2013.01.17. 10:55 – Tóth Péter Benjamin

Mit csinálhatok a Beatles dalával? - A Love Me Do-para

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

„Most épp azon dolgozunk, hogy magyar szöveget írjunk a Love Me Do-hoz, mert ugye eltelt ötven év, és lejártak a szerzői jogok...", hallottam reggel a rádióban, és felszisszentem. Ezek szerint van még a szerzői jogi védelmi idő témában annyi, hogy egy blogbejegyzést megérjen.

Szerző, előadó, előállító

Persze nem csoda, hogy bizonytalanság van ebben: ha az ember csak az Index vonatkozó hírét olvassa, nem könnyen igazodik el. Valótlanság ugyan nincs benne, de aki nem érti a szabály logikáját, minden bizonnyal megáll annál a mondatnál, hogy „Európában a kiadástól számított 50 éves szerzői jogi védelem alá esnek a popszámok", és nehezen értelmezi, hogy „pontosabban a konkrét előadás védelmi ideje járt le".

Míg a köznyelv megelégszik azzal, hogy „dalokról", „zenékről" vagy „számokról" beszél, a jog számára ennél kicsit tovább kell menni. Megkülönböztetjük:

  •  a szerzeményt (azt az elvont „művet", ami a zeneszerző és szövegíró fejében született), annak
  •  előadásait (az éneklés és hangszeres játék útján létrejött megszólaltatást), és végül
  •  az egyes előadásokról készült hangfelvételt.

Amikor a Love Me Do-ról beszélünk, egy „zenemű előadásának hangfelvételével" állunk szemben.

Ki kicsoda?

Azért van ennek jelentősége, mert a szerzeménynek, az előadásnak és a hangfelvételnek más és más lehet a jogosultja. Esetünkben:

  • a szerzők: Lennon, McCartney
  • előadó: Beatles (Lennon, McCartney, Harrison, és az 1962. június és szeptember között készült három felvételen három különböző dobos: Pete Best, Ringo Starr, Andy White)
  • hangfelvétel-előállító: EMI (bár a dalt 1962-1963-ban még összesen 8 alkalommal játszottak és rögzítették a BBC stúdióiban is)

Az előadók rendszerint minden vagyoni jogukat átruházzák a lemezkiadóra, aki az előállítói jogokat is birtokolja, és akit ezért sokszor egyszerűen csak „a hangfelvétel jogtulajdonosának" hívunk.

Meddig tart a védelem?

Ismert, hogy a szerzői jogi típusú oltalmi formák nem örökké védik a teljesítményt, hanem van egy védelmi idő, aminek lejártával az a közkincsbe kerül.

  • Szerzők esetében ez az utoljára elhunyt szerzőtárs halálától számított 70 év. Tekintve, hogy Sir Paul ma is él és virul, 2084 előtt a szerzemény jogai biztosan nem járnak le.
  • Ugyanakkor a dal azon első felvételei, amelyek 1962-ben készültek, valóban nem állnak már védelem alatt, mert hangfelvételekre 50 év a védelmi idő, ami ráadásul nem is az előadó halálától, hanem a hangfelvétel elkészülte évének végétől számítódik.

Tehát nem egyszerre, hanem külön-külön járnak le a szerzői jogok, illetve a hangfelvétel (és előadás) jogai.

Néhány példa

Kiadnád CD-n az eredeti Love Me Do felvételt? A szerzőknek járó jogdíjat az Artisjus útján meg kell fizetned, de a hangfelvétel jogtulajdonosától, az EMI lemezkiadótól nem kell engedélyt kérni.

Letölthetővé teheti a Dalok.hu az eredeti felvételt? Nos, igen: az EMI lemezkiadó engedélye ehhez sem szükséges jelenleg. Persze a szerzőknek járó jogdíj – itt is az Artisjus útján – megfizetendő, de ez a Dalok.hu számára egyáltalán nem meglepő.

Magyar szöveget írnál a Love Me Do-hoz? Mivel ilyenkor az eredeti hangfelvételt úgysem használnád, számodra 2013. január 1. semmilyen jelentőséggel nem bír. Az eredeti szerzőket képviselő zeneműkiadót (music publishert) kell megkeresni az engedélyért. Ez ma Magyarországon a Schubert Music Publishing.

Cover veziót készítenél? Ez sem jár az eredeti hangfelvétel felhasználásával, tehát az előző válaszhoz hasonlóan a Schubert Music Publishinghez vezet az utad engedélykérésért. Persze ha nem forgatod fel az eredeti dalt, hanem egyszerűen csak újból eljátszod a zenekaroddal, még erre sincs szükséged: ilyenkor a koncerted szervezője vagy lemezed kiadója egyszerűen jogdíjat fizet az Artisjus útján.

És ha rádió játssza a Love Me Do-t? A rádiók nagyon egyszerűen használhatnak fel bármilyen zenés hangfelvételt: csak jogdíjat fizetnek a szerzők (Artisjus), az előadók (EJI) és a hangfelvétel-kiadók (MAHASZ) jogkezelőinek. A Love Me Do eredeti felvételeinek rádiós elhangzásaiból 2013-ban csak a szerzői oldal fog részesülni, az előadók, kiadók már nem.

Lesz-e még újra védett a Love Me Do hangfelvétel?

Igen. Az Európai Unió ugyanis már 2011 szeptemberében elfogadta azt az irányelvet, amely az előadók és hangfelvétel-előállítók védelmi idejét a jelenlegi 50-ről 70 évre emeli. Ez az irányelv azonban nem lett azonnal hatályos az Unió minden államában: a nemzeti jogba való átültetésre 2013. november 1-jét szabta meg a szabály.

Ez az irányelv egyébként néhány izgalmas extra rendelkezést is tartalmaz, ami a zenészeket hivatott védeni a lemezkiadók erőfölényével szemben:

  • Ha a lemezkiadók nem értékesítik a felvételt, az előadók visszaszerezhetik a jogaikat a saját értékesítés céljára („use it or lose it")
  • A session zenészek által kért módosítás értelmében az 50. és 70. év között a lemezkiadó a bevételeinek 20%-át az olyan előadók részére kell kifizesse, akik eredeti szerződésük alapján egyszeri díjazásban részesültek. Ezt a pénzt Magyarországon a közös jogkezelő (EJI) útján kell majd megfizetni.
  • Az éves elszámolásban lévő fő előadóknak járó díjból pedig az 50. év letelte után nem vonhat le semmilyen költséget a lemezkiadó.

Magyarországon az irányelv átültetése 2013. első félévében várható. A hatályba lépés pedig legkésőbb november, tehát a Love Me Do első felvételei legkésőbb akkortól várhatóan újból védelem alá kerülnek.

(A szerző az Artisjus stratégiai és kommunikációs Igazgatója)


szerzői jog beatles love me do



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása