Megújult a Lángoló!
Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!
Meleg rendőrös videoklippel állt elő a The Kolin zenekar az egyik legjobb magyar videoklip után. A zenekar helyett a klipeket rendező Kostil Danilát kerestük meg, hogy beszéljen a szőrtelenítésről, a meztelenkedésről és a videoklipekről. Extraként összegyűjtöttük a legjobb munkáit, és csak a Lángoló gitárokon nézhetitek egy hétig a legújabb klipjét: The Kolin San Francisco. (A képen a Kolin énekese látható.)
Honnan a fura neved?
Orosz nevem van, hiszen mindkét szülőm orosz. 1996-ban telepedtünk át Krím-félszigetről Magyarországra.
Ez a második kliped a Kolinnak, és mindkettő szokatlan. Az első ötletes barkácsklip, ez pedig egy egészen minimalista. Áruld el nekünk, melyik videó milyen kis ötletből indult ki. Melyikben mi volt a fontos.
Az első klip, a Jimmy, gyerekfantázia szüleménye. A számban elhangzó mondókát dolgoztam föl, amit lehetett, azt szó szerint beleraktam a klipbe, a többit pedig “hozzáálmodtam”. A lényeg az, hogy meg sem próbáltam értelmezni, hanem mindent a szövegre bíztam. A végeredmény: kissé szürreális, kicsit pszichedelikus, ugyanakkor gyermeteg világ.
A San Francisco valóban egészen más. Márkkal, a zenekar énekesével a legelején lefektettük az alapszabályokat: legyen táncos, buzis, mindenféleképpen üldözzék rendőrök, és mindezt friscói világban. A testfestés, csak úgy jött, és azért volt nagyon idevaló, mert ily módon lehettek meztelenek anélkül, hogy kizárnánk az MTV-n való vetítés lehetőségét. A meztelenkedésnek természetesen nagyon örült a zenekar.
Arra törekedtem, hogy a történetet a szereplők eltáncolják, és amikor elkezdtünk dolgozni Molnár Andival, a klip koreográfusával, szóba jött a balett, mert azzal lehetett könnyen egy ilyen történetet elmesélni, ráadásul a festett ruha teljesen passzolt a balett eleganciájához.
The Kolin: Jimmy
Nem nyomasztó, hogy mindenki valami eredetiséget és kreativitást vár tőled?
Inkább saját magammal szemben vannak túl nagy elvárásaim, és ez néha nyomasztó. Ettől leblokkolok, és akkor semmi sem tetszik.
Az első klipet mennyi ideig raktátok össze, és technikailag mi okozott nehézséget?
Az első klipet több időbe telt összerakni, hiszen majdnem 10 ezer képkockát rögzítettünk. Ezek nagyfelbontású fotók voltak, amik lehetővé tették azt, hogy rengeteg tárgyanimációs jelenetet rakjunk be a szereplők környezetébe, illetve a kameramozgást utólag generálhassuk.
A San Francisco alapötlete, hogy mindenkinek a ruhája a testére van festve, ahogy az adidas cipő és a pisztoly is. Örültek a forgatáson ennek a szereplők?
A testfestésnek az volt - többek között - a hátránya, hogy a zenekartagok testét szőrteleníteni kellett, ami egy életre szóló élmény lehetett számukra. Az eseményről készült dokumentáció hamarosan látható is lesz a klip werkfilmjében. Kétnapos forgatás volt, minden nap hajnali 6-kor kezdtünk, mert a három szereplő befestése 6 órába telt. A zenekarnak órák hosszat kellett egy helyben ülniük, állniuk, amíg négyen egyszerre festették őket. Vágó Rita testfestő, Kovalik Natasa sminkes, Ghyczy Dia grafikus, és Kiss Heni art director feleltek a zenekar viseletéért, nekik köszönhetem a klip látványvilágát, meg természetesen az operatőrnek, Garai Gégé Gábornak, hűséges Sancho Panzámnak és a vágónak, Polgári Marcinak. Az egyetlen problémás eset a zenekar dobosa, Iván volt, akiről kiderült, hogy képtelen egy percnél tovább egy helyben maradni, amikor négy lány a testén dolgozik.
Norbert Kirstof: Forget your name
Mit szeretsz a legjobban a videóklip-készítésben? Mennyire fontos kiindulás a zene?
Nagyon fontos a zene, de számomra nem meghatározó tényező. Azt szeretem, amikor a klip nem csak kiegészíti a számot, hanem a zenével együtt egységet alkot, és önálló kis filmnek látszik.
Gondry, Spike Jonze vagy ki a kedvenc?
Michel Gondry, Spike Jonze és Chris Cunningham triumvirátus természetesen nagy hatással van rám, de nem velük kezdődik a videoklip készítés. Egy-két nevet megemlítenék még: Mark Romanek, Jonathan Glazer, Anton Corbijn.
T-mobil reklám
A T-mobilnak reklámot is készítettél, letörik az ember kreativitását?
Igen, ez egy felkéréses pályázat volt az @RC-on. Ennél a spotnál - és még nagyon sok esetben - az köti meg a kezét az alkotónak, hogy az üzenet adott, és meg kell felelni a megrendelő által szabott igényeknek. Magyarországon szerintem rendkívül tehetséges rendezők dolgoznak a reklámiparban, és ahhoz, hogy több jó reklám legyen, a megrendelőknek kéne magasabbra rakni a mércét. Az ügynökségek és a megrendelők tudnának változtatni a reklámipar minőségén, mert a filmeseken nem múlik.
Több kisfilmet is készítettél (In memoriam, me&I), de ezek nem a történetmesélésről, hanem a látványról szóltak, amik ilyen hosszúságoknál működnek. Megküzdenél egy másfél órás filmmel?
Ennek is eljön majd az ideje. Egyenlőre Stark Attila Kulocity című könyvét szeretném adaptálni egy kisjátékfilm formájában. A forgatókönyv már megvan, már csak egy filmstúdiót keresek, aki belefogna velem.
Mi volt a legtöbb és legkevesebb pénz, amiből forgattál?
A Spider Sense videoklip volt a legolcsóbb, mert az vizsgafilm is volt egyben, a zenekarnak csak az operatőr taxiköltségét kellett kifizetnie. A legtöbbet a Jimmyre kaptam, egymillióból forgattuk le.
Látsz arra esélyt, hogy a San Franciscót játszani fogja az MTV vagy a Viva? Egyáltalán: hogy szerepelt a korábbi klip?
Amikor a klipet forgattuk, számításba vettem, hogy meg kell felelni azoknak a kritériumoknak, amikkel leadható a klip az MTV-n. Úgy érzem, pont a határon van, de belefér, hiszen a fegyvert nem látjuk elsülni, ráadásul rajzolt a pisztoly, a meztelenséget nem lehet érzékelni, a nemi szervek meg egyértelmű, hogy nem igaziak. A Jimmy jól szerepelt, benne volt a Top Selectionben, de amint bekerült a San Francisco a TOP-ba az MR2-n, visszafogták a Jimmyt, és az új slágerhez követelték a klipet az MTV-nél.
Spider Sense: Upside Down
A Spider Sense videolipjében egy fekvő fiú szemszögéből kúsztok végig a Szépművészetiben. Ez gerillaforgatás volt, vagy lebeszéltétek?
Megpróbáltam lebeszélni, de nem sikerült, mert féltek, hogy ezzel zavarjuk a látogatókat. Vártunk egy-két hetet, és bementünk egy sima forgatási engedéllyel, amit még a turisták is megkapnak a pénztárnál. Kereken egy óráig sikerült bent lennünk, ez volt a türelmi időhatár a teremőröknél, akiknek természetesen azt mondtuk, hogy van engedélyünk. Nagyon irigyeltem Gerit, aki végrehajtotta az akciót, úgy néztek rá az emberek, mint egy bolondra, pedig ő csak fejjel lefelé akarta nézni a festményeket.
A legeslegjobb kliped egyébként az Auto Dropouts, amiben minden benne van, ami a magyar klipekben nincs, viszont amit a Radioheadtől kezdve a legjobbakban igen.
A legtöbb magyar klipben fel van véve, ahogy egy zenekar zenél vagy a próbateremben, vagy egy nagyon színes háttér előtt. Néha ezt megbolondítják úgy,hogy párhuzamosan bevágnak egy sztorit, ami a szám mondanivalóját próbálja nagyon szájbarágósan bemutatni. Mindez teljesen feleslegesen néha filmre van forgatva, ami pazarlás. Ez szerintem nem vezet sehová. Tisztelet a kivételnek. Számomra a videoklip-készítés végtelen sok lehetőséget jelent. Kísérletezésre és gyakorlásra ad lehetőséget. A videoklipnek több médiuma van, mint, mondjuk a rövidfilmeknek. Sokkal inkább érdeklődnek az emberek a klipek iránt, hiszen, mint műfaj, szerves része a mainstream kultúrának, sokkal több emberhez jut el.
Auto Dropouts: It's Over
Az Eatmeat mire készült? Miért ez lett a vége?
Az Eatmeat egy vizsgafilm volt, talán 2005-ben. A feladat eatart volt, és így reagáltam rá. Igazából nem a húsevés iránti undor vezérelt, amúgy imádom a húst mint ételt. A feladat kiírása után elmentem a Nagycsarnokba, és akkor felkeltette az érdeklődésemet a rengeteg húspult, ahová csak úgy ki van dobálva az áru, és ott figyeltek az állatfejek is a sok hús között. Ez a látvány inspirálta ezt a filmet.
The Kolin - San Francisco (Exkluzív premier)
Elvileg itt egy The Kolin-klipnek kéne lennie