Megújult a Lángoló!
Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!
Nemrég Budapesten lépett fel a Tegan and Sara kanadai popduó, mi pedig az ikrek közül Tegannel beszélgettünk a koncert előtt. Szóba került, hogy az idei lemezükkel olyanokhoz is el akarnak jutni, akik talán még sosem hallottak róluk, de beszéltünk arról is, miért van szükség manapság David Guettával dolgozni és mi a véleménye testvére és Tyler, The Creator közötti balhéról. (fotók: Gyula Judit)
A legutóbbi Heartthrob című lemezetekkel mintha szándékosan akartatok volna új közönség felé nyitni.
Ez egy tudatos húzás volt részünkről, mert úgy éreztük a mostani dalaink minősége elérte azt a szintet, hogy új közönség számára is befogadható legyen. A kiadónknak panaszkodtunk eddig, hogy miért nem adunk el több lemezt, miért nem játszik minket a rádió, erre ők egyszerűen ránk hárították a dolgot, mondván mi írjuk a számokat, csináljunk jobbat akkor. Igazuk is volt, így a Heartthrobnál komoly hangsúlyt fektettünk arra, hogy ne legyen megint szükség erre a beszélgetésre. Ezért is akartunk Greg Kurstinnel dolgozni, aki fél lábbal az indie világban van benne, a másikkal pedig a popzenében. Eleinte úgy tűnt nem akar velünk dolgozni, hiszen Pink vagy éppen Kelly Clarkson foglalkoztatja éppen, aztán felhívott pár hét múlva a nyaralásáról, hogy napot óta a számainkat hallgatja és mindenképpen dolgozzunk együtt az új albumon.
A rádiót említed, mint egy előadó fontos áttörési pontját, amivel ma már elég sokan vitára kelnének veled.
Tisztában vagyunk ezzel, de egyes országokban ez még mindig fontos mérőpont, mint az Egyesült Államokban. Nekünk a billboardos top20-as helyezés a popzenei listán például most sokat segített, de azt is tudjuk, hogy ez nemzetközileg szinte semmit sem ér. Olyan helyeken játszunk idén, ahol szinte meg se vették a lemezünket és a rádió sem játszik minket, mégis rengetegen vannak a koncertjeinken. Ezért is fontos egyszerre megmaradni a régi zeneipari megoldásoknál illetve az újaknál is, mert én nem akarom saját zsebből finanszírozni a stúdióidőt. Viszont a rádió és lemezeladási rendszer mára annyira elavult, hogy sürgős változtatásokra lenne szükség.
Pár éve ti is úgy döntöttetek, hogy inkább egy kisebb kanadai lemezcéghez szerződtök.
Akkor nem akartunk nagykiadóhoz kerülni, de olyan gyorsan kezdett növekedni a cég, hogy hónapokon belül megvette az egészet a Warner. Ők a legfontosabb kiadók közül a kicsik közé tartoznak, de nagyon szimpatikus volt, hogy a teljes diszkográfiánk érdekelte őket, nem csak a jövőbeni kiadványaink.
Visszatérve egy kicsit ahhoz, hogy direkt próbáltatok meg a mainstream számára könnyen befogadható albumot létrehozni adja magát a kérdés, hogy ezek szerint a David Guettával közös együttműködés is ezért született?
Rengeteget működünk közre előadókkal, dolgoztunk már Tiestóval, de még az Arcade Fire-rel is, nekünk nem számít, ki hol helyezkedik el a menőségi ranglistán. Kizárólag az a fontos, hogy új emberekhez juthasson el a zenénk. Gondolj bele, Tiesto minden este ezrek előtt játszik, ahol levetíti a közös videónkat. Ennél jobb propaganda nem is létezik. Sőt, ezzel az általad is említett rádiós elérdektelenedést is ki tudjuk kerülni.
Az elektronikus tánczene népszerűségének csúcsán van az Egyesült Államokban, a legnagyobb popénekesek is már európai producerekkel dolgoznak. Azonban ezzel együtt egy olyan tendencia is érzékelhető, hogy hamar kezdett elkorcsosulni az e-zenei kultúra, amin nem segít sokat, hogy már Miley Cyrus is dubstepre énekel.
Azért ne felejtsük el, hogy a tinédzserek körében igen népszerű volt a rave kultúra a ’90-es években, csak akkor még nem próbáltak brandeket létrehozni belőle a lemezcégek. Akkor még a zenéről és az élményről szólt az egész, mára azonban a drogokra és a szexre redukálódott az egész. Nem fogok azért bírálni senkit, mert drogozik, én is csináltam régebben, azért a zene és a kábítószer elég régi kapcsolatban van egymással. Miley Cyrus már egészen más kategória. Az én őszinte véleményem az, hogy minden nő azt csinál a testével, amit csak akar. Ha meztelenül akarsz pózolni egy fémgolyón, akkor tedd azt. Ha dal elég jó magában, akkor erre viszont nincs szükség. Neki kell elszámolnia magával évek múlva, hogy eladta a testét a popiparnak.
Sara pár éve csúnyán összeszólalkozott Tyler, The Creatorrel, miszerint nem kéne művészetként beállítania a saját homofóbiáját. Erről mi a véleményed?
Ez már két éve volt, és szerintem az egész ügy azóta teljesen fölöslegessé vált. Tyler már nem olyan népszerű, mint akkor volt. Inkább azt sajnálom az egészben, hogy nagyon sokan félreértették Sara üzenetét a médiának, ahol arra próbált utalni, hogy bárki csinálhat bármilyen zenét, de azért mindenféle ok nélkül ne gyűlölködjön már senki. Meg kell húznunk egy határt valahol, mert az nem normális, hogy mondjuk a New York Times nem hozza le a náci propagandáról szóló híreket, de az teljesen oké, ha egy fiatal fekete srác megállás nélkül buzizik a zenéjében. Tyler még nagyon fiatal és látszik rajta, hogy élvezi ezt a fajta trollkodást. De ő is változik, az utóbbi időben mintha visszavett volna a stílusából.
Személyesen találkoztatok már?
Egyszer elsétáltunk egymás mellett egy fesztiválon, és szerintem inkább neki volt kínos az pár pillanat, mint nekünk. Na, de még is csak egy gyerekről beszélünk, akit túl korán kaptak fel. Ha tehetséges vagy, és nagyon fiatalon rengeteg pénzhez jutsz, miközben hátulról próbálnak egyre előrébb tolni, akkor belőled is Miley Cyrus válhat. Hagyni kéne a kölyköket rendesen felnőni, ahelyett, hogy úton-útfélen Justin Biebert, Miley Cyrust és Tyler, The Creatort rugdossa mindenki.