Megújult a Lángoló!
Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!
Burns Kati - akinek zenéje évek óta a Kelet hatásait viseli magán -, a napokban tért vissza harmadik pakisztáni koncertútjáról. Világzenei és magyar népzenei előadóként ezúttal a sivatagos Szindh-vidéki Haiderábádba, a Lahooti Melo fesztiválra kapott meghívást. A január 21-22 között megrendezett nagyszabású fesztiválon részt vett egy népzenei témájú kerekasztal-beszélgetésen, aztán koncertet adott, a fesztivált követő néhány napos műhelymunka során pedig amerikai, nepáli és pakisztáni zenészekkel improvizált a We Believe In Music projekt keretében.
Kati kapcsolata a Lahooti Live Sessions stúdióval évekkel ezelőtt kezdődött, amikor a stúdió vezetője, Saif Samejo felkérte őt egy szindhi nyelvű népdal feldolgozására és felvételére magyar zenészek közreműködésével. A dalból videóklip is készült, és más, szindhi népzenészek dalaival együtt felkerült az indiai MTV Pepsi Indies csatornájára. Két magyar népzenei improvizáció mellett Kati ezt a dalt is elénekelte a Lahooti nagyszínpadán.
„Nagy élmény volt számomra, hogy a szindhi nyelvű dalt dholak, azaz autentikus dob kíséretében énekelhettem. A dholakot a Jamshoro-i sivatag egyik zenésze, Anb Jogi szólaltatta meg, a gitárosom pedig egy városi rockzenész, Wahab Baloch volt. Természetesen a magyar dalokat is – dozmati regősének, moldvai gergelyes – dholakkal kísérték. A cél itt nem az autentikus előadás volt, hanem hogy a pakisztáni közönség egy pillanat erejéig a magáéhoz közelinek érezze a magyar zenét, a dallamokat – ezért néhány szóval el is mondtam nekik, miről szólnak a dalok. A szarvasének a kétfenekű dob hatására, főleg a sivatagos tájon egészen sajátos, dél-ázsiai történetmeséléssé változott, a gergelyes pedig már-már latinos kíséretet kapott. Hihetetlen érzés volt, hogy a nézőtéren, ahol kb. tízezer ember gyűlt össze, az éneklésemre ugyanolyan táncmozdulatokkal reagáltak, ahogyan saját, eksztatikus szúfi dallamaikat is hallgatják. Persze, ebben nagy szerepe volt a dholaknak.”
A fesztivál első napján Kati rész vett egy panelbeszélgetésen, ahol arról mesélt, hogyan kellett saját generációjának önmagától felfedeznie a magyar népzene, a népdalok életközeliségét a nyolcvanas évek után, amikor az autentikus népi kultúrával még alig lehetett a nagyvárosban találkozni. A műhelyfelvételek során aztán gyimesi furulyával, moldvai kavallal és tilinkóval improvizált egy amerikai gitáros, később pedig egy nepáli zenekar (gitárok, vína és indiai banszuri furulya) társaságában. A rendezvény alatt a Thar sivatag zenészei is tartottak autentikus hangszerbemutatót.
Az eseményt megelőző hetekben négy ismert emberjogi aktivista elrablásáról értesült a pakisztáni társadalom, így a fesztivált erős biztonsági felkészültség mellett tartották meg. Sajnos, volt már példa arra, hogy a kultúrák iránti nyitottságot hirdető rendezvények szervezőit megfenyegették, vagy a rendezvényeket támadás érte.
Kati először 2013-ban jelentetett meg élő fúziós koncertlemezt pakisztáni zenészekkel Live In Islamabad címmel a Trottel Records kiadásában (itt írtunk róla), mostanában pedig saját, Kati Burns Ntett nevű ethno jazz zenekarával lép fel, Laalwala című első lemezük anyagát bemutatva. Idén indiai műhelymunka és további pakisztáni felvételek várnak rá az itthoni fellépések mellett.