2019.09.25. 13:13 – Boros Gábor

Ma este Will Smith és DJ Jazzy Jeff lép fel a Bazilikánál - Interjú a nagybetűs hiphop DJ-vel

Megújult a Lángoló!

Olvasd cikkeinket az új oldalunkon, ahol az eddigieknél jóval több tartalom vár!

dj_jazzy_jeff_the_fresh_prince1_1.jpg

Will Smith rap-előadó, színész, a Föld első afroamerikai megmentője - ha emlékszünk A függetlenség napjára 1996-ból - egy hete jelentette be Facebook-oldalán, hogy új filmje, a Gemini Man bemutatója kapcsán ingyenes koncertet ad Budapesten a Bazilikánál, amelyre karrierje legfontosabb zenei partnerét, DJ Jazzy Jeffet is magával hozza. Kettősük nem csupán a hip-hop egyik alapkövének számító egy MC-egy DJ felállást járatta csúcsra - Will aka Fresh Prince közönségmozgató rímeinek és Jeff újító scratch-einek köszönhetően, - de egy magasabb szintre is emelte azt. Az olyan dalok, mint a Parents Just Don’t Understand, a Summertime vagy a Boom! Shake The Room a kilencvenes évek első felében arany- és platinalemezeket, kiemelkedő Billboard helyezéseket és két Grammy-díjat hoztak a philadelphiai párosnak. Ez lesz Will Smith első magyarországi fellépése, de Dj Jazzy Jeff, akit az elmúlt évtizedekben végzett elhivatott munkája miatt nyugodtan nevezhetünk “a nagybetűs DJ”-nek, vagy “a lemezjátszók reneszánsz emberének” már két alkalommal állt hazai közönség előtt, mindkétszer Pécsett. Utóbbi igazán emlékezetes szettje előtt, a Pécsi Est Café backstage-ében beszélgettünk.

A nagy áttörést jelentő He’s The DJ, I’m The Rapper című nagylemezetek 1988-ban jelent meg. Nagyon sokan gondolják úgy a hip-hop szakértői közül, hogy az volt a műfaj legerősebb éve. Te hogyan emlékszel vissza 1988-ra?

Wow! 1988…őrület, de nem is tudom, ki más jött ki még abban az évben. De arra emlékszem, hogy mikor először megjelentünk 1986-ban, az volt az év, mikor beindult Eric B & Rakim, a Salt 'n Pepa és csomó más ember is.

’88 volt az It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back és a Straight Outta Compton éve.

Turnéztunk velük! Elképesztő, mennyi zene jelent meg akkor, de nem csak az övék. Az N.W.A fellépett velünk párszor, akárcsak a Public Enemy, L.L. Cool J, a Run-DMC. Ha ennyi különbféle hip-hop előadóval turnézol, észreveszed, hogy a stílus hová fejlődött. Biztosak voltunk benne, hogy a műfaj hamarosan teljesen elfogadott lesz.  

Az elmúlt évtizedekben rengeteg kimagasló előadó érkezett Philadelphiából, elég csak a The Rootsra vagy Jill Scott-ra gondolni. Milyennek látod a philadelphiai zenei életet 2019-ben?

Hatalmasnak! Az olyan arcoktól, mint Dayne Jordan, vagy Tierra Wack, tart egészen az olyanokig, mint Lil Uzi Vert. A The Roots is nyomja még mindig. Egy teljesen új közönség és sok friss tehetség van most Phillyben. Azt hiszem, eljött az új generáció ideje, az idő, hogy letegyék a névjegyüket.

A karriered kezdete óta elképesztően tehetséges MC-kkel zenéltél együtt, Fresh Prince-től Method Manen, vagy Biz Markie-n át Skillzig és Rhymefestig. Van olyan kedvenc mikrofonistád, akivel még nem sikerült együtt dolgoznod?

(nevet) Nem tudom… nem tudom, van-e kimondott kedvencem. Olyan favorit, akivel nem dolgoztam, vagy akivel dolgozni szeretnék?

Az utóbbi.

Ó ember, akkor nagyon sok van! Redman, Red és Mef együtt, egész nap tudnám sorolni. Kendrick, J. Cole, vagy Royce Da 5’9”.

Pár éve nagy szenzáció volt, mikor a Pioneer megjelentette az S9-es mixerét, aztán a Rane erre reagálva a sajátját, a 72-t, és a kar nélküli lemezjátszóját, a 12-et. Most pedig a pick upokat feleslegessé tévő Phase sikerétől hangos az internet. Mit gondolsz, az új dj-eszközök hogyan alakítják a djzés jövőjét?

