Megújult a Lángoló!
Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!
Lehet, hogy sokak számára hihetetlennek tűnik, de a 90-es évek amerikai rapzenéje nem csupán 2Pacből és Biggie-ből állt, sőt, nem is csak Snoop Doggból és Dr. Dreből. Kétség nem fér hozzá, hogy fent nevezett urak igen jó zenéket toltak annak idején, ám a manapság a magyar tinik közt tomboló hiphopőrület valamiért minduntalan olyan végkifejlettre jut, hogy a mai rappek semmit sem érnek, holott még az általuk olyannyira dicsőített kor ikonjait se ismerik. A gyökerek ismerete nélkül pedig nem lehet megítélni helyesen korunk zenéjét. A teljesség igénye nélkül íme egy kis válogatás a nagy elődökből, méltatlanul elfelejtett rapperekből, és stílusteremtőkből. A cikkből kiderül, hogy nem egy MC volt, aki megelőzte korát, és több lelemény szorult egyetlen dalába, mint a túlértékelt Notorious BIG egész diszkográfiájába.
Egy úr az űrből – Kool Keith
Az idén ötvenedik születésnapját ünneplő Kool Keith alapkőként szolgált a mai hiphopszíntér kialakulásához. Keith 1988-ban kezdett az Ultramagnetic MC’s-zel, majd szólókarrierjét a Dr. Octagon művésznévvel kezdte meg. Az 1996-os Dr. Octagogonecologyst producere Dan The Automator űrbéli alapokat szállított Keith-nek, amelyre a bronxi rapper őrült, szürrealista szövegeket lökött cápaemberekről és időutazásról. Kool Keith lubickolt a horrorcore-ban is, majd következett a Sex Style, amely perverz rímeivel ismét belopta magát a rajongók szívébe. A vicces szövegeken túl Keith kegyetlen szókimondással ostorozta a kor megcsinált sztárjait, miközben zeneileg olyasmit alkotott, amire pár év múlva lecsapott a Neptunes producer duója. Pharrell és Chad zenéi egyértelműen párhuzamba állíthatóak Kool Keith munkásságával a space-es atmoszférától a soul hangminták egyedi alkalmazásáig.
Sátánista rapperek – The Flatlinerz
Ugyan Magyarországon még az Odd Future kollektíva nevére is sokan tanácstalanul vállat vonnak, egy kis kutatással nyilvánvalóvá válik, hogy nem Tyler, The Creator volt, aki kitalálta, milyen jó móka sátánista szövegekkel sokkolni a gyanútlan közönséget. 1993-ban a Flatlinerz egyetlen albumot adott ki USA (Under Satan’s Authority) címmel. A tizennyolc dalt számláló lemez korának egyik legbrutálisabb alkotása volt, parázós ütemekkel, pörgős verzékkel, és olyan producerekkel, mint Darkchild vagy Erick Sermon. Talán a világ még nem állt készen a sátánrap befogadására akkortájt, ám az tagadhatatlan, hogy a tiszavirág életű csapat az alapja mindennek Necrotól Earl Sweatshirtig.
Történelemóra – Ras Kass
Ha valaki politikailag nem korrekt, az mindig is borzolta az amerikaiak kedélyállapotát. Nos, a kaliforniai Ras Kass egy csöppet sem volt korrekt, és a méltán népszerű Public Enemy, valamint a dzsihádot hirdető Paris mellett ő volt a kor nagy közellensége. Nature Of The Threat című számában például egy alternatív történelemóra keretében a fehér ember mutánsként szerepel, a kereszténységet és az ősi görög kultúrát pedig lebuzizza. Az ominózus dalnak köszönhetően Ras Kass Soul On Ice című debütlemezét bezúzták, így egy eredeti darab birtoklása komoly presztízst jelent a rajongóknak. Rasszista kirohanásai ellenére Ras egy szerethető, végtelenül eredeti MC. Furcsa világszemlélete, és összeesküvés-elméletei (amelyek olyan témákat boncolgatnak, hogy vajon az Egészségügyi Világszervezet terjesztette-e el Afrikában az AIDS-et) Ras Kasst a 90-es évek egyik legellentmondásosabb, és legigazibb rapperévé avatják.
Új ritmusok – Master P
A déli rap zene neves képviselői, mint 8Ball & MJG vagy a Geto Boys nagyon sokáig csak a West Coast trendeket követték, mígnem egy bizonyos Master P nevű fazon meg nem rajzolta a South zenei karakterét. A pörgős, felütésekkel teli alapok – amelyek első blikkre egy lelassított miami bassre emlékeztetnek – meghódították a világot. Master P-vel szinte egy időben a Cash Money házi producere, Mannie Fresh is ilyesmivel kísérletezett. A hangzás Timbalandnek is megtetszett, akinek karakteres, senkivel össze nem téveszthető beatjei Master P és Kool Keith utópiájának egyfajta elegyeként értelmezhetőek. Master P azonban más aspektusból is megkerülhetetlen, hiszen saját erejéből építette fel a No Limit kiadót, amely istállóból nem csak Mystikal kezdte pályafutátsát, de a itt lelt otthonra egy időben Snoop Dogg is. Master P volt az, aki megnyitotta meg az utat Lil Wayne, Ludacris és a 2000-es évek óta mainstreamnek számító hangzás szinte minden képviselőjének.
Napfényes Illuminati - Souls Of Mischief
Mikor Jay-Z még Jaz-O mellett volt kisinas, és eszébe sem jutott az Illuminati, az oaklandi Souls Of Mischief letette a Nyugati-Part alternatív hiphopjának alapjait. Jay-Z nevét nem véletlenül emlegettük fel, hiszen a Souls Of Mischief, és az egész Hieroglyphics kollektíva előszeretettel használta a Szabadkőművesek szimbólumrendszerét, amelyből mostanság a Beast Coast nagyjai is merítenek. (Mitöbb, Joey Bada$$ 95 Till Infinity című száma a West Coast csapat előtti tisztelgés.) A banda tagjai szólóban is sikeresek, és a mai napig alkotnak, egyedi hangzásukkal előszobát építve olyan csapatoknak, mint az Odd Future vagy a Main Attraktionz.
Amint látjuk, régen sem volt jobb, de 90-es évek rapzenéje izgalmas, színes és nyüzsgő volt, és semmiképpen sem csak egy vagy két előadó egyeduralmáról szólt, ahogy azt egyesek tudni vélik. A kép persze korántsem teljes, hiszen bőven megemlíthetnénk még olyan rappereket, mint a BUMS, a chicano Kid Frost, Juvenile, a Blahzay Blahzay, az Ill Al Skratch, Saafir, Nine,RBX, D.O.C., a Goats, a Black Sheep, Boss – a kőkemény rapcsaj, a Da Bush Babees, vagy akár a Blood Of Abraham, akik Eazy-E és will.i.am mellett aprítottak kóser zsidó boom bappel. Régen nem volt jobb, de ha már a múltba révedünk, illik túllátni a Wu-Tangen. Ezen előadók ötletei, ideái és utópiái köszönnek vissza minduntalan napjaink ok nélkül is sokat szidott rapzenéjében.