2013.03.18. 13:00 – Hirdetés

Elindult a Zeneipari Hivatal - Interjú Morcz Fruzsinával, az iskola vezetőjével

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

„Az iskola, ahonnan a diákok óra után sem akarnak hazamenni!” – hirdeti magát Magyarország új könnyűzenei iskolája, a Zeneipari Hivatal. Hazánk első olyan zeneipari iskolájáról van szó, ahogy egyszerre több képzés is indul, szám szerint négy. A  Beatles-től Yonderboi-ig elnevezésű tanfolyam a könnyűzene történetét mutatja be a gombafejű Beatles-fiúk felbukkanásától a popkaméleon Lady Gagáig. Az Access All Areas néven futó képzésen angol anyanyelvű oktató segít eligazodni a nemzetközi zeneipari szókincs útvesztőiben.  Egy speciális területtel, a digitális zenei üzlet hátterével is megismerkedhetnek a hallgatók a Digitális zene üzlet A-Z-ig! című kurzuson. A negyedik képzés pedig a Zeneipari menedzsment, ami Szegeden indul és az ipar hátterének megismerését segíti. Az oktatók és kurzusvezetők között szerepel Jávorszky Béla Szilárd rocktörténész, többek közt A magyarock története 1-2. című könyv szerzője; Csatári Bence, a Kádár-korszak könnyűzenei politikájának szakértője; Bodrogi András, a magyar zenei new media szakember és a Liverpoolban zeneiparból diplomázott Steve Swindelli. De, hogy mitől más ez a képzés, mint a többi hazánkban fellelhető kurzus, mi az egyedisége és erőssége arról Morcz Fruzsinát, az iskola kitalálóját és vezetőjét kérdeztük.

Mióta foglalkozol zenei menedzsmenttel?

Lassan tíz éve dolgozom könnyűzenei szervezőként. Később voltam tagja a Trafó stábjának, szervezője a Zene Ünnepének, kulturális menedzsere a Szimpla kertnek, koncertszervezője az Almássy Téri Szabadidőközpontnak, asszisztáltam végig európai turnét és nemzetközi együttműködéseket. Számtalan zenekarral dolgoztam különböző posztokon és projektekben, úgymint Heaven Street Seven, Quimby, NEO, 30Y, Egy Kiss Erzsi Zene, United, Péterfy Bori & Love Band, Kiscsillag, Anima Sound System stb. Az egyetem alatt a londoni szakmai gyakorlataimat a Buena Vista Social Clubot felfedező World Circuit lemezkiadónál, illetve a Muse, Razorlight, Motorhead koncertszervezőjeként is ismert The Agency Groupnál végeztem. Aztán hazaköltöztem és azóta itthon dolgozom.

Miért döntöttél úgy, hogy Magyarországon kamatoztatod külföldön megszerzett tudásod?

2008 nyarán, már mint gyakorló zenei szervező költöztem Angliába, mert felvettek Music Business Management szakra a University of Westminsterre, ami az Egyesült Királyság tíz legjobb egyetemeinek egyike és ez a képzés a világ egyik legelismertebb zeneipari diplomáját adja. Már akkor azzal a szándékkal indultam Londonba, hogy hazatérve egyszer majd szervezek egy olyan zeneipari iskolát, amely egyesíti a korábbi egyetemi tanulmányaim alatt megismert tudományos, kutatói nézőpontot az angol gyakorlatias, készségfejlesztést, szakmai gyakorlatot előtérbe helyező okatatási rendszerrel és az elméleti megalapozottsággal. Mindezt idehaza szerettem volna megvalósítani, egyedülálló formában. És az igazat bevallva, rajongva szeretem Magyarországot: kulturálisan, nyelvileg és érzelmileg minden és mindenki ideköt, mindent – jót és rosszat is – ennek az országnak köszönhetek. Itt nőttem fel, itt vannak az emlékeim, a szeretteim.

Miért szerettél volna saját iskolát?

A Zeneipari Hivatal ötéves vágyam. Az elindítása előtt sokat akartam tudni és tanulni, hogy megfelelő gyakorlattal és tudással rendelkezzem, eleget tudjak a háttér megteremtéséhez szükséges feltételekről, átlássam mindazt, amit aztán tanítani, taníttatni és intézményesíteni szeretnék. Ehhez közelről meg kellett ismerkednem az andragógiával, a művészetpszichológiával,  a vezetéselmélettel és a többi vonatkozó, a zeneipari ismeretekhez kapcsolható tudmányterülettel. Egy éve kutatom a zenei menedzsment kapcsolatát a többi tudományterülettel, ebből is írom a doktorimat a Birmingham-i City University zeneipari doktori programján. Két éve tanítok rendszeresen zenei menedzsmentet. Végig éreztem, hogy mindaz, amit az egyetemen egy kurzus alatt vagy ezeken a vendégelőadásokon át tudok adni, csupán töredéke annak, amit és ahogyan Angliában vagy az Egyesült Államokban oktatják – és méginkább csak egy apró szelete annak, amit én mint képzés megvalósítani és mint tudás átadni szeretnék.  

Most új zeneipari iskolát indítottál. Honnan jött a Zeneipari Hivatal ötlete?

Hosszú évek óta látom, hogy bizonyos képzések – poptörténet, zeneipari szakangol, digitális zeneüzlet – nem elérhetőek, a poptörténet esetében is csak egy hosszabb kurzus részeként, a Majdnem Híres Rocksuliban. Számtalanszor szembesültem ennek hátrányaival. Magyarországon a legtöbb szakma tanulható, azaz elméleti és gyakorlati síkon egyszerre képzik a szakembereket. Idehaza egészen 2010-ig, a Majdnem Híres Rocksuli megjelenéséig nem lehetett zenei menedzsmentet tanulni, azaz csak gyakorlatban, tapasztalatszerzés közben válhatott valaki zeneipari szakemberré. Elképzelhetetlenül hálás vagyok a hallgatóimnak, akiknek köszönhetően egyre biztosabb lettem abban, érdemes saját iskolát indítani. Ők azok, akik szorgalmukkal, kritikáikkal és visszajelzéseikkel formálták a tananyagaimat, a Zeneipari Hivatal kurzusainak elméleti és gyakorlati hátterét, megtanítottak jobb és jobb órákat szervezni és szerveztetni.

Egy olyan iskolát szerettem volna, ami hiánypótló, használja a magyar és külföldi elméleti és gyakorlati képzési eszközöket, anyagokat és kiemelkedő szakembereket és széles körben tájékozott érdeklődőket enged útjára.

Honnan ismered az oktatókat és miért pont őket kérted fel?

Amikor az iskolát kitaláltam, olyan oktatókkal akartam dolgozni, akik magasan kvalifikáltak.  Ez minden Zeneipari Hivatal-képzés esetében így is lett. A könnyűzene-történet kurzusvezetői mindketten rocktörténetből doktoráltak, rendszeresen publikálnak rocktörténettel foglalkozó cikkeket, tanulmányokat.

A másik két kurzusunk elindítása szintén a gyakorlati tapasztalataimnak köszönhető.  Amikor a Magyar Zenei Exportirodánál dolgoztam, naponta szembesültem exportképes zenekarok szaknyelvi korlátaival, ami egyszerre szomorú és természetes, hiszen nem létezett olyan kurzus, ami a zeneipari szakangolt oktatta volna, ezért szerveztük meg az Access All Areas-t.  Steve Swindelli kurzusvezető zeneipari ismeretségeken keresztül érkezett hozzánk és hihetetlenül büszke vagyok, hogy egy Liverpoolban egytemen, zeneipar szakon végzett szakember oktatja majd az angol zeneipari szakszókincset a Zeneipari Hivatalban.

Bodrogi András, a Digitális zene üzlet A-Z-ig! kurzus vezetője jó barátom és hosszú évek óta látom, hogy sokszor a hazai zeneipari szereplőknek, azaz menedzsereknek, zenészeknek mennyire nehezen áttekinthető a digitális zenei piac. Azt gondoltam, mindezekre a problémákra megoldást kell találni.

Mi szerinted a legnagyobb egyedisége a ZH-nak?

Először is, nemcsak magasan végzett oktatók dolgoznak nálunk, hanem mi magunk is továbbképezzük őket, hogy olyan modern és az új tanítási eszközöket, formákat és lehetőségeket kihasználó előadásokat tartsanak, amely valóban leköti a hallgatóság figyelmét. A tananyagot a legmodernebb pedagógiai, felnőttképzési módszerek szerint állítjuk össze. Ebben nagyon szigorú és maximalista vagyok az oktatókkal és magammal szemben is. Nem szabad elfelejteni, hogy a 21. századi oktatás interaktív. Azt pontosan látom, hogy a tanár feladata nem csak tanítani, de motiválni, tudást rendszerezni, és segíteni a diáknak saját szakmai profilt találni, pályaképet tervezni. Ezen kívül az angol és amerikai zeneipari képzések elvárásait is figyelembe vevő, azok olvasmánylistáinak mentén összeállított kötelező és ajánlott irodalmak használatával tanítunk. Ehhez az iskolánkban zeneipari könyvtár is működik, amelynek kötetei csak nálunk hozzáférhetőek Magyarországon.

Mindenkit a "sztár"oktatók izgatnak. Tudnál mondani pár "nagy" nevet, akik tiszteletüket teszik majd a félév során?

Az Access All Areas tanfolyamon anyanyelvi angolt beszélő zeneipari szereplőkkel tudnak majd interjúzni a hallgatók, hogy élőben kipróbálják a megszerzett szókincset. A zenefogyasztás órán a Napster-perek egyik legismertebb szereplője,  Joel Tenenbaum; a zeneipari konferenciák esetében egy, a híres manchesteri zeneipari konferencia, az In the City egykori szervezője lesz az interjúalany. A többieket magam sem hiszem el, annyira megtisztelő hogy valóban elfogadták a felkérést.

A Beatles-től Yonderboi-ig óráin a magyar könnyűzenetörténet szereplői közül de  meghívtuk Nagy Ferót és a Nyilvántartottak című könyv szerzőjét, Szőnyei Tamást is.

Bodrogi András kurzusán a hazai digitális zenepiac főbb szaktekintélyei jelennek meg, így várható Szinte Lóránd online marketing szakértő, Google Adwords specialista vagy Halas Attila, a JWT ügynökség magyarországi stratégiai igazgatója.

Kiknek szólnak a képzéseitek?

Szólnak azoknak, akik a zeneiparban akarnak dolgozni, akár zenekart menedzselni, akár klubot nyitni vagy online kiadót indítani, hiszen mindhárom kurzus alapvető, de mégis speciális zeneipari ismereteket kínál. Szólnak zenészeknek, akik a saját pályájukat kell, hogy egyengessék. És azoknak is, akiket érdekel a kultúra-menedzsment, a popkultúra vagy egyszerűen szeretnék eldönteni, akarnak-e ezen a területen dolgozni később.

Mik a hosszútávú célok az iskolával?

Olyan iskolát szeretnék üzemeltetni, ahova örömmel köszönnek be régi diákok. Olyan iskolát, ahova rendszeresen járnak oktatni és előadni világhírű zeneipari szakemberek és amelynek bizonyos képzéseire a már a hazai zeneiparban dolgozó szakembereknek sem derogál beiratkozni. Később szeretnénk terebélyesedni fizikai értelemben és kurzusszámok tekintetében is, de ez nyilván függ még a közeljövő történéseitől is.

Az iskoláról bővebben ezen az oldalon lehet olvasni.


interjú zeneipari hivatal



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása