Megújult a Lángoló!
Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!
A felperes a Wixen Music Publishing, akik többek között olyan előadók szerzői jogait képviselik, mint Tom Petty, Zach De La Rocha és Tom Morello a Rage Against The Macine-ból, Dan Auerbach a Black Keysből, Neil Young, Kim Gordon a Sonic Youth-ből vagy éppen Stevie Nicks. A december 29-én benyújtott per szerint a Spotify úgy használta az általuk képviselt szerzők dalait, hogy arra semmiféle engedélyt nem kaptak és nem is, illetve csak részben fizettek értük. A Wixen most minden egyes dal után a maximálisan megítélhető kártérítést kéri, ami szerzeményenként 150 ezer dollár. Ha a publishing cég nyer, a Spotify nagy bajban lesz, annak ellenére, hogy jelenleg 19 milliárd dollárra becsülik az értékét, és idén tervez tőzsdére lépni.
A streaming szolgáltató egyébként már túllépett az 60 milliós prémium felhasználón (ami azt jelenti, hogy ennyien fizetnek a zenehallgatásért), de még mindig veszteséges, mivel az amúgy csökkenő tartalomköltségeik sokkal magasabbak, mint a növekvő bevételeik. A szakemberek szerint viszont a Spotifynak olyan nagy a bázisa (a nyáron 140 millió aktív és 50 millió fizető felhasználója volt), hogy már át kellett volna ennek billennie, de ez még mindig nem történt meg, és még mindig hitelekből működik a svéd cég.
A Spotify, a Deezer és a hasonló cégek működési modellje miatt a szakemberek hosszú távon sokan azt jósolják, hogy csak a két hatalmas, tőkeerős cég, az Apple és a Google marad majd talpon a zenei streaming piacon, és hiába van a Spotifynak a legtöbb előfizetője, nem tudja fenntartani önmagát.
Ráadásul a fentebbi per nem az első a cég életében. Még májusban egy hasonló szerzői jogi ügy 43 millió dollárjukba került, és akkor még peren kívül egyeztek meg az őket támadó zenészekkel.
Támadó zenészekből pedig van sok. Ugyan a Radiohead lemezei már ott vannak a Spotifyon, Thom Yorke frontember még mindig úgy tartja, hogy ez csak a zeneipar utolsó kétségbeesett fingja. Geoff Barrow Portishead-vezér pedig azon mélázott el a Twitteren, hogy vajon van-e olyan zenész, aki már több mint 500 fontot (olyan 175 ezer forintot) keresett a Spotifyról. És akkor ez az összeg még igen magasnak is számít, lévén ugye híres, gyakran hallgatott zenekarról van szó a Portishead esetében. Barrow azt javasolva viccesen, hogy a kis zenekarok számára kéne valami Spotify-lottó, ahol a nyertest egész éjszaka millióan streamlik, és akkor legalább lesz valami bevételük.