2016.12.31. 11:39 – m.adi

Az év utolsó hazai dalai

dalmegosztás

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

blaha.jpg

Van egy jó hírem azok számára, akiknek mostanára már teljesen elege lett a karácsonyi hangulatból, ugyanis minden várakozással ellentétben 2016 utolsó dalmegosztásában egyetlen ünnepi szám sem szerepel. Egy csomó érdekes újdonság viszont igen, olyan előadóktól, mint a Blahalouisiana, az Óriás, a TEJ, az EZ Basic vagy a Jazzékiel, és ez még közel sem mindenki, úgyhogy érdemes lejjebb tekerni.

Vidám hangvételű és hangszerelésű dalt hozott a karácsonyfa alá a TEJ, ami inkább nyári hangulatú, mint téli, de azért nem esik rosszul az ónos esőben sem. A téma a szerelem, a szex, a gyengédség, vagyis a Lényeg a zenekar megítélése szerint, és ezzel nehéz vitatkozni. Az viszont lehet, hogy világrekord, hogy egy közel öt perces videóklip annyiból áll, hogy Pálinkás Tamás TEJ-főnök fut egy lepukkant vasúti felüljárón, ezen kívül tényleg maximum akkor történik valami, ha elmegy alatta egy vonat.

A Models Can’t Fuck új dala után Szarvas Árpád legismertebb zenekarától is mutatunk újdonságot, merthogy az EZ Basicnek is van friss klipje, ami a Bruise Boy című számukhoz készült. A videó régi filmjelenetekből lett összevágva, amik tele vannak szexi és szexinek szánt jelenetekkel, pózoló csajokkal, fedetlen mellekkel, meg még korbácsolással is. A dal stílusával is a múltba nyúl vissza az EZ Basic, azokhoz a zenekarokhoz, amik még megalakulásuk körül voltak rájuk nagy hatással, mint a Jesus & Mary Chain vagy a Dandy Warhols, a refrén meg nekem a Jefferson Airplane Somebody to Love-ját idézi meg.

Experimentális oldaláról mutatkozik be az alábbi videóban Álmos Gergő projektje, a mïus, ami látványilag úgy képeződik le, hogy a korábban látott koherens és rendezett képi világ helyett valami dinamikus és kapkodó dolgot látunk. Az erotika és a robotika hibridje egy ismeretlen világban – mondja a klipről Janos Visnyovszky, és ő már csak tudja, hiszen ő volt a rendezője. Mindehhez hektikus, ideges, feszültséggel teli elektró társul, ami nekem így lefekvés előtt nem esett különösebben jól, de ettől még abszolút passzol a villódzó képsorokhoz, és nélkülük is frankón megidézi ezt a nyughatatlan lelkiállapotot.

Új lemezzel jelentkezett Pátkai Rozina, az új lemezhez pedig új klip is jár, ami a Sea Songhoz készült. Ebben az énekesnőt a négyes metrón láthatjuk, ahol ezúttal még annál is kevesebben utaznak, mint amennyien szoktak, úgyhogy Rozina is inkább elkalandozik egy erdőbe gondolatain keresztül, ahol mindenféle misztikus dolgokat él át. Igazából a dalt is pont egy ilyen valóságból kilépős élmény aláfestő zenéjének tudom elképzelni, úgyhogy a klip nyerő ötlet szerintem. Aki egyébként kíváncsi a teljes, Paraiso na Terra címet viselő albumra, az megtalálja például a Spotify-on.

Januárban jelenik meg az Óriás negyedik albuma, a Minden villany ég, ami kísérletezőbb, de egyben letisztultabb és szellősebb, szerzőibb lemez lesz, mint a zenekar eddigi anyagai. A most klipet, vagyis inkább szövegvideót kapó Fény eredetileg nem erre az albumra készült, hanem Egyedi Péter szólószerzeményeként jelent meg még négy évvel ezelőtt, de annyira illeszkedett a Minden villany ég stílusába, hogy végül rákerült. Ez alapján pedig tényleg egy olyan Óriást ismerhetünk meg pár hét múlva, amilyennel eddig még nem találkoztunk, úgyhogy én kíváncsi vagyok.

Nagyjából másfél évvel ezelőtt tért vissza a Jazzékiel harmadik albumával, most pedig három olyan számot hallhatunk tőlük, amik erről a lemezről lemaradtak. És nem azért, mert annyira rosszak lettek volna, hogy inkább meg sem akarta mutatni őket a zenekar, hanem azért, mert nem igazán illettek bele a lemez hangzásába, hangulatába. A hamarosan érkező negyedik album zajossága és a harmadik sötétsége között viszont a zenekar szerint eljött az ideje ezeknek a már egyébként kilenc éves számoknak is, melyek közül nekem a Porcelán tetszett a leginkább.

Négy év termését foglalta össze a nyitóképen sárgálló Blahalouisiana idén kihozott új albuma, de a zenekar máris a következő lemezt tervezi, ami várhatóan jövőre fog megjelenni. Ennek az előfutára a most klipet kapott Túl távol, elég közel, ami egy érdekes szám, mert alapvetően nincs benne semmi nagy dolog, de mégis működik. Persze jó a lüktető dob, a fülbemászó gitárriff, meg igazából a refrén is, mégse vártam azt, hogy a meghallgatása után egy csomószor eszembe fog még jutni a dal, de aztán így lett.

Egy idén feltűnt zenekarra talán még túlzás azt a kifejezést használni, hogy szokás szerint, de mindenesetre ismét igényes klippel jelentkezik a Belau, amit egyik kedvec dalukhoz, a Wickedhez készítettek. A videóban első ránézésre a még ifjú Mikulást láthatjuk egy csomó szemet gyönyörködtető képen, amint Svédországban mászkál az erdőben, na meg a tengerparton, amíg el nem nyeli egy barlang. Tényleg annyira szép ez a táj, hogy utána mennék megkeresni, de nem lehet, úgyhogy inkább csak arra hívom fel a figyelmeteket, hogy nemrég a zenekar dalról-dalra bemutatta nálunk új lemezét, íme.

Van az úgy, hogy meghallgat az ember egy dalt, és utána pontosan maga elé tudja képzelni a születésének a körülményeit. A Köpönyegforgatók újdonsága pont ilyen, ami annyira a refrén szójátékára van kihegyezve, hogy szinte biztosan az volt meg legelőször, aztán pedig aköré építette fel a zenekar a dalt. Meg a klipet is, ami egy makettvárosban játszódik, és mivel ebben a témában van hárompercnyi érdekes dolog, tök jó is. Magát a dalt viszont egy kicsit soványnak érzem, egy ilyen poprock számhoz szellemesebb szöveg kellene, kevesebb szójátékkal, és több maradandó mondattal – lehet, hogy már az is elég lett volna, ha a refrénhez kitalálnak a srácok még két jó sort az ó-ó helyett.

A milyenferi. már megint olyan témáról írt dalt, ami másnak eszébe sem jutott volna. Tavaly a betűtészták életéről szóló számot mutattunk tőlük, most pedig a Microsoft Excelről igyekeznek elmondani, hogy milyen jó, nagyjából úgy, mint ahogy az Exotic tette ezt a Trabanttal kapcsolatban. Ez persze alapvetően egy jó ötlet, viszont ahhoz, hogy bejöjjön, elég nagy adag szellemességre lenne szükség, ami ebből a dalban most nincs meg – egyszerűen annál többet és viccesebben kéne mondani, hogy az Excelben ki lehet javítani, ha elrontottál valamit, míg az életben nem.

A posztot az NKA és a Cseh Tamás Program támogatta:

cstp_logo.jpg


magyar újdonság tej ez basic jazzékiel mius pátkai rozina blahalouisiana dalmegosztás belau



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása