2009.12.02. 12:14 – Dankó János

Kulturmisszió nélkül – interjú Jeli Andrással, a Neo FM zenei szerkesztőjével

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

A Neo FM olyannyira a közérdeklődés középpontjában indult el, hogy kár is felvezetni az alábbi beszélgetést, ami Jeli Andrással, a Neo FM zenei szerkesztőjével készült. A lényeg, hogy igyekeztünk a lehető legtöbbet megtudni az új és országos kereskedelmi rádióról, és annak terveiről, valamint itt a bevezetőben eláruljuk, hogy a szintén új országos rádió, a Class FM is bemutatkozik ilyen módon a Lángoló Gitárok olvasóinak.

Hallgattad az általatok (és a Class FM által) leváltott rádiókat?
Attól kezdve, hogy képbe kerültem, mint zenei szerkesztő – ami a pályázat kihirdetése után néhány nappal történt – gyakorlatilag az utolsó pillanatig, ha csak tehettem a Slágert hallgattam, nyilvánvaló szakmai érdeklődésből.

Mi az, ami szerinted az ő munkájukból megtartható?
A hallgatók. (mosoly) De komolyra fordítva, gondolom zeneileg vagy kíváncsi erre. A Sláger egy bevett, amerikai modell alapján működtetett, sikeres rádió volt, és ezt úgy érte el, hogy nem bízott semmit a véletlenre. Ebben a formátumban egy fontos cél van csupán, hogy a hallgatót minél kevésbé ijesszék el, ne zavarják össze ismeretlen, szélsőséges zenékkel, hisz a hallgató, ha valami nem tetszik neki, elkapcsol. Ez egy defenzív szemlélet, ami kétségkívül sikeres, csak ennek ára is van: viszonylag kis merítéssel, maximum három-ötszáz dallal gazdálkodnak, amit ritkán és óvatosan frissítenek. Emiatt viszont óhatatlanul szűkítik a zenei piacot. Terveink szerint mi egy sokkal nagyobb zenei kínálattal igyekszünk működni, miközben persze mi is alkalmazzuk majd a zenei mérések, kutatások eredményeit.

Mennyire vagytok nyitottak az onnan érkező kollegák felé?
Mindenkit szívesen látunk és hajlandóak vagyunk tanulni bárkitől.

Egy kicsit mintha fáziskésében lenne a Neo FM a Class FM-hez képest. Min dolgoztok éppen?
Nem titok, hogy béta verziósak vagyunk egyelőre, és nagy erőkkel készülünk a januárt követő időszakra. A napi feladatokon túl van egy világos víziónk, hogy milyen rádiót szeretnénk, aminek megvalósításába számolatlan munkaórát tolunk. És igen, a Class FM marketingben biztos, hogy előttünk jár. De ez egy maratoni verseny, és még csak most rajtoltunk.

Mikorra tehető, hogy feláll a teljes stáb?
A stáb magja megvan. Nagyszerű szakemberek segítenek nekünk házon belülről és kívülről, és el is kél a segítség, hisz alig több mint két hét alatt kellett egy országos adót a semmiből elindítanunk, és elkezdenünk felépíteni egy korszerű, XXI. századi rádiót, még ha ebből egyelőre kevés is látszik. A végleges stáb egyébként valamikor januártól lesz hallható.

Milyen zenéket fogunk hallani a Neo FM-en? Természetesen nem egyes előadók neveire vagyok kíváncsi, inkább arra, hogy nyit-e az adó a Petőfi/radiocafé-féle réteg felé?
Azt kérdezted korábban, hogy mi az, amit a Slágertől átveszünk. A Sláger alapkoncepciója, miszerint, hogy slágereket játszik, szerintem jó. A petőfis, cafés és slágeres közönség ízlésének elképzelhető egy közös halmaza, de nekünk alapvetően nyolcmillió emberből kell összeszednünk minimum hárommillió hallgatót. Az ilyesmi nem megy pusztán ízlés, vagy intuíció alapján: mérés és kutatás is kell hozzá.

Melyik az a nyugati rádió, melynek zenei világát leginkább össze tudod hasonlítani a Neo FM felhozatalával?
Nem szerencsések ezek a hasonlítgatások. Ráadásul számon kérhetők.

Mi a véleményed az általános magyar zenehallgatási kultúráról? Van egyfajta "kulturmissziós" küldetéstudat bennetek?
Elég sok kutatást megrendeltünk, többek közt a zenehallgatási szokásokat illetően is. Ha megvan az eredmény, el tudom mondani. Ez például egy friss tudásunk, hogy amit gondolunk, például az emberek ízléséről, az egy dolog, a valóság meg lehet, hogy egy másik. A kulturmisszió meg baromi nagyképűen hangzik. Olyan, hogy „majd mi, zsebünkben a Bölcsek Kövével, most jól megmutatjuk, hogy kinek mit kell hallgatnia”, nincs bennünk. Szeretem például a kommentelőket, mikor bemásolják a kedvenc netes rádiójuk playlistjét. Nem nehéz belátni, hogy egy országos kereskedelmi rádió célja nem lehet pusztán egy szűk, vájt fülű réteg kiszolgálása. Arra épp a netes rádiózás való.

Mennyire érzitek, hogy a korábbi rádiók hallgatói nyithatnak felétek? Mi az, amivel megpróbáljátok őket magatokhoz csábítani?
Ez egy zenei rádió, tehát alapvetően zenével próbálunk majd bárkit csábítani. De szerintem például a Bazsó–Winkler műsor, az Ezeröcsi is egyfajta nyitás. Azt, hogy a hallgatók mennyire nyitnak felénk, még nem tudjuk. Független gyorsmérések alapján tudjuk, hogy elég sokan keresnek maguknak nekik tetsző rádióadókat a váltás óta. Felbolydult a piac. Az sms-ekre és betelefonálók véleményére aligha támaszkodhatunk, hisz a betelefonáló–sms küldő egy speciális embertípus. Az első néhány óra anyázás után egyébként elég ritka a goromba reakció. Furcsa például, hogy a hallgatók meglepődnek a Kívánságműsorban, hogy nem egy automata veszi fel a telefont, és meghallgatják őket, sőt beszélgetnek velük. Azért nekünk, akik a caféban nőttünk fel, ez elég furcsa.

Vannak nagyszabású tervek, amiket eddig még nem hoztatok nyilvánosságra?
Szeretnénk egy baromi jó rádiót összerakni, de ezt már mondtam. (nevet)


interjú rádió neo fm jeli andrás



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása