Megújult a Lángoló!
Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!
Na, ez az, ami nem lesz sokszor! Az alábbi cikk a ma megjelent nyomtatott Lángoló Gitárok magazinból való. Ilyen hamar azonban nem szoktuk online elszórni az offline cikkeinket, most viszont örülünk a megjelenésnek, úgyhogy kisorsoltuk, mit tárjunk itt a blogon is az olvasók elé. Az alábbiakban olvasható Faithless-interjú lett a szerencsés.
Hamarosan Budapesten lép fel a hatodik albumával turnézó Faithless. A kilencvenes években sztárzenekarrá váló együttes Insomnia és God Is A DJ című számaival a kereskedelmi rádiókig repítette a stadionokra hangolt techno- és trance-hangzást, miközben albumaikon a triphop, a dub és reggae hatásai is visszaköszöntek. Dalaikban gyakran moralizálnak a világ dolgairól, és bár a kritikusok egyre szívesebben temetik őket, koncertjeik még mindig sok embert vonzanak. Márciusi fellépésük kapcsán a Faithless zeneszerző-billentyűsével, Sister Blissszel beszélgettünk.
Gyakran jártok nálunk, legutóbb tavaly a Szigeten láthattunk benneteket, idén márciusban pedig újra felléptek Budapesten. Minek köszönhető ez?
Meghívtak bennünket, mi pedig úgy döntöttünk, hogy jövünk. Magyarországon eddig mindig hihetetlenül jó közönséggel találkoztunk, minden alkalommal nagyon jól fogadtak bennünket a Szigeten. Ezúttal pedig különösen izgalmas lesz visszatérni, mert hosszabb koncertet adhatunk, amire a fesztiválok keretében nem igazán van lehetőségünk.
A Facebookon lehetett megszavazni, hogy ki lépjen fel előttetek Budapesten. DJ Sterbinszky nyert, ő pedig meghívta a második Compact Discót is. Mit tudtok róluk, és miért nem ti döntöttétek el, ki zenéljen előttetek?
Nem ismerjük őket, de elég gyakran hagyjuk, hogy az adott koncert szervezői válasszák ki a legjobb előadókat az országból. Már csak azért is, mert nagyon jó érzés számunkra, hogy támogathatjuk a helyi tehetségeket.
Több mixalbumot is készítettetek, te DJ-ként is ismert vagy, és nálunk is léptetek már fel DJ-szettel. Mi késztet arra titeket, hogy a koncertek mellett ilyen formában is zenéljetek?
Mi legalább annyira DJ-k is vagyunk, mint amennyire a Faithless tagjai. A DJ-zésnek ráadásul nagy hatása van a banda zenei irányára is.
A frontembereteknek, Maxi Jazznek korábban saját produkciói is megjelentek, ’96-ban volt egy nagylemeze is. Azóta csak egyszer-kétszer hallhattuk külön, például Robbie Williamsszel, vagy Tiestóval készített közös számokat. Várható még, hogy egyszer szólóban előáll valamivel?
Ez elsősorban Maxitől függ. Én egyébként azt gondolom, hogy a saját dolgaink mellett az olyan együttműködések, mint amiket említettél, sokat segítenek abban, hogy frissek tudjunk maradni.
Hogy fogadta a közönség a tavalyi, The Dance című albumotokat?
Eddig nagyon jó visszajelzéseket kaptunk, és az anyag élőben is ugyanolyan erős, mint a klasszikus dalaink, amiket már szeretnek, és jól ismernek az emberek.
A zenei sajtó viszont mintha elég negatívan állt volna hozzá, és mostanában úgy tűnik, egyébként is gyakrabban támadnak benneteket. A vád mindig az, hogy a zenétek ellaposodott, eljárt felette az idő. Mit szóltok ezekhez a kritikákhoz?
Nos, az ízlésre nincs magyarázat. De azért a sajtó visszajelzései között pozitívak is voltak. Attól függ, hogy hol olvassuk őket. Egyébként a lemezt a rajongóknak csináltuk, és én DJ-ként tudom, hogy a rajta szereplő számok kiállják a próbát a klubokban is. Hat hónapig jártam a világot, hogy teszteljem a lemez dalait a szettjeimben, a többi aktuális és népszerű dance-szám között.
Többször nyilatkoztátok, hogy a The Dance újra igazi táncolható lemez, míg az előző sokkal nyugodtabb, visszafogottabb hangulatú album volt. Bár most még javában turnéztok, tudjátok-e már, mire számíthat a közönség a következő anyagon?
Soha nem tudjuk, milyen irányt veszünk legközelebb, ha egyáltalán van irány. Most csak arra koncentrálunk, hogy befejezzük a turnét az elkövetkező hónapok alatt.
A The Dance előtt 4 évvel jelent meg az előző lemezetek, a következőre is ennyit kell majd várni?
Talán igen, talán nem.
Valamikor ’97 körül volt egy hír, hogy be akartátok perelni Sasht és még pár eurodance-előadót, mert elkezdték használni az Insomniában hallható szinti-hangzást. Lett végül ezekből valami, vagy egyszerűen elfogadtátok, hogy trendet teremtettetek?
Nem csak a szinti volt, amit Sash lenyúlt, hanem egyszerűen minden. A riffek, a zenei szerkezet, szóval az egész. De nem, végül nem indítottunk pert ellene.
Hogyan viszonyultok az internet hihetetlen mértékű fejlődéséhez, az illegális zenei letöltésekhez és az új kommunikációs formákhoz?
Egy csomó szempontból nagyszerű dolog ez, hiszen akár a zenekarral, akár csak egyszerű zenerajongóként nagyon gyorsan rengeteg embert el lehet érni. Az viszont, hogy az emberek baromi sok zenét töltenek le ingyen, azért probléma, mert nagyon megnehezíti, hogy a zenész meg tudjon élni a munkájából. Pénzbe kerül a stúdiózás, a hangszerek, a bérleti költségek, és még sorolhatnám. Mi szerencsések vagyunk, mert már van egy hihetetlenül hűséges rajongói bázisunk és egy csodás koncertzenekarunk, de nagyon nehéz lenne, ha nekünk is a mostani körülmények között kellene elkezdenünk a zenélést.
Ugyanakkor viszont egyre több zenész és zenekar tesz ingyen elérhetővé ezt-azt a neten. Számokat, remixeket, koncertlemezt. Vannak, akik akár egy egész albumot is. Ti terveztek valami hasonlót?
A legutóbbi lemezről a Sun To Me című számunk dubverzióját ízelítőként ingyen letölthette bárki, de egyébként miért kéne, hogy ingyen legyen a zene? Ezzel azt jeleznénk, hogy nincs értéke. Az ingyenletöltés valójában lopás, de persze elismerem attól, hogy valaki így tölti le a zenét, még lehet szenvedélyes rajongó. Egy boltba sem sétálsz be és emelsz el csak úgy egy kabátot, hiszen valakinek ki kellett választania az anyagot, amiből készült, meg kellett tervezni, rávarrni a gombokat, elszállítani az üzletbe, és így tovább. Teljesen hasonló folyamatköltségek vannak a zene készítése során is.
Mindig is politizáló, a világ problémáira rámutatni igyekvő zenekar voltatok. 2011-ben mik a legfontosabb problémáink?
Ez nagy kérdés! Szerintem a világ a hihetetlen csodák és a horror keveréke. Annyira sok érték van a világon, de vajon ez elég mindenkinek? Számomra a kapzsiság és a természet tiszteletének hiánya a problémák legfőbb oka, illetve a természetes erőforrások kizsákmányolása, ami lassan globális környezeti katasztrófához vezet. Szerencsére ugyanakkor már sok nagyszerű ember igyekszik jót tenni, és helyrehozni a felborult egyensúlyt.
Még mindig úgy gondoljátok, hogy Isten DJ?
Igen, természetesen az, ráadásul nő!
Mire számíthat a közönség a márciusi koncerten?
Teljesen élő zenekarral játszunk dalokat mind a hat nagylemezünkről, lenyűgöző fények és látvány kíséretében.