2019.06.23. 20:00 – Lángoló Gitárok

Mítoszok és hiedelmek Bábeltől Tibetig - Dalról dalra a Needless bemutatkozó albuma, a Heresy

Lángoló Premier

1561136850_tmp_dsc6501-3.jpg

Első teljes albumával jelentkezett a thrash/death metalban utazó dánszentmiklósi Needless. A srácok a különböző mítoszokat, vallásokat vizsgálják bemutatkozó lemezükön, a bábeli toronytól a tibeti égi temetkezések rituáléjáig. Az effajta témák, vagy egyszerűen csak marconább metálzenék iránt érdeklődő olvasóink számára a zenekar most dalról dalra is bemutatja az anyagot. Albumpremier a hajtás után! 

Általában a lemezről

A Heresy a zenekar debütáló albuma, egy zenei utazás különböző mítoszokon, filozófiákon, vallásokon és hiedelmeken át, amely az emberiség igazi természetét hivatott megmutatni. A felvételek Gyulán, a No Silence Studioban készültek 2018 szeptembere és 2019 áprilisa között, Simon 'Simi' István vezényletével. Innen is hálásan köszönjük a munkáját és a türelmét, hogy segített megvalósítani mindazt, amit megálmodtunk. Szerintünk nagyszerű munkát végzett. A borítót egy német művész, Maximiliam Wagner készítette, a logó, a digipak belső designja és művészi munkája Brányi Vivien Renáta és Szelei Csilla munkáját dicséri.

Babel's Fall

Igazi nyitódal, sok emelkedett, keleties dallammal, hatnegyedes ütemű meneteléssel. Az akusztikus rész egy sötét felütést ad a darabnak, ami aztán az egész lemezt végigkíséri. Egy körülbelül húsz éve a padláson porosodó akusztikus gitárral vettük fel, ami mintha erre a lemezre várt volna. Simi remek munkát végzett, a lehető legszebb hangzást hozta ki belőle. A szöveg egy klasszikus bibliai történethez nyúl vissza. Az ókori Shinar földjére kalauzol el, Bábel tornyához, a meg nem értés szimbólumához. Miután a teremtő megátkozta őket, a torony építői szétszéledvén a világban magukkal vitték a káosz csíráit is. A dal is ezt a káoszt hivatott bemutatni: az ember bukását, és elérhetetlen istenének győzelmét.

The Monolith

Talán az egyik legvadabb, legnyersebb tétel a lemezen. Végigsöpör az emberen, mint egy hurrikán. Tradicionális thrash zúzdák, arcokba lépő groove-ok váltogatják egymást benne. Imádjuk élőben játszani, árad belőle a nyers erő és az energia. A dalszöveg a vallási fanatizmus hatását meséli el egyes szám első személyben, középpontban az emberrel, aki pusztítással hirdeti az önmaga által alkotott ideáit. A monolit szintén egy szimbólum: egy emberi félelmeken nyugvó architektúra, ami igába hajt mindenkit a hit nevében.

Starcult

Feszes, mozgalmas és technikás dal, megfejelve egy black metalos kórussal és egy hangulatos szólóval. Ahogy a híres asztrofizikus, Carl Sagan mondta, "Az univerzum az ember által ismeri meg önmagát." Ez a gondolat adta az alapötletet a mi "csillagkultuszunk" megszületéséhez is. A dal az ember és az univerzum kapcsolatáról szól, ahol az ember a vízióit, világképét, és hiedelmeit egyszerűen belemagyarázza a kozmoszba, és ezáltal emberléptékűvé teszi azt a nagy ismeretlent, ami körülötte van.

Prophet of Ivory

Ez volt az első olyan dalunk, ahol már tudatosan kezdtünk el kísérletezni a keleti és bizánci skálákkal, ami sajátos ízt adott az egésznek. Próbáltunk rámenni az atmoszféra teremtésre, megtűzdelve a dalt pár középtempós málházással. A Prophet of Ivory egy fiktív történetet mond el egy hamis jövendőmondóról, aki nem más, mint Anansi gyermeke. A sarlatán jólétet és gyarapodást ígért a törzsének, de elmenekülvén az elefántcsont tornyába, ott örök álomra hajtotta a fejét, és így próféciái beteljesületlenek maradtak. Amíg a próféta, a fals ideák megtestesítője örök álmát alussza, addig az emberiség sem remélhet magának jobb jövőt. Anansi amúgy az afrikai folklór egyik kulcsfigurája. A megtévesztés, árulás és a trükkök istene, aki pókszerű alakban jelenik meg a történetekben.

Marked by a Black Sigil

Baljós intróval indul ez a tétel is. Egy kis szusszanásnyi szünet az album felénél, de nem sokat időzünk itt, gyorsan visszarántjuk a hallgatót a mélybe. A dal egy megemlékezés és tiszteletadás mindazoknak, akik az életükkel fizettek azért, mert mertek máshogy gondolkodni, mertek felszólalni a fennálló rendszerek és hitek ellen, megkérdőjelezvén azok létjogosultságát. A szöveg tulajdonképpen egy inkvizíciós per szónoklatába bújtatott vallomás arról, hogy ha valami legitimnek van nyilvánítva, az teret tud adni a legkegyetlenebb tetteknek is. A dal elég sötét hangulatúra sikeredett, végig zakatoló őrléssel, megspékelve egy őrült, progresszív bontogatással.

On a Journey Sublunaris

A legdallamosabb, legrádióbarátabb dal az egész lemezen, rengeteg tekeréssel és egy epikus szólóval. A szublunáris görög eredetű kifejezés. Az ókori görög asztonómia szerint a szublunáris szféra a Hold és a Föld közötti teret jelöli. Ez a szféra a halandó emberek, növények és állatok világa. A szöveg egy filozofálgatás az itt megtett utunkról, ami sokak számára félelmet és szenvedést jelent. Közülük sokan még mindig egy nagyobb, transzcendentális világ eljövetelét vizionálják a haláluk után.

Night of the Hunt

A lemez legrövidebb, leggyorsabb száma. Pár perc erejéig megnyitjuk vele a pokol kapuit, hogy utána beledobjuk a hallgatót és gyorsan visszazárjuk. A szöveg megint csak egy mítosz alapján íródott. A vad bandáról szól, akik az európai népi folklór szerint elhunyt harcosok szellemei. Éjszakánként lovak hátán, nagy robajjal, az égből előtörvén szabadítják rá magukat az emberekre, hogy a másvilágra vigyék a lelküket. A lovasok vezére minden nép meséjében más alak, de a legtöbb helyen Wotanként emlegetik, aki más néven maga a viking isten, Odin.

Sky Burial

Ki merjük jelenteni, hogy a banda fennállása óta ez a szám volt az eddigi leggrandiózusabb projekt, amibe belevágtunk. Megannyi álmatlan éjszaka, vita, és meló árán készült, de végül sikerült megalkotnunk ezt a monstrumot. A témák és riffek némelyikének keletkezése több évre visszavezethető, de egészen az utolsó pillanatig formáltuk, alakítottuk őket. A dal koncepciója ezúttal a tibeti Jhator volt, ami a buddhista égi temetkezés rituáléja. A szám öt részből épül fel: "A Shrine on the Mountain", "The Ritual", "Astral Departure", "On the Horizon of Bardo", és "A Waking World Unknown". Egy rituálé zajlik a tibeti hegyekben, ahol a Jhator szentélyében a holtakat felkészítik az égi táncosok, a keselyűk fogadására. A keselyűk elfogyasztják a holtakat, majd pedig általuk kezdetét veszi a lélek vándorútja.

Az első rész, "A Shirne on the Mountain", egy instrumentális prológus. Egy progresszív akusztikus nyitány után klasszikus heavy metalos dallamokkal kezdjük a történetet. Majd utána egy rövid kiállással kezdetét veszi a második rész a "The Ritual", ahol a testet alávetik a Jhator-nak. A következő rész az "Astral Departure", melynek akusztikus betétjében útra kel a lélek, hogy utána az "On the Horizon of Bardo" című részben, a másvilági bardó állapotában ítélet szülessen a sorsáról. Végül a dal egy ázsiai koto betétjével zárul. Ez a rész "A Waking World Unknown" nevet kapta, az új, ismeretlen világ után, ahová végül megérkezik a lélek, és ezzel mi is befejezzük az albumot. Leginkább egy életen át tartó hosszas vajúdáshoz lehetne hasonlítani a Sky Burialt, aminek a végén, kissé ellentmondásos módon ugyanabban a pillanatban jön el a születés és az elmúlás. Ez a két dolog az, ami a legszélsőségesebb érzelmeket tudja kiváltani az emberből, ezt valahogy érezteti is a szám a maga változatosságával. 

A lemez meghallgatható és letölthető a zenekar Bandcamp oldaláról. Fizikai hanghordozó formájában limitált darabszámú digipak (100 db) is elérhető lesz a napokban a zenekar Bandcamp és Facebook oldalain, valamint hamarosan a Total Darkness Propaganda terjesztésében is beszerezhető lesz az album.

További információk a zenekar Facebookján, Bandcamp-oldalán, valamint a Total Darkness Propaganda Facebookján. 


premier magyar hír death metal thrash dalról dalra teljes album needless



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NZperX 2019.06.24. 07:40:29

Ez valami egészen meglepően szuper lemez lett!
Pont annyi a klasszik trash, ami még jól áll egy 2019-es debütlemezen, mert bőven vannak friss hozzáállást mutató ötletek, technikás, változatos.
Oké, nem szól úgy, mint mondjuk a tavalyi Rivers of Nihil, de a 'Where Owls Know My Name'-en kívül szinte bármi mellé oda lehet tenni, messze több, mint tisztes munka.
Hogy mást ne mondjak, idén eddig teljesen egyértelműen a katalán Violblast 'Theater of Despair' lemeze volt nálam a csúcs ebben a műfajban, most pedig már a Heresy.