2020.02.29. 15:38 – Boros Gábor

“Generációk nőnek fel a hip-hop kultúrában” - Dj Kool Kasko-albumpremier + interjú

kaskolg.jpeg

Nincs könnyű helyzetben egy olyan hip-hop dj 2020-ban, akit alapvetően meghatároz a műfaj hagyományai és gyökerei iránti tisztelet. Az elmúlt évtizedben lejátszódott zeneipari változások nem feltétlenül kedveztek azoknak, akik poros ujjal, eldugott lemezboltokban vadásznak hosszú órákon át ritka jazz-hangmintákra, vinyl kincseiket ezüst Technics-ekre pakolják és a szettjeikre sokkal inkább a boom-bap cimke illik, mintsem a trap. Dj Kool Kasko azonban – sok pályatárssal ellentétben – sikerrel talált olyan új kihívásokat, amik tökéletesen illettek karakteréhez. A legnagyobb hazai hip-hop mixtape-portfólió mellet, a Kriminal Beats MC-i mögött áll a színpadon, rádióadást készít, urbánus tájképeket fotóz és most már nemcsak scratch-ei színesítik a magyar hip-hop lemezeket rendszeresen, hanem beatjei is. Első produceri lemezének megjelenése kapcsán ültünk le beszélgetni, ami itt a Lángolón debütál.   

Németországban végezted a főiskolát. Az alapvető evidenciákon túl (nagyobb piac stb.) miben láttad a fő különbségeket a hazai és a német hip-hop színtér között akkoriban, 2000 környékén?

A németek sokkal előrébb tartottak már akkor. Érdekes az, hogy náluk is a kettőezres években visszaesett a hip-hop piac, nyilván a technikai fejlődés miatt is. Az az időszak volt, amikor a Soulseek, meg az összes mp3 letöltő oldal a nagyvilágát élte. Akkor a német rap legyengült, ahhoz képest, mint mondjuk a kilencvenes évek végén volt, mikor az Absolute Beginner, a Fünf Sterne Deluxe, meg az összes ilyen csapat pörgött. Akkor nagyon jól ment a német hip-hop piac, aztán ez visszaesett a kétezres években. Utána jött a német gengszter-rap, Aggro Berlin stb. és azáltal megint elindult felfele ez az egész. Ezt összehasonlítva a magyarral: Magyarországon a kétezres évek elején indult be az, ami a németeknél a kilencvenes években kezdődött. Tíz év delay megvolt szerintem simán, a német és a magyar piac között. 

Első mixtape-ed az Off The Traks óta – ami kazettán jelent meg 2002-ben a Kriminal Beats színeiben – folyamatosan adsz ki fizikai formátumban vagy online mixeket. Ez alapján nyugodtan mondhatjuk, hogy ebben a szegmensben biztosan te vagy a legaktívabb magyar hip-hop dj. Mi inspirál egy mix elkészítésekor?

Mixtape-ek szempontjából, - ahol laktam Kelet-Németországban, Chemnitz környékén, az ottani - Phlatline Records dj-i voltak azok akik elsőkörben inspiráltak. Az ő tape-jeiket hallottam először. Később nyilván rájöttem, hogy a klasszikus New York-i mixtape hangzást hozták a Phlatline kazik anno. A haverok vettek mindig mixtape-eket, én is elkezdtem vásárolgatni, és ezeket hallgatva csúsztam jobban bele, hogy ez mekkora királyság, mennyire jó hangulata van, egy friss, új dolog. Aztán később jöttek a klasszik Dj Premier, Tony Touch, meg az összes régi arc Ron G, Dj Clue, Funk Flex. Ezek voltak amik inspiráltak, mind a New York-i vonal, mind a kelet-német, csak velük volt meg az első kontakt. 

 A legújabb Kool Kasko single a Bent maradunk, Bankos és Zsola rímeivel

A kettőezres évek eleji mixtape-kultúra időszaka óta óriásit változott a hip-hop dj-k szerepe a műfajon belül, te milyennek látod napjainkban?

Nagyon háttérbe szorult a hip-hop dj-k szerepe. Hip-hop dj-zésen belül is annyira sokféle lett már ez a “szakma”. Van aki csak a turntablism-el foglalkozik, és csak scratch-csel, trükköket tanul, és egy sokkal kreatívabb ágát viszi tovább a hip-hop dj-skedésnek. Mindig is voltak turtablism dj-k, mixtape dj-k, klub dj-k, rádiós dj-k, ez régebben is megvolt, de most már sokkal inkább távolodnak el egymástól. Ahogy a hip-hop öt eleménél is ugyanez történik: a graffitisek nem nagyon hallgatnak hip-hop zenét, a breakesek csak funk-breakekre táncolnak. Mi úgy kaptuk meg ezt az egész hip-hop-ot, úgy tanultuk, hogy ez összetartozik, a hetvenes, nyolcvanas évekből származik. Ahogy generációk nőnek fel magában a hip-hop kultúrában, mindenki már máshogyan fogja föl ezt az egészet.  És a hip-hop a mai világban, a legnagyobb zenei stílusirányzat lett. 

Nemcsak a Kriminal Beats label berkein belül, hanem azon túl is sok hazai hip-hop előadóval dolgoztál együtt Van olyan együttműködés, amire különösen szívesen emlékszel vissza?

A Bankos Mappa I egy tök jó dolog volt, nagyon élveztük összerakni. Azon kívül, hogy a Balázsnak jó barátja vagyok, rajongó is vagyok valahol, és tök jó volt az összes régi cuccot összeválogatni. Egy élvezetes projekt volt. A Barbárfivérekkel mindig jó együtt dolgozni, az Öregsuli tök élvezetes volt, tök jó lett a végeredmény. Meghívtak a videóklipbe is szerepelni. Arra is büszke vagyok, hogy a március 27-én megjelenő N.B.S. Lost In Budapest lemez nemzetközi kiadásának, több, mint a felét én csináltam. Az Onyx rappel rajta, Big Noyd, Big Shug, erre büszke vagyok. 

Az utóbbi hónapokban a social-média megjelenéseidet követve az volt az érzésem, hogy a saját produceri lemez elkészítése, már régóta dédelgetett álmod.

Ezt a lemezt már nagyon régóta megakartam csinálni. Mindig is az álmom volt, hogy összerakjak egy lemezt, amit A-tól Z-ig én csináltam, az összes zenének én vagyok a producere. Elkezdtem már egyszer 2015-ben, mikor a Bankos Mappa II jött ki, akkor már küldözgettem ki pár zenét.  A Barbárfivérek vettek fel egy tracket, az Egyenlők is vettek fel cuccot. Akkor egy kicsit félreraktam a projektet, és a Mappa II-re koncentráltam. Mikor az kész volt, akkor elfáradtam, nem volt meg egyszerűen az inspiráció, és gyakorlatilag akkor jött ki egy release-ünk. Utána vettem egy Maschine-t, elkezdtem azzal dolgozni, és mintha kinyílt volna egy új ajtó. Ekkor jött az N.B.S.-es projekt. Utána folytattam tovább, írtam újabb és újabb zenéket , találtam tök jó mintákat, ment a crate diggin’ ezerrel, és 2017 második felétől jöttek olyan zenék, amiknél éreztem, hogy mindenképpen kiszeretném adni, amikre kell hogy valaki rappeljen. A Sör és Fűvel relatíve gyorsan összehoztunk egy számot, ez a Pavarotti, ami az első single is lett. Mikor megcsinálták hozzá a klipet, és kiment, utána már magamra is ráraktam a nyomást, hogy akkor na most ennek meg kell lennie decemberig. Az nem jött össze végül, mostanra jött össze, de két hónap csúszás még teljesen okés. Elvégre tizennyolc szám , és ugyanennyi MC van a lemezen.  

A Pavarotti videó októberben jelent meg

Vannak producer példaképeid? Akár olyan, aki dj is egyben?

Példaképet nem mondanék, de vannak akik inspirálnak. Nagy inspiráció Marco Polo, - talán kicsit hallani is a lemezen -, régen pedig mindig Alchemist volt. Stu Bangas is nagyon inspiráló, tetszik, ahogy szedi szét a zenéket, nincsen túlgondolva az egész, kurvajó mintákat talál és az egész hangzásvilág amit képvisel az nekem nagyon bejön. Ő a social-médián keresztül egy nagyon aktív valaki, folyamatosan szembejönnek a tartalmai. Reggel munka előtt félmeztelenül ott ül, a gyerek mögötte, veri az MPC-t és egy fasza beatet rak össze. Maga az egész vibe tök könnyed, pont arra jó, hogy inspirál, hogy leüljek és felüssek én is valami kis szösszenetet. 

A zenén túl, az utóbbi években egyre komolyabban foglalkozol a fotózással is.

Evidence - a Dilated Peoples producer-frontembere inspirált erre -, az Instagram az, ahonnan az egész indult, még 2011-ben. Még kevesen voltak rajta, és előfordult, hogy megnézte a képeidet és likeolta őket. Ő egyre durvább képeket csinált, és aztán vettem én is egy rendes fényképezőgépet. Volt, hogy célirányosan mentem el fotózni, de ez a mai napig inkább olyan, hogy nálam van a telefon és fotózgatok valamit. Ahogy a technika fejlődött a képeim is egyre jobbak lettek. Most már a videózás is érdekel, az egyik klipet az Ultra K lemezhez én magam vágom, kis kihívás, amit teljesíteni szeretnék. 

dobutca2.jpg

Kool Kasko fotója, a Dob Utca 2.

uk_cover_final_v3.jpg


premier kool kasko



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.