Megújult a Lángoló!
Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!
A múlt héten posztoltunk egy figyelemre méltó grafikont a zeneipar haláláról, amit a Business Insideren találtunk, és ami néhány nap alatt bejárta az egész világot. Az igen szemléletes ábrát már rögtön megjelenése után rengeteg kritika érte, így nem is váratott sokáig magára a pontosítás: a napokban a Business Insider közölte a javított, bővített változatot, amin keresztül bemutatja a zeneipar valódi halálát.
A lényeg, hogy az először megjelent grafikon (amit nem a Business Insider készített, ők is csupán átvették) annyira érzékletes képet mutatott a zeneipar folyton emlegetett mélyrepüléséről, hogy pillanatok alatt bejárta a világot anélkül, hogy pontosságát bárki is ellenőrizte volna. Így persze csak utólag derült ki, hogy a grafikon valójában torz képet fest, hiszen többek között nem veszi figyelembe az inflációt és a népesség változásait, ráadásul, bár a címe szerint a zeneipar globális bevételeit dolgozta fel 1973-tól 2009-ig, valójában csak az amerikai piac adatait vette figyelembe az adott időszakban. Mindezek után a Business Insider helyesbítő cikkében jó pár egyéb, részletes diagrammal igyekszik bemutatni a valódi helyzetet, valamint tételesen cáfolni az első grafikon hibás állításait.
Egyebek mellett az itt látható diagrammal hangsúlyozzák, mennyire nem felelnek meg a valóságnak az előzőből kiolvasható információk, például hogy a zeneipar az 1999-es csúcshoz képest jelenleg 40%-kal alacsonyabban áll, valójában ugyanis 64%-kal rosszabb a helyzet. Mint ahogyan az sem igaz, hogy a globális zeneipar minden negatív tendencia ellenére jelenleg négyszer olyan jól teljesít, mint 1973-ban, a tényleges helyzet ugyanis az, hogy 45%-kal áll rosszabbul napjainkban, mint a The Dark Side Of The Moon megjelenésének évében. Mindebből következik, hogy valójában még annál is rosszabb a helyzet, mint azt az első grafikon mutatta. Tíz évvel ezelőtt egy átlag amerikai háromszor, 38 évvel ezelőtt pedig kétszer annyit költött zenére, mint napjainkban.
A Business Insider részletes táblázataiból mindezek mellett olyan nem túl meglepő dolgok is kiderülnek, mint hogy 1973-tól mostanáig a lemezipar bevételeinek túlnyomó többségét az albumok adták, ám az elmúlt években drasztikus változás állt be: egyre nagyobb részt tesznek ki a kislemezek, a videók, a mobiltartalmak, valamint az egyéb eladások, miközben jóval kevesebben vesznek teljes lemezeket. Jelenleg az amerikai lakosság évente fejenként átlagosan 1 albumot vásárol CD-n, valamint mindössze 0,25 teljes albumot tölt le az internetről.
Ennek ellenére a digitális úton vásárolt nagylemezek, valamint főleg a kislemezek 2003 óta folyamatos növekedést mutatnak, csak éppen nem akkora mértékben, ami ellensúlyozni tudná a fizikai kiadványokból származó bevételek nagymértékű csökkenését.
Ezúttal sem dőlt el tehát az albumformátum halálát zengők, és a klasszikus formához ragaszkodók vitája. A Business Insider cikke után pedig ismét csak a szokásos megállapítást tehetjük: a zeneipar egyre zsugorodik, és egyelőre semmi sem látszik, ami ezt megállíthatná.