2016.01.08. 11:16 – Prieger Zs.

Laptopjátékos, szuperhatalommal - Átlátszó Hang szombaton, a Zeneakadémián

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

blackpageorchestra3.jpg

A Black Page Orchestra szombati zeneakadémiás fellépése igazi szenzáció a kortárszene legizgalmasabb szegmense iránt érdeklődőknek. A nevét egy Frank Zappa-darab címéből kölcsönző és a teleírt kottalapok iránti szenvedélyét örömmel vállaló bécsi zenekar január 9.-i műsorán jórészt a bécsi Wien Modern kortárszenei fesztiválon, 2015 novemberében elhangzott darabok szerepelnek. Ezek kivétel nélkül a fiatalabb generáció munkái, melyek a vizuális asszociációkat és az extrém zenei rétegeket egyaránt kompozíciós elemként használják.

Az együttes gyakran ad elő rendkívül komplex kotta- és hangképpel rendelkező műveket, és dicséretes módon szoros kapcsolatot ápolnak képzőművészekkel, illetve koncertjeiket és fesztiváljaikat gyakran kíséri más művészek kiállítása vagy performansza. Műsoruk másik rétege az együttes által képviselt esztétika 20. századi előképeinek darabjaiból áll össze, vagyis a mai darabok mellett olyan zeneművek, színpadi akciók szerepelnek a programban, melyeket a dada és a fluxus művészi korszakainak munkáiból válogattak a budapesti előadás közönsége számára. Az pedig külön csemege, hogy ezen az estén hallhatjuk először Bolcsó Bálint új, élő számítógépes improvizációt is használó darabját, melyet a fesztivál felkérésére, az együttes számára komponált. 

A Graceful Degradation című darabban egy olyan helyzetet szerettem volna teremteni, melyben a laptopnál ülő játékos nemcsak elektronikus hangokon, hanem az egész együttesen tud improvizálni

- nyilatkozta Bolcsó Bálint a Lángolónak.

Ehhez fejlesztettem egy szoftverhangszert, mely nagyjából úgy működik, mint egy lemezjátszó: szabadon lehet ugrálni egy elektronikus hangsávon belül, oda-vissza játszani, megállítani-újraindítani. A különbség annyi, hogy itt a hangsávhoz a hangszereseknek szóló fix belépési pontok is tartoznak. Amikor a laptopjátékos egy-egy ilyen ponton áthalad, a zenészek előtti képernyőkön grafikus és szöveges instrukciók jelennek meg, ezek alapján kell játszaniuk. Bár első ránézésre öt zenész egyenrangú kvintettje játszik a színpadon, valójában a szuperhatalommal bíró laptopjátékos kezében futnak össze a szálak.

Bolcsó koncepciója némileg emlékeztet John Zorn Cobra című projektjére, a Walter Thompson-féle Soundpaintingre és más hasonló, “mutogatós-improvizálós” rendszerekre – és természetesen a fluxus szellemiségétől sem áll távol. A fesztivál nevéhez méltóan a résztvevők közötti kommunikációt transzparenssé teszik: a közönség a kivetítőn élőben követheti a zenészek előtt megjelenő grafikus és szöveges instrukciókat is.

Bolcsónak különösen jó a véleménye az est főszereplőjéről, a Black Page Orchestra-ról.

A BPO kiváló, fiatal zenészekből álló, bátor és energikus csapat, akik nemhogy nem riadnak vissza a kihívásoktól, de kifejezetten keresik azokat. Tagjaik közül többen maguk is zeneszerzők, a fuvolista Alessandro Baticcinak is elhangzik például darabja. Matthias Kranebitter szintén nagyon izgalmas szerző, őt még bécsi tanulmányaim idejéből ismerem; tőle most nem hallunk darabot, de például az enyémben ő lesz a 'szólista'. A műsor gerincét olyan, elsősorban német nyelvterületen működő, de nemzetközileg is ismert fiatal szerzők darabjai alkotják, akik nemcsak a hangszerek szokásos és speciális játéktechnikáiról tudnak mindent, de virtuóz módon bánnak mindenféle technikai eszközzel, performatív és vizuális elemekkel is. Érdemes belenézni Martin Schüttler, Brigitta Muntendorf vagy Alexander Schubert egy-egy munkájának videófelvételébe a neten: tabuk nélkül keverednek műfajok, stílusok, médiumok. Gyakoriak az interaktív megoldások, mint például a zenészek mozgását figyelő szenzorok által vezérelt, élőben generált videó- és hanghatás. A koncert egyébként Gryllus Samu jóvoltából egy szcenírozott, színházilag-dramaturgiailag felépített és egybekomponált egészként kerül a közönség elé. A zene és taps váltakozásából álló hagyományos koncertszituációhoz képest mindenképp egy jobban átélhető, több érzékszervre ható élményre lehet számítani.

- tette hozzá a szombati ősbemutatójára készülő zeneszerző, akinél a komponálás és a "rendszerfejlesztés" összefonódása nem újkeletű mánia.

Átlátszó Hang 2016 - Újzenei Fesztivál, Zeneakadémia, Solti Terem, 2016.01.09. 19 órától


hír zeneakadémia bolcsó bálint



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása