Megújult a Lángoló!
Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!
14 évvel ezelőtt egy rakás magyar zenekar gondolta úgy, hogy jó ötlet készíteni egy AC/DC-tributelemezt. Bihari Balázs és Vörös András irányításával fel is vettek 17 dalt, ezt rápaszírozták egy lemezre, és ki is adták. Az elmúlt napok AC/DC-s történetei miatt mi úgy gondoltuk, jó ötlet lenne közkincsé tenni a dalokat, gyorsan beszéltünk is a 1G kiadóval, aki sebtiben fel is töltötte azt az internetre, így most már bárki meghallgathatja, hogy játszik AC/DC-t a Hooligans, az Anima Sound System, a Superbutt, a Freshfabrik, a Nyers, a Mood, a Gorilla vagy a Bomber. Alább rengeteg infó róla, és természetesen ott a zene is egy lejátszási listában.
Annak idején még sajtószöveg is volt hozzá:
A magyarországi lemeziparban eddig ismeretlen kifejezés volt a tribute album. Jelentése, hogy művészek egy számukra meghatározó előadó/zenekar munkássága előtt tisztelegnek egy lemezen fel- és átdolgozásaikkal.
A 4,5 Volt az első tribute lemez itthon: az ötlet kipattanásától (Sebestyén László, Vörös András) a megvalósításig (Vörös András, Bihari Balázs és a 1G Records) körülbelül egy év telt el, mely idő nagyobbrészt a hosszadalmas engedélyeztetési procedúra miatt húzódott el. A lemezen a legkülönbözőbb műfajok képviselői szerepelnek, azok, akik a zenei rendezők felkérésének eleget téve saját képükre tudták formálni az AC/DC látszólag egyszerű, de utánozhatatlan hard rockját, a rock mai élvonalától az alternatívnak aposztrofált irányzatokon, a psychobillyn át, az elektronikus tánczene és a dzsessz legjobbjáig.
A Wantedban ez jelent meg róluk 2001-ben:
Very Bad Things / Jancsics Dávid /: A zenekarban a gitárosunk, a Lacika a leginkább fanatikus AC/DC-rajongó. Amikor megtanult gitározni, akkor ô ezeket a számokat játszotta, kívülrôl tudja a legtöbbet. Persze én is kedvelem, de nem voltam akkora rajongó. Azért választottuk ezt a számot, mert ez olyan jó nyomulós, a Dog Eat Dogot akartuk mi is, de az már többszörösen foglalt volt. Nem állt szándékunkban nagyon megváltoztatni a szám felépítését, csak hozzátettünk mindenféle hangmintákat. A Rocker így elsô hallásra könnyűnek tűnik, és elvben tényleg nem olyan bonyolult, de amikor elkezdtük csinálni, akkor rájöttünk, hogy egyáltalán nem egyszerű dolog ilyen feszesen játszani, eléggé kell koncentrálni, úgyhogy jól megszenvedtünk vele.
Strong Deformity / Fekete Károly /: Természetesen nagyon szeretjük a zenekart, teljes mértékben példaképnek tekintjük ôket és úgy gondoljuk, hogy amit annak idején az AC/DC csinált, az még mindig aktuális. A Dirty Deeds Done Dirt Cheap volt az a szám, amirôl úgy gondoltuk, mind a szerkezete, mind a ritmusvilága olyan, ami közel áll hozzánk, és amihez hozzá merünk nyúlni. Leginkább az volt nehéz, hogy úgy szólaljon meg, ahogy mi azt elterveztük. Sokat próbálgattuk a hangszíneket, hogyan tudjuk modern formában eljátszani, amit ôk csináltak sok évvel ezelôtt, hogy egy kicsit olyan is legyen, meg nem is. Mindenképpen érdemes volt megcsinálni, nekünk nagyon sokat jelentett, új irányvonalakat és hangzásokat próbáltunk ki, amitôl mindenképpen elôbbre lépett a zenekar.
Budapest Underground / Bihari Balázs, Jeli András /: Ez egy alkalmi formáció, ami erre az alkalomra lett verbuválva. A Neo két tagja mellett olyan ismeretlen és kevéssé ismert fejek jöttek össze, akik itt-ott korábban már játszottak ugyan együtt, de egy szűk réteget leszámítva valószínűleg a kutya nem ismeri ôket. A dal faragása közben szép sorban kikoptak a gitárok, Márk felrakta a fender zongit, a riffet némileg átírva átvette a basszusgitár, aztán leraktuk az egészet C-mollba, és gyakorlatilag kész is volt. Erre jött rá a némileg az eredetitôl elvonatkoztatott ének, vokálok, majd a végére Matykó még rábindzsizett egy kis űrkovbojosat. Ezek után hosszan pihent a dal, majd az Andris régi barátja rátolt a B-részre egy oldschool dzsesszgitárszólót. Hát dióhéjban ennyi.
Superbutt / Vörös András /: Az AC/DC az nálunk alap, azon nôttünk fel. Bécike, a dobosunk, korábban a Sutterekben játszott, amely zenekar szinte kizárólag AC/DC-számokkal lépett fel, de a többiek is, meg én is ismerjük az összes számot, és így jóformán mindegy volt, melyik dalhoz nyúlunk hozzá. Annyi lehet a különlegessége, hogy ebben dallamos ének van, ami tôlem nem megszokott, vagy legalábbis nem ezt várják tôlem, és emiatt nagyon élveztem a felvételeket. A szám alatt nincsenek élô dobok, úgyhogy nem úgy csináltuk meg, ahogy egyébként játszunk, csak a gitár élô meg az ének. Ez volt a legeslegelsô szám, amit az új dobosunk és gitárosunk csatlakozása után a Superbutt-tal felvettünk, és annak ellenére hogy ôk végül is nem játszanak, ennél a számnál kezdett el létezni ez a zenekar.
Hooligans / Kiss Endi /: Jelen pillanatban már nem a legnagyobb kedvencem az AC/DC, de mi ezen nôttünk fel. A Szóljon a rock című film volt az, ami végül is elvezetett minket a rockzenéhez. Ez egy életérzés, ami ehhez a zenekarhoz kapcsolódik és tiszteletreméltó, hogy ôk még mindig ugyanazt csinálják, mint amikor ez az egész elkezdôdött. Igazából a Girls Got Rhythm című számot már játszottuk korábban az elôzô zenekarainkban és ezért közelebb áll hozzánk, meg persze tudtuk kívűlrôl. Amikor Régebben az eredeti verzió szerint játszottuk, most viszont megpróbáltuk teljesen átváltoztatni, valamilyen szinten hooligansessé tenni a dalt, lelassítottuk a tempót, kicsit modernebb felfogásban áthangszereltük, hiszen ahogy az AC/DC játssza, úgy úgysem tudja senki más.
Mood / Füleki Sándor /: Nekem az AC/DC jelenti a gyermekkoromat. Amit mostanában csináltak, azt nem nagyon ismerem, de tulajdonképpen miattuk fogtam gitárt, miután láttam a Szóljon a rock című filmet. Nagyon meghatározó muzsika. Tulajdonképpen újra felfedeztük ezt a nótát, azzal hogy eljátszottuk, hiszen régóta nem hallgattuk már. Látszólag egy primitív szám a Dog Eat Dog, amit könnyűnek tűnik eljátszani, annak ellenére, hogy 3-4 akkordból áll, azért az nagyon jól ki van találva. Mi nem akartunk egy ilyen bulis, csajozós nótát, mivel a saját szövegeink sem olyanok, szóval olyat választotttunk, ami így szövegileg is beleillik a mi stílusunkba. Gyakorlatilag megpróbáltuk egy az egyben eljátszani, hűek maradni az eredetihez és így tisztelegni a zenekar elôtt.
Üllôi Úti Fá:k / Mezei András /: Imádom az AC/DC-t, az egész zenekar imádja. Ha lehetne, vagy inkább kellene egyetlen zenekart választani, amelyikben játszhatok, biztos hogy az AC/DC lenne az. Az egész felvétel állati jó buli volt, jó fejek voltak a stúdióban, egyszóval jól szórakoztunk. Felvettünk úgy öt-hat számot és ez sikerült a legjobban. Úgy gondoltuk, hogy a Moneytalks illik a legjobban a Fá:khoz, ez a legpunkosabb. Aztán többször meghallgattuk, valakinek mindig eszébe jutott valami, például a Farkasember mondta, hogy tegyünk bele kiállást, meg a végét egy kicsit átvariáltuk, hogy fá:kos legyen, aztán úgy jó volt. Megpróbáltuk úgy eljátszani, hogy kifejezzük azt, amirôl nekünk szól, a saját műfajunkon belül maradva, ennyi az egész.
Anima Sound System / Prieger Zsolt /: Azt nem mondom, hogy fanatikus rajongók lennénk a punk sokkal jobban megérintett , de annak idején sűrűn hallgattuk a korai lemezeiket, és emlékszem arra, hogy nyolcadikos lehettem, amikor bejött a film, ami teljesen lenyűgözött. Szakmai szemmel nézve pedig kétségtelen, hogy egy nagyon jó zenei anyagot vehettünk kézbe, a Back In Black nagyon masszív, amivel lehet mit kezdeni, egyszóval felingerli a kreativitást. Az már az elején világos volt, hogy mi egy sajátos adaptációját készítjük el a számnak, hovatovább remixet, lévén mi nem vagyunk egy rockzenekar. Mindemellett nagyon élveztük magát a felvételt, jó érzés egy olyan felkérésnek eleget tenni, ami ilyen különleges, egy teljesen más világba visz el bennünket.
Gorilla / Lukáts Péter /: Igazából nem sok közünk van az AC/DC-hez, nem is olyan zenét játszunk. Felkértek minket, hogy készítsünk mi is egy átdolgozást és mi úgy gondoltuk, már csak szakmai szempontból is érdemes elvállalni. Nekünk is érdekes volt kipróbálni, hogyan illeszthetô össze a két különbözô stílus, és elég jó lett. Amúgy nem is ismerjük a zenekar életművét, tulajdonképpen csak a nagyobb slágereket, azért is választottuk a Highway to Hellt.
Nyers / Czutor Zoltán /: Az AC/DC-t mi is szeretjük, amit š82-ig csináltak, azt pedig egyszerűen imádjuk. Viszont amit mostanában hoztak össze, arra inkább némi szánakozással tekintünk. Vörös Andris felkért minket, hogy készítsünk mi is egy dalt erre a lemezre, de akkor már az összes menô˛ szám le volt foglalva. Tulajdonképpen teljesen spontán jött, hogy a Big Gunt dolgozzuk fel, fôleg hogy nem is szeretjük annyira ezt a számot. Valamelyik próbán a Tibi elkezdte pengetni, csak úgy poénból, a Zsolt, a dobosunk meg csatlakozott hozzá, nekiállt söprögetni˛. Nagyon viccesnek találtuk, tehát végigcsináltuk. Szerintünk nagyon jó is lett, kicsit belassult, kicsit dzsesszes, így utána már nem is gondolkodtunk másik dalon.
FreshFabrik / Pityesz /: Nem tudtunk arról, hogy a Mood is a Dog Eat Dogot játssza, de hát ôk egy teljesen más stílus. Részemrôl bármelyiket megcsinálhattuk volna, nem is ismertem korábban ezt a számot, nálunk a Levente az, aki igazán ilyen AC/DC-fanatikus. Érdekes volt mondjuk az énektéma, valamilyen szinten egy énekesnek minden feldolgozás kihívás is egyben, de a többieknek is sikerült nagyon beleélni magukat, erre bizonyíték a Béci szólója. A mi stílusunkhoz igazítottuk a számot, azaz bekapcsoltuk a gépeket, a samplereket. Ez a felvétel 2000-ben készült, és ebbôl következôen mind a technikai lehetôségek mind a zenéhez való hozzáállás más, és ez persze meghatároz mindent. Ami szerintünk az AC/DC kapcsán még ma is érvényes, az az abszolút profizmus.
Publo Hunny / Hosszú Gábor /: Lehet, hogy nem teljesen nyilvánvaló, de mi úgy gondoljuk, hogy abszolút favorizáljuk a zenekart. A Bálint kívülrôl tudja a szövegeket. Tulajdonképpen mi elég késôn kapcsolódtunk be, amikor már elég sok szám foglalt volt, de végül is mi szeretjük a Who Made Who-t és mindenképpen ezt vettük volna fel. Kitaláltuk, hogy teljesen mást csinálunk belôle, szóval csak a szöveg egyezik, meg talán a refrén, és a zenét is kitaláltuk rá ugyanazok az akkordok, de sokkal lassabban játszottuk el. Teljesen olyan érzés volt, mintha egy vadiúj számot írtunk volna egy kész szövegre. Meg igazából a szám címe is jópofa, meg sokatmondó és mai világra nagyon is érvényes szerintünk, fôleg a zenekarokra.
Pamut / Bartók Izil /: Szerintem és azt hiszem ebben a többiek is egyetértenek velem, az AC/DC a világ legjobb zenekara. Úgyhogy amikor meghallottam, hogy készül egy ilyen válogatáslemez, úgy éreztem, ehhez nekem is közöm van és azonnal kapcsolatba léptem a szervezôkkel. Itt megjegyezném, hogy sajnos a mi számunk, a Fire Your Guns elsô 30 másodperce az nagyon el lett rontva sajnos, és nem a mi hibánkból. Mindenképpen szerettünk volna valami különlegeset hozzátenni, úgyhogy vettük a bátorságot és magyar szöveggel vettük fel a számot lényegében ez az elsô magyar nyelvű AC/DC-átdolgozás, a szövegeket egy reklámszövegíró írta, egy rádióműsorvezetô, illetve a Szasza énekelte fel, az egészet hiphopos alapokra. Tettük mindezt abban a reményben, hogy az AC/DC is meghallgatja majd.
Zeus&Dyas / Matyasovszky Géza /: Tizenéves koromban rengeteget hallgattam az AC/DC-t, azok közé a zenék közé tartozik, ami úgy igazán megbizserget. Sôt, el kell ismernem, azt hiszem túlhallgattam, ami azt jelenti, hogy már örökre bennem van, nem kell ahhoz újra és újra meghallgatnom. Egy olyan számot kerestünk, amelyhez jó zenei ötleteink voltak, mivel egy az egybe nem akartunk eljátszani egyiket sem, az úgysem fog úgy szólni, meg ugye a Bon Scott hangját semmiképpen nem tudtuk volna utánozni. A Night Prowler nemcsak Bon hangjára épül, hanem a zenén is nagyobb hangsúly van. Szerintem ma már nem érdekes az, ha az ember eljátszik egy gitárszólót, nincs benne semmi új. Így például eredeti gitárszólók helyett vonósszólók vannak, az éneket pedig több szólamban, nôi vokálokkal vettük fel, csak az eredeti harmóniamenetet tartottuk meg.
Plastic Ohara / Halmos András /: Lehet hogy régen jelentett valamit az AC/DC, de most már semmit. Alapvetôen mi teljesen más zenét játszunk, a kiadónk keresett meg bennünket, hogy van-e kedvünk részt venni a munkában, úgyhogy teljesen mindegy volt, melyik számot választjuk. Mindenki kíváncsi volt, mi lesz abból, ha egy rockszámot, a Beating Around The Bush-t egy fúziós dzsesszt játszó zenekar vesz kézbe. Az arab énekes ötlete onnan ered, hogy a dobosunk játszik még a Chalaban nevű zenekarban is, itt énekel Said. Odaadtuk neki az angol szöveget, hogy tanulja meg, és találjon ki magának egy dallamot, aztán bejött a stúdióba, és elkezdte arabul énekelni, ô ugyanis lefordította. Mivel ezt vettük fel elôször, ezek után az ô énekéhez igazítottuk hozzá az egész számot.
A dalsorrend:
Very Bad Things - Rocker
Strong Deformity - Dirty Deeds Done Dirt Cheap
Budapest Underground - Let Me Put My Love Into You
Superbutt - Let There Be Rock
Hooligans - Girls Got Rythm
Mood - Dog Eat Dog
Publo Hunny - Who Made Who
Üllõi Úti Fá:K - Moneytalks
Anima Sound System - Back In Black
Gorilla - Highway To Hell
Nyers - Big Gun
Freshfabrik - Dog Eat Dog
Pamut - Fire Your Guns | Bomber - Hell Ain`t A Bad Place To Be
Zeus&Dyas - Night Prowler
Plastic Ohara & Said Tichiti - Beating Around The Bush
Ukla - What`s Next To The Moon