Megújult a Lángoló!
Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!
Most jelent meg Harakiri címmel Serj Tankian legújabb nagylemeze, viszont ezen kívül is több, már készen lévő album lapul a System Of A Down-énekes fiókjában. A szociálisan nagyon érzékeny zenésszel az új albuma kapcsán beszélgettünk.
A harakiri lényegében öngyilkosságot jelent. Biztos, hogy jó ez a cím egy szólólemeznek?
Az első dal, amit megírtam a lemezre, a Harakiri címet kapta. 2011 januárjában írtam, amikor, ha emlékszel még, tömegével haltak meg madarak és halak a világban mindenféle elfogadható vagy racionális magyarázat nélkül. Megragadt bennem ez az esemény, én is kerestem a logikus, de akár a spirituális vagy pszichológia magyarázatát, aztán egy hónapra rá történt a japán cunami és a fukusimai atomerőmű katasztrófája, és elkezdtem azon gondolkozni, hogy van-e valamiféle összefüggés a történtek között. Azok az állatok, akik maguk jelentik a természetet egyszer csak elmentek, de miért? Vajon tudták, hogy mi lesz, megérezték a természeti katasztrófát? Szóval ez volt az első dal, és lassan a többi is, ahogy született, mindegyikben megjelent nem koncepcionálisan az a kérdés, hogy milyen időket élünk, és vajon jó ez az az irány, ami felé haladunk.
Egyedül írtad a dalokat?
Az utolsó dalt kivéve igen. A Weave On eredetileg egy Steven Sater-dal, amit ő egy musicalhez, a Prometheus Bound-hoz írt.
Nem érzed néha szükségességét, hogy legyen melletted valaki, aki beleszólhat a dalszerzésbe, vagy egyszerűen csak megmondja a véleményét?
Mindig azt mondom, hogy ha erősen hiszel abban, amit csinálsz, akkor azt egyedül csináld, és sose hagyd, hogy bárki beleszóljon vagy beleokoskodjon. Ha nem vagy biztos a dolgodban, mert nem hiszel erősen magadban, akkor viszont mindenképpen szerezz magad mellé valakit.
A Deafening Silence dalodban beatbox hallható. Honnan jött az ötlet? Ki csinálja?
Egy sima Ipad-applikáció az egész, és jónak találtam, ezért hagytam benne.
Ha minden igaz, a következő albumod az Orca, ami egy szimfonikus lemez lesz. Mennyire más rockzenészként klasszikus zenét írni?
Még nem biztos, hogy a következő lemez az Orca lesz. Teljesen kész van több anyag is, és még biztosra nem döntöttem el, hogy mikor melyiket adom ki. Úgy voltam ezzel, hogy az nem művészet, ha újra és újra ugyanazt csinálod és ugyanúgy. Az a művészet, ha mindig van változás is, és abban is jó vagy. Nem félek semmitől, az embereknek nem szabadna félni attól, hogy kipróbáljanak valami újat, hanem meg kell birkózni a feladattal.
Akkor a többi lemez is teljesen készen van? Mi a helyzet a filmmel, amiről a weblapodon esett szó?
A lemezek készen vannak, nincs már velük munka, a filmmel viszont még van néhány dolog, amit meg kell csinálni. Ott ki is kell találnunk, hogy hogyan jelenjen meg, lehet hogy több részes podcast lesz, később akár TV-ben is lemehet, de ez még messze van, nem tudom pontosan. A lemezek önmagukban is mind különlegesek, ezért nagyon fontosnak tartom, hogy a megjelenésükben is ez tükröződjön, és ezt szeretném nagyon jól kitalálni.
Azt is mondtad, hogy 2011 nagyon sűrű éved volt. Ez azt jelenti, hogy az összes lemez egyszerre, akár párhuzamosan született?
Az Orcán például három éve kezdtem el konkrétan dolgozni, de valahogy úgy jött ki, hogy mind a négy lemez utómunkálatai és véglegesítése ugyanakkor történt. Úgy látszik, ez egy olyan periódusa volt az életemnek, amikor sorra jöttek a dalok, még úgy is, hogy közben turnén is voltam. Tudom, hogy mindenki egy újabb rocklemezt vár tőlem, de nem mindig jönnek olyan dalok.
Kik játszanak most mögötted?
Az F.C.C. zenekar tagjai, Dan Monti, aki nagyon sokat segített a lemez elkészülésében, nagyon sokat gitározott rajta, és a keverésnél is segített. Troy Zeigler a dobos, Mario Pagliarulo játszik a basszuson, a másodgitáros Jeff Mallow, és Erwin Kachikian a billentyűs, szóval a zenekar változatlan maradt.
Politikai és szociális kérdésekben is gyakran állsz ki a nyilvánosság elé, hogy elmondd a véleményed. Miért tartod ezt fontosnak?
Ezt magánemberként tartom igazán fontosnak, nem mint zenész. Fontosnak tartom, hogy foglalkozz mással is, mint önmagad, és próbálj egy élhetőbb világot kialakítani magad körül. Az Axis of Justice szervezet is azért jött létre, hogy összehozzon zenészeket, aktivistákat, szociálisan érzékeny embereket, akik harcolnak azért, hogy különböző szociális területeken felhívják a figyelmet megoldandó problémákra, és aktívan hozzá is járuljanak a megoldáshoz. Legyen szó környezetvédelemről, erőszakmentes életről, rasszizmusról, munkakérdésekről, bármiről.
Ért valaha bármilyen negatív élmény az Egyesült Államokban az örmény származásod miatt?
Konkrétam emiatt nem. Viszont azt tudni kell, hogy Amerikában nem kell ahhoz másik országból érkezőnek lenni, hogy máshogy nézzenek rád. Ha mondjuk tősgyökeres Los Angeles-iként elmész a dél-keleti államokba, már akkor is furcsán néznek rád.
Milyen gyakran látogatsz Örményországba?
Tavaly voltam ott negyedszerre, és nagyon élveztem. Mindig azt hangoztatom, hogy örmény származású vagyok, és nagyon fontos nekem, hogy ismerjem a gyökereimet, ismerjem azt, ahonnan jövök, még akkor is, ha nem abban az országban élek. Szerintem csak úgy tarthatsz valahova, ha tudod, hogy honnan jöttél.
Zeneileg mi a cél, amit el szeretnél érni?
Hogy zenéket fedezzek fel, minél kreatívabb legyek, olyan dolgokat csináljak, és tanuljak, amiket eddig sosem tettem. Most a score zenék írásában vagyok benne, éppen egy videojátékhoz írok aláfestést, de szeretnék később filmekhez is, mert a turnézás is unalmas lesz már egy idő után.