2020.03.13. 09:47 – Juhász Edina

Hajszálon múlik az élőzene jövője a koronavírus miatt

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

 oscar-keys-ojvmh1qtvgy-unsplash.jpg

Az új koronavírus miatt nem csak Magyarországon, de több országban is kényszerintézkedéseket vezettek be vagy veszélyhelyzetet hirdettek. Az intézkedés részeként sok helyen korlátozták a rendezvényeket, ez pedig nem csak a koncertek, de az egész zeneipar jövőjére hatással van, és számtalan kérdést vet fel. Itthon egy olyan kezdeményezés indult, ami arra buzdítja az embereket, hogy ne váltsák vissza a már megvásárolt jegyüket. Hogy ez mekkora segítség, és hogy egyáltalán működhet-e a gyakorlatban, arról itt írtunk. De milyen hatással van a világjárvány az egész a globális zeneiparra? 

A cikk megjelenésének pillanatában egyetlen olyan módszer van, ami megállíthatja a vírust, a felelős magatartás és a kontakt minimalizálása. Ez jelenti azt is, hogy rendszeresen mossa valaki a kezét, és hogy betegen nem megy közösségbe, illetve egészségesen is kerüli a tömeget, de azt is, hogy az emberek elkülönítését senki sem akarja kiskapukkal kijátszani, vagyis például 80 főben limitálni eseményeket, ha 100 fő a megengedett. Az egész intézkedés nem csak azért fontos, hogy kevesebben kapják el a betegséget, hanem hogy ne kapják el egyszerre annyian, hogy az a jóléti államok egészségügyi rendszerét is a végletekig terhelje. Ez viszont a modern világban nem látott kihívás elé állítja a zeneipart. 

A Rolling Stone elemzése szerint a legrosszabbul értelemszerűen az éves szinten 26 milliárd dolláros élőzene ágat érinti majd.  

Bizonytalanság

A legnagyobb probléma a bizonytalanság, vagyis senki sem tudja, meddig tart majd a korlátozás. A nagy fesztiválok szervezői itthon is reménykednek abban hogy a szezonra rendeződhet a helyzet, de még találgatásokba sem mer senki bocsátkozni, hiszen napról-napra változik a helyzet a világban. Ugyanakkor a társadalmi felelősséget is érzi a legtöbb piaci szereplő, vagyis hogy jelen helyzetben az emberek biztonsága és egészsége a legfontosabb. 

Az újratervezés sokkal nehezebb, mint ahogyan azt sokan gondolják

Az áprilisi Coachella fesztivált őszre tolták ugyan, de azt még a szervezők sem tudják megmondani, hogy mi lesz a mostani fellépőgárdával. Egy-egy fesztivál vagy fesztiválokon fellépő headliner előadó évekre előre tervez, amibe nem fér bele egy fél éves csúszás sem. Az már a Coachella kapcsán is kiderült, hogy egyáltalán nem biztos, hogy találnak olyan időpontot, ami jó lehet a nagy neveknek, akiknek esetleg őszre már lekötött turnéjuk van. 

coronachella.jpg

Laura Jane Grace az Against Me! énekese arról mesélt, hogy az európai promóterei jelenleg a 2021 novemberi koncerteket kötik le. Vagyis hogy egy elmaradt turnét mikor tudnak majd pótolni, az egy zenekarnál sem olyan egyszerű, mint mikor valaki a baráti sörözést egy héttel csúsztatja. Ez a helyzet a fesztiválok esetében még komolyabb kérdés, gyakorlatilag újra kell szervezni az egészet úgy, hogy minimális az esély, hogy a már bejelentett line-upot egy az egyben át tudják menteni egy következő időpontra. 

Lemezek és megjelenések is csúszhatnak

Grace azt is elmondta, hogy a zenekarok életében nem csak a turnék, de a megjelenések is katonás rendben, akár évekre előre megvannak. Ha a pontos megjelenési időpontot nem is, de azt tudják, hogy a stúdiózás befejezése után fél évvel megjelenik a lemez, hiszen ma szinte minden előadó a vinylgyártáshoz köti a megjelenést, annak az elkészülése ugyanis jóval hosszabb időt vesz időbe, mint a CD-é vagy hogy digitális áruházakba kerüljenek a hangfelvételek. Ha ez késik, mert mondjuk leáll a vinyl nyomás, akkor a megjelenések is csúszhatnak. 

Ahogyan akkor is elképzelhető csúszás, ha nem tud az előadó utána turnéra indulni. A helyzet hasonló mint a filmiparban, ahol máris több nagy blocbuster, többek között a Halálos Iramban vagy az új James Bond film premierjét halasztották el. 

Az egész egy nagy káosz - foglalta össze a helyzetet Grace, aki szerint azok az előadók vannak nehéz helyzetben, akiknek már gyártásban van a lemeze, és egy hónap múlva meg kell jelennie, ugyanis ők már nem igazán tudnak variálni. 

