2011.10.13. 16:20 – Lángoló Gitárok

Ez a show teljesen más érzéseket vált ki – Plastikman-interjú Richie Hawtinnal

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!


Plastikman jelentősége az elektronikus zene történetében vitathatatlan, így első magyarországi fellépése igazi kuriózum. Mi több, Richie Hawtin legendás alteregója a Telekom Bónusz Electronic Music Festival közönsége előtt az egész európai kontinensen először mutatja be Plastikman Live 1.5 elnevezésű produkcióját, azt a különleges audiovizuális show-t, aminek korábbi változatát tavaly a meghatározó Resident Advisor zenei portál olvasói a világ legjobb elektronikus zenei showjának választottak. A produkció különlegességéről, technológiai újításokról, jövőbeli terveiről, a Burn Studiosról, és többek között Detroitról beszélgettünk a mára DJ-ként valódi sztárrá váló Hawtinnal, aki rockzenét nem hallgat, zongoraversenyt viszont igen.

Plastikman hol felbukkan, hol eltűnik, most éppen újra szem előtt van. Ha vége lesz a turnénak újra pihen egy kicsit?
Az biztos, hogy én a turné után pihenni fogok, már csak azért is, mert az év végén le szeretném zárni az 1.5-ös show-t, hogy aztán a 2.0-áson dolgozhassak. Ez szerintem minimum hat hónapot, talán egy évet fog igénybe venni, mivel a munka egy része abból fog állni, hogy stúdióba menjünk új számokat készíteni. Szóval lesz egy kis csend, de ez nem jelenti majd azt, hogy nem történik semmi.

Mitől különleges a Plastikman Live 1.5?
Attól, hogy ez az egyetlen olyan elektronikus show, amiben a zenével nagyon szorosan együtt van kitalálva a vizuális élmény, a fények, és minden összhangban működik, az egészet pedig egyetlen ember irányítja. A többi hasonló jellegű show-ban ez a fajta és ilyen erős szinkronitás nincs meg. Annak köszönhetően, hogy itt minden érzékszerved egyszerre, összehangoltan és szinkronban, egymásra hatva kapja az impulzusokat, az egész sokkal hatásosabb és komplexebb. Azt is meg merem kockáztatni, hogy ez a show teljesen más érzéseket vált ki.

A 2003-as Closer óta nem készült új Plastikman-lemez. Meddig kell még várni?
Igen, most már elég időszerű lenne, ez tény, ráadásul a 2.0 show-ban szeretnék új számokat bemutatni az eddigi életművemen kívül, úgyhogy szerintem nem kell már sokat várni.

Mindig nagy rajongója voltál a technikai újításoknak, mit gondolsz hol tart most a zenei technológia, és hogyan fogja ez befolyásolni a zene fejlődését a jövőben?
Egyre fontosabb az interaktivitás, hogy a hallgató és az előadó kapcsolatba lépjen egymással, és együtt határozzák meg azt az élményt, ami létrejön a zene által. Pontosan ezt szeretnénk a show 2.0-ás változatával is elérni, hogy az emberek azon túl, hogy a Facebookon kommunikálnak az előadóval, akár a konkrét munkában is részt vehessenek, ez pedig egy teljesen új szinten integrálódjon be az egész zenei színtérbe.

Nemrég beálltál egy új zenei kezdeményezés, a Burn Studios mögé. Mit gondolsz, képes lesz ez megváltoztatni a zenéhez, a zenekészítéshez és a DJ-zéshez való viszonyunkat? Milyen lehetőségeket látsz benne? (A Burn Studiosról korábban a Lángoló Gitárokon itt és itt írtunk bővebben. - a szerk.)
A Burn Studios szélesebbre tárja az ajtókat a fiatalok előtt, és esélyt ad, hogy kipróbálják magukat az elektronikus zene világában. Nagy szó, hogy az a fajta technikai fejlődés, ami kb. 20-30 éve elkezdődött a technológia különböző területein, ma már itt tart. Én 18 évesen szerencsés voltam, mert össze tudtam rakni egy kisebb stúdiót a házunkban, ami mondjuk a 70-es években még teljesen lehetetlen lett volna. Engem ez segített hozzá, hogy zenei producer váljon belőlem és feloldjam, megtaláljam azt a fajta kreativitást, amiről nem is tudtam, hogy bennem van. Reményeim szerint a Burn Studios segítségével egy egész új generáció tudja hasonlóképpen megtalálni magában a kreativitást, és szabadjára engedni azt.

Valószínűleg az egész életed az elektronikus zene körül forog. De mit hallgatsz, ha ki akarsz kapcsolódni? Van például kedvenc rockzenekarod?
Nem, rockzenét egyáltalán nem hallgatok. Mikor még fiatalabb voltam, akkor hallgattam olyanokat, mint például az Echo and the Bunnyman, szerintem ez volt a legrockosabb zene, amit hallgattam. Mikor nem elektronikus zenét hallgatok, akkor valami csendes, nyugtató zenére vágyom, mondjuk valami minimalista ambient zenére, de nagyon szeretem például Erik Satie zongoraszerzeményeit is. Tavaly kiadtunk a Minuson egy nagyon klassz ambient-lemezt, azt is rendszeresen hallgatom.

Mit jelentett neked Detroit a kezdetekben, és mit jelent ma? Figyelemmel követed mi történik mostanában Motor Cityben?
Még mindig sok barátom él ott, úgyhogy persze, érdekel, hogy mi történik a városban, és nem csak zeneileg. Detroit jelenleg éppen újrapozícionálja önmagát, szóval érdekes, hogy mi történik manapság. A város egyre növekszik és egyre jobb lesz ott élni. Annak idején nekem Detroit volt a kapu, ahol számtalan lehetőséggel és impulzussal szembesültem, nagyon sok embert ismertem meg. Detroit volt nekem a nagyváros, ami tele volt lehetőségekkel.

Mit gondolsz, a következő 10 évben milyen lesz Plastikman zenéje?
Na, ezt még én sem tudom. Ezt általában az határozza meg, hogy mi vesz körbe, és hogy milyen lehetőségek vannak zeneileg és persze technológiailag.

És mit fog Richie Hawtin, a DJ játszani a következő évtizedben?
DJ-ként sokkal jobban tudok tervezni. Ha megnézed, hogy mit játszok most és mit játszottam tíz évvel ezelőtt, az eléggé másnak hangzik. De ha azt is figyeled, hogy mikor milyen zenék jöttek ki, és ezekből mik voltak azok, amiket én is elkezdtem játszani, akkor láthatod, hogy mindig az lebegett a szemem előtt, hogy nagyon modern és nagyon új elektronikus zenéket mutassak a közönségnek a techno világából. És ahogy látom, még mindig van ebben újítás, változás. Hiszem, hogy öt vagy tíz év múlva is találok majd modern gondolatokat benne.

Interjú: Kovács M. Norbert, Juhász Edina

Az interjú mellé készítettünk egy kronológiai válogatást a Plastikman-életműből. Tizenöt szám az 1993-as Sheet One című albumtól egészen a legutóbbi, 2003-as Closerig.

Itt pedig néhány videó, amik ízelítőt adnak a tavaly életre keltett Plastikman Live-ból:

Végezetül pedig Richie Hawtin személyes üzenete Plastikman első magyarországi fellépése kapcsán:


interjú richie hawtin elektronikus plastikman techno minimal burn burn studios



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása