2020.04.15. 17:00 – Kovács.Attila

Szeretünk kalandozni - Cadaveres-interjú és dalpremier

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

cadapromo_picteljes1.jpg

Április elején jelent meg a Cadaveres Ezzel még tartozom című 5+1 számos EP-je, amely formabontó módon egy underground rap és hiphop arcokkal közösen készített, magyar nyelven megszólaló kollaborációs anyag. A címadóhoz készült szöveges videót először itt, a Lángoló Gitárokon nézhetitek meg, és ez így együtt már bőven elég volt ahhoz, hogy ismét beszélgessünk a zenekar vezetőjével, Körmöczi Péterrel. A folytatásban jön az interjú, a dalpremier, és a szerzőket is megkérdezzük a dalok szövegeiről.

Hogyan akadtatok egymásra a StreetROYAL tagjaival?

Tudni kell, hogy a srácok tetoválók, visznek egy szalont Mátészalkán, Back vendégtetoválóként dolgozott nálunk is, szóval a munkakapcsolat révén már nagyon régóta ismerjük egymást. Aztán kiderült róluk, hogy ők is bírják a rock- és metálzenét, az olyan zenekarokat például, mint a Five Finger Death Punch. Rólunk régóta köztudott, hogy szeretjük az ilyen rapes, hiphopos dolgokat, pláne Balika nagy rapper, így volt pár közös nevező, mint a legendás Judgement Night filmzenealbum, vagy a Cypress Hill lemezei. Évek óta beszélgettünk már arról, hogy miért nem csinálunk valamit közösen, mert milyen poén lenne összevegyíteni ezt a metálos dolgot a hiphoppal, de komolyabban úgy két éve kezdtünk el foglalkozni a dologgal. A gyújtózsinórt én lobbantottam be, mivel mi pont nagylemez után voltunk, szóval elkezdtünk írni számokat. Később megszerveztünk egy próbás hétvégét, amikor eljöttek hozzánk személyesen Mátészalkáról, ott csináltuk meg az első két dalt a mostani EP-hez, aztán meg jött ezekhez a többi.

Mennyire írtok másképp dalokat ilyenkor, mint amikor mondjuk Cadaveres sorlemez készül? 

A rap, a sűrűbb szöveg miatt nyilván valamivel szellősebbek, repetitívebbek a számok ilyenkor. Nekem az is fontos szempont volt, hogy szerettem volna felidézni a kilencvenes évek hiphop, vagy rap metálos dolgait zenében és érzésvilágban is, ahogy a borítót is valami ehhez passzolóan rajzosabb, grafikusabb képként képzeltem el. Nem titok, hogy az én kedvenceim között is ott van a Biohazard, a Body Count, vagy az újabbak közül a Powerflo. Ez az ugrálós, kicsit hardcore, kicsit hiphop beütésű zene élt a fejemben, és valami hasonlót képzeltem el magunknak is, viszonylag kevés elektronikával, hogy azért a metálos hangulat is megmaradjon, de vérbeli hiphop szövegeléssel, ami lehetőség szerint azért mind hangulatában, mind mondanivalójában tud megfelelően komoly lenni. Fontos volt az is, hogy a Cadaveres se vesszen el a zenéből, így énekesként Zsolti is szerepet kapott egy-egy dallamosabb refrénben.

Ez volt az alap, amit közösen elég jól össze is tudtunk rakni, aztán felvetődött, részben a már említett Judgement Night hatására, hogy mi lenne, ha bevonnánk még több szereplőt, vendégeket más magyar metálzenekarokból, esetleg további hiphop arcokat. Közülük volt, aki azért maradtak ki, mert nekik már túl kemény volt ez zeneileg, annyira nem éreztek rá, de így került a képbe Riddler, aki viszont egyből ugrott a dologra. Ő a Beerzebub énekesén, Bogyón keresztül került a projektbe, akit régóta ismerünk, és abszolút hiphop fan, így a Cirkusz című szám velük készült el. A többi dalban a StreetRoyal játssza a főszerepet hiphop részről. Szerepel még két dalban a Nova Prospectből Besnyő Gabi, vagy a mi régi énekesünk, Gabó Ádám, vokálozik Budavári a Don Gattoból, és Milán, a Sleepless és az Omega Diatribe énekese.

A saját táborotokat szerinted mennyire leptétek meg egy ilyen anyaggal?

Szerintem akik figyelemmel kísérték az eddigi munkásságunkat, tudják, hogy szeretünk kalandozni, főleg az ilyen-olyan EP-ken. Volt már több elektronikusabb anyagunk, voltak magyar nyelvű akusztikus számaink, amelyekkel nem titkoltan a rádiókat céloztuk, és most megcsináltuk ezt a magyar nyelvű, hiphop/metal hibrid anyagot. Mindig úgy voltunk vele, hogy miért ne kísérletezhetnénk zeneileg? Egy csomóan biztosan nyitottak az ilyesmire, és azt is tudom, hogy egy csomó metálos van, akik azért szeretnek másféle zenéket is, jelen esetben a rapet, hiphopot. Nyilván ugyanígy vannak olyanok is, aki a közelébe sem fognak menni ennek az anyagnak, mert eszük ágában sincs ilyesmit hallgatni, de manapság már nem annyira jellemző ez a nagyon kocka mentalitás.

Szóba kerültek a szövegek, azokat teljesen a közreműködőkre bíztátok?

A rap/hiphop műfajban azért az a szokás, hogy a komolyabb tartalommal bíró szövegek saját kútfőből születnek, ez nálunk is így történt - mindenki ragaszkodott ahhoz, hogy az általa előadott részeket ő is írja, és ez szerintem is nagyon lényeges volt. Mi elsősorban a zenéért feleltünk, és nem is igazán szóltunk bele a srácok dolgába, mivel nagyon tetszett a dalok mondanivalója, vannak bőven mély, mögöttes tartalmak, el lehet merülni a szövegekben, és mi is abszolút fel tudjuk vállalni őket.

Ezzel még tartozom – Dalról dalra a StreetRoyal, LORD BZB és Riddler szavaival

cover_ezzelmegtartozom_orig.jpg

Hogy a hiphop oldalért felelős közreműködőket is megszólaltassuk, az EP szövegeiről a szerzőket kérdeztük.  

ILLÚZIÓ

Athome (StreetROYAL): Volt egy elkallódott szövegem, azt használtuk fel itt. Még nagyon régen, a főiskola idején szólt egy rockzenész cimbora, hogy Szerencsen vannak rapper haverjai, akik akarnak csinálni egy közös számot. Ehhez írtam 24 sort, de le lettem szavazva, olyan érdekes indokokkal, hogy a rap előírja a 16 sort, meg hasonlók, én meg mondtam, hogy jó, akkor hagyjuk, mert átírni meg nem akarom. Szóval abból a projektből kimaradtam, és végül sok év után ebben a dalban kötött ki az akkor írt szöveg.  

Back (StreetROYAL): Fontos tudni, hogy a saját szövegeinket általában egymástól függetlenül írjuk. Az én részem már megvolt, fel is vettük, és mivel hallottam ezt a szöveget egy régi felvételen, eszembe jutott, hogy felhasználhatnánk. Gusztáv nem is emlékezett rá, de nekem rögzített formában megvolt, és amikor meghallgattuk, ő is azt mondta, hogy tényleg jól menne egymáshoz a kettő. A refrén is kalandos módon született. Ugyanígy sok éve, egy fesztiválon összeismerkedtünk pár lánnyal, és kiderült, hogy egyikük énekel. Persze mi azt hittük, hogy csak kamuzik, de nem, ott helyben el is énekelt nekünk egy dalt, és tulajdonképpen még azon melegében, másnap rögzítettünk egy refrént a koliban, ahol a szállás volt. Igazából minden szövegrészlet maradt úgy a mostani változatban is, ahogy korábban megírtuk, azzal a különbséggel, hogy nyilván más zene hallható alatta.

EZZEL MÉG TARTOZOM

Athome: Ez a szöveg régebben született, a témája a csalódás, szerelemben, barátokban, vagy ha úgy tetszik, a bűn, a bűntudat és a megbocsátás. Valahol az elmúlásról is szól, mivel eredetileg volt benne egy rész, ami egy autóbalesetben elhunyt barátunk emlékére íródott. Már húsz éve körvonalazódott ez a dal, és eredetileg is egy ilyen klasszikusabb, ha nem is rockos, de gitáros hangszerelést képzeltünk el hozzá, úgyhogy adta magát, hogy most megcsináljuk Körmiékkel.

Back: Régóta terveztük, hogy ezt egyszer meg kellene csinálni élő hangszerekkel, és végül sikerült, bár azt nem gondoltuk, hogy ilyen hosszú idő után kerül sor erre.  

CIRKUSZ

Riddler: Volt Mosonmagyaróváron egy ilyen metálos, rapes este, ahol egy jótékonysági koncert keretében egy állatmenhely számára gyűjtöttünk, fellépett a Cadaveres, és én is, ők a metálos erősítették, én a rapes szekciót. Ott láttak fellépni, innen jött a közös szám ötlete. A Beerzebubos Ádi közvetített közöttünk, ő mondta, hogy a zenekar készül egy ilyen rapmetálos lemezre, aztán nemsokára át is küldték a zenét. Először Ádi írta meg a saját szövegrészeit, de aztán én is viszonylag hamar elkészültem a saját részeimmel, így állt össze a dal.

Lord BZB (Beerzebub): A szöveg elején felfedezhető néhány ars poetica jellegű versszak, utalás a résztvevők közötti jó viszonyra, „unity” jelleggel. Ez egy nem konkrétan valakit kipellengérező vagy megbántó, laza fricska a jelenlegi mainstream, meg az abszolút elkorcsosuló zenei műfajok felé, ezért is kapta a Cirkusz címet. Nem feltétlenül az előadók felé élünk kritikával, inkább a kiadók és a producerek mentalitását illetően, a kis zenekarok behülyítésétől a tehetségkutatónak csúfolt szánalomműsorokon át, a „megcsinálok gyorsan egy számot, produkálok vele 10-20 millió nézettséget, aztán ha lehúztam a pénzt, már fordulok is ki, viszlát” típusú gondolkodásig. Igyekeztem úgy megírni a sorokat, hogy legyen utalás benne a Cadaveres De Tortugasra - nekem nagy kedvenceim voltak, így album- és dalcímek magyar fordításai is bekerültek a szövegbe: "Háttérzajnak teknős tetemek, csöves az angyal, luxus az ördög, rád szól az elmebeteg énem, sortűz a sorsod, ez a mi utunk "

Riddler: Soha nem egy konkrét személynek írok, inkább a helyzeteket, körülöttünk történő dolgokat szoktam kritikával illetni. A cím tök jól összefoglalja a mondanivalót, hiszen a mai zeneipart és a fogyasztói szokásokat célozza a dal. Ha megnézzük a Youtube-on a "Felkapottak" listáját, akkor ez a hashtag a mi nézőpontunkból mára már szitokszóvá vált, azaz sok jót nem jelent, ha idekerül egy klip, és ezt illetően a magyar underground metal és underground rap színtérnek valószínűleg találkozik a véleménye. Ezért is örülök ennek az egymásra találásnak, eleve nagyon szeretem a stílust, ezért minden ilyen közreműködés nagyon kedves a szívemnek.

SEHOLORSZÁG

Athome: Ahogy szóba került, az EP szövegeinek nagy része olyan korábban nyilvánosságra nem hozott, vagy be nem fejezett dal volt, amiket eleve új, vagy megváltoztatott zenei alappal képzeltünk el.

Back: Nagyon sok szöveget írtunk a múltban, amelyekről úgy gondoltuk, nem kéne elveszniük, a Seholország egyik fele is ezek közül kerül ki. Eredetileg ez egy sokszereplős dalnak készült, és az lett volna a címe, hogy Repkedek, ahhoz írtam azokat a sorokat, hogy "Ez itt Seholország, elég pár méter, a föld felé repkedek, mint Pán Péter." Gusztáv a saját szövegrészeiben kicsit más szemszögből világítja meg ezt a témát.

Athome: Ami közös munka egy dalban, azok általában a refrének, vagy a bridge részek, de a rapszövegek általában egymástól függetlenül íródnak. Sokszor ugyanazt a dolgot máshonnan közelítjük meg. Ha nagyon megakadunk, mondjuk eljutottuk négy sorig, de valamiért nem tudunk továbblépni, megtörténik, hogy elolvassa a másik, és utána már ahhoz ír. Nem mindig éles kontraszt, előfordul az is, hogy majdnem ugyanarra gondolunk.

Back: Az esetek többségében összeülünk azért, meghallgatjuk egymás szövegeit, de általában nem nagyon szeretünk idézgetni ezekből két leírt sor után. Persze néha megkérdezzük a másikat, hogy mit írt eddig. Az lehet, hogy ad egy jó ötletet, és ilyenkor jobban összecseng a két nézőpont. De a Seholország pont egy olyan dal, ahol nem történt ilyen, teljesen külön írtunk, Gusztáv szövegét akkor hallottam először, amikor már vettük fel a számot. 

KARMA

Back: Ezt viszont kifejezetten a Cadaveres által összerakott zenére írtuk. Három elkészült dal után született egy negyedik, ez lett. Mindkettőnk szövege pont arról szól, ami a címe alapján kitalálható, hogy ha valamit teszünk az életben, az úgyis visszüt, és a karma előbb-utóbb úgyis...

Athome: ...rendet tesz! Azért azt érdemes még helyretenni, hogy attól, mert a szövegeket részben korábban írtuk, nyilván nem úgy lettek felrappelve a dalok, mintha a saját zenéinkre csináltuk volna. Tehát nem úgy kell elképzelni, hogy a korábbi kiadatlan dalainkat acapellában, egy az egyben átemeltük erre az anyagra. Teljesen újragondolt, új szemszögből megközelített anyag készült.

Back: Próbáltunk magunkból is új dolgokat kihozni a felvételen, megpróbáltunk együtt élni a zenével mind hangszínben, mind flowban. Eleve már tizenéve szerettünk volna ilyen rockos közegből érkezett arcokkal együtt dolgozni - élőben, fesztiválokon volt is erre példa, de ilyen rögzített anyagunk még nem készült. Szóval régi álom volt már ez, és szinte a semmiből jött össze, amikor egyszer csak azt mondtuk: „Na jó, akkor csináljuk!”

Az EP végén szerepel a címadó dal poposabb hangszerelésű változata is, ami tényleg simán lehetne ilyen mostanában népszerű hiphop is. Volt ebben némi szándékoltság, hogy egy új közönséget érjetek el? 

Egyáltalán nem volt ez tudatos a részünkről. Persze, ahogy kijött az első dal, a Cirkusz szöveges videója, Riddler révén jöttek olyan új arcok, akik lájkolták az oldalunkat, rendeltek a lemezből, és nyilván a mostani videó után  biztosan lesz érdeklődés a StreetROYAL táborából is, de nem törekedtünk direkt ilyesmire. Szerintem egy csomó Cadaveres-rajongó is belehallgat majd a közreműködők más dalaiba, vagy megkeresi őket a Facebookon, ami egyáltalán nem baj, sőt, inkább csak jót tesz mindenkinek. Viszont minden kísérletezéssel együtt ez azért elsősorban egy Cadaveres kiadvány, szóval fontos, hogy mi is ott legyünk rajta, és ne akarjunk olyasmit magunkra erőltetni, ami nem a sajátunk. Nem véletlenül jöttünk ki a keményebb verzióval először, hiszen az jellemző leginkább az anyagra, de adta magát ez a másik változat. Eleve jól sikerült a dal, meg valahogy bele is hallottam már a felvételkor ezt az akusztikus verziót, úgyhogy a végén elkészült ez is, így lett 5+1 dal az EP-n.

A producer NAZ hogy került a képbe?

Először más irányban próbálkoztunk, de aztán Roli és Gusztáv dobták be a nevét. Ők már nagyon régen együtt dolgoznak NAZ-zal, aki amúgy ismert figura ezen a színtéren, olyanoknak ír számokat, mint Majka, Deniz, vagy a Follow The Flow. Így vetődött fel, hogy mi lenne, ha ő csinálná az anyagot. Három hónapon át dolgoztunk közösen, egy csomó elektronikát együtt találtunk ki, voltak tök jó ötletei hangszerelés terén, és nagyjából a már említett akusztikus verziót is ő rakta össze. Az anyag végleges formába öntését és a mastert Gyulán, a No Silence stúdióban csináltuk Simon Istvánnal, hogy megjöjjön hozzá a dolog metálos éle is. Elég bonyolult és hosszadalmas folyamat volt ez is, hiszen egy sor különböző helyen készültek például az énekfelvételek, hogy a vendégek sávjairól ne is beszéljünk, meg azért a hiphop arcok más felvételi metódusban gondolkodnak, mint amit esetleg mi megszoktunk. Volt vele munka, bő másfél évig tartott az egész. Még így is maradt le el nem készült remix, meg olyan vendég, aki már csak későn jutott eszünkbe.

Merre tovább a mostani anyag után?

Az utóbbi hetekben elég sok minden holtpontra került, sok koncertünk elmarad, de már elkezdtük írni az új nagylemezünket. Jól halad a munka, a tavalyi év vége óta nagyon ráálltunk a dalszerzésre. Ennek mostani a kislemeznek eleve már egy évvel ezelőtt meg kellett volna jelennie, de akkor volt ugye egy kettős tagcserénk, nem lett volna szerencsés ezzel kijönni, hogy még jobban összezavarjuk az embereket, és netán azt gondolják, hogy rap metal zenekarrá váltunk. Úgyhogy akkor ezt a projektet kicsit félretettük, és megírtunk két dalt a mostani felállással a tavaly megjelent Si(g)ns kislemezhez, ezek jelentették Zsolti és Vince debütálását. A tervek szerint az új album is érkezik hamarosan, amihez már bőven vannak témák, ötletek. Nagyjából a tavaly megjelent két dal irányát visszük tovább, talán még keményebb, sötétebb hangulatban, és remélhetőleg még év vége előtt megjelenik, legalábbis én nagyon szeretném. Idén tizenöt éves a zenekar, szép lenne ezt azzal megünnepelni, hogy két anyagot is kiadunk.

További információk a Cadaveres, a StreetROYAL, valamint a Beerzebub és Riddler Facebookján!


interjú magyar rock videó magyarország hiphop kollaboráció rap metal riddler cadaveres dalpremier streetroyal szöveges videó



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.