Mindenképpen segítenek! Sokat segítenek! Használtam 12-eket mióta megjelentek, és úgy djzni, hogy nem kell aggódnod a tű ugrása, vagy a rázkódás miatt, az remek. Most már a Phase-t használom, ha valami ilyen kis helyen elfér a táskádban, és ilyen jól működik, az nagyszerű. Úgy tekintek rá, hogy amíg képes vagyok arra fókuszálni, hogy az előadás jó legyen, ahelyett, hogy az apróságokon aggódom, amik elromolhatnak, az jobb estékhez vezet. Támogatom a technológiai újításokat mindaddig, amíg a dj-zés becsületét nem sértik.

Nem közismert, de a The Next Movement és a Gettin’ Jiggy Wit It dalokban is a te scratcheid hallhatók. Hogyan emlékszel vissza a hozzájuk kapcsolódó stúdiómunkára?

Gyorsak voltak, nagyon gyorsak! Mikor a Gettin’ Jiggy-t vettük fel, úgy döntöttem: oké, szeretnék rá scratchelni. Ez rendszerint úgy zajlik, hogy a fejhallgatóban megtervezem, szólok, ha kész vagyok, és nyomom. Ugyanez játszódott le a Next Movement esetében is. Elmentem a stúdióba, ahol megmutatták nekem a tracket. Megkerestük azokat a másodperceket, ahová illik, és megcsináltuk. Nem igazán szeretek hosszan gondolkozni, inkább a természetességre törekszem. Általában csak egy-két felvételt készítek.

2017-ben két európai fellépés erejéig újra életre keltettétek a Dj Jazzy Jeff & The Fresh Prince duót Will Smith-szel. Hogyan élted meg azt a két koncertet?

Wow, ember! A két legjobb show volt, amit valaha adtunk! A közönség miatt is. A dolgok eléggé megváltoztak számunkra azt illetően, miként tudunk fellépéseket vállalni, hogyan tudjuk azokat megvalósítani. Mintha a halálból támadtunk volna fel, úgy csináltuk végig. Nagyon jó buli, nagyon sok ember, áldás volt látni, hogy ilyen sokan eljöttek megnézni bennünket.

Mondanál valamit a rengeteg zenei tehetséget tömörítő Playlist projektedről?

Igyekszünk megtalálni a tehetséges embereket, és igyekszünk levenni a stúdiómunka terhét a vállukról. Mindenkit összehozunk egy szobában. Nagyon hiszek az együttműködésben, mert úgy érzem, túlságosan sok ember dolgozik egyedül a laptopjával, és nem jönnek össze egy légtérbe. Igazából mindenkit rákényszerítünk arra, hogy a többiekkel együtt dolgozzon. Ha nem akarsz egymagad alkotni, akkor ott van egy csomó ember, aki közreműködik. Ez az, amire leginkább fókuszálunk. A zene pedig csodálatos, mert több ötlet alkotja, nem csak a sajátod.

dj-jazzy-jeff-artists-complaining-streaming.jpg

Dj-kollégáddal, Mick Boogie-val minden nyáron összeállítottatok egy mixlemezt Summertime címmel, most már a tizedik következik a sorban.

Nem tudom kiválasztani közülük a kedvencemet! (nevet) De ez lesz a tizedik, és lehet, hogy egyben az utolsó is. Majd szeretném megtenni, hogy fogom az összes megjelent epizódot egyben, és odaadom a barátaimnak grillezésekhez. Ez tíz órányi zene, amit csak elindítasz, nyári-dalok, nagyszerűen passzolnak az évszakhoz. Szóval szeretnék valami ilyesmit a tizedik évben, összerakni a tíz albumot, és azt mondani: “Hé, hadd dj-zzek a grillezésen nálatok!” 

Ha nem a saját mixlemezeid közül kell választani, akkor tudsz mondani egyet, amit igazán kedvelsz?

Nem emlékszem a címére, de az egyik kedvenc mixtape-em az, amit Skratch Bastid készített. Los Angelesből Las Vegasba vezettem és ezt hallgattam, miközben áthajtottam a sivatagon, a soundtrackemmé vált. Jóban voltunk már akkor, igaz nem olyan jóban, mint ma, de ez volt a szikra, ami azt mondatta velem: Úristen, ő igazán remek!

Ma van az Illmatic megjelenésének huszonötödik és Guru halálának kilencedik évfordulója is egyben. Szerepelnek majd valamilyen formában a ma esti szettedben?

A vicces az, hogy majdnem minden szettemben játszom valamit Nas-tól vagy a Gang Starr-tól, így csak olyan lesz mint általában. Hatalmas mérföldkő, hogy az Illmatic huszonötödik évfordulóját ünnepeljük, és az emberek még mindig minden idők egyik legnagyobb hip-hop lemezének tartják. Még jobb, hogy Nas még köztünk van, és elmondhatjuk ezt neki. Csak kívánhatod, hogy Guru bárcsak itt lenne és tudhatná, mekkora is volt a hatása! Tudta, hogy az emberek igazán szeretik őt, de nem gondolom, hogy felismerte, mennyire fog hiányozni.

További információk a koncert Facebook-eseményénél


interjú dj hiphop rap will smith egyesült államok dj jazzy jeff



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása