2020.08.28. 10:43 – Lángoló

A mélyből még mélyebbre – Dalról dalra az új The Devil’s Trade-lemez

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

tdt-2020_1.jpg

Alig két évvel a What Happened To The Little Blind Crow után új albummal jelentkezik Makó Dávid produkciója, a The Devil's Trade. A The Call of the Iron Peak a kultikus underground kiadó, a Season of Mistnél jött ki a mai napon. A két anyag között csak látszólag telt el ennyi idő, ugyanis 2019 nyarán a kiadó vezére egy háromdalos demo meghallgatása után szerződtette Makót, novemberben már fel is vette az anyag első verziója, januárban pedig le is adta a kiadónak. Ahogyan az előző kiadvány esetében, a dalokat ezúttal is Szabó 'Nagyúr' Mártonnal rögzítették, borító pedig ismét Borbás Róbert (Grindesign) keze munkája. Tavasszal, egy 11 állomásos európai turnén – köztük az ikonikus Roadburn Fesztivállal – mutatta volna be az új tételeket, de közbeszólt a COVID-19, a turné átkerült 2021-re, a lemezmegjelenés pedig idén augusztusra. 

Miközben írtam a dalokat, éreztem, hogy valami nagyon fontos dolog történik, de ez egy annyira tudattalan folyamat számomra, hogy csak a végén eszmélek rá, mi történt, hogy mennyit mélyült a zenei világom ezzel a lemezzel. Egyben ahogy talán hallatszik is, van egy nagy adag megnyugvás a dalokban, elfogadás talán, de semmiképp nem béke. Az a folyamat erősödött tovább, ami az előző albummal indult, amiben ráeszméltem, hogy merre jártam eddig, és merre kell továbbmennem, hogyan kell elfogadnom és használnom az eddig félt és mélyen elnyomott világom. Talán érződik ebből is, hogy az egyetlen cél még mindig a saját terápiám.

- mondja Makó. Alább meg lehet hallgatni az egész lemezt, méghozzá úgy, hogy közben olvashatjuk a dalszerző sorait is az egyes szerzeményekhez a lejátszó alatt.

Egyéb stream linkek

Iron Peak

A lemez alapmotívuma, amely itt-ott feltűnik még a dalok közt, hogy a végén visszatérjen. A Vas Csúcs témája az Alpokban fogant kétezer méter magasan, egy fémes fénnyel csillogó hegycsúcsnál, ahol olyan csend és béke szakadt rám, amilyet addig nem tapasztaltam. Ott fogalmazódott meg bennem először, hogy ezt a harmóniát, elszigeteltséget és néma csendet kerestem mindig, ami közben egyesülés is a világgal.  

Dead Sister

Valahol a Balaton-felvidéken egy nyári éjszaka egy végtelen félelmetes viharfelhő egyik pillanatról a másikra takarta el a tökéletes csillagos eget. Ott örvénylett felettem, közben a levegő megállt és nehéz lett, és minden csak várt, hogy el legyen pusztítva.  Olyan volt, mint valami kapu egy másik világba. Eszembe juttatta, hogy a születésem előtt tíz évvel halt meg a nővérem, aki nagyon erős hatás az életemben, és hogy ha van túlvilág, majd ott végre találkozhatok vele. Aztán a felhőt odébb fújta egy hűvös szél és így kicsit arrébb csapott le irgalmatlan erővel.

III, IIIIIIIIIIII, IIIIII

A három átkötő tétel , 3, 12, 6. Együtt képeznek hidat a lemez eleje és vége között, és egyben egy légzéstechnikát jelképezve mutatják az utat a megnyugvás felé.

No Arrival

Amikor 2018-ban elkészült az előző lemezem, hazatérve azonnal megírtam ezt a dalt. Abból a nyomasztó érzésből indul, amit valószínűleg a legtöbb, valamilyen alkotáson keresztül önkifejező ember ismer, a “mi van ha ez volt az utolsó” dal, vers, szobor, festmény stb. És ha nincs több, akkor vége. A dalnak van egy másik rétege, ami azokat a karaktereket emeli magasba akik a mindenféle trendeknek ellenállva, a helyükön maradnak, önmagukként, ezzel másoknak, mint valami világítótornyok mutatnak utat. Van itt is egy még személyesebb jelentés, ahogy a legtöbb dalomnál, de ez maradjon az én titkom.

Expelling Of The Crafty Ape

A második dal volt amit erre a lemezre írtam, pontosabban arra a demóra amit az új kiadóm főnöke kért. A címe elég beszédes, elrontottunk már mindent amit el lehetett rontani, itt az ideje, hogy eltakarodjunk, és hagyjuk ezt a világot meggyógyulni.

Három Árva

Annak ellenére, hogy nagyon szeretnék nem foglalkozni az elvárásokkal, megtalált ennek a kalotaszegi népdalnak két klasszikus verziója, Sebestyén Mártáé és Agócs Gergelyé. Olyan időszakban talált el, amikor tehetetlen voltam vele szemben. Egyetlen sora miatt kellett feldolgoznom. Egy kísérleti zaj projektben próbáltam ki először, és olyan hatással volt rám, hogy nem szabadott elengednem. Különösen érdekes számomra a dalban egyszerre jelen lévő keresztény és okkult szál. Szépen mutatja, régen milyen természetesen lehettek jelen egymás mellett egymásnak látszólag ellentmondó világok.

Eyes In the Fire

Azokról és azoknak szól ez a dal, akik életüket áldozták a szabadságukért, akik bármilyen elnyomás áldozatává váltak, és akik nem adták fel a hitük a biztonságért cserébe. A dal címét egyébként Borbás Róbert egyik alkotása ihlette, ahol egy boszorkány éppen máglyahalált hal, és a lángokon, a borzalmon keresztül átvilágít a metszően vádló tekintete.

Dreams From The Rot

A dal verzéje sokáig csak mint egy meditáció volt jelen az életemben, órákig játszottam a próbateremben körbe-körbe és csak sodródtam vele. Ahogy az Eyes In The Fire is, azoknak, azokról szól, aki kitaszíttattak, vagy maguk döntöttek a kitaszítottság mellett, akik nem találják a helyüket a mai világban, ebben a rendszerben, egyedül vannak mert mások, és kiváltképp azoknak akik a Bal Kéz Ösvényén járnak.

The Call Of The Iron Peak  

A nyitó dal egy természetközelibb verziója, visszalépés a folkzenei gyökereimhez, de egyben érzékelteti is, hogy van még tere a növekedésnek, utalás a jövőbeli tervekre. Zeneileg rétegzettebb mint a nyitó verzió, és szövegileg is továbbhalad, mélyebbre, és még inkább kifelé, a természetbe.


the devils trade



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása