2016.04.06. 11:09 – Prieger Zs.

Zenei előképektől a vizualitás kiaknázásig - Mozgásban a Saverne

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

saverne_2016.jpg

Jó eltalált, külföldi szakmai blogokon is sztárolt klippel, saját hanggal és kísérletező kedvű mellékprojektekkel robbant a köztudatba a Saverne, amely nemrégiben jelentette meg első lemezét. Hatásokról, ambíciókról, hangzásról és filmes munkákról kérdeztük a zenekar tagjait.

Ahogy azt mondani szokták, "meglehetősen crossover" zene a Saverne-é. Kompozícióik tele vannak zenei kedvenceiktől származó kvázi-idézetekkel, de elmondásuk szerint markáns hatások érik őket a társművészetek minden ága felől. Kocsis Bence énekes főleg rockzenéken pörgött zsenge ifjúkorában, elsősorban a kilencvenes évek grunge világa fogta meg, a Metrosection nevű korábbi formációja is ezen a vonalon mozgott, de már ott is jellemző volt a "mindent mindennel rakjunk össze" hozzáállás.

Kocsis a Saverne megalakulásával egy időben kezdett jobban nyitni az elektornikus zenék felé is, dalszerzőként azonban talán leginkább a francia elektornikus zenékbe lett szerelmes, ez a lemezen is érezhető.

A francia hatásaim keverednek az alapvető rockos hozzáállásomhoz, és persze rengetegen hatottak rám a lemez készítésének idején: C2C, Justice, Stromae, Gorillaz, Glitch Mob, Jack White, Rage Against The Machine

- sorolja a kedvenceket.

Székács Dani meg le sem tagadhatná, hogy nagy Prodigy- és Beastie Boys-rajongó, arról nem beszélve, hogy korábban kiváló drum n bass-DJ-ként szerzett magának nevet a szcénában. Fantom igazi mindenevő, dobbbasszustól (Ed Rush, Rawchil Crew, Black Market, Bad Company, EZ Rollers) a korai Freestylers- és Asian Dub Foundation-track-ekig minden izgatja, továbbá nagy grime- és garage-rajongó, és nem veti meg az olyan oldszkúl-rockokat sem, mint a Led Zeppelin vagy az annak inkább későbbi, alteres ágát képviselő, Smashing Pumpkinst sem.

Szeretem a népzenét,a reggae-t és a dancehall-t, és persze nagy hip-hop-őrült is vagyok, Eminem, Wu Tang, Idő urai, Punnany Massif, minden jöhet. Legnagyobb popidolom pedig nem más, mint Michael Jackson.

A zenekar többféle formációban is létezik, a közelmúltban láthattuk tőlük a Hendrix című klipsikerszámuk meglepően erős rockos interpretációját a Balcony Tv-ben, amit zenész haverokkal adtak elő. 

Kérdezem tőlük, hogy lesz-e ennek folytatása, vagy ez csak egy egyszeri poénkodás volt?

Kocsis Bence úgy véli, hogy

ha egy zenekar elmegy a Balcony Tv-be, akkor legyen valami extra is a dologban és ha már egy ilyen nyersen is jól működő dalról van szó, miért ne toljuk el teljesen élőben is, nem igaz? Ettől függetlenül a rockos, energikus attitűd csak egy szegmense annak, amit csinálunk, de élőben inkább hasonlít egy klubzenei produkcióhoz és persze nagyobb mixekben gondolkozunk. Részünkről a vizualitás amúgy is egy izgalmas és sokrétű része annak, amiben több lehetőséget látunk arra, hogy identifikáljuk magunkat és a Saverne-t, mint mondjuk abban, hogy rendszeresen felpakolunk egy zenekart magunk mellé. Nemzetközileg sok ilyen szituációra van példa, mint például a Stromae, Deichkind performanszai, persze ezek már olyan show-k, amiről mi csak álmodozhatunk, de hatalmas inspirációt adnak nekünk

- mondja, de Fantom szerint meg ha van rá igény, akkor lehetséges, hogy csinálnak még "hangszeres koncertet", mert ahogy ő fogalmaz: "miért is ne?"

Ahány zenekar, annyi szokás a munkamódszerben. Mennyire közösségi munka ez a Saverne-nél? - tudakoljuk, mire Kocsis adja meg a választ:

Szerzőként tőlem indulnak a dalötletek, amiket más és más producerrel közösen dolgozunk ki, és az adott daltól függ teljesen, hogy éppen kivel. Ez teszi színessé az egészet, hiszen olyanokkal is dolgoztunk a lemezen, mint például Stas, aki alapvetően teljesen más zenei világban mozog, mint mi, mégis ez ad igazán plusz színt a közös cuccoknak. Emellett Kővágó Dani és Mongoose azok, akikkel a legtöbbet dolgoztunk eddig, de a legjellemzőbb Saverne-hangzás talán a Danival közös munkáinkban érezhető, érthető módon. Fontos szempont az is, hogy az egész egységesítéséért Anorganik felelt az albumon, aki régi motoros már a szakmában.

Fantom azt is megosztja velünk, hogy Bencével folyamatosan zenéket hallgatnak együtt, mondókákat találnak ki, meg eltorzítgatják a hangjukat, vagy Bence éppen gitározik és arra is jammelnek, témákat keresnek.

Danival meg folyton konzultálunk a demofelvételek során, vagy éppen keressük az elejétől fogva a dal hangulatához és stílusához illő producert és dallá eszkábáljuk az ügyet.

Nagy szöveges alapfilozófia nincsen, de Fantom szerint

a Saverne-szövegek a minket körülvevő világról, de leginkább egy inkább elvont, a klipjeinkhez nagyon is kötődő világról szólnak. A saját érzelmeink és tapasztalataink krónikái ezek, melyek játékos és könnyed, de nem mindig közérthető képekben beszélnek a hallgatóhoz.

A Saverne erős videókkal jött idáig ki. Nem véletlenül, hiszen Kocsis Bence és Székács Dani a MOME-n végeztek és a kreatív iparban mozognak jelenleg is, több klipen is dolgoztak már együtt, sajáton és másén is. Fantom pedig főállásban a filmes szakmában pörög szintén. 

A vizualitás számunkra tehát legalább akkor játékot és élvezetet nyújt, mint a zenélés, néha még azon kapjuk magunkat, hogy átesünk a ló túloldalára, de nem bánjuk, mert hiszünk abban, hogy egy jól kitalált saját arculat, vizuális világ igenis sokat hozzáadhat egy ilyen produkcióhoz

- mondják a srácok. Dani szerint nem is a hatás miatt fontos ez nekik, hanem ezzel együtt lesznek egészek és persze azt sem rejtik véka alá, hogy nagyon szeretnek játszani a zene és kép kapcsolatával. Fantom még hozzáteszi, hogy a klipkészítés minden részében szerepet vállalnak, ők maguk veszik fel és utómunkázzák.

De mi lesz a folytatása a meglepően jól fogadott lemeznek és klipnek? Merre haladnak tovább zeneileg? Mik a tervek?- kérdezzük.

Bence szerint most egyelőre fújnak egyet, de alapvetően már készülnek az élő produkcióra, valamint a külföldi megkereséseknek is utána kell menniük,

melózni rajta, különben sokat nem ér az egész.

Fantomról köztudott, hogy a Vakondok című, most már sorozattá érett dokufilm a mániája, de közben más filmes produkciókban is részt vesz. Erre is rákérdezünk persze.

A filmes munkákról nem sokat beszélhetek, mivel titoktartási szerződés köt, de annyit mondhatok, hogy a kamera mögött segítek külföldi és magyar filmes produkciók forgatásain, sok sztár között dolgozhattam már, de még a ranglétra alján vagyok. Vakondok című dokumentumfilm-sorozatunk azonban komoly sikereket ért el már eddig is, különböző tengeren túli nemzetközi fesztiválokon nyert díjakat, New York-ban, de az AOF International Filmfestival dokumentum kategóriájában is elhozta a legjobb vágás díját, és a Mediawave is díjazták, sőt, a második részt jelölték már a Varsói Filmfesztiválra is. Most készül a Vakondok 4. része, mely a magyar számítógépes játékfejlesztés hőskoráról szól, és a Hendrix című klipünk készítőivel, az Airplan Studióval is kooperálunk. Megtaláltuk a Gamestart-ot média partnernek, úgyhogy követhetitek a film készülésének fázisait a vimeon elérhetô werk-sorozatunkban is. Szóval halad a Vakondok a saját furcsa, szerteágazó ösvényein, ki tudja milyen témákból áll majd össze egy újabb rész.


interjú rock electro saverne



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása