2012.01.07. 10:00 – sixx

A Nielsen szerint Adele mentette meg a popzenét

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

A médiafogyasztást világszerte mérő Nielsennek van egy SoundScan nevű vadhajtása, ami a zenével, és ezzel kapcsolatos számokkal foglalkozik (mit hallgatnak legtöbben, mi fogy jól, mit töltenek le, stb.), és az új évet azzal kezdi, hogy az elmúlt 365 napról mindenféle listákat állít össze. A 2011-es esztendő abszolút nyertese így Adele lett, aki minden hangzatos címet bezsebelt a legtöbb albumot eladó előadótól a legtöbb digitális letöltést produkálóig.

Ha csak ezt nézzük úgy tűnik, semmi izgalmas nem történt a zenei életben, Adele összesen 5,8 millió példányt adott el (fizikai hordozón vagy digitális kópián) 21 című, Az év albuma Grammy-re jelölt hanganyagából. Az énekesnő Rolling in the Deep című slágerét emellett 5,8 millió alkalommal töltötték le legálisan, és láss csodát, nemcsak neki, hanem úgy általában véve az egész zeneiparnak pöpecül sikerült a 2011-es év. (A posztban szereplő adatok az amerikai piacra vonatkoznak.)

A legjobb hír, amit a zeneipari fejesek hallottak az utóbbi hét évben az, hogy a hanyatlásnak vége, lehet vastagabb csíkokat húzni az étkezési hozzájárulásból beszerzett kokainból, a digitális letöltések, CD- és DVD-eladások összesítve 1,6 milliárd egységet értek el, ami 6,9 százalékos emelkedés a 2010-es évhez képest. Sőt, 2004 óta először fordult elő az, hogy a teljes albumok eladási adatai magasabbak, mint az előző évben mért számok: 2011-ben 330 millió album fogyott el, míg 2010-ben csak 326 millió. A SoundScan többi éves statisztikájából a Spin.com kiemelt párat, mi ezek közül szemezgettünk.

  • A zeneipar 330 millió albumot adott el 2011-ben összesen, de ha ebből kivesszük Adele eladási adatait (5,8 millió), akkor ismét csökkenő tendenciát látunk.
  • Lady Gaga Born This Way című albumát sokan az év végi bestseller lista élére várták, hát nem jött össze a furcsán lófejű énekesnőnek a nagy diadal. A bronzérem is szépen csillog, 2.1 millió eladott példányból azért kijön a rezsi, akárhonnan is nézzük. Második, már ha valakit tényleg érdekel, a közepesen értelmes nagycsoportosra hajazó ábrázatú Michael Bublé új albuma lett 2,4 millióval. Gaga anyagát az Amazon.com nevű internetes áruház egy akció keretén belül 99 centért kínálta letöltésre, ami a cég szervereinek lefagyását és 440 000 letöltést eredményezett villámgyorsan - több mint a 877 000-es teljes letöltésszám felét.
  • A 2011-es már a harmadik év volt zsinórban, amikor a bakelitlemezek eladásai emelkedő tendenciát mutattak. Miközben a CD eladások esnek, a jó öreg vinylt az istennek nem lehet elpusztítani, és persze jobban is szól, mint a kistesó, de ebbe ne menjünk bele, mert hitvitával nem foglalkozunk. 2011-ben 3,9 millió lemezt adtak el, 36 százalékkal (helló!) többet, mint 2010-ben. A mozgalom élén ismét Radiohead rajongói álltak 64 000 megvásárolt példánnyal, hát még milyen nagy lett volna az öröm, ha rendes zenét is kaptak volna a pénzükért, de mindegy. A legtöbbet szokás szerint a Beatles Abbey Roadjából adták el, 41 000 darabot.
  • A kis lemezboltoknak viszont egyre jobban befellegzik, hiszen az összes eladásból (1,6 milliárd) mindössze 23,7 millióra került sor valamelyik kis indie lemezkuckóban. Az online boltok 29,3 millió CD-t vagy DVD-t szállítottak ki, a plázákban található nagy zeneboltok, mint a FYE 60,6 milliót adtak el. Az iTunes 103,1 milliót abszolvált, de a legnagyobb eladók persze nem ők, hanem a hipermarketek voltak (pl. Walmart) 103,6 millióval.
  • 2010 után 2011-ben is 13 album kapta meg a platina státuszt, 35 másik pedig elérte a félmilliós határt.
  • Az év legkelendőbb rapalbuma Lil Wayne Tha Carter IV című, minden bizonnyal nagyon kemény és őszinte műve volt 1,9 millió példánnyal.
  • A rockzenei albumok eladásai 1,9 százalékkal, a jazz kategóriába tarzozóké pedig 26 százalékkal nőttek 2010-hez képest.
  • A legtöbbet streamelt dal Nicki Minaj Super Bass című szerzeménye volt (84 millió letöltés, baszki!), innen is gratulálunk hozzá, ahhoz meg méginkább, hogy ez lett egyben a legnézettebb videó is. Gaga itt is a szopórolleren ragadt, a Born This Way csak hatodik lett, még Selena Gomez is megelőzte.

  • A Rolling in the Deep mellett csak egy dalt töltöttek le (legálisan) ötmilliónál is többször, az LMFAO Party Rock Anthemjét. A Maroon 5 Moves Like Jaggerje négymillió alkalommal került mp3 lejátszására alkalmas készülékekre. A Rolling in the Deep az all-time lista hetedik helyén áll, minden idők legtöbbet letöltött nótája továbbra is a Black Eyed Peas I Gotta Feeling című iszonyata.
  • A 2011-es év a Universal Music Groupnak jött be leginkább, az összes eladások 29,95 százaléka az ő istállójukba tartozó előadóktól származott. Adele hathatós segítségével a Sony Music nagyon feljött a nyakukra (29,85 százalék), az EMI viszont nyomorult 9,4 százalékra esett vissza.
  • Továbbra is a Metallica fekete lemeze a SoundScan életre hívása óta eltelt időszak legkelendőbb albuma a maga 15,7 millió eladott példányával. A Nirvana Nevermind című, zseniális lemeze viszont még mindig nincs benne a top 10-ben.

lista lóvé 2011



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása