Megújult a Lángoló!
Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!
Kultikus, születésnapját ünneplő, folyamatosan megújuló csapat, ráadásul szerdán összegző nagykoncertet tart az A38-on sok vendéggel. A Napokon zenekar énekesével, Kacsóh Dániellel beszélgettünk.
Mennyire léptetek eddig járatlan utakra ezzel a lemezzel? Érzésem szerint sokkal finomabb szövetből van szőve ez az anyag, mint a korábbiak.
Talán már az első hangok nyomán kiderül: eléggé. Az előző két lemez afféle retró volt ehhez képest, mindkét anyag nagyját egyben játszottuk fel a stúdióban, énekestül, hangszerestül. Ez nyilván idézte a hatvanas-hetvenes évek hangulatát, hozzáállását, miközben lüktetőbb, élőbb, illetve talán nyersebb hangzású lemezeket tudtunk prezentálni, mint amilyen az akkoriban jellemző, rockos cuccokon hallható volt. Érdekes, hogy a Supersize studióban a Borders of Babylon-hoz „leporolt” szalagos magnót állítólag többen is használták azóta. Nyilván kedvet kaptak. Mi most azonban már valami mást akartunk, részletgazdagabb, máshogy kísérletező, modernebb irányt képzeltünk el. Az elején pontosan még nem is tudtuk, hogy mit.
Az elektronika is előtérbe került, és mintha sokkal szellősebb lenne az anyag.
Ez azért eléggé az éppen saját stúdiója építésében is utazó basszusgitárosunk, Kolozsi Péter, azaz Pít hatása. Arra jutottunk, hogy kapjon szinte szabad kezet a zenekartól a kísérletezésben, persze nyilván azért a vétójogot megtartottuk. De komolyan mondom, fantasztikus, lenyűgöző, amit összehozott az egyébként a próbateremben, a gitárosunk, Ratkóczi Huba nappalijában vagy éppen Pít konyhájában — innen a projekt elnevezése: KitchenRoom Studio — rögzített felvételekből. Tehát az előző és az új lemezek létrehozása egészen különböző módon történt, ám azt gondolom, ez is csak frissen tartotta a csapatot.
Mi motiválta azt az elhatározást, hogy az előző EP-ket újrahangszereljétek és albummá fűzve jelentessétek meg? Az elégedetlenség a korábbi hangzással vagy az, hogy meguntátok az előző verziókat?
Már az elején azt gondoltunk, hogy az EP-kből egy összevont lemez lesz a végén. Azért ezeken a kislemezeken még érződik, ahogy már említettem, hogy pontosan nem tudtuk, mit is akarunk. Ez azonban már kompakt egész, egy félelmetesen gyönyörű képződmény, rengeteg apró finomsággal. Beérett a történet, közben Pít is egyre nagyobb mestere lett a hangmérnökösködésnek, ráadásul produceri vívmányokat is bevetett az utómunkálatoknál. Ezek a dalok így működnek igazán. Azért komoly kihívás az élő verziók kialakítása, különösen talán Mózes Zoltán dobosnak, de néhány számot már korábban is játszottunk, és a szerdai, jubileumi koncerten is felcsendül majd pár az A38 Hajón.
Két alapszó jut eszembe az albumról: “progrock" és “koncept". A zenei világ mintha a King Crimson-i érában fogant volna minden elektronikussága ellenére, és egy homogén, egységes témát dolgoz fel “szövegileg”.
A King Crimson hatalmas közös kedvenc, érdekes módon egy korszakukban ők is erősen beleszálltak az elektronikába. Nyilván komoly hatása volt ránk ennek a folyton új utakat kereső, megsemmisítő zenei tudást képviselő legendának, de sok más muzsikából is merítkezünk. Szinte mindenevők vagyunk. Úgy vélem, a Napokon egyik erőssége talán éppen az, hogy a rengeteg hatásból tud valami egyedit alkotni. Legalábbis ez a feltett szándékunk. Ami a szövegeket illeti: szintén az elején eldőlt, hogy koncepcióban gondolkodunk. Megint. Az EP-k ugyebár negyedévente jöttek ki, az adott évszaknak megfelelő, ahhoz illeszkedő szövegekkel, melyek leginkább történelmi eseményeket, mítikus figurákat „dolgoznak fel”, természetesen számos újabb, sajátos értelmezési lehetőséggel.
Például mint a Daidalos.
A Daidalos nyilván a nyári „szakaszhoz” tartozik. A monda szerint az athéni ezermester szárnyakat készített fiának, aki így repülni tudott, ám mivel túl közel került a Naphoz, lezuhant és elpusztult. Felmerül: érdemes volt elkészíteni a szárnyakat? Meg lehet állni, hogy a magasba törj, ha egyszer képes vagy rá? Valami ilyet csinál a modern ember is, legyőzve a természetet? Vagy akár mi magunk, a személyes életünkben? Ezek szerintem korunk, életünk érdekes dilemmái. Aztán ott van a C.S.I. Ez már az ősz. Szinte véletlenül bukkantam egy újsághírre egy 1982. szeptember 9-én bekövetkezett tragédiáról. Egy helyszínelő többedmagával érkezett egy vonatszerencsétlenséghez, ahol váratlanul, a romok alatt megtalálta a reggel iskolába indult gyermeke holttestét. Megragadott ez az iszonyúan súlyos történet. Különösen, mert éppen azon a napon születtem.
Milyen volt Sándor Danival (Volkova Sisters - a szerk.) a munka, aki az utómunkát Londonban készítette?
Vele Huba és Pít is több projektben dolgozott már együtt, meg persze az egész zenekarral haverságban van. Igazi profi, aki talán azt a szükséges pluszt még hozzá tudta adni az anyaghoz, ami kellett. Alapvetően masteringről van szó. Öröm, egyben megtiszteltetés is, hogy bevállalta ezt a közreműködést.
Születésnapi koncertre készültök, ahol korábbi tagok is szerepelnek majd. Megmaradtak volna a barátságok? Ez dícséretes és szokatlan.
Sajnos mindenkit, aki az elmúlt húsz évben benne volt a bandában, nem tudtunk meghívni, az túl sok lett volna. De alapvetően mindenkivel megmaradt a jó, ha nem is feltétlenül szoros viszony. A próbákon, különösen, amikor minden közreműködő ott volt, olyan érzésem volt, mintha ez egy nagy Napokon-család lenne. Vagyis totálisan baráti a kapcsolat a velünk szinpadra lépőkkel, ezt talán az ő nevükben is mondhatom. Ott lesz Miklós Milán, aki jelenleg többek között a The Carbonfoolsban és a Jazzékielben basszusozik, a még az Origo című lemezünkön is játszó Egri Gábor gitáros és Vasicza Péter ütőhangszeres, aki a MR2 Petőfi akusztikus bulink után lépett le, miközben szinte alapító tag. A Barabbas-on közreműködő Bodóczy Zoltán Undos is tiszteletét teszi majd egy-két nótában. Elég jó bulinak ígérkezik. Aki szereti az igényes, kísérletező, mégis értelmezhető rockzenét, feltétlenül jöjjön el! Pláne, hogy nem csak mi leszünk a porondon, hanem az Eurovíziós Dalfesztiválon világsikerekbe is belekóstoló AWS énekese, Siklósi Örs és a bivaly rock-metál muzsikát játszó Wrong Side is.
A posztot a Hangfoglaló Program keretében az NKA támogatta