Megújult a Lángoló!
Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!
A legutóbbi díjátadón négy Oscart is bezsebelő Élősködőket a rendezője azt mondta a filmjéről, hogy ez egy olyan megállíthatatlan, erőszakos, káosszal teli tragikomédia, ami úgy vígjáték, hogy nincsenek bohócok és úgy dráma, hogy nincsenek benne gonoszok.
Bon Joon Ho nem csak azzal írt történelmet, hogy koreai rendezőként először nyerte meg a cannes-i filmfesztivál nagydíját, az Aranypálmát, de legjobb film kategóriában sem vitt még haza senki Oscart idegennyelvű film rendezőjeként. Az Élősködők ereje abban rejlik, hogy nem ismer műfaji korlátokat. A rendező korábbi munkái is besorolhatatlan kategóriákat képviselnek az ismert filmes hagyományok mellőzésével, legyen szó a Madeo-ről, a Netflix által támogatott Okja-ról vagy éppen a talán leghíreseb filmjéről, a Snowpiercer-ről, ami egy vonaton játszódó szociológia tanulmány volt Tilda Swinton és Chris Evans főszereplésével.
Az Élősködők egy ítélkezésmentes társadalmi szatíra, amiben a szereplők egyszerre hősök és szerencsétlen emberek. Van benne egy csomó fekete humor, de ugyanennyi horrorelem is. Az egyik pillanatban azt érezzük, hogy egy családi komédiát látunk, miközben egy okos thrillerrel is dolgunk van egyszerre. Felszabadító érzés, hogy valaki ilyen könnyedén ugrál a műfajok között és látjuk, hogy nincsenek szabályok, nem foglalkozik az elvárásokkal, bármikor bedob egy abszurd fordulatot és mégsem érezzük magunkat egy fejetlen káosz küszöbén. A zűrzavar ugyanis csak azért van jelen a filmben, mert a készítő tudatosan tereli oda karaktereit.
A történet főszerelői a Kim-család tagjai, akik lecsúszott, társadalom peremére szorult emberek. Kicsiben, de mutyiznak: lopják a szomszédból a wifit, alkalmi munkákból tartják fenn magukat és pincelakásukat, és bár nem életképtelenek vagy ostobák, de tudják, hogy nem sok esélyük van kitörni abból, amiben vannak. Életük nem erőszakolja ki a sajnálatot a nézőtől, pláne, hogy ügyeskedésben nem ismernek határt, megbocsájthatónak tűnő, apróbb csalásokkal simán élnek, ha olyan a lehetőség. Életük akkor látszik fordulatot venni, amikor fiuk hamis diplomával lehetőséget kap arra, hogy egy mérhetetlenül gazdag család kamaszlányának a privát angol tanára legyen. A család vérszemet kap és szépen lassan, tudatosan elkezd beépülni a luxusházba. Különféle látványos, sunyi, de izgalmas trükkökkel érik el, hogy nélkülözhetetlen katonái legyenek a kiszemelt családnak úgy, mint házvezetőnő, sofőr vagy éppen terapeuta. Persze gazdagék mit sem sejtenek abból, hogy az őket kiszolgáló emberek mind rokonok. A Kim família tagjai már épp élveznék végrehajtott tervük gyümölcseit, de aztán olyan titokra lelnek, amire maguk sem voltak felkészülve és az irányítás kicsúszni látszik a kezükből.
A történet egyik legnagyobb főszereplője, a műgonddal megdesignolt ház, ami végig a legerősebb szimbólum marad a filmben. Nagyon erőteljesen érzékelteti végig a szegények és a gazdagok közötti átívelhetetlen szakadékot, de mégis otthonként szolgál mindkét csapatnak. Ebben a történetben egyik oldal sem jó vagy rossz, mindkettőben szerető szülőket látunk, dolgozó embereket, akik a saját szintjükön ütik a vasat és sodródnak az eseményekkel, tehát mindkét részről kapunk azonosulási pontokat. Egy idő után azonban pontosan látjuk a film legnagyobb kérdését, ami a címre utal: kik az élősködők? Elsőre egyértelműnek tűnik, hogy a szegényebb rétegből jövőket vádolja ezzel a jelzővel, akik a lehetőséget megragadva próbálják elérni a céljukat, de egy idő után feltűnik, hogy a gazdagok is ugyanakkora élősködők, hiszen ők is mások kizsákmányolásából élnek. Egy rendezetlen társadalmi kérdést feszeget, amiben mindig is lesznek érvek és ellenérvek. A komoly témát azonban zseniálisan álcázza a film a maga eszközeivel. A történet izgalmaitól szinte időnk sincs vitába szállni az alapállítással, mert közben azon ámulunk, hogy a filmvilágban még mindig vannak eredeti ötletek, még mindig vannak olyan történetek, amiket el lehet és érdemes is mesélni és lehet bármilyen elborult, simán képes nagyközönséget kiszolgálni.
Az Élősködők minden Oscart megérdemelt és nem csak azért, mert izgalmas, komplex, bátor, látványos és sokkoló, hanem mert minden hagyománnyal szakít és úgy alkot valami teljesen újat, műfaji korlátok nélkül, hogy azt muszáj értékelni.