Megújult a Lángoló!
Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!
VA – Generation Bass Presents: Transnational Dubstep
(Six Degrees)
A Transnational Dubstep az első válogatás, ami bemutatja a különféle népek jellegzetes zenéit a dubsteppel ötvöző producerek legjobb munkáit. Az összeállítást a Generation Bass blog és a Six Degrees kiadó közös erővel hozta létre, a blog két mozgatórugójaként ismert DJ UMB és Vincent Koreman egy óriási méretű (állításuk szerint 300 számot tartalmazó) gyűjteményből válogatva állapították meg erről a 15 szerzeményről, hogy érdemes őket egy különálló albumon megmutatni. UMB 2009 óta készíti „India/China/Sufi/World Calling” című mixsorozatát, amire felfigyelt a Six Degrees-es Bob Duskis, aki szintén jó ötletnek tartotta az afrikai, dél-amerikai, indiai, távol-keleti vagy akár balkáni hatású hibridek kiadását. A válogatás emiatt elég sokszínűre sikerült, hallgatása felér egy igazi világkörüli úttal.
Ebben végre a folyamatosan fejlődő, változó elektronikus zenei rész is helyet talál, ellentétben a jól ismert, mainstream dolgokkal, amik lassan belefulladnak az erőlködésbe, hogy minél eredetibbek legyenek, ezen a válogatáson kifejezetten előremutató, helyenként szokatlan és friss megoldásokkal találkozhatunk. A legtöbb dalt nem egy számítógéppel és samplerrel felvértezett úriember készítette, hanem komplett zenekarok játsszák, ami egyrészt elég hálás dolog, másrészt rányomja a bélyegét a végeredményre is. A legjobb példa erre a már két éve – jogosan – sztárolt szuperbanda, az Engine-Earz Experiment jól ismert, Kaliyuga című remeke, amit a BBC egyik felvételén élőben is meg lehet tekinteni.
Bár egy ilyen válogatást nem lehet megtölteni live actek dalaival, nagy előnye, hogy a kevésbé ismert, új és független producerek is megmutathatják, mekkora energia rejlik egy-egy tényleg jól eltalált nótában, amiben a dubstep központi eleme, a brutális basszus köré nem a szokásos idióta wobble bohóckodást vagy teljesen véletlenszerű reggae-mintákat építenek, hanem valódi zenei elemeket. Az Inamorati Clownie-ja és a Sa Bat' Machines Valium Gitanja a magyar fülnek igen ismerősen szóló hegedűvel operál (megbolondítva egy kis elektromos gitárral), de találunk egy tonnányi indiai és távol-keleti témákat is, mindezt végre a sablonoktól élesen eltérő hangszereléssel és szerkezettel. Alexis K például megmutatja, hogy még a jó öreg négynegyedhez sem kell mindig igazodni, szóval összedobott egy 6/4-ben mozgó remeket, Shem viszont a dubstepben már jól ismert visszafogott, dubos irányból megközelített technót küldi háttérbe egy abszolút energikus püföléssel, ami meglepően jól működik.A gondos előkészítés lehetővé tette, hogy különösebben szar dal nem is került az összeállításra, esetleg a kockáztatni nem kívánó Barbarix-Syndaesia-Liquid Stranger hármast lehet megemlíteni kivételként, de ők is hozzák dalaikkal és remixeikkel az elvárt szintet. Ezt így kell csinálni.