köszönjük a munkáját és a türelmét, hogy segített megvalósítani mindazt, amit megálmodtunk. Szerintünk nagyszerű munkát végzett. A borítót egy német művész, Maximiliam Wagner készítette, a logó, a digipak belső designja és művészi munkája Brányi Vivien Renáta és Szelei Csilla munkáját dicséri.
Igazi nyitódal, sok emelkedett, keleties dallammal, hatnegyedes ütemű meneteléssel. Az akusztikus rész egy sötét felütést ad a darabnak, ami aztán az egész lemezt végigkíséri. Egy körülbelül húsz éve a padláson porosodó akusztikus gitárral vettük fel, ami mintha erre a lemezre várt volna. Simi remek munkát végzett, a lehető legszebb hangzást hozta ki belőle. A szöveg egy klasszikus bibliai történethez nyúl vissza. Az ókori Shinar földjére kalauzol el, Bábel tornyához, a meg nem értés szimbólumához. Miután a teremtő megátkozta őket, a torony építői szétszéledvén a világban magukkal vitték a káosz csíráit is. A dal is ezt a káoszt hivatott bemutatni: az ember bukását, és elérhetetlen istenének győzelmét.
Talán az egyik legvadabb, legnyersebb tétel a lemezen. Végigsöpör az emberen, mint egy hurrikán. Tradicionális thrash zúzdák, arcokba lépő groove-ok váltogatják egymást benne. Imádjuk élőben játszani, árad belőle a nyers erő és az energia. A dalszöveg a vallási fanatizmus hatását meséli el egyes szám első személyben, középpontban az emberrel, aki pusztítással hirdeti az önmaga által alkotott ideáit. A monolit szintén egy szimbólum: egy emberi félelmeken nyugvó architektúra, ami igába hajt mindenkit a hit nevében.
Feszes, mozgalmas és technikás dal, megfejelve egy black metalos kórussal és egy hangulatos szólóval. Ahogy a híres asztrofizikus, Carl Sagan mondta, "Az univerzum az ember által ismeri meg önmagát." Ez a gondolat adta az alapötletet a mi "csillagkultuszunk" megszületéséhez is. A dal az ember és az univerzum kapcsolatáról szól, ahol az ember a vízióit, világképét, és hiedelmeit egyszerűen belemagyarázza a kozmoszba, és ezáltal emberléptékűvé teszi azt a nagy ismeretlent, ami körülötte van.
Ez volt az első olyan dalunk, ahol már tudatosan kezdtünk el kísérletezni a keleti és bizánci skálákkal, ami sajátos ízt adott az egésznek. Próbáltunk rámenni az atmoszféra teremtésre, megtűzdelve a dalt pár középtempós málházással. A Prophet of Ivory egy fiktív történetet mond el egy hamis jövendőmondóról, aki nem más, mint Anansi gyermeke. A sarlatán jólétet és gyarapodást ígért a törzsének, de elmenekülvén az elefántcsont tornyába, ott örök álomra hajtotta a fejét, és így próféciái beteljesületlenek maradtak. Amíg a próféta, a fals ideák megtestesítője örök álmát alussza, addig az emberiség sem remélhet magának jobb jövőt. Anansi amúgy az afrikai folklór egyik kulcsfigurája. A megtévesztés, árulás és a trükkök istene, aki pókszerű alakban jelenik meg a történetekben.
Baljós intróval indul ez a tétel is. Egy kis szusszanásnyi szünet az album felénél, de nem sokat időzünk itt, gyorsan visszarántjuk a hallgatót a mélybe. A dal egy megemlékezés és tiszteletadás mindazoknak, akik az életükkel fizettek azért, mert mertek máshogy gondolkodni, mertek felszólalni a fennálló rendszerek és hitek ellen, megkérdőjelezvén azok létjogosultságát. A szöveg tulajdonképpen egy inkvizíciós per szónoklatába bújtatott vallomás arról, hogy ha valami legitimnek van nyilvánítva, az teret tud adni a legkegyetlenebb tetteknek is. A dal elég sötét hangulatúra sikeredett, végig zakatoló őrléssel, megspékelve egy őrült, progresszív bontogatással.
A legdallamosabb, legrádióbarátabb dal az egész lemezen, rengeteg tekeréssel és egy epikus szólóval. A szublunáris görög eredetű kifejezés. Az ókori görög asztonómia szerint a szublunáris szféra a Hold és a Föld közötti teret jelöli. Ez a szféra a halandó emberek, növények és állatok világa. A szöveg egy filozofálgatás az itt megtett utunkról, ami sokak számára félelmet és szenvedést jelent. Közülük sokan még mindig egy nagyobb, transzcendentális világ eljövetelét vizionálják a haláluk után.
A lemez legrövidebb, leggyorsabb száma. Pár perc erejéig megnyitjuk vele a pokol kapuit, hogy utána beledobjuk a hallgatót és gyorsan visszazárjuk. A szöveg megint csak egy mítosz alapján íródott. A vad bandáról szól, akik az európai népi folklór szerint elhunyt harcosok szellemei. Éjszakánként lovak hátán, nagy robajjal, az égből előtörvén szabadítják rá magukat az emberekre, hogy a másvilágra vigyék a lelküket. A lovasok vezére minden nép meséjében más alak, de a legtöbb helyen Wotanként emlegetik, aki más néven maga a viking isten, Odin.
Ki merjük jelenteni, hogy a banda fennállása óta ez a szám volt az eddigi leggrandiózusabb projekt, amibe belevágtunk. Megannyi álmatlan éjszaka, vita, és meló árán készült, de végül sikerült megalkotnunk ezt a monstrumot. A témák és riffek némelyikének keletkezése több évre visszavezethető, de egészen az utolsó pillanatig formáltuk, alakítottuk őket. A dal koncepciója ezúttal a tibeti Jhator volt, ami a buddhista égi temetkezés rituáléja. A szám öt részből épül fel: "A Shrine on the Mountain", "The Ritual", "Astral Departure", "On the Horizon of Bardo", és "A Waking World Unknown". Egy rituálé zajlik a tibeti hegyekben, ahol a Jhator szentélyében a holtakat felkészítik az égi táncosok, a keselyűk fogadására. A keselyűk elfogyasztják a holtakat, majd pedig általuk kezdetét veszi a lélek vándorútja.
Az első rész, "A Shirne on the Mountain", egy instrumentális prológus. Egy progresszív akusztikus nyitány után klasszikus heavy metalos dallamokkal kezdjük a történetet. Majd utána egy rövid kiállással kezdetét veszi a második rész a "The Ritual", ahol a testet alávetik a Jhator-nak. A következő rész az "Astral Departure", melynek akusztikus betétjében útra kel a lélek, hogy utána az "On the Horizon of Bardo" című részben, a másvilági bardó állapotában ítélet szülessen a sorsáról. Végül a dal egy ázsiai koto betétjével zárul. Ez a rész "A Waking World Unknown" nevet kapta, az új, ismeretlen világ után, ahová végül megérkezik a lélek, és ezzel mi is befejezzük az albumot. Leginkább egy életen át tartó hosszas vajúdáshoz lehetne hasonlítani a Sky Burialt, aminek a végén, kissé ellentmondásos módon ugyanabban a pillanatban jön el a születés és az elmúlás. Ez a két dolog az, ami a legszélsőségesebb érzelmeket tudja kiváltani az emberből, ezt valahogy érezteti is a szám a maga változatosságával.
A lemez meghallgatható és letölthető a zenekar Bandcamp oldaláról. Fizikai hanghordozó formájában limitált darabszámú digipak (100 db) is elérhető lesz a napokban a zenekar Bandcamp és Facebook oldalain, valamint hamarosan a Total Darkness Propaganda terjesztésében is beszerezhető lesz az album.
További információk a zenekar Facebookján, Bandcamp-oldalán, valamint a Total Darkness Propaganda Facebookján.