A koncertszervezőket is érinti

A legnagyobb koncertszervezők is könnyen megérezhetik a bőrükön azt ha hónapokig nincsenek bulik, de ha egy Live Nation vagy az AEG nem is feltétlenül megy teljesen csődbe, a kisebb, lokális vagy éppen underground buikat szervező cégek sokkal nagyobb veszélybe kerülhetnek. Amerikában vannak még olyan szervezők, akik azt az elvet követik, hogy kézfertőtlenítőt tesznek ki a bulikba, és azzal nyugtatják magukat, hogy az eseményeikre felnőtt emberek járnak, akik tudják mit kockáztatnak, de fentebb már ejtettünk szót a társadalmi felelősségvállalásról, amibe ez a mentalitás nem igen fér bele. 

Jelenleg aki csak teheti a szerződések és leginkább a biztosítások átnyálazásába fekteti minden idejét, amiről Cameron Smith HUB International nevű, kifejezetten események biztosításával foglalkozó cég azt mondja, hogy nem feltétlenül egyértelmű, hogy akinek van biztosítása, az vissza is kapja a pénzét. Ott van ugyanis a nagy kérdés, hogy mikor kötötte. Ha még tavaly, akkor reménykedhet, ha viszont idén, akkor alaposan át kell néznie az apróbetűs részeket, ugyanis a biztosítók hajlamosak nagyon-nagyon gyorsan reagálnak a világ eseményeire. Valószínűleg már az első kínai tömeges megbetegedésekről és vesztegzárakról szóló hírek másnapján belekerült az új szerződésekbe egy olyan kitétel, ami miatt nem kötelesek fizetni járvány miatti lemondás esetén. 

Fesztiválok és a városok

Nem csak a fesztiválok nyernek azon, ha sokan vesznek részt egy eseményen. Még egy nagyobb név koncertje is megmozgatja a turizmust, és amellett, hogy jegyet vesznek, utaznak, szállást foglalnak, étterembe mennek, maradnak még egy pár napot, és összességében pénzt költenek az adott városban. Ha a most lemondott SXSW fesztivált nézzük, ez számokban úgy néz ki, hogy 417 ezer ember elmegy, és a fesztivál szerint 356 millió dollárt termel a városnak. A tömegrendezvények, mint például a Sziget Fesztivál vagy a Forma 1, vagy akár a budapesti belváros bulinegyede is komoly turisztikai bevételt jelent a fővárosnak és az országnak, a Magyar Nemzet 2019-es elemzése szerint a fesztiválturizmus 100 milliárd forintnyi bevételhez juttatta a gazdaságot. 

sxsw-cancelled-1.png

A dolgozók és a zenészek

Végül, de egyáltalán nem utolsó sorban a helyzet legnagyobb vesztesei a zenészek és azok a háttéremberek, akikre sokan nem is gondolnak, Ők a technikusok, hangmérnökök, fényesek, turnémenedzserek és még rengeteg olyan ember, akinek egy turné lemondása vagy egy fesztiválszezon kiesése egyet jelent azzal, hogy nem lesz semmilyen jövedelme. Sem itthon, de még a külföldi szuperprodukcióknál sem jellemző, hogy szokványos munkahelyként működne egy-egy előadó, azaz olyan projekt jellegű munkákból élnek ezek az emberek, mint például egy három hónapos turné. Ha pedig nincsenek koncertek, akkor nincs bevétel sem. Ha pedig van is egy-két turné, azokért a munkalehetőségekért élet-halál harcot fognak vívni a szakemberek. A többiek viszont mindenfajta bevétel nélkül maradnak. 

A Russian Circles épp most mondta le a Budapestet is érintő európai turnéját, Brian Cook basszusgitáros azt mondta, hogy a zenekar sok szaron túljutott már, de ilyennel még nem volt dolguk. 

Volt olyan, hogy a hat hetes turnét törött hüvelykujjal csinálta végig a gitárosunk, volt olyan, hogy belénk rohantak az autópályán és a cuccunk fele tönkrement, és olyan is, hogy annyira betegek voltunk, hogy egyszerre hánytunk és fostunk, de minden nap színpadra álltunk. Mi zenészek mind ezt csináljuk, tudok olyanról, akinek olyan hátfájdalmai voltak, hogy nem tudott lábra állni, de a koncert kezdésre ott állt és a fájdalmai ellenére várta a bulit. De most egyszerűen nincsenek koncertek, amiket el lehetne kezdeni.

A zenészek számára az egyetlen bevételi forrás jelenleg a lemez- és merch cuccok eldása, ami nagyságrendekkel kisebb mint egy turné, mégis sokan arra kérik azokat, akik koncertjegyet vettek volna, hogy azt a pénzt zenekari cuccokra költsék, mert nem tudni, mikor lesznek újra koncertek és hogy addig miből élnek meg a zenészek. (Ezt csütörtöki cikkünkben mi is említettük, ahogy a Hammer Concerts is a közleményében.)

A szakértők és elemzők szerint a zene pótolhatatlan része az emberi kultúrának, egészen biztos, hogy amint újra biztonságos lesz koncertekre vagy fesztiválokra menni, újra járni fognak az emberek, a kérdés csak az, hogy mennyi időt és hogyan tud átvészelni az iparág bevételek nélkül. 


zeneipar koronavírus



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása