2010.11.08. 07:50 – Valuska

Lady Gaga nem is ember

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

Lady Gaga @ Papp László Budapest Sportaréna, 2010.11.07.

Szikrázó mellek, férfiszerelem és még MTV-díjátadás is volt Lady Gaga Budapesten adott kétórás koncertjén, amivel bebizonyította, hogy miért ő a popkultúra jelenleg egyik legfontosabb jelensége. Az is jó, hogy Lady Gaga akkor érkezett Budapestre, és olyan műsorral, amikor éppen a legjobban fut neki.

Semmi sem valóságos Lady Gaga világában: a szürreális jelmezek, Lady Gaga megkérdőjelezett nemisége, a férfias nők és a nőies férfiak, a káromkodás és obszcenitás mind csak erős díszítések, ami a figyelem megszerzéséhez kellett. Nem volt könnyű neki, mivel az internet miatt nemcsak zenehallgatási szokásaink alakultak át, de a kultúrafogyasztásunk is: előbb minden elérhetővé vált, majd megoszthatóvá, és ez a sokszínűség nem azt mutatta, hogy szükség van egy világot uraló sztárra. És tessék! Nem akarom, hogy emberi lényként tekintsenek rám - mondta egy interjúban, és meg is valósítja mindezt. Sikeresen teremtette meg Lady Gagát, aki a határokkal játszik ügyesen: előbb élesen megkülönböztette saját és előadói énjét, hogy megteremtse a Youtube-, a Twitter- és Facebook-korszak tökéletes popsztárját, akinek minden megtervezett mozdulatában egy tehetséges és kreatív nő bújik meg. Kétórás budapesti koncertjén bizonyított is rendesen.


You've been a very bad girl... a very very bad bad girl Gaga (képek a koncertről)

A Stefani Joanne Angelina Germanotta nevű lánynak az első pillanattól egy vágya van, hogy Lady Gagaként a világot uraló sztár legyen, amilyen Madonna és Michael Jackson óta nem volt. A körülötte zajló felhajtásból az látszik, hogy a tervei szerint halad, bár még csak a The Fame című albuma jelent meg, az is 2008-ban (jövőre jön a következő).

A kultúra működésének lényege, hogy jellemzően annak marginalizált, kevesek által figyelt területekről indulnak be a nagy, a világ minden pontját érintő változások. A New York-i Lower East Side-on próbálkozó Lady Gaga például a menő zenei iskolát adta fel azért, hogy önmegvalósítson, és bár még mindig csak 24 éves, de már írt pár dalt Britney Spearsnek (Quicksand, Rock Me In) és a Pussycat Dollsnak (Elevator) is. A glam rock, az elektro és a trash keverékéből, valamint a köré felépített, profin kontrollált hol véres, hol szexuális, hol szürreális világból pedig kialakította önálló világát, aminek teljes terét ő tölti be, másnak helye nincs. Egyszerre szeretne csúnya és vonzó lenne, kislány és kurva, de mindenek előtt egy karizmatikus popsztár, aki mindent irányít, mert az egész, Lady Gagát körül ölelő rendszer csak akkor működik, ha ő jó benne.

A koncert is miatta működik, pedig a kétórás show-műsorban sokat változik a díszlet, kúszik be a kivetítő és öltözik át egyik különleges ruhájából a másikba Lady Gaga, a táncosai végig lendületesek és látványosak. A műsor első részét, ami egy közepesen érdekes musicalbe illő díszlettel, egy New York-i mellékutcában, villogó neonfényben játszódott, nem a slágerek uralják (Dance in the Dark, Glitter and Grease), hagyják a látványt hatni, lehet is.  Death, What the fuck have you done, drugs, sexyugly, gold teeth, blingbling, villogott a sok neon a háttérben, megteremtve ezzel azt a trash hangulatot, amiből Lady Gaga imád építkezni. Még a haja is gondosan lenövesztett, a sminkje általában súlyos túlzás, ahogy a harisnyája is szakadt, néha vért köp, néha vizet. Az első sláger a Just Dance volt, szerette is a közönség.

A popkultúrát nemcsak művészetként, de életünket minden ponton átható vezérlőelvként fogja fel Gaga, ráadásul ennek a koncepciónak nem egyik terméke Lady Gaga, hanem maga a művészet (ahogy a Facebook maga az internet): az internettől a divaton át a mindennapokat uraló jelenség. A peremvidékről induló projekt nagyon gyorsan a világ menetét kezdte meghatározni, ennek egyik eredménye volt a koncert közben átvett MTV-díjak is, amiket élőben közvetítettek. Mindezt úgy, hogy általában videoklipjeiről, ruháiról, fellépéseiről írnak, nem magánéletéről, mert Lady Gaga eddig nagyon ügyesen tudta kontrollálni a körülötte zajló eseményeket.

A sztárság lényege a tökéletesség, így a koncert sok pontján alig énekel Gaga, inkább viszi a show-t, az ugyanolyan hangszínű vokalistái meg ügyesek. Persze többször megmutatja, hogy jó hangja van, tud énekelni, és zongorázni is, mint a giccsbe és lángokba fulladó Speechlessben, amiből ügyesen kavar át a lendületesebb, tömegeket felrázó You and I-ra.


You left me speechless, so speechless (képek a koncertről)

Nem botrányos, inkább látványos Lady Gaga fellépése, tele kisebb erőszakokkal, szájsatuval fotózott vagy véres szájú énekesnővel, farkukat fogdosó izzadt férfitáncosokkal és a koncert sok helyén felbukkanó transzvesztitával. Lady Gagának nem kell próbálgatnia, mit bír még el a kislányokból is álló rajongótábora, mert a Lady Gaga-jelenség lényege, hogy a határokat kicsit feszítve, de keverni kell a szélsőségesen ellentétes látványokat és érzéseket, így találkozik szórakozás és melankólia, szexualitás és intimitás vagy hetero- és homoszexualitás. Már ez utóbbival sem könnyű botrányosnak lenni szerencsére, de legalább van egy ilyen társadalmi üzenet, amit hajtogathat a koncert alatt (meg egyébként is nagyon helyesen szólal fel rendszeresen az ügyben).

A koncertet ráadásul ügyesen építették fel, nincsenek unalmas részek, gyengébb dalok persze vannak, de még az átöltözések okozta üresjáratokat is feltöltik zenével vagy videókkal. Utóbbiak pedig rámutattak arra, hogy a koncepcióként működő Lady Gaga leginkább videó formájában működik és létezik, mert elsősorban képként és videóként ismerjük. A celebritását és különcségét rendre a színpadra vivő Gagánál minden apró részlet számít, a videókon a körömre, a sminkre, a ruhadíszre is külön zoomolnak, ami egy ekkora színpadon háttérbe szorul, de mivel teljes lendülettel táncol és énekel, ezért viszi a műsort. Egyik példaképe, Madonna elsősorban a szexualitást és a nőiséget tolta előtérbe, és dalai mellett a testiség felvállalásával okozott kisebb jelentőségű botrányokat, míg Lady Gaga a nemek közti határokat kérdőjelezi meg, hogy eltüntesse a különbségeket, és vele az előítéleteket. Lady Gaga például úgy próbál szexi lenni, hogy közben sminkkel, ruhával vagy kiegészítővel igyekszik rombolni az összképet. A végére például fura, fehér flitteres állólámpaként vonul a színpadra, majd a legutolsó blokkban játssza csak el a legnagyobb slágereit, a Poker Face-t, a Paparazzit és a Bad Romance-t.

Lady Gaga élőben bizonyította tehetségét, most lehet várni a következő lépést, mert a második lemezzel szemben komoly elvárásokat támaszt mindenki, hiszen láthatóan szükség van egy mindenek felett álló sztárra, aki ügyesen és szórakoztatóan működteti a popkultúrát.


pop lady gaga koncertbeszámoló



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása