Megújult a Lángoló!
Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!
Egyik napról a másikra robbant be a hazai zenei életbe a magyar underground slágereket előadó Budapest Voices. A kórus ez idáig Tankcsapda-, Quimby- valamint Kispál és a Borz-átdolgozással állt a nyilvánosság elé. A hétvégi Hangfoglaláson is fellépő Budapest Voices művészeti vezetője, a dalokat hangszerelő és azokat a kórusnak betanító Warnusz Zsuzsa nyilatkozott a Lángoló Gitároknak.
Hogyan állt össze a kórus? Kikből áll a csapat?
Gulyás Erika, a Budapest Voices kórusvezetője volt a legnagyobb segítségem a csapat összeállításában, vele együtt kezdtük el a verbuválást. Elsőként a Kőbányai Zenei Stúdió kórustagjai közül válogattunk, akikkel együtt dolgoztunk az elmúlt években, és úgy találtuk, hogy alkalmasak lehetnek egy ilyen jellegű munkához. Ezenkívül mindenkinek voltak saját ötletei, és ahogy bővült a kórus, úgy lett egyre színesebb és tisztább a kép. Végül összeállt a produkció, amiben megtalálható a fiatal tehetséges pályakezdő éppúgy, mint a tapasztalt jazzénekesnő, vagy színésznő, esetleg profi kórusénekes. A Budapest Voices tagjai a szoprántól a basszus szólam felé haladva: Lajtai Kati, Faith Ildi, Borbás Erika, Takács Noémi, Kiss Flóra, Gulyás Erika, Szőke Szandra, Éry Dóri, Paál Balázs, Deák András, Szakonyi Milán, Labant Bence. Pusztai Csaba a Budapest Voices ütőhangszerese, aki játékával és különleges egyéniségével még színesebbé teszi a csapatot.
Miért döntöttetek Tankcsapda- és Quimby-dalok feldolgozása mellett?
A dalválasztásnál az elsődleges szempont mindig az, hogy számunkra kedves, ugyanakkor népszerű zenekarok által játszott, közismert slágerek legyenek. A Quimby több mint 20 éve, a Tankcsapda pedig lassan 25 éve van a pályán, ez idő alatt számtalan slágerrel ajándékozva meg a közönségét. Nem szeretném csak ezt a két zenekart kiemelni, mert az összes Budapest Voices által készített átirat eredeti előadója fontos részét képezi az underground műfajnak. Nem elég viszont az, ha ismert egy dal, az is szükséges, hogy legyen tartalma a dalszövegeknek. A mondanivaló a legfontosabb, mert a kimondott, elénekelt szó hatással van ránk, akkor is, ha énekeljük, akkor is, ha hallgatjuk. Nagyon nem mindegy, hogy mi az, amit átengedünk magunkon és másokon. Érdemes odafigyelni a részletekre.
Milyen dalokat dolgoztok még át?
Azt, hogy milyen további dalok vannak készülőben, egyelőre szeretnénk titokban tartani. Azt már lehet tudni, hogy az eddigi átiratok a Tankcsapdától az Adjon az ég, a Quimbytől az Autó egy szerpentinen, és a Kispál és a Borz zenekartól a De szeretnék.
Terveink szerint havonta, másfél havonta jövünk elő új átiratokkal. Ezek mindegyike közismert és népszerű underground dal.
Hogyan készül el egy feldolgozás?
A dalokat többnyire áthangszerelem, és nem feldolgozom. A szöveget, a tempót, a hangnemet és a szerkezetet változatlanul hagyom, hogy minél jobban hasonlítson az eredeti dalra, csak épp annyi különbséggel, hogy hangszerek helyett énekhangokkal szólaljanak meg. Ez persze nem minden esetben van így, épp most dolgozunk többek között egy olyan slágeren is, aminek a hangulata elindított egy olyan folyamatot, melynek hatására egy új mű született meg, aminek a gerince maga az eredeti dal, de ami körülötte hallható, az egy teljesen új dolog. Szeretjük, nagyon.
Mennyire nehéz megszólaltatni élőben a dalokat?
Ez nehéz feladat, mert mindenki külön mikrofonba énekel, ráadásul az esetek többségében egy ember énekel egy szólamot, és mivel mindig vannak főtémák és kíséretek, sokszor kell csalni az arányokkal, ami sok gyakorlást és profi mikrofonkezelést igényel. Sok felelősség hárul a hangmérnökre is, mert egy rossz beállítás sokat ronthat az előadás minőségén. Ezért gondoltuk azt, hogy szükségünk van egy állandó hangmérnökre, aki velünk együtt próbál, és jön velünk a koncertekre is. Bognár Zsolt egyenértékű tagja a kórusnak, aki a kezdetektől fogva segít nekünk, hasznos ötletekkel lát el minket. Nem mindegy a mikrofonok minősége sem, fontos, hogy a kórus egységesen szólaljon meg. Ehhez tökéletes alkalom és helyszín lesz a szombati fellépésünk a Hangfoglaláson a SYMA csarnokban. Itt biztosan számíthatunk arra, hogy a mikrofonok és a mindenféle technikai feltételek a maximális elvárásainknak megfelelnek.
Mik az eddigi tapasztalataid a Hangfoglalással kapcsolatban?
Ez egy fontos rendezvény. Nemcsak a zenészeknek remek alkalom arra, hogy szakmabeliekkel találkozhasson, hanem azért is fontos, mert évről évre egyre nagyobb számú látogatóknak nyílik lehetősége arra, hogy megismerkedjen különleges hangszerekkel, újdonságokkal. Nekem, személy szerint olyan érzés a Hangfoglaláson lenni, mint egy gyereknek az édességboltban. Rengeteg az infó, és néha megáll az idő egy-egy pavilonnál. Tanítványaimnak és ismerőseimnek is mindig felhívom rá a figyelmét, mert a program egész hétvégén annyira változatos és színes, hogy tényleg bárkinek maradandó élményt nyújthat.