2010.08.02. 10:00 – sixx

Gerillában nyomtuk Budapest utcáin

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

A Kowalsky meg a Vega 1999-ben alakult, Kowa, a Black-Out frontember egyik projektjeként, de a zenészek bevallása szerint istenigazából csak 2008 tájákán lett belőle zenekar. Debrecenben beszélgettünk Kowalsky énekessel, Csacsa gitárossal, Jimmy bőgőssel és Sóder dobossal az új klipről, a zenekarról meg a zeneiparról úgy általában.

A Nem igaz című nótára készítettétek el a klipet, milyen lett: Úgy értem kocertklip, vagy inkább egy kisfilm?

Kowa: Egyik sem, inkább egyfajta imázsklip, beszálltunk egy autóba, kitűztünk egy zászlót, és mentünk keresztül-kasul Budapesten, mintha forradalom lenne.

Ez a saját elképzelésetek volt, vagy beleszólt a rendező is? Eleve, egy-egy klip esetén mennyire engedtek beleszólást a dologba?

K: Valachi Attilával dolgoztunk, aki az első klipünket is rendezte, elmondtuk neki nagyjából mit szeretnénk, ő pedig hozzátette a saját elképzeléseit, az animációkat, hasonlókat, de nem nagyon szólt bele a tartalomba. Gerillában nyomtuk, nem volt engedélyünk a forgatásra, csak beültünk az autóba, ő meg egy másikból vette az eseményeket. Volt velünk egy rendőr ismerősünk, szóval annyira nem lett volna gáz, ha leállítanak minket, de erre nem került sor. Jó móka volt.

Beszéljünk egy kicsit Sóderről, a kvázi újfiúról. Mit tett hozzá a Kowa meg a Vegához?

K: Istenigazából azóta lett igazi zenekar ez a projekt, mióta van állandó dobosunk, azaz Sóder, előtte sessionzenészekkel dolgoztunk. Amit hozzátett…
Csacsa: Sört.
K:…az a profizmusa, mert sokat látott (Sóder korábban a Tankcsapda dobtechnikusaként dolgozott), és nagyon ért a szakmához, és most nemcsak a magára a dobolásra gondolok, hanem arra, hogyan kell működtetni egy zenekart, mi az, amire oda kell figyelni, és így tovább. A munkamorál is megváltozott, másképpen állunk a dolgokhoz azóta.
Cs: Ő végigjárta az iskolát, és meglát olyan dolgokat, amiket esetleg mi nem. Színpadképben, színpadtechnikában iszonyú sok jó dolgot hozzátett a zenekarhoz.

Volt szívatás, amikor beszállt?

Cs: Nem, nekünk volt gyerekszobánk.
Sóder: Én szopatom őket.
Jimmy: Kapott két fülest, azóta csendben van.

Mi lesz a fesztiválszezon után?

K: Készülünk a lemezbemutató koncertekre. Az új anyag nótáiból játszunk párat a fesztiválokon is, de novemberben Debrecenben, decemberben pedig Budapesten mutatjuk be az új albumot.

Hogyan működik itthon a zeneipar 2010-ben? Bementek a stúdióba, felveszitek az anyagot és viszitek a kiadónak?

Cs: Alapvetően kétféle megközelítés van. A mi esetünk az egyik, amikor is a zenekarnak, jelen esetben nekünk, nincs olyan anyagi háttere, hogy saját zsebből kifizesse a stúdiót, így azt a kiadó állja. Ők tolják bele a pénzt a reklámokba, legyártják a hanghordozót, és így tovább. Szerencsénk van a mostani kiadónkkal, mert úgy érezzük, hisznek a zenekarban, és teljes mellszélességgel kiállnak mellettünk. A másik út, hogy a felvételeket a zenekar finanszírozza, és a kész anyagot viszi oda a kiadónak, de ezt ma Magyarországon csak nagyon kevesen engedhetik meg maguknak.

Egy magyar zenekar mennyire érzi meg az illegális letöltések hatását?

S: Nem kell ezt túlmagyarázni, két éve 15 000 példány volt egy aranylemez. most meg 5000. Ennyi, itt a válasz. Senki nem vesz CD-t, inkább letölt.
Cs: Ez a zenekar azért még elég fiatal ahhoz, hogy ezt megérezze, három éve nem húszezer példányban kapkodták el a lemezt, most meg már a kétezernek is örülnénk, nem. Mások ezt jobban megérzik, de a jelenség az általános.

Az nem járható út, hogy a kiadót, gyártást megkerülve, saját magatok veszitek fel a számokat, utána pedig a honlapon letölthetővé teszitek? Külföldön egyre inkább ez az elterjed, Slash új albumát a megjelenés napján 6 verzióban lehetett letölteni, a legolcsóbb 13 dollárba került (2800 HUF).

K: Ha fizikális hanghordozót, értsd CD-t akarsz, akkor nem tudod kikerülni a kiadót. Az igaz, hogy mindenki mp3-at hallgat már, de ha a letöltést nézzük, a hazai morál nem olyan, mint a külföldi, senki nem fog fizetni azért, amit tíz perc alatt ingyen is megtalál a neten.
Cs: Felesleges mélyebben belemenni, hogy ez miért van így, gazdasági okai vannak leginkább, mert míg egy számot kb. 200 forintért le lehet szedni az iTunes-ról, egy albumot meg úgy 2500 forintból, az egy amerikainak nem számít, röhögve kifizeti, de itthon ez már más tészta.
J: A kiadó mellett viszont ott van az, hogy olyan reklámfelületeket megszereznek, amiket mi nem nagyon tudunk, mert iszonyú pénz lenne. Egyelőre ez a járható út.
Cs: Ami a stúdiózást illeti, Slash-nek lehet olyan cucca van lent a pincébe, mint amilyen itthon senkinek, lemegy, feltolja a nótát, max. utókeverésre viszi el valahová, effektív költsége így nem sok van rajta.

A letöltések mellett azért működik a CD-eladás is, csak valami plusszal, csomagolnak mellé egy könyvet, vagy pólót, stb. Ithon megvan ez?

S: Az új lemez első ezer példánya mellé mi is adtunk kétfajta ruhavásárlási kupont, szóval igen, a zenekarok próbálnak valami pluszt betolni a zene mellé.
K: A jövő, adott esetben a zenekar szempontjából is, hogy évi mondjuk két-három új számot veszünk fel, ezeket ingyenesen letölthetővé tesszük, és három évente kiadjuk CD-n. Egyébként is felesleges 10-12 számot feltenni egy CD-re, amikor 2-3 nóta viszi el az egészet. Koncertezni kell, az élő produkció úgyis megismételhetetlen élmény.


interjú exkluzív kowalsky meg a vega klippremier



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása