Megújult a Lángoló!
Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!
Szóval akkor ott tartunk most a hifis kvázi-sorozatunkban, hogy összeállt, és kicsit fejlődött egy jó, belépő kategóriás rendszer ezekből a komponensekből:
- Cambridge Audio Topaz SR20 integrált rádióerősítő
- Monitor Audio Bronze 2 hangfalpár
- Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB lemezjátszó
- Chromecast Audio hálózati lejátszó
- Denon DCD-520ae CD lejátszó
- Audioquest kábelek
Ez volt ugye az alap rendszer, a fejlődés pedig ott érhető tetten, hogy a Topaz SR20 egyik szolgáltatását kiszerveztük, méghozzá egy Pro-Ject Phono Box S2 Ultra beiktatásával a lemezjátszó és az erősítő közé. Ezzel jelentősen jobb hangot kaptunk, mintha csak a Topaz beépített phonóját használnánk. Viszont van ennek az erősítőnek még két szolgáltatása, amit ki lehet szervezni, de mi most már csak az egyikkel, a DAC-kal foglalkozunk, mert rádiót gyakorlatilag soha nem hallgatunk.
Szóval a DAC. Ez a digitális jel analóggá alakítását jelöli, merthogy ugye például a bakelittel (vinyllel) ellentétben egy CD-n digitálisan tároljuk a zenét, ezt meg valahogy ki kell onnan nyerni, hallhatóvá kell tenni. Erre való a DAC, ami egy mezei CD lejátszóban benne van alapból, hogy elég legyen csak erősítőre kötni. Mellesleg minél feljebb lépkedünk minőségben a hifi világában, annál valószínűbb, hogy a CD lejátszóban nincs benne a DAC, azt még közbe kell iktatni, mielőtt az erősítőbe megy a már analóggá alakított jel. Persze a DAC benne lehet az erősítőben is, mint nálunk a Topazban, de mivel millióféle DAC chip és köré épített elektronika van, így a hifista szokásoknak megfelelően ezt is a végtelenségig lehet fejleszteni. És hát ugye, ha valaki mondjuk számítógépen vagy telefonon hallgat zenét, nekik is egy DAC közbeiktatásával lesz hallható a digitális jel. A telefonos kis erősítésről egyébként már készült egy cikkünk, mikor teszteltük az Audioquest Dragonfly DAC-jait ebben a cikkben.
Van tehát nekünk valamilyen digitális forrásunk, amit hallani szeretnénk. A jelen rendszerünkben ott a Denon DCD-520ae CD lemezjátszó, illetve a Chromecast Audio. Mindkettőt rá tudom analóg módon is kötni az erősítőre, mivel van bennük DAC, de ezt ki is tudom iktatni, mert mindkettőn található digitális kimenet. Ez ugye arra szolgál, hogy digitális jel a CD-ről vagy mondjuk a Spotifyról kikerüli az eszköz beépített DAC-ját, és egy külső digitális erősítőbe érkezik. Ahogy írtam, a Topaz SR20-ban van ilyen, ami amúgy a Chomecast Audio hangját jelentősen javítja, a CD-nél árnyalatnyi különbség van az analóghoz képest, az erősítő DAC-ja talán egy picit kevésbé harsány, de ezt sem tudom hibaként felróni.
Ezt az erősítős átalakítót iktattuk most ki egy Pro-Ject Pre Box S2 Digital kütyüvel, ami méretben és anyagminőségben egy az egyben megegyezik a korábban tesztelt Phono Box S2 Ultrával. Szóval jó kicsi, már mondjuk egy erősítőhöz képest, de az alumínium kidolgozás miatt igencsak masszív, igazi prémium érzést ad.
Technikailag olyanokat kell róla mondani, hogy az ESS-Sabre chipgyártó legmagasabb osztályú D/A átalakítójával (ESS9038 kettős DAC) szerelték, ami 32-bit/768 kHz PCM és DSD512 felbontásra képes, ráadásul tudja a Master Quality Authenticated (MQA) audio codec kibontását, ami azoknak lehet többek között fontos, akik Tidalről hallgatnak zenét, és szeretnék a lehető legjobb, a CD-nél is magasabb minőségben ezt tenni. Van rajta USB-B, coaxális és optikai toslink bemenet, illetve egy RCA kimenet. Ezeken kívül van egy 6,3-as jack kimenet is, ugyanis a kis doboz fejhallgatóerősítő is egyben.
Szóval ezt kötöttük a CD-lejátszó és a Chromecast Audio után és erősítő elé, hogy megnézzük javul-e a hang. Javult. Tisztább lett a hangkép, jobban szét lehet választani a hangszereket még a sűrű metálban is, illetve a basszus egyszerre lett erőteljesebb, de pontosabb, megfogottabb.
Hab a tortán, hogy a Pre Box Digitalt USB kábellel össze lehet kötni a számítógéppel is, így például a Tidal tényleg MQA minőségben adja le a jelet, amit amúgy a kis képernyőjén meg is mutat a Pro-Ject doboza. Merthogy van kis kijelzője és még távirányítója is, ahol lehet a filtereket, bemeneteket váltani, hangerőt állítani. Utóbbi akkor érdekes inkább, amikor fejhallgatóval használjuk, mert előerősítő módban automatikusan a legnagyobb hangerőre áll, amit persze lejjebb lehet tekerni. Amúgy ha USB módban kötjük a gépre vagy mondjuk egy Pro-Ject Stream Box S2 Ultrára, akkor nem is kell külön áramforrás neki, ellátja a forráseszköz vele.
Az viszont furcsa, hogy ha már van hozzá távirányító, nem kapcsolható ki a doboz. Sőt, egyáltalán nem kapcsolható ki, csak ha áramtalanítom, ami igazán csak akkor opció, ha USB-n kapja az áramot, és kikapcsolom a forráseszközt, mert amúgy a konnektorból kéne kihúzgálnom. Ez viszont nem akkora hiba, vagy mondjuk úgy, furcsaság, hogy ne lehessen nyugodt szívvel ajánlani az eszközt akár az otthoni digitális források hangjának javítására, akár arra, hogy valaki kitegye a laptop mellé, bedugja a fejhallgatót, és így hallgassa a zenét, külön hangerő állítással, filterekkel, mindennel, mintha egy kis miniatűr erősítőt csavargatna.
A doboz 134 ezer forintban kerül a Pro-Ject hazai képviseleténél, az Audiocentrumnál, ami tekintve a sokoldalúságát a technológiát, egyáltalán nem drága, viszont akinek nem szükséges a fejhallgatókimenet, annak ott a DAC Box S2 89.900-ért, ami szinte ugyanezt tudja, leszámítva a fejhallgató részt, a kijelzőt és a távirányítót (illetve két filterrel kevesebbet). És hogy ne legyen egyszerű az élet, van fejhallgatós, de távirányító és kijelző nélküli változat is 109 ezer frontért, szóval lehet miből válogatni.