2018.03.22. 10:41 – Boros Gábor

Két nap alatt két haláleset is megrázta a hip-hop világot - A top 5 hallgatnivaló Craig Macktől és Matt Dike-tól

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

hiphophalal.jpg

Március közepén a hiphop-világ két halálhírt is kapott rövid időn belül. Elsőként a legendás New York-i MC Craig Mack, majd a Delicious Vinyl kiadó alapítójának, a Beastie Boys egykori producerének Matt Dike-nak halálára reagáltak a sajtóhírek mellett a szcéna olyan meghatározó képviselői, mint Questlove vagy A-Trak. Az alábbiakban kettőjük rövid életrajza olvasható, öt-öt legfontosabb kiadványuk mellett. (Nyitóképen: Craig Mack, Puff Daddy és The Notorious B.I.G.)

Craig Mack neve minden hip-hop rajongónak a Flava In Ya Ear-t idézi azonnal, és emiatt jogosan pályázhat a műfaj egyik legnagyobb one-hit wonderének címére. Ha valaki azonban egy kicsit mélyebbre ás karrierjében, két kilencvenes években megjelent album mellett még nagyon sok értékes remixet, single-t vagy közreműködést talál. Elsőként a még 1988-ban megjelent Get Retarded 12”-et, (még MC EZ & Troup néven), ami annál a Fresh Records-nál jelent meg, ahol az EPMD is kezdte a karrierjét. Craig Mack tagja is volt a PMD vezette Hit Squad-nak, turnézott a csapattal, pakolta Dj Scratch lemezjátszóit, és csak azért nem jelent meg a kilencvenes évek elején lemeze ezekben a berkekben, mert Erick és Parrish nézetkülönbségei miatt az EPMD ekkor évekre megszűnt létezni. Craig Mack demója ezután egy fiatal az Uptown Records-tól frissen elbocsájtott producer Sean Combs, vagy ahogy akkoriban ismerték Puffy kezeiben landolt. Puff (vagy ahogy később hívták Puff Daddy, vagy P. Diddy) saját produkciós cégéhez a Bad Boy-hoz szerződtette egy másik fiatal tehetség The Notorious B.I.G. mellé. A két MC köré épített “B.I.G. Mack” kampányt sikerült nagykiadónak értékesíteni, így a demók és az első kispéldányszámú 12”-ek után igazi kiadványok következhettek. “A beat amire a Bad Boy épült”  - így nevezték a Flava In Ya Ear zseniális alapját, amit Easy Mo Bee szállított, és tempójával alapvetően szembe ment a korabeli new jack swing vonal messze 100 bmp felett mozgó ütemeivel. Craig Mack rímeivel, az 1994 júliusában megjelent dal óriási siker lett, elérte a platina státuszt, a hozzá készült új változattal, amiben Biggie, L.L. Cool J, Rampage és Busta Rhymes is rappeltek, pedig - ahogy Puff Daddy később egy válogatás lemez címében fogalmazott - “ők találták fel a remix-et”. Craig Mack ezután egy albumot jelentetett meg a Bad Boy égisze alatt, Project Funk da World címmel, majd sok más előadóhoz hasonlóan egy nagylemez után elváltak az útjai korábbi mentorával Puff Daddyvel. (A Bad Boy a következő években multi-platina kiadóvá vált, az ott megjelent lemezek évekre meghatározták a hip-hop fő csapásirányait, a fentieken túl, olyan sztárokat adva a világnak mint Mase, Black Rob, Shyne vagy Faith Evans. Diddy pedig napjainkban is egyike a legjobban kereső zenészeknek az éves Forbes összesítés szerint.) Craig Mack szerepelt a Street Fighter és a Dangerous Minds filmek soundtrackjén, olyan r&b szupersztárokhoz is beugrott néhány rímre, mint a Boyz II Men, a Blackstreet vagy a Dru Hill. (Sőt szerzőként még a Backstreet Boys első lemezén is ott áll a neve.) Diddyvel 2002-ben még két dal erejéig dolgoztak együtt újra. Az And We című posse track után, G-Dep, Special Delivery remixéhez klipet is forgattak közösen. Utolsó éveiben Craig Mack a vallás felé fordult, és az őt személyesen ismerők posztjai alapján, annak ellenére, hogy zenei karrierje nem úgy alakault, ahogyan elképzelte, még életében megtalálta a békéjét. Halálára a bevezetőben említetteken túl, Puff Daddy is reagált.

21dike-beasties-master675.jpgA Beastie Boys és a Dust Brothers (a kép bal oldalán, kék sapkában Matt Dike)

Matt Dike Los Angeles-i djként kezdte karrierjét, megrögzött lemezgyűjtőként elképesztő enciklopédikus tudást szerzett és hatalmas vinyl kollekciót halmozott fel. Hátizsákos turistaként végig utazta Európát és közben djzett ahol csak tudott, köztük a brit fővárosban is. 1987-ben alapították meg Mike Ross-szal a Delicious Vinyl kiadót, amelynek első szerződtetett előadója Tone Loc lett. Matt Dike volt a producere az első Wild Thing című kiadványnak is, ami rögtön kétszeres platina státuszt ért el (ez 2 millió eladott példányt jelent). Tone Loc második sikere, a szintén platina Funky Cold Medina ugyanúgy az ő nevéhez köthető, akárcsak a szintén ’89-ben megjelent Bust A Move, Young MC sikerdala. Ezzel párhuzamosan elkezdtek dolgozni a New Yorkból Los Angeles-be költöző Beastie Boys második nagylemezén. Ezt abban a stúdióban rögzítették, amit Dike, Ross és Mario Caldato Jr. együtt hoztak létre. Bár a Paul’s Boutique sikere elmaradt a debütáló Licensed To Ill mögött, a rajongók körében az évek során kultikus státuszba emelkedett, és a kezdeti kritikai értetlenség helyét is az abszolút dícsérő hangok vették át. A lemezen szereplő különleges hangminták szinte egészét Dike szállította, a Dust Brothers producer kollektíva élén. Ezután rövid idővel máig tisztázatlan okokból visszavonult az aktív produceri munkától, elvonultan élt Los Angeles-i birtokán, halálát rákbetegség okozta. Az általa alapított Delicious Vinyl a kilencvenes években olyan legendás csapatoknak volt az otthona, mint a The Pharcyde, a Brand New Heavies vagy a Masta Ace Incorporated.

Top 5 - Craig Mack

A ritka r&b remixek egyik legjobbikában is rappel Craig Mack

Treach, Busta Rhymes, Method Man és Craig Mack rímei slágerré tették a Boyz II Men dalát

A Get Down remixének new csak a producere volt, rímel is benne Q-Tip

Az eredeti változat sorait napjainkban is idézik

A kultikus remixet Grammy-re is jelölték

Top 5 - Matt Dike

A Pharcyde a Delicious Vinyl egyik legfontosabb előadójává nőtte ki magát, két kultikus nagylemezzel

Több dolog kapcsán is könnyű párhuzamot húzni Matt Dike és Rick Rubin között, az Aerosmith-szel közös munka is ezek közé tartozik

Világslágerek producere volt mindössze két év alatt, a Bust A Move az egyik ezek közül

Az első előadó rögtön a kiadó sztárjává vált, akárcsak korábban a Def Jam esetében

A Beastie Boys második lemezét először a Capitol Records-nál is csalódásként élték meg


hiphop hír gyász



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása