Megújult a Lángoló!
Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!
A Neo FM olyannyira a közérdeklődés középpontjában indult el, hogy kár is felvezetni az alábbi beszélgetést, ami Jeli Andrással, a Neo FM zenei szerkesztőjével készült. A lényeg, hogy igyekeztünk a lehető legtöbbet megtudni az új és országos kereskedelmi rádióról, és annak terveiről, valamint itt a bevezetőben eláruljuk, hogy a szintén új országos rádió, a Class FM is bemutatkozik ilyen módon a Lángoló Gitárok olvasóinak.
Hallgattad az általatok (és a Class FM által) leváltott rádiókat?
Attól kezdve, hogy képbe kerültem, mint zenei szerkesztő – ami a pályázat kihirdetése után néhány nappal történt – gyakorlatilag az utolsó pillanatig, ha csak tehettem a Slágert hallgattam, nyilvánvaló szakmai érdeklődésből.
Mi az, ami szerinted az ő munkájukból megtartható?
A hallgatók. (mosoly) De komolyra fordítva, gondolom zeneileg vagy kíváncsi erre. A Sláger egy bevett, amerikai modell alapján működtetett, sikeres rádió volt, és ezt úgy érte el, hogy nem bízott semmit a véletlenre. Ebben a formátumban egy fontos cél van csupán, hogy a hallgatót minél kevésbé ijesszék el, ne zavarják össze ismeretlen, szélsőséges zenékkel, hisz a hallgató, ha valami nem tetszik neki, elkapcsol. Ez egy defenzív szemlélet, ami kétségkívül sikeres, csak ennek ára is van: viszonylag kis merítéssel, maximum három-ötszáz dallal gazdálkodnak, amit ritkán és óvatosan frissítenek. Emiatt viszont óhatatlanul szűkítik a zenei piacot. Terveink szerint mi egy sokkal nagyobb zenei kínálattal igyekszünk működni, miközben persze mi is alkalmazzuk majd a zenei mérések, kutatások eredményeit.
Mennyire vagytok nyitottak az onnan érkező kollegák felé?
Mindenkit szívesen látunk és hajlandóak vagyunk tanulni bárkitől.
Egy kicsit mintha fáziskésében lenne a Neo FM a Class FM-hez képest. Min dolgoztok éppen?
Nem titok, hogy béta verziósak vagyunk egyelőre, és nagy erőkkel készülünk a januárt követő időszakra. A napi feladatokon túl van egy világos víziónk, hogy milyen rádiót szeretnénk, aminek megvalósításába számolatlan munkaórát tolunk. És igen, a Class FM marketingben biztos, hogy előttünk jár. De ez egy maratoni verseny, és még csak most rajtoltunk.
Mikorra tehető, hogy feláll a teljes stáb?
A stáb magja megvan. Nagyszerű szakemberek segítenek nekünk házon belülről és kívülről, és el is kél a segítség, hisz alig több mint két hét alatt kellett egy országos adót a semmiből elindítanunk, és elkezdenünk felépíteni egy korszerű, XXI. századi rádiót, még ha ebből egyelőre kevés is látszik. A végleges stáb egyébként valamikor januártól lesz hallható.
Milyen zenéket fogunk hallani a Neo FM-en? Természetesen nem egyes előadók neveire vagyok kíváncsi, inkább arra, hogy nyit-e az adó a Petőfi/radiocafé-féle réteg felé?
Azt kérdezted korábban, hogy mi az, amit a Slágertől átveszünk. A Sláger alapkoncepciója, miszerint, hogy slágereket játszik, szerintem jó. A petőfis, cafés és slágeres közönség ízlésének elképzelhető egy közös halmaza, de nekünk alapvetően nyolcmillió emberből kell összeszednünk minimum hárommillió hallgatót. Az ilyesmi nem megy pusztán ízlés, vagy intuíció alapján: mérés és kutatás is kell hozzá.
Melyik az a nyugati rádió, melynek zenei világát leginkább össze tudod hasonlítani a Neo FM felhozatalával?
Nem szerencsések ezek a hasonlítgatások. Ráadásul számon kérhetők.
Mi a véleményed az általános magyar zenehallgatási kultúráról? Van egyfajta "kulturmissziós" küldetéstudat bennetek?
Elég sok kutatást megrendeltünk, többek közt a zenehallgatási szokásokat illetően is. Ha megvan az eredmény, el tudom mondani. Ez például egy friss tudásunk, hogy amit gondolunk, például az emberek ízléséről, az egy dolog, a valóság meg lehet, hogy egy másik. A kulturmisszió meg baromi nagyképűen hangzik. Olyan, hogy „majd mi, zsebünkben a Bölcsek Kövével, most jól megmutatjuk, hogy kinek mit kell hallgatnia”, nincs bennünk. Szeretem például a kommentelőket, mikor bemásolják a kedvenc netes rádiójuk playlistjét. Nem nehéz belátni, hogy egy országos kereskedelmi rádió célja nem lehet pusztán egy szűk, vájt fülű réteg kiszolgálása. Arra épp a netes rádiózás való.
Mennyire érzitek, hogy a korábbi rádiók hallgatói nyithatnak felétek? Mi az, amivel megpróbáljátok őket magatokhoz csábítani?
Ez egy zenei rádió, tehát alapvetően zenével próbálunk majd bárkit csábítani. De szerintem például a Bazsó–Winkler műsor, az Ezeröcsi is egyfajta nyitás. Azt, hogy a hallgatók mennyire nyitnak felénk, még nem tudjuk. Független gyorsmérések alapján tudjuk, hogy elég sokan keresnek maguknak nekik tetsző rádióadókat a váltás óta. Felbolydult a piac. Az sms-ekre és betelefonálók véleményére aligha támaszkodhatunk, hisz a betelefonáló–sms küldő egy speciális embertípus. Az első néhány óra anyázás után egyébként elég ritka a goromba reakció. Furcsa például, hogy a hallgatók meglepődnek a Kívánságműsorban, hogy nem egy automata veszi fel a telefont, és meghallgatják őket, sőt beszélgetnek velük. Azért nekünk, akik a caféban nőttünk fel, ez elég furcsa.
Vannak nagyszabású tervek, amiket eddig még nem hoztatok nyilvánosságra?
Szeretnénk egy baromi jó rádiót összerakni, de ezt már mondtam. (nevet)