2009.09.22. 14:36 – Dankó János

Zenekari kapcsolatok és a politika - interjú Berta Andrással

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

A PANKKK program több formában nyújt támogatást a hazai könnyűzenei ipar résztvevőinek. Az egyik ezek közül a HungaroConnections. Az alábbi beszélgetés apropója ez volt, de a PANKKK jövőjéről, és néhány talán kényesebb kérdésről is szó esik. Berta András, a PANKKK programigazgatója válaszolt kérdéseinkre.

Már negyedik éve működik, de bizonyára kevesen tudják, hogy mi is a HungaroConnections. Kezdjük ezzel, illetve a legfontosabb tudnivalókkal, pályázat beadási határidőkkel, egyebekkel.
A HungaroConnections a PANKKK egy különleges eleme, hiszen itt nem kizárólag állami forrásokra támaszkodunk. A zenekarokhoz kerülő támogatási összegeket teljes egészében az Előadóművészi Jogvédő Iroda (EJI) finanszírozza, míg a meghirdetést és lebonyolítást a PANKKK Programiroda vállalja a minisztériumi keretből. Mielőtt a részletekbe belemegyünk, fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy ez a vegyes (iparági és minisztériumi) finanszírozás lehet a PANKKK jövője is, hiszen a program egyszerre támogatja a kultúrát és segíti az iparág fejlődését és újratermelődését. Egyik nélkül sem működhet a másik, s ha ezt sikerül tudatosítanunk a politikusokkal és a nagyobb iparági szervezetekkel, akkor minden valószínűség szerint folytatódhat a PANKKK, ha nem, akkor félő, hogy elhal. A HungaroConnections pályázatra visszatérve: egy zenekar és az általa megjelölt külföldi partnerzenekara két közös koncert támogatására pályázhatnak, az egyiket itthon, a másikat külföldön kell lejátszani. 120 ezer Ft nyerhető egy ilyen cserére és minden fordulóban összesen 25 pályázat nyer. A jelenlegi kör beadási határideje 2009. október 9. és 2010. március 1-ig kell megvalósulniuk a koncerteknek

Mik azok a hibák, amit a zenekarok pályázáskor elkövetnek?
Mivel a HungaroConnections támogatási összegek nem állami forrásból mennek, ebben az esetben nagyon egyszerű a pályáztatás menete, talán ez az egyik legegyszerűbb pályázati forma a kultúrafinanszírozás egészét tekintve, ettől függetlenül becsúsznak hibák. Az első lemezes pályázatunkhoz hasonlóan itt is egyszerre kell online regisztrálni (tehát egy zenekari profilt feltölteni, jelen esetben a Dalok.hu honlapjára) és postai úton beküldeni a pályázati lapot. Hiszünk ebben a formában, mert a hagyományosnál sokkal átláthatóbbá teszi a pályáztatást, mindenki meghallgathat mindenkit. Viszont sok esetben csak az online vagy csak a postai részt kapjuk meg. Amit tehetünk, az annyi, hogy mindenhol kommunikáljuk az online és postai regisztrációs szabályt. Tehát, kedves zenekarok, ha pályáztok, akkor ne feledjétek, hogy a kettő közösen működik!

Hogyan történik egy pályázat elbírálása?
A kiírásban is leírjuk, hogy ez egy összetett döntési folyamat. Számít a hangzóanyag minősége, a zenekar háttere, a koncertek helyszínei, a tervezett promóció, de az is, hogy az adott zenekar mennyi támogatást kapott a múltban. Mivel a HungaroConnections egyszerre szól az amatőr és a már ismertebb zenekarokhoz, fontosnak tartjuk, hogy cserélődjön a támogatottak köre és mindenki megízlelje a külföldi bulik hangulatát.

Mik a tapasztalatok, mennyien jelentkeznek egy meghirdetett HungaroConnecions pályázatra?
Átlagosan háromszoros a túljelentkezés, tehát a 25 helyre 70-80 pályázatot szoktunk kapni. A döntés így nem könnyű, de amíg van túljelentkezés, addig bizonyíthatóan jól működik a kommunikáció. Utóbbit egyébként megpróbáljuk minél közelebb vinni a zenekarokhoz, pl. a PANKKK közösségi profiljainak segítségével, direkt mailekkel stb.

Van sikertörténet, amolyan „best practice”?
2005 őszén kezdtük, ez a nyolcadik alkalom, hogy kiírjuk és eddig összesen 350 hazai és külföldi koncertet támogattunk a HungaroConnections segítségével. Talán nem szerénytelenség már önmagában ezt a tényt is sikerként kezelni. Emellett mindig jó olvasni a szakmai beszámolókat, hiszen a pályázat lényege, hogy a hazai zenekarok megtalálják azokat a kinti partnereket, baráti zenekarokat, szervezőket, klubokat, akikkel folyamatosan kapcsolatban maradhatnak. Talán az egyértelmű best practice az, amikor egy előző évben nálunk nyertes zenekar a következő évben már nem is szorul támogatásra, mert hívják a kintiek és emlékszik, kíváncsi rá az ottani közönség is. Sok ilyen történet volt az elmúlt időszakban, ezért külön zenekarokat nem is emelnék ki. A lényeg annyi, hogy a zenekarok kapnak egy olyan kezdőlökést, amely elhiteti velük, lehet keresnivalójuk a határ másik oldalán is.

Mint a PANKKK programigazgatója, részt veszel kerekasztal beszélgetéseken a Hangfoglaláson. Mire lehet számítani?
A részvételnél picivel nagyobb szerepem is van, hiszen az általam vezetett Programiroda szervezi ezeket a beszélgetéseket. Az ötlet nem új, hiszen már a 2006-os első Hangfoglaláson is szerveztünk hasonló kerekasztalokat, utána sajnálatos módon megszakadt ez az együttműködés, de idén újraindítjuk. Október 2. és 4. között összesen három (naponta egy-egy) délutáni beszélgetés lesz zenekarok, szervezők, klubosok és egyéb iparági szakemberek bevonásával. A pontos tematika megtalálható a pankkk.hu-n, azt pedig nagyon fontosnak tartom kiemelni, hogy a beszélgetések teljesen nyilvánosak, bárki részt vehet rajtuk, aki ezt a szándékát előzetesen vagy a Hangfoglaláson a standunkon jelzi nekünk. Hogy mennyire lesznek hatékonyak a beszélgetések, az elsősorban a résztvevőkön múlik, de a tematikában olvasható előzetes kérdésekkel pont az a célunk, hogy a lényegről essen szó és ne csak mosolyogjunk egymásra.

Az eddigi rendezvényeken mekkora volt az érdeklődés az ehhez hasonló szakmai beszélgetéseken?
A 2006-os beszélgetéseken átlagosan 50-100 ember volt jelen, ami még kezelhető létszám. Persze nem bánnám, ha az érdeklődés miatt a moderálás feladata idén megnehezülne, a lényeg inkább az, hogy jussunk valamire. Egy összefoglaló anyagot mindenképp közzéteszünk majd a beszélgetések tapasztalataiból és remélem, hogy ez egy olyan legitim szakmai állásfoglalás lehet, amely egyrészről visszacsatolásokat ad magáról a PANKKK-ról, másrészről kirajzol egy fejlődési utat az egész iparágnak. Ismételten leszögezném, hogy nagyon sok múlik a résztvevőkön.

Mint egy államilag támogatott program egyik szóvivője, bizonyára sok támadást élsz meg, hogy politikai alapon döntesz, végzed a munkádat. Hogyan lehet ezt kezelni?
Én azt gondolom, hogy minket politikai alapon nem igazán tudnak támadni, legalábbis nem a pályázati döntések kapcsán, hiszen az underground szintjén azért nem túl hatékony a politikai lobbi. Ha próbálkoznak is néha nyomást gyakorolni innen vagy onnan, a kuratóriumaink nem szoktak ezekre a hangokra odafigyelni, hiszen magukat járatják le, ha vitatható döntéseket hoznak. Egy kicsivel távolabbról szemlélve: a PANKKK egésze egy szocialista-liberális kormánykoalícióhoz köthető, Bozóki Andrásnak hívták a minisztert, aki létrehozta, tehát azzal kár álltatni magunkat, hogy a jelenlegi ellenzék hangosan tapsol majd az eredményeinknek. Viszont jelzésértékű, hogy egyrészről nem támadnak minket, másrészről kapunk mindkét oldalról konstruktív, lényegi kérdésekkel foglalkozó visszajelzéseket is. Óriási lépés volt, hogy a PANKKK-kal hivatalosan is a támogatásra érdemes kultúra részeként deklarálták a könnyűzenét. Nyilván abban reménykedünk, hogy nem lesz visszarendeződés sem a válság, sem egy esetleges kormányváltás miatt.

Mi volt a legképtelenebb vád, amit megfogalmaztak a PANKKK programmal kapcsolatban?
A kritikák leginkább a pályázatokon nem nyertes zenekaroktól, kluboktól, szervezőktől jönnek, de ez egy adott szintig törvényszerű, én legalábbis nem csodálkozom ezen. Ha az ember pályázik, akkor higgyen a produkciójában, ha nem nyer, akkor pedig ne csak legyintsen, hanem érdekelje, hogy mi volt a gond. A probléma akkor kezdődik, amikor összeesküvés elméleteket szőnek, ráadásul olyanokat, amelyeket egy kis tájékozottság birtokában biztosan elvetnének. Konkrét példát nem hoznék fel, de pont azért nyitott a rendszer, azért hallgathatók meg a pályázók hangzóanyagai, hogy mindenkinek legyen rálátása. Ha ezek után szándékosan manipulálnánk az eredményeket, az azért elég nagy öngól lenne. Emellett a PANKKK képviseletében én és a munkatársaim is az arcukkal vállalják a programot, folyamatosan elérhetőek vagyunk, válaszolunk, személyesen megvitatunk kérdéseket (ld. szakmai kerekasztal beszélgetések), tehát azt próbáljuk mindenkiben tudatosítani, hogy ez a PANKKK nevű dolog közös gyerek, a kulturális minisztérium és a teljes könnyűzenei színtér közös gyereke, nem arról van szó, hogy valakik felülről megmondják a tutit.

Mennyire hosszútávon látod előre a PANKKK jövőjét?
Egyelőre 2010. május 31-ig látom a jövőt, addig van szerződésünk a Programirodával és addig futnak ki a jelenlegi pályázatok. A fentiekben is kifejtettem, hogy tervek vannak, az egyeztetések folynak, de leginkább a politikai és iparági döntéshozókon múlik, hogy mi a PANKKK jövője. Én reménykedem benne, hogy az erre áldozott összegek és az eredmények összevetése során a felsőbb szinteken is rájönnek, hogy ez a koncepció működőképes, gazdasági és kulturális szempontból is hatékony és nincs alternatívája.


interjú pankkk



